therealpinto Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Hej Jag har hittat en leverantör i England på lösa delar för att bygga kardan med utbytbara kors. Det finns alltså både yoke mot lådan (Ford typ 9 etc.) och mot bakaxeln (Sierra, Taunus, Escort med "stora" flänsen etc.) samt bitarna mot kardanrören. Korsen finns i två storlekar: * 23.8x63.4mm (kit car) * 27x74.6mm (rally car) Är det fler som är sugna på bitar så vi kan dela på frakten? Prisexempel på delar för att använda stora korsen och 3" rör (rätt grovt): Gearbox yoke = GBP £9.75 Tube yoke to suit 3.0" O/D tube = £6.56 (2 st behövs) Diff flange yoke = £7.55 Heavy duty UJ kits = £8.30ea (2 st behövs) Detta är plus frakt och VAT. /Gustaf (om tråden hellre skulle vara i köp och sälj, så kan väl någon moderator flytta den) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Jag är intresserad men eftersom min kunskap angående namnen på kardanaxelns olika delar, skulle jag vara tacksam om du kunden ackompagnera texten med en bild på en kardan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 30, 2006 Author Share Posted October 30, 2006 (edited) Jag har inga bra bilder men kan kanske beskriva bättre med ord: Gearbox yoke = GBP £9.75 ( A ) - delen du sticker in i växellådan Tube yoke to suit 3.0" O/D tube = £6.56 (2 st behövs) ( B ) - delen du svetsar fast i själva kardanröret Diff flange yoke = £7.55 ( C ) - delen du skruvar fast på bakaxeln Heavy duty UJ kits = £8.30ea (2 st behövs) ( D ) - själva knutkorset, alltså delen som binder ihop bitarna ovan. En hel kardan blir alltså typ; Växellåda-( A )-( D )-( B )-kardanrör-( B )-( D )-( C )-bakaxel /Gustaf Edited October 30, 2006 by therealpinto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Jag är klart intresserad. Tycker dock att det låter grovt med ett 3" rör för kardanen. Vad finns det mer för delar? Har de en hemsida att titta på för att bestämma sig för vilka delar som är intressanta? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 31, 2006 Author Share Posted October 31, 2006 Ja, 3" är väl grovt i en Locost. Det här var exempel tagna från min Caprikardan. Jag vet att de har delar för att bygga 2" (eller 51 mm) också, kanske mer lämpligt. Jag kan kolla priserna på de bitarna också, de är troligen lite billigare. De har ingen hemsida som visar något av intresse i alla fall...inga bilder/delar/kataloger. http://www.propshafts.co.uk/ /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 31, 2006 Share Posted October 31, 2006 Vet du om dom säljer TRT (dämpare inbyggd i kardanen)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 31, 2006 Author Share Posted October 31, 2006 Ingen aning, det måste jag kolla i så fall. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 31, 2006 Share Posted October 31, 2006 Då ska vi se. Några frågor: Är det här en "A"? Bild 1 Eller är det här en "A" Bild 2 Är det bild 1 så behöver jag ingen A (använder det gamla). Stora flänsen? Min diff har en fläns med diameter 110. Stor? Finns det fläns på 90mm också? Jag vill vara med och beställa en laddning och då till 2".... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 31, 2006 Share Posted October 31, 2006 Det var i från dom jag köpte min kardan. Bra killar att ha och göra med. Dock var väl leveranstiden lite lång. Har för mig att det tog typ en månad innan den kom, då ringde jag tre eller fyra gånger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 1, 2006 Author Share Posted November 1, 2006 Då ska vi se. Några frågor: Är det här en "A"? Bild 1 Nja, inte riktigt - handlar man här så får man en "riktig" kardanknut istället för hardyskivan - alltså en sådan du har längst bak på kardanen. Smidigare och tål mer "felvinkling". Eller är det här en "A" Bild 2 Det motsvarar B men har man riktig knut ser delen annorlunda ut. Stora flänsen? Min diff har en fläns med diameter 110. Stor? Finns det fläns på 90mm också? Jag vill vara med och beställa en laddning och då till 2".... Sierran har alltid "stora" flänsen såvitt jag vet, bultcirkeln är 90 mm så flänsens diameter är nog runt 110 mm. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Jag är oxo intreserad av delar till 2 tum 1 A 2 B 1 C 2 D Typ 9 låda och sierra diff. Nån som har nån ide till hur vi kan få delarna från Skellefteå ? :prop: mvh Bo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Någon form av postpaket skulle vara lämpligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Ingen aning, det måste jag kolla i så fall./Gustaf Du behöver lägga någon tid på att kolla det, jag avaktar lite. /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 1, 2006 Author Share Posted November 1, 2006 Bussgods brukar vara billigt och bra sätt att skicka delar med, alternativt posten (räkna med 200kr för 10kg). Jag kollar på dämparen, återkommer asap. