Jump to content

Rörbock


Ploogen
 Share

Recommended Posts

Hej....

Jag har använt en vandlig hand bock för hydralrör.

post-601-1166476644.jpg

25x3 normaliserat hydralrör. bussnings rören är 35x2.5 och sedan elförzinkat.

Lars H.

Edited by Lars H
Link to comment
Share on other sites

-Janne L...

Jag provade häromdan att bocka 22*3 mm utan att värma!

Det funkade inget bra! blev smalare och plattare över bocken och ingen fin radie! :angry:

Var har du hållarna sitter ... det jag märkt med 1234 på bilden.

post-160-1166548350.jpg

Link to comment
Share on other sites

på motorgården köpte vi en sådan bock...duktig besvikelse..

om inte böjsegmenten passar trögt på röret så kan man glömma att få till ens halvvettiga bockar.. det blir bara platta fula krökar....tyvärr har dom flesta billiga rörbockare böjsegment i gjutjärn som inte är makinbearbetade= alldeles för dålig passform.passar dom inte trögt= går det inte bra....

finns anledning till att bra rörkrökare är dyra..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hej Tommy...

Jag har använt en vandlig handbock för hydralrör, ett hjul som har ca 150mm diameter och ursvarvat i ytterdiametern för att passa ett 25 mm rör (ca halva rördiametern så att röret ej blir platt vid bockning).

sedan används ett rör som går från centrum av 150 hjulet och är ca en meter långt med ett litet hjul för bockningen. Jag har inte värmt röret eller packat det med sand.

Det är ok att hand bocka rör upp till 25 mm, men sedan använder jag normalt en motordriven maskin.

Hydralrör är ok att bocka kalla men vattenrör behöver man värma.

Lars H

Link to comment
Share on other sites

-Janne L...

Jag provade häromdan att bocka 22*3 mm utan att värma!

Det funkade inget bra! blev smalare och plattare över bocken och ingen fin radie! :angry:

Var har du hållarna sitter ... det jag märkt med 1234 på bilden.

Lustigt :blink: Jag hade dem enligt 4 på bilden! Jag kan försöka att lägga ut en bild på mitt resultat. Jag bockade i och för sig inte mer än max 30 grader! Det kanske inte blir något bra resultat för större vinklar, det har jag ej provat.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har verktygsbodens rörbock jag och hade tänkt bocka en rörbur/rullbur till ett projekt. Men jag är inte riktigt nöjd med bocken.. Det blir lätt veck och så, är ju viktigt att man har ett rör som inte alls glappar i böjsegmentet.

Jag har komme fram till att 44mm passar mkt bra i 1 1/4" segmentet tror jag det var(är ju mkt konstigt satta dimensioner), men rörena vill endå veckas i innerkurvan samt plattas ut i ytterkant.. hur tjockt godstjocklek bör jag ha i rörena för att förhindra att de missformas?? hjälper det att värma rörena? Och om det hjälper hur påverkar det rörena hållfastighetsmässigt ifall man sedan få buren besiktigad och godkänd av SFRO? tacksam för alla tips och idéer :)

(Det är en buggy med rörkaross jag bygger)

mvh/Tom

Link to comment
Share on other sites

efter att prövat verktygs bodens bock... numera i skrot återvinningen.. kan jag bara säja.. låt någon med en riktig rörbock bocka rören, sedan kan du ägna dig åt resten... utan en ``bra´´ bock känns det som man kan strunta i jobbet det blir bara skit av dom dyra rören..

finns ju dom som bockar rör hela dagarna och då blir det bra direkt..

om man nu inte bara är ute efter utseendet förståss.. men då kan man svetsa ihop koppar rör eller plast kanske...

:wacko:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Vist är det lite orättvist att vissa har riktiga bockmaskiner men man kan ha vissa begränsningar också.

Känns lite jobbigt att jag inte kan bocka 25*3 pga. innerdons axel är 0,7mm för tjock så varför beställde jag inte 25*2,5 rör.

Ska fixa en ny dragstång för innerdonan men problemet är att den ska vara 6m och man får bara 4m längder

Kan bocka 25*2 rostfri rör med en radie på 65mm och 185 grader då är röret rund.

Men det är inte ofta man behöver bocka mindre rör.

