Micael Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Jag är mitt uppe i lödningen av mitt MS. Jag måste bara säja att om alla produkter hade en sån omfattande manual så skulle världen vara en trevligare plats. Jag är helt rudis när det gäller elektronik och jag har ingen aning om vad alla komponenter gör. Men genom att manulaen är så grundlig går det bra ändå. I natt fick jag igång kommunikationen mellan datorn och MS:et och kunde leka med alla värden på "stimen" Inte nog med det. Det är kul att löda också :D Quote
Arrowsmith Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Välkommen ner i detta träsket med.... Byggde mitt första MS system 2002 och har inte slutat bygga dom än.... Trevliga saker detdär... :thumbsup: Quote
Jonte Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Det låter bra. Mitt MS kommer hem nästa vecka och då ska vi se vad man kommer ihåg från lödningen på gymnasiet *s* Måste bara inhandla en lödpenna innan dess.. Quote
Magoo Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Jo den var rätt kul att smäcka ihop. Jag lödde ihop ett för några år sedan men det blev liggandes i väntan på något att montera det på... Det går inte att jämföra ms byggmanual med VEMS hemska :skull: wiki :whip: samma vecka Quote
Borken Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Visst är det kul, jag var tvungen att löda ihop en för skojs skull. Köpte via DIY autotune, allt låg trevligt uppmärkt i plastpåsar. Tog en kväll att smäcka ihop det, hur kul som helst. Jag ska fan köpa en till :) /Janne Quote
Micael Posted October 8, 2006 Author Posted October 8, 2006 Samma här. Jag köpte fyra stycken från DIY sålde tre och löder ett själv. :D Quote
Michael Th Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 när ni nu var så duktiga och köpte MS i parti... vad fick ni betala styck då??? och tänker ni göra stor inköp igen= vilket pris...eller kunde kanske klubb schoppen köpa in?? :racesmile: Quote
pacman Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 MS är kanon! Kan bara rekommendera alla som funderar att beställa och börja löda. Skitkul, speciellt när det sitter i bilen och mappningen börjar bli bra. Men en rekommendation till: Skaffa en bredbandslambda! Snacka om att det underlättar mappningen.... Quote
Kenneth Lundblad Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 MS är kanon! Kan bara rekommendera alla som funderar att beställa och börja löda. Skitkul, speciellt när det sitter i bilen och mappningen börjar bli bra. Men en rekommendation till: Skaffa en bredbandslambda! Snacka om att det underlättar mappningen.... Ni vet väl att det finns en bredbandslambda oxså som man kan bygga själv i san MS anda http://wbo2.com har fuderat på att beställa för vinterns pyssel //Kenneth Quote
Micael Posted October 8, 2006 Author Posted October 8, 2006 när ni nu var så duktiga och köpte MS i parti... vad fick ni betala styck då??? och tänker ni göra stor inköp igen= vilket pris...eller kunde kanske klubb schoppen köpa in?? :racesmile: Jag köpte det tyvärr inte i parti utan tog det via