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 (edited) såg att på min scorpio diff. det är 2 olika bultmönster på driv flänsen... är det alltid så?? tänkte mig först att beställa en driv fläns.. men såg sedan till min glädje att min samurai kardan har rätt bultmönster...dom olika hålavstånden 4*79 mm och 4*90 mm ca mätt med kallt skjutmått.. samurai 79 mm :racesmile: Edited November 1, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Jag är intresserad, ska måtta lite först och till slut bestämma mig för vilken låda jag ska ha. Nian eller sjuttifemman? Jag återkommer - om bara minnet hänger med i svängarna. :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Michael Th, så ser min Sierradiff också ut. Det finns två bultmönster på den (in alles 8 hål alltså), 4/90 och 4/79. Gänget på 4/79 är dock inte gängade till skillnad från 4/90. Kardan från min donator använder 4/90.... Bild på adaptorflänsen mot utgående drev på MC-motorn. Delningen är 4/70mm.....vad passar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 2, 2006 Share Posted November 2, 2006 jag antar att detta finns så man kan pussla ihop en #9 låda med en engelsk axel.. Isåfall är jag intresserad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 2, 2006 Author Share Posted November 2, 2006 Javisst! Det du måste mäta upp är vad du har för fläns på axeln (mät bultmönstret). Engelsk kan ha stora eller lilla flänsen. Jonas, de kan göra en TRT-kardan men det är tydligen lite begränsad tillgång på materiallängder, så du skulle behöva beskriva mer exakt hur kardanen ska se ut. Jag hoppas kunna beställa i nästa vecka någon gång, så ni som ska fundera/mäta kanske kan hinna med det till onsdag eller så? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 2, 2006 Share Posted November 2, 2006 Intresserad av 3-tumsvarianten men har inte bestämt mej för låda ännu. Vet du om det finns till T5-lådan eller om det är samma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 2, 2006 Author Share Posted November 2, 2006 Jag måste fråga på T5. Men du måste veta från vilken bil den kommer, det är olika (Sierra Cossie har samma som Ford typ 9, Mustang en annan och Cheva en tredje variant tror jag). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 3, 2006 Share Posted November 3, 2006 Tack för informationen Gustav! Jag väntar lite med att beställa. Berätta gärna hur det gick med beställningen, så att man vet om dom är bra att "ha att göra med". /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 20, 2006 Author Share Posted November 20, 2006 Bara ett kort meddelande till ni som ville vara med på beställningen, jag väntar bara på ett fraktpris, "allt" annat ska vara klart. Jag vet dock att det kan vara bra med ett hum om frakten i förväg... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 Hur går det med beställningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 ojdå denna hade jag helt glömt av... Hur mäter man bultmönstret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 9, 2006 Author Share Posted December 9, 2006 Ja, det här är en kul följetong, jag kommunicerar med firman som ska leverera, de har svårt att få fram ett pris på frakten, vilket jag vill ha innan jag beställer. Men alla delar ligger klara och de bör skickas från England nästa vecka. Bultmönstret brukar man mäta som för fälgar, diametern på cirkeln som skär hålens centrum, och antal hål. Om ett är förskjutet, brukar det anges med hur många millimeter det är förskjutet (typ 4x90-10 tror jag). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Hur gick det? Fick ni några delar och hur var dom i så fall. Hörde du nåt om T5:an Gustav? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 4, 2007 Author Share Posted May 4, 2007 Delar kom, i massor, och såvitt jag kunde se var det okej saker. Vad säger ni andra? Jag glömde fråga på T5-delar... :icon_oops: /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Delar kom och var snygga. Inga problem alls. Bra jobbat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Det är ok, Gustaf. :thumbup: Dags för nytt gruppköp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 6, 2007 Author Share Posted May 6, 2007 Jag kan förmedla kontakt till firman om nån vill handla mer, själv är jag ganska nöjd som det är nu. Eftersom jag inte behöver delar själv är det bättre att någon annan ror ihop det. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 Dags för nytt gruppköp? Jag är med i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 (edited) Jag lyfter denna tråd eftersom jag har gått fet-bet på att hitta en passande mellanaxel, kanske får köpa från England likt förbannat. Min situation: Typ 9 och sierra standad axel med hardyskiva. verkar funka bra att bara ta bort främre delen av axeln och gå rakt på knuten där. Skulle funka storleksmässigt. MAO så önskar jag helst en Yoke som passar rakt av på knuten och inget annat. Jag har pratat med D&F idag och de var trevliga. Han har yoke i 2 typer för ca 350kr, en 1100 serie med 24 mm "cap" och en 1300 serie med 27mm "cap". Men han sade också att det troligen inte skulle gå att sätta den rakt på korset eftersom jag har krympbrickor på nu (heter det så) och denna var avsedd för vanliga ringar. Rekomenderades att jag antingen köpte yoke+kors+rör och svetsade ihop det alt köpte hela axeln av dem (ca 1500kr) ??? Är det verkligen så att det inte finns en yoke som går att koppla rakt på det befintliga korset? Eller är det möjligen så att en av de som beskrivs ovan passar bra, men att han helst vill sälja lite mer? Om så, är denna "cap" diametern på korsets ben eller är det ngt annat? /Fredrik (rådvill) Edited July 12, 2007 by Fredo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 Jag är med på ett köp från England om det blir så för dig. Mvh Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted July 12, 2007 Author Share Posted July 12, 2007 Problemet är ju just att Fords originalknutar är "pressade" (staked), dvs det är inte clips som håller korsen, utan plåtkoppar. Man kan förstås pilla ihop sånt med viss risk att det inte håller. Men D&F är nog inte så sugna på att rekommendera en sådan lösning. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Dags att ruska liv i den här gamla tråden. Nytt gruppköp? Jag behöver en axel som ska gå från en Chev T-5:a till en Sierradiff. Jag har iofs. redan dom gamla yokarna men diametern skiljer en hel del så detta verkar vara ett enkelt alternativ. Förslag på hur man gör annars? T-5 yoken är rätt mycket kraftigare än diffdelen, hur gör man då om man vill para ihop dom? Koniskt rör :wacko: ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Adapterplatta vid diffen så du kan köra T5-joke både fram o bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Jag behöver en axel som ska gå från en Chev T-5:a till en Sierradiff. Jag har iofs. redan dom gamla yokarna men diametern skiljer en hel del så detta verkar vara ett enkelt alternativ. Förslag på hur man gör annars? T-5 yoken är rätt mycket kraftigare än diffdelen, hur gör man då om man vill para ihop dom? Koniskt rör :wacko: ? Mors! Har du kollat volvos kardan, tror det är 900 serien. De passar till diffen. Är kanske grövre i diameter. Jag har sådan till min diff med rover i andra änden. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Intressant tips Conco. Du menar alltså att Volvo 900-kardanen passar bolt-on på Sierra-diffen? Du har inte lust att mäta diametern och godstjockleken på din kardan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 Visst, bolta on den baa. Ska mäta så fort jag åker till garaget. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 Jag är tveksam till det här.. :unsure: Kör själv med volvo knut mot ford diff....var tvungen att göra en adapter platta mellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 Volvo har mer än en storlek på sina knutkors..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Exactamento! Det var en kille på SVEA kardan som tog fram en ny volvokardan (900-serien tror jag )och visade mig. Jag jämförde med min medbringare och det var så bra det kunde bli. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Låter ju kanon om det passar rakt av så där :thumbsup: Blir kanske att bygga en ny mellanaxel i vinter då jag tänkt att byta till den större ford diffen, och då måste man väl ha en något kortare axel Vilka årsmodeller skall man söka efter? //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Hej Lyfter denna tråd igen. Jag har kommit till punkten då jag börjar snegla på att få ihop en kardan. Jag vet att denna rundan redan är avslutad men någon mer än jag kanske vill starta en ny runda med gruppköp och splitta frakten, Hur dyr var den? Någon annan intresserad? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Jag är på! T5 Cheva till Sierra vill jag ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted November 21, 2007 Share Posted November 21, 2007 Jag med är På :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 21, 2007 Share Posted November 21, 2007 Vad ska man ha för rör? Kvalitet? Inköpsställe? Sömlöst? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 21, 2007 Share Posted November 21, 2007 Den frågan får du nog ställa till någon som är mer insatt, jag var hos Stigge och fick en åktur och han visade mig hur delarna tilll kardan såg ut så att jag äntligen förstod hur det fungerar, jag är lite trög ibland. Jag tänkte bara tanken på att fler än jag kanske behövde delar och det kan göra frakten lite billigare. Jag har inte kontaktat firman och kollar bara intresse, vet inte när jag tänkt beställa men jag behöver nog rådfråga någon som köpt tidigare om de har art. nr på de delar jag behöver, 2" rör, typ 9 och sierra diff. Fredrik i Trollhättan kanske har den informationen? Du köpte väl förra rundan? The real Pinto kanske har kvar leveranssedeln och kan upplysa mig??? All hjälp är uppskattad så jag absolut inte har den kunskap Gustaf besitter som beställde förra gången. :unsure: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.