Det var ett par killar som ville ha 29*1.5 samt 38*2 i 4130 = sis2225 rör bockat och det var inget problem.

Kan bara säga att om man ska ha något bockat så fråga de som har maskiner för det kostar inte så mycket, och oftast så tar de bara fika pengar för några bocka.

Och då är det bäst att bara gå till verkstan och prata direkt med en arbetare och inte chefen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Råder visst delade meningar om hur bra de billiga rörbockarna funkar, ni som är nöjda: Vad är hemligheten för att lyckas? Sandfyller ni? Värmer? Modifierar mallarna?

Är det värt 1000:- spänn att köpa en bock?

Det finns ju denna modell också fungerar en sådan?

129021_c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det så är det svåra att bocka tunnväggiga rör. Det bästa verkar vara att tillverka en sån här

http://favoriteprojects.com/how_to_build_a_tube_bender.htm

Faktum är att jag är lite sugen på en sån men min svarv klarar inte att svara så stora radier :(

Link to comment
Share on other sites

Jag har byggt en bock som liknar pro tools. Det är med en 10 tons domkraft jag har gjort den för att bocka 40mm rör med tunt gods. Hydral rören 22mm åkte jag till hydral firman och bokade för hand det gick lätt det var gratis :notworthy: och det är ju intr fel :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...

såg att det va en gammal tråd men sitter ju och läser igenom forumet inför kommande bygg start....

har även jag använt mig av biltema bockaren med super resultat men jag fyller röret med bläster-sand och packar det rätt hårt sedan värmer jag lite!

på detta sätt får man grymma böjar utan att röret imploderar!

mitt första inläg här... hoppas det hjälper någon.

Link to comment
Share on other sites

på motorgården köpte vi en sådan bock...duktig besvikelse..

om inte böjsegmenten passar trögt på röret så kan man glömma att få till ens halvvettiga bockar.. det blir bara platta fula krökar....tyvärr har dom flesta billiga rörbockare böjsegment i gjutjärn som inte är makinbearbetade= alldeles för dålig passform.passar dom inte trögt= går det inte bra....

finns anledning till att bra rörkrökare är dyra..

om dutejpar änden på röret och fyller med vatten sen fyller du med sandända upp och tejpar igen och bockar röret prova rena undervärket.

Link to comment
Share on other sites

problemen var den dåliga passformen/ytfinnichen..tanken är ju att röret skall passa mycket tigh..i alla fall är bocken på jobbet så att röret passar i hela matrisen..

det där med vatten och tejpad ände såg jag på nätet/film...är säkert bättre..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick tips om attt man kan lägga en lagom tjock aluminiumplåt mellan matrisen och röret om röret är lite för litet för att passa tight. Alun är mjuk nog att forma sig efter matrisen. Kanske kan funka i kombination med sand och vattenfyllning enligt ovan.

Har dock inte provat själv. Någon som har testat denna metod?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

9Cad-filen är på själva bockgrejjen. Prisman finns inte med på den. Om jag förstod sidan rätt kan man köpa prismorna då det verkar vara en kopia på en komersiell rörbock.

dvs bitrna som prisman sitter i här på bilden

image032.jpg

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Ritningar på rörbockar finns lite varstans. Det är trissorna som är svåra.

Eller svårt är det inte. Det är dyrt.

Kunde man bara komma på ett bra sätt att tillverka trissor så är det inga problem att knåpa ihop en bock.

Link to comment
Share on other sites

Finns det inget gjutbart, enkelt billigt, som håller ? epoxi med "glasfibertrassel", Kolfiber, Betong i en gjutform med hållare för förstärkande rörbussningar mm. Jag har gjort en enkel "trissa" i ek (trä) med en förstärkningsplåt på vardera sidan. Halvmånespåret runt gick kanon att forma i pelarborren med en hålsåg samt samt trissan upphängd i sitt centrumhål, sen var det bara att låta hålsågen vara på fast höjd och snurra trissan sakta runt för hand.

Slutresultatet på det böjda rören kanske inte håller proffskvalitet men duger åt mig :) Kan man gjuta i plast ex.vis så skulle man kanske kunna byta ut hålsåg/pelarborr mot pinnfräs/svarv.......

"Teknisk fantasi eller tjock plånbok"

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...