Jump to content

Gruppköp Kardandelar Ford?


therealpinto

Recommended Posts

Jag kan gräva fram vad jag beställde...eller, förresten, jag fick aldrig artikelnummer utan bara benämningar:

Gearbox yoke Type 9

Tube yoke

Universal joints

Sierra diff yoke (flange)

Volvo diff yoke

Faxa eller ring eller kanske maila och fråga om hjälp, firman är faktiskt hjälpsam. De kan säkert också rekommendera rör, men jag skulle säga att ett sömlöst, svetsbart rör funkar bra. Gärna en kvalitet liknande den man bygger bärarmar av.

Frakten på vår beställning hamnade på cirka 1300kr om jag minns rätt, då var vi 6 st som delade på allt, ganska mycket prylar alltså. Priserna varierar förstås beroende på pundkursen i första hand.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack Gustaf för informationen, jag får ta och tala med grabbarna på firman, tur att man är slängd i engelska så att man kan hänga med i tugget.

Drake, det verkar inte som en bra idé att skeppa ett stålrör från england då frakten oftast debiteras per kilo, om vi inte begär bårfrakt men då tar det väl ett par månader att få dem hem. Missförstå mig rätt men det måste ju finnas firmor i Sverige som kan förse dig med rätt stålrör utan att vi andra skall vara med och betala frakt för en stålbit.

finns det inte en i bromma som heter sveakardan eller något liknande? Kolla med dem om rör så kan vi ta dessa andra delar från england som är svåra att få tag i här.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Problemet är oftast att få tag i korta bitar av specialrör. Jag behöver inte 6 meter kardan :prop: så jag får väl leta på firmor typ Svea men dom är tyvärr skitdyra. Om jag skulle lämna in min bakre och min främre yoke för byte av bakre kors och ditsvetsning av rör så skulle det kosta 4000:-!!! Tror inte att frakten på 25 cm rör blir så stor och den mellanskillnaden står jag gärna för. Min erfarenhet att ALLT blir billigare att importera än att köpa från Sverige.

Link to comment
Share on other sites

när jag kortade kardanen på en bmw.. ,kortade bilen 400mm,, i alla fall kardanen var i original tjockare på mitten än i ändarna... då gick jag på skroten och fick en original kardan från en volvo tror jag stack av en lämplig bit rör och pressade in ändarna.. punkta upp den i en svarf för att kolla rakheten med indikatorklocka.. svetsade sedan 1/4 i taget och sedan mitt i mot.. svarvade av överskottet... hade inga märkbara vib fast jag host körde över 180 vid något enstaka tillfälle host..

som sagt kanske en beg kardan/röret från en, kan vara lösningen.det röret borde ju vara lämpligt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Yeah, lets komma till skott!

Borjar med en lista pa vad jag behover:

Framre yoke till en T5 Chevrolet

Bakre medbringar-yoke till en Sierra

2 ror-yokar till 3-tums ror

2 Knutkors Grova modellen

Ca 25 cm 3-tums ror

Fyll pa listan sa ser vi om det ar nan ide att gora ett gruppkop. :thumbsup:

Ursakta avsaknad av prickar, jag sitter med ett arabiskt tangentbord i Egypen.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Hej

Måste tyvärr dra mig ur detta gruppköp den här gången, hade en kompis som bor i London som tog med sig en julklapp till mig från England då han kom hem för julen - de kardan delar jag behövde. Han sa däremot att killarna på den firman är toppen att ha och göra med och fattar direkt vad man vill ha och har bra priser. Tror han betalade runt £45 för Gearbox yoke, 2 st tube yoke och en bakre yoke till Sierra + 2 knutkors till desamma, allt för 2" rör då jag kan använda röret från Sierran.

Ledsen för detta men jag kunde inte tacka nej till Julklappen eller att få det med privat kurir post hem till dörren för en kopp fika.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det jag kan tänkas behöva är:

Gearbox yoke = GBP £9.75 ( A ) Typ-9 låda

- delen du sticker in i växellådan

Tube yoke to suit 3.0" O/D tube = £6.56 (2 st behövs) ( B )

- delen du svetsar fast i själva kardanröret

Diff flange yoke = £7.55 ( C ) 7.5" diff Sierra

- delen du skruvar fast på bakaxeln

Heavy duty UJ kits = £8.30ea (2 st behövs) ( D )

- själva knutkorset, alltså delen som binder ihop bitarna ovan.

Link to comment
Share on other sites

Super7: Tror det är lika bra vi beställer var för sig eftersom det bara verkar bli vi två och dessutom så bor vi ju så långt från varandra.

Fick pris på en färdigsvetsad och balanserad kardan med 3" rör och HD-knutar. 125 pund + 49 för frakten.

Inget att bråka om va?

Link to comment
Share on other sites

Efter helgen, då jag mätt upp allting. Dom behöver bara måttet mellan medbringaren och packboxen i lådan. Maila mig om du vill att jag ska beställa åt dig också.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...