LUPUS Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Du vet även att man behövet 15 volt vid nedladdning .? Quote
LUPUS Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Du vet även att man behövet 15 volt vid nedladdning .? Quote
Rikard Larsson Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Jodå, kör 16 V till programmeringen. Måste läsa på och testa online-programmering. Quote
Rikard Larsson Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Kan man göra ändringar med motorn igång :icon_bach: Quote
LUPUS Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Precis man kan göra riktigt fel i vilken hastighet man vill ;-) Quote
Rikard Larsson Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Fan vad skönt. Såg framför mig jobbet med att testa olika utväxlingar. Quote
LUPUS Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Vet du inte utväxlingen gör som polisen med epa traktorer ur med stiften i med växeln rulla däcket tex två varv räkna hurvmånga varv tejpen på veven snurrar Quote
Rikard Larsson Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Körde i fyran (som är 1:1) och kollade varvtal och gps-hastighet. Räknade lite och kom fram till att min volvobakaxel skulle vara 3.29. Det måste betyda att jag har 3.31 (närmsta utväxling jag känner till) Opel-växellådans utväxlingar finns här: http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html Hoppas de stämmer. Quote
Rikard Larsson Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Fick i ny mjukvara i ecu:n via BDM :thumbsup: Nu vill jag hem och testa online-ändringar... Quote
Rikard Larsson Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Startade direkt med nya mjukvaran. Regnet hindrade mig dock från att testa utväxlingsinställningarna. Testade med motorn igång att ändra så att motorn trodde att den hade dubbelt så stora spridare som den har, den dog direkt när jag tryckte på "save" :D Tack Lupus för att du berättade om online-inställning! Quote
LUPUS Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Sätta nya tomgångs varvtal är kanske mindre extremt hehe. Förstår du nu varför t5 är ljuset mot mega Quote
Jocke4U Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 (edited) Det första problemet jag hade var en en givare som inte gav bra signal. Nästa var att jag hade nåt vajsing med med Gear_ratio_delta! (EDIT: korrigerat till rätt :) ). Till detta var det problemet med faktor 10 som beskrivs ovan :) Fast den har aldrig gått dåligt (ojämnt eller på 3 cylindrar) utan bara med grundladd. Var ju upp på Kinnekulle helgen efter vår träff och mellan träffarna justerat hjulinställningarna. Efter uppvärmningen så kändes den som en dö sill...och lågt tryck. Tänkte att det var väl f*n. Hissade upp bilen och snurrade på drivlinan och japp, givaren hade flyttats (pga "temporär" infästning och domkraftens bästa plats). Lite massage med hammaren så var det fullt tryck igen :) :D Jag har inte lärt mig T5Suite tillräckligt och inte blivit vän med den. Tycker man tydligt ser vilken växel via Car PC Dashboard (eller vad den heter, det svarta med orange siffror). Edited August 9, 2013 by Jocke4U Quote
Rikard Larsson Posted August 9, 2013 Author Posted August 9, 2013 Min gick på 3 cylindrar p.g.a. trasig box. Nu går den som en dröm, förutom endast grundladd då. Gear_st_delta har jag inte lyckats lista ut vad det är. Hoppas ändring av gear_st räcker för att visa rätt växel. Har hittat vad man ska logga för att se om t5 försöker höja laddet men inte lyckas (p.g.a. hårdvarufel ex.). Jag kan ju ha trasig magnetventil, kopplat fel, trasigt drivsteg till magnetventilen (ganska vanligt) m.m. Quote
Jocke4U Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 JO, det kan ju vara annat som är trasigt/fel men först verifiera att växel-uträkningen stämmer, allra viktigast tror jag det är för 1:an och 2:an där det finns en laddtrycksbegränsning men att även 3,4,5 visar rätt. Min visar nästan helt rätt och det hjälpte inte med Gear_st. Har försökt få reda på vad Gear_ratio_delta är och har dekompilerat assemblerkoden men ännu inte orkat sätta mig in i det ;) Jag (och LUPUS) var i alla fall tvungna att justera Gear_ratio_delta för assembler-koden visar tydligt att det används att räkna ut växeln. När du har stabil växel-uträkning i Trionic men ändå bara grundladd, då kollar du vidare med magnetventil etc...så har har blivit upplärd :) Quote
