Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Även på 900 så trycker pumpen in vatten i blocket och tas ut ur m14 istället och sen in i turbon ,ut från turbo och in i toppen :)/>

Som Magnus skrev så sitter uttaget till turbon på pumpens trycksida (9000).

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Även på 900 så trycker pumpen in vatten i blocket och tas ut ur m14 istället och sen in i turbon ,ut från turbo och in i toppen :)/>

Som Magnus skrev så sitter uttaget till turbon på pumpens trycksida (9000).

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Va är de för spindelleder?

Nu har jag äntligen kommit lite iordning i nya verkstaden, känns skönt. Gott om motorgalningar där så man är sällan ensam vilket är jättekul.

Har moddat bärarmarna med 140 undre spindeller (istället för 740). U-profil i 4 mm plåt med 50 mm hål. Bärarmarna är dock inte helsvetsade ännu.

Har även monterat kylfläkten från en gammal Saab 900 på Mercedes 190 kylare.

Hoppas allt ska fortskrida i lite snabbare takt nu när jag kommit igång igen.

post-714-1191185570_thumb.jpg

post-714-1191185592_thumb.jpg

post-714-1191185611_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, det var det som förvirrade mig. 900-pumpen har ingen anslutning på trycksidan så man tar vattnet från motorblocket istället.

Men visst måste 9000-pumpen även ha en suganslutning för cirkulation när termostaten är stängd?

du hittade bra bilder på 900 kylsystem ,leta upp 9000 system så ser du hur det ser ut thumbsup.gif

Är nog enklare att se än att försöka förklara :)/>/>/>

Jag körde med 9000 pumpen för det hade jag redan men det går ju lika bra att köra med 900 och dess anslutningar.

Kolla Christer J länk ,där ser man hur det är kopplat i 9000 ,vid stängd termostat så går vattnet igenom värmepaketet ,det är aldrig stängt även om du har värmen "av" ,så man har

altså alltid en liten cirkulation i motorn den vägen tills termostaten öppnar och det går den "rätta " vägen.:prop:/>

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Bilden på 900-systemet kommer från en dator som inte finns längre. WIS och EPC fanns på den, får försöka återskapa...

Men nu är jag med på hur det hänger ihop i alla fall :)

Jag har haft det kopplat som original innan och ska inte ändra slangdragningen något.

Men istället för ett klumpigt och tungt T-kors som jag hade i den grova slanganslutningen innan, gängade jag ett hål i samma utrymme.

Kan göra lite snyggare slangdragning då.

topplock01_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Slänger in en kamfråga. Du skulle väl ha i b202 grejer.

Hittat några bra justeringar på dem ?

Skall efterdra toppen + stoppa i justerbara drev (har hittat billigt) och hittar inga bra förslag på inställningar till ej rena trimkammar

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Stämmer att jag ska ha de kammarna. Har inte heller fått något konkret tips.

Det enda jag har är från ett PM från saabturboclub. Hittade en kille som körde med de kammarna och var nöjd.

Tyvärr säger inte hans svar mig något :)

Hej! De ställdes på 2,0 och 2,2. Kom inte på vilket som var vad bara.

Så om jag inte hittar något bättre kör jag originalinställning.

Link to comment
Share on other sites

Slipade in ventilerna och passade samtidigt på att rengöra dem och den nyplanade toppen.

topplock02_640.jpg

ventil02_640.jpg

Här har vi de avsvarvade kolvarna. Tog 1,2 mm på höjden så jag kan köra T7 stålpackning.

motor12_640.jpg

Körde lite med fin pasta. Krävdes inte mycket för att få fram den fina gråa randen.

Avgasventilens rand blev inte lika jämngrå som insugsventilen, men jag antar att den är hårdare.

Petade i ventilerna och fyllde med t-sprit. På en timme kunde jag inte se något läckage alls :thumbsup:

Och det var utan ventilfjädrar.

ventil01_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Petade i T7-tryckare (20 gram lättare än T5). Eller rättare sagt, petade i 13 stycken.

3 kändes stumma när man tryckte på kolven i mitten?

På de 13 som känns friska går kolven upp och ner någon mm när man trycker på den. På vissa kom det ut lite olja ur hålet på sidan.

Kan det vara så att det kan krävs lite oljetryck och de 3 stumma egentligen är friska?

T7 till vänster och T5 till höger.

ventiltryckare01_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

dom brukar bli mjuka (tomma på olja när dom ligger länge) om jag vore du så skulle jag plocka isär dom å lägga i thinner ett tag.. tråkigt att plocka ihop och så tickar den massa..

de är bara att ta tag med en svetstång i tappen å dra:)

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar slå dem på en träbit. Sedan kan man peta på backventilens kula o pump samtidigt nedsänkt i nån thinner eller liknande. När man pumpar in vätska i dem och släpper på kulan så ska den vara stum om det inte är luft kvar. Annars är den kass.

Link to comment
Share on other sites

Japp, fick isär allt 16 och nu ligger de och badar i thinner.

Ville inte slå dem mot en träbit eftersom det känns lite medeltida.

Tryckluft i hålet på sidan var bara att glömma.

Försökte bygga en koppling av bromsrör och nipplar och trycka in olja med en moddad domkraft... Men det läckte för mycket.

Drog med polygrip i kolven. Många lossnade, vissa efter jävligt mycket slit och ont i handen.

Kom till en tryckare som vägrade göra som jag ville. Ilsknade till och drämde den i arbetsbänken en gång, plopp sa det :huh:

Var ju extremt mycket lättare att dunka dem i en träbit, skulle gjort det från början.

Lindade papper runt tryckaren och höll i den med en polygrip när jag slog mot en träbit.