Rikard Larsson Posted August 9, 2013 Author Posted August 9, 2013 Har bra indikation på växlarna nu :) 82 i ettan (var 85 innan, vet inte om det spelar roll?) 2 till 5 visar korrekt 2, 3, 4 och 5. Fortfarande grundladd. Har konverterat till T7 magnetventil och kan mycket väl ha fuckat up något ;) Har dock kontrollmätt lödningarna i boxen. Ska mäta ventilen och kablaget också. Ska även logga regl_tryck, p_manifold och pwm_ut för att se om boxen försöker höja laddet: "Trionic is trying to reach higher boost level (Regl_tryck > P_Manifold and Pwm_ut > 2)" Quote
Jocke4U Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 (edited) Kul, jag har också 82 på 1:an Kan du posta dina värden på: Gear_st! Gear_ratio_delta! Pulses_per_rev! Eller lika gärna din BIN-fil så kan jag kolla själv :)/> (mail funkar jocke4u(snubbel-a)gmail.com ) Edited August 9, 2013 by Jocke4U Quote
LUPUS Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 I princip tror jag delta värdet är fönstret runt korekt värde. Troligen i ratio med någon offsett på nollan. Ju mindre pulser och otur med avrundningen i ratio desto större sanolikhet att du inte hamnar spot on på ratio och behöver små justera här. Quote
Rikard Larsson Posted August 9, 2013 Author Posted August 9, 2013 Gear_st! 2,70 3,30 4,40 7,00 12,60 Har 3:31 utväxling i bakaxeln och R28 växellåda, så uträkningarna är: 0,814*3,31=2,69 1*3,31=3,31 1,34*3,31=4,44 2,11*3,31=6,98 3,81*3,31=12,61 Gear_ratio_delta! 3 3 4 12 24 Pulses_per_rev! 50 (läser av de 5 hjulbultarna på ena framhjulet) Quote
LUPUS Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 (edited) 50 (läser av de 5 hjulbultarna på ena framhjulet) Appp Apppp Appppp detta innebär ju att när du spinner ( eller bara har ett normalt hälsosamt slipp under acceleration riskerar/kommer du tappa laddtryck och gå i limphome detta grund av att den räknar fel. Detta fungerar nog bara så länge du sätter STORA delta och det inte är mer än små fel mellan fram och bakdäck. Det är ju en kontinuerlig division av speed och motor rpm som ger i princip stabil ratio ( finns ju bara stela saker att mäta mellan normalt) du blandar nu in däck slipp + att du ju kommer vilja spinna Jag hade flyttat givaren till växelådan eller diffen ( + att 5 pulser är kanske lite lite att räkna fram vettig spedd på 1:an , men det märker du i och för sig snabbt) Edited August 9, 2013 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted August 10, 2013 Author Posted August 10, 2013 Du har en poäng där. Det var bara så smidigt att använda samma sensor som jag har till min hemmagjorda hastighetsmätare. Har beställt en krets (lm1815) så jag kan använda vr-sensorn i bakaxeln. Quote
Rikard Larsson Posted August 12, 2013 Author Posted August 12, 2013 Verkar som ecu:n begär laddtryck som den ska. Så jag har nog hårdvarufel. Regl_tryck (begärt tryck) är 1,25 bar samtidigt som PWM_ut är 980. Magnetventilen klickar till när man ger den ström direkt från batteriet. Lutar åt bränd drivkrets. Jag brukar ju råka ut för det... Quote
Rikard Larsson Posted August 12, 2013 Author Posted August 12, 2013 Ryckte av wastegate-slangen. Nu laddar den lite mer, men bara 0,7. Sen är det precis som bränslet stryps p.g.a. att man kör in i någon begränsning. Måste man plugga w-utgången på magnetventilen? Quote
Rikard Larsson Posted August 13, 2013 Author Posted August 13, 2013 Pluggade slangen också. Samma resultat ungefär. Kom upp i ca 1,0 bar i trean sen blir det stopp, precis som bränslet stryps. Har läst om andra som laddar 1,5 bar eller mer med ryckt/pluggad w-slang. Kanske ska prova med helt annan mjukvara? Quote
LUPUS Posted August 13, 2013 Posted August 13, 2013 (edited) Då spånar vi fritt : Litar du på tryck mätaren eller är det loggad data. Runt ca 1.45 bar slår det i från orginal på tryckvakt. Ryckte du direkt på turbon eller på dosan.? Ja du borde få över 1 bar om allt är rätt och turbon ser fri luft Har föresten haft liknande fenomen med slitna stift på den trimmade 9-5an. Även tändkasett kan ge detta (återigen 9-5 med 1.4 bar ladd) , men nu låter vi murphy vara så länge för det borde vara något enklare Du har ju lött om boxen , dubbel kollat minst två gånger ? Bytt frekvensen på sw som hör ihop med omlödningen ? ( kör själv än så länge t5 ventil) Turbon förspänd enligt de vanliga få varven ? För övrigt mystiskt att den bara dör OM det inte är 1.45 bar , borde ju bara kunna vara total brist på soppa eller knack regleringen som går bananas av soppa/stift eller kasett Edited August 13, 2013 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted August 13, 2013 Author Posted August 13, 2013 Ett steg fram och ett tillbaka. Nu fungerar magnetventilen. När jag lödade om boxen lyfte jag upp ben 5 som man ska. Värmde med lödkolv och lyfte med en nål. Där någonstans lyckades jag klyva benet så även om det var helt uppböjt var det fortfarande kontakt under. Så nu försöker den ladda på, men precis som när jag pluggade w-slangen bryter något vid knappt 1 bar. Funderar på om man skulle prova med en helt annan programvara. Quote