Link to comment
Share on other sites

Ja om du låter den lilla kolven pumpa i sig olja fullt så ska den vara helt stum.

Kulan är en backventil och ska hålla oljan kvar.

Sänk ned den i ett oljebad och ha nån ståltråd eller annat som håller kulan inne och pumpa den några ggr nedsänkt i oljan och när all luft är ute så släpp på kulan och den ska bli stum. Men ta ut oljan när du moterar den så den lättare kan justera sig.

Vid montering så kan du ha lite olja i själa lyftaren "tanken" så går det lite snabbare att fylla ,ed olja när motorn går.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag både tvättat och smörjt in kulorna. Erhmmm *host*

Alla ventiltryckarna blev stenhårda när jag fyllde dem med olja. Tack Thomas!

ventiltryckare02_640.jpg

Här är de monterade och de lite vassare B202-kamaxlarna är på väg att monteras.

kamaxel02_640.jpg

Här syns specialskruvarna med spår som ska sitta på de åtta platserna närmst tändstiften. Detta visste jag inte och såg det av en slump.

kamaxel01_640.jpg

De två skruvarna pekar på hålen som saknades i T7-packningen. Borrade med koniskt borr för att slippa grader. Men hålen hamnar i lite större öppningar mellan block och topp så det är inte så noga.

toppackning01_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Låt lyftarna va med kammarna på 5-6 timmar minst så de sjunker lite annars är risken att nån ventil står för mycket öppen och kolliderar med kolv.

Jar har gjort "nya" märkningar på min opelmotor där kolvarna är i mitten när man lägger i kammarna. Risk finns att lyftarna är längst ut i sitt läge och lägger man bara på kammarna då så öppnar de ca 1,5mm mer än de ska och det är inte säkert att det är frigång till det.

Link to comment
Share on other sites

Bra tips. Jag gjorde så att jag drog motorn till ödp och sen backade jag ett kvarts varv. Nu har jag inte skruvat i kammarna, de bara ligger där. Var tvungen att åka till jobbet :mad:

Tänkte även limma på en gradskiva på vevaxeln och hitta "den riktiga" ödp med hjälp av kolvstopp.

vev_rikard_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Är det samma drev in o ut? Man får sätta som det blir närmast rätt inom 1 kugge. Bild 2 ser ju mest rätt ut.

Är stråckaren stråckt riktigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2011895

på Auto data så ser det ut som att på avgaskammen så ska märkningen vara på andra sidan om den större gjutklacken men det kan ju vara tokigt på en skiss. hur ser det ut på insugskammen. Om du klockar dem liggar du på ca 1mm lyft TDC eller vad ska det vara.?

Om jag inte minns fel så har SAAB ett märke på drevet också som jag tror ska vara mot märke på överfallet.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Gör om, gör rätt. Innan släppte jag in luft till tomgångsmotorn från friska luften via ett litet filter. Slog mig att den kanske inte är helt tät under tryck. Och det var den inte. Hur kolven än är i tomgångsmotorn kan man blåsa lite genom den. Så jag har haft lite läckage.

Slog ut en plugg ur gasspjället och gängade hålet. Ska montera en slanganslutning så slangdragningen blir mer som original.

gasspjall01_640.jpg

Grenrör lindat med avgasbandage.

grenror01_640.jpg

Insug monterat med pinnbult och flänsmuttrar.

motor13_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

15 stämmer bra , så ska det vara, sen så brukar markeringarna aldrig vara helt precis för varandra då kedjan slits med tiden,

Kedjan bli ju längre med tiden :prop:/>/>/> tänk vad långt det är ner till veven.en ny kedja mot en äldre så ser man en skillnad på markeringarna.

Om du gör så som du gjorde först med tomgångsmotorn så blir det lite fel för trionic, en anslutning före spjället och en efter så funkar det bättre :thumbsup:/>/>/>

Man bör hålla samma diameter på anslutnigarna som orginal för att det ska funka bra.

På din bild med gängat hål så är den "före" spjället och så har du en på plenumet då är det rätt.

Viktigt att ha spjället injusterat rätt annars så får trionic lite spel ibland, rätt ska vara : spjället helt stängt ,skruva in justerskruven 1/3 varv och lås fast med muttern, då ska du ha ett spel mellan spjäll och spjällhus på ca 0,05mm.

Kolla sen att spjället öppnar helt när pedalen är i fullgasläge.

Allt enligt saab verkstadshandbok.

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Man ska inte vara rädd för att skriva att man gjort fel, så ingen annan får för sig att göra som jag med tomgångsmotorn.

Jag har dock haft perfekt tomgång hela tiden (ja, sen jag fick igång spridare nummer fyra :) )

Men att det läcker ut luft när turbon laddar är ju inte bra.

Det där med spjälljusteringen har jag faktiskt gjort. Du skrev om detta mycket bra tips någon gång och det fastnade (informationen, inte spjället).

Ska kanske spärra spjället så det bara öppnar halvvägs? Räcker nog när man har en 19T-turbo :prop:

Link to comment
Share on other sites

men i år så har jag ju i alla fall 225hk istället för ca 150-160hk som jag åkt med i3 århuh.gif(när jag trodde att jag hade 185hk) ,du hjälpte mig ju att lösa problemet i somrasthumbsup.gif

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

:lol:/> Det trodde lupus med vid den första provköringen av hans bil en gång i tiden " den går rätt så hyfsat ändå med ltt" och då sa jag att tomgången verkar lite orolig och frågade om han kollat alla kontakter ? "jajamensan " varefter jag kände på spridarkontakterna och det sa klick vid nr 2, sa sen till Lupus att åka ut och prova nu vilket han gjorde, kom tillbaka och sa att nu går den riktigt bra :prop:/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...