LUPUS Posted August 13, 2013 Posted August 13, 2013 Funderar på om man skulle prova med en helt annan programvara. Kör du orginal sw ? Är nog annars bra tills du vet allt lirar Quote
Rikard Larsson Posted August 13, 2013 Author Posted August 13, 2013 Stiften är nya. Frekvenserna ändrade. Har inte kollat förspänningen på wg. Testa med annan tändkassett är nog nästa steg om jag får samma resultat med annan programvara. Quote
Rikard Larsson Posted August 13, 2013 Author Posted August 13, 2013 Kör original mjukvara med steg 2 via tune me up i t5suite. Vet inte om originalmjukvaran är från B204L eller E. Är det L kan man ju testa utan steg 2. Quote
LUPUS Posted August 13, 2013 Posted August 13, 2013 Kör original mjukvara med steg 2 via tune me up i t5suite. Vet inte om originalmjukvaran är från B204L eller E. Är det L kan man ju testa utan steg 2. är mjukvaran tunad från en strikt orginal fil ? tuna en redan tunad fil ( utan dilemmas s.k stämplar i ) kan gå fel då mycket skalas med typ procent. Så med risk att vara som en pappegoja orginal , kan ju vara t5suite som buggar ur , kan den göra ibland med lite otur. Quote
Rikard Larsson Posted August 13, 2013 Author Posted August 13, 2013 Japp, tunat en originalfil. Ska leta upp en original B204L (185 hk) och testa. Den bör ju ladda mer än grundladd. Störigt att jag har 16 MHz-box, begränsar urvalet lite. Quote
Jocke4U Posted August 13, 2013 Posted August 13, 2013 Japp, tunat en originalfil. Ska leta upp en original B204L (185 hk) och testa. Den bör ju ladda mer än grundladd. Störigt att jag har 16 MHz-box, begränsar urvalet lite. Är nog inte med...din box har väl en original mjukvara? Så oavsett om du har en 16 MHz-box så finns det en original-mjukvara...är väl det jag kör med också (kommer inte ihåg riktigt). Kolla serienumret på boxen och sök reda på originalet. Få standard/original att funka först, sen stegar du upp....risk att du annars går vilse i felsökningen. By the way.... är http://trionic.mobixs.eu/ offline?? Har varit så några dagar/veckor???? Quote
Rikard Larsson Posted August 13, 2013 Author Posted August 13, 2013 Problemet är att min originalmjukvara (4660841) är från en B204E och ger bara grundladd. Därför jag tunade upp den för att testa magnetventilen. Quote
Martin Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 [sNIP] By the way.... är http://trionic.mobixs.eu/ offline?? Har varit så några dagar/veckor???? Han som pillade med det hela har slutat om jag förstår saker rätt. Quote
LUPUS Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 (edited) Han som pillade med det hela har slutat om jag förstår saker rätt. Jepp Dilemma verkar ha lagt ner mer eller mindre över natten utan att förvarna någon av de andra moderatorerna på forat + stängt ner download sidan Men soruce kod mm är sparat och i princip gäller det väl att någon axlar manteln och fortsätter. Han har ju i princip byggt rubbet själv så det finns ju risk att det inte kommer några direkt nya versioner på länge. Rent praktiskt hade han väl önskat det hela lycka till men det är mystiskt nya down load är http://socalsaab.com/suites/suites.htm Edited August 14, 2013 by LUPUS Quote
LUPUS Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Problemet är att min originalmjukvara (4660841) är från en B204E och ger bara grundladd. Därför jag tunade upp den för att testa magnetventilen. Bläddrar du bland alla orginal sw som är med i sök funktionen så ser du ju vilka som är 16 och 20 ta sedan en 185 orginal. till 16 mhz Quote
Rikard Larsson Posted August 14, 2013 Author Posted August 14, 2013 Bra tips där Lupus. Mycket lättare än att öppna alla filer och kolla ;) Hittade en lämplig från en 900 och en från en 9000. Båda på 185 hk och 16 MHz, men väldigt mycket skillnader när man jämför dem. Testar 9000 först, den var nyare. Quote
Jocke4U Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Jepp Dilemma verkar ha lagt ner mer eller mindre över natten utan att förvarna någon av de andra moderatorerna på forat + stängt ner download sidan Men soruce kod mm är sparat och i princip gäller det väl att någon axlar manteln och fortsätter. Han har ju i princip byggt rubbet själv så det finns ju risk att det inte kommer några direkt nya versioner på länge. Rent praktiskt hade han väl önskat det hela lycka till men det är mystiskt nya down load är http://socalsaab.com/suites/suites.htm Var är källkoden? Sourceforge, google code,....eller annat? Det krävs ju att den senaste versionen finns publikt tillgänglig för att någon skall ha en chans att vidareutveckla...utan att veta så känns det väldigt amatörmässigt att bara stänga av; kan inte minnas att jag har läst eller hört att han vill lägga av (vilket man får respektera). Nu är det nog inte tokmycket jobb att hålla T5Suite igång men det första problemet som troligen inträffar är att Microsoft gör förändringar i .NET framework som gör att mindre ändringar/omkompilering krävs. Kärnan i T5Suite borde vara tämligen stabil. Quote
LUPUS Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 (edited) Vet inte vilken form den finns i inte letat. Men en del av de mer inblandade moderatorerna höll på att sätta upp en ."bygg" dator man kunde remote logga in på. Men det var nog mest för att komma åt programvaror det köpts licenser för idaho etc. Och som sagt nedstängningen skedde typ som en lampa. Ingen verka veta. Får hoppas han kommer tillbaka och kanske i bästa fall bara gått i väggen. Finns ett gäng svenska moderatorer pm dem om du vill få hjälp med source tror den är enkel att få se Edited August 14, 2013 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 Piss å mög. Laddade i ny programvara. Original 185 hk sånär som på ändrade utväxlingar, avaktiverad bakre lambda och T7-magnetventil. Exakt samma resultat, knappt 1 bar sen spott och fräs. Får mig att misstänka hårdvarufel. Var ska man börja? Tändkassett? Quote
LUPUS Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 Jepp. Är ju så enkelt att testa oxå. Måste ju gå att låna någonstans Quote
Rikard Larsson Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 Har en svart i reserv till brukshäcken. Man ska ju inte ha det på T5-motor, men som test bör det gå. Annars har en kompis en röd liggandes. Quote
Rikard Larsson Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 (edited) Fixade skyltbelysning mellan körningarna. Hade en E-märkt och ful på regbesiktningen. Nu sitter det tre 5 mm lysdioder i försänkningen, precis som jag planerade för måååånga år sedan :) Svårt att fota med mobilen, men det blev lagom mycket ljus Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Christer J Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 Har en svart i reserv till brukshäcken. Man ska ju inte ha det på T5-motor, men som test bör det gå. Annars har en kompis en röd liggandes. Jag har kört så länge både på min T3 9000 och T5 900. Dessutom finns det mååååånga originalverkstäder som monterar blandat svart o rött på T5 och T7 bilar. Det är inte rätt, men som test funkar det alldeles utmärkt. Hoppas du får ordning på grejorna. Jag tänkte på laddtrycket. Refererar du till Trionic eller ditt instrument? När du kör utan C slangen i magnetventilen spå rusar trycket upp väldigt fort och fördröjningen, strypningen till instrumentet kan göra att inte instrumentet hinner med att visa tryckstegringen innan bränslet stängs av. Quote
Rikard Larsson Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 Laddtrycket är samma i datorns logg och instrumentet. Ska hem till en kompis med en frisk T5-motor och testa hans tändkassett och ev. stift. Sen blir det kontroll av bränslefilter. Det är bara kört ett par timmar, men man vet inte... Quote
Rikard Larsson Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 Problemet löst! Det var tändstiften. Mina nästan nya tändstift var kassa. Gillade nog inte att gå på tre cylindrar. Grym skillnad på 154 och 185 hk. Steg 3 here I come! Quote
LUPUS Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 (edited) Hehe det var ju tipset för två dar sedan :-) Akta bakdäcken nu ! Skrivet med lillfingeret på tröskan Edited August 15, 2013 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 Jag trodde det knappt eftersom mina stift gått max en timme. Man lär sig. Tack för allt engagemang! Quote
Rikard Larsson Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 Ja, bakdäck får nog snart beställas. Kändes som om det precis släppte i tvåan nu med original 185 hk. Har nyss läst in steg 2 (50 hk till) så vi får se vad som händer imorgon :lol: Laddtrycksbegränsningen i tvåan är kanske samma dock. Quote
Rikard Larsson Posted August 16, 2013 Author Posted August 16, 2013 Testade steg 2 (235 hk / 323 Nm) på väg till jobbet imorse. Tror jag har lyckats bygga en bil som jag är rädd för :blink: Blöt vägbana spelar såklart in, men första fullgasrepan i tvån resulterade i ganska rejält bakhjulssläpp, mycket rattande och höjd puls. Jag vill ha diffbroms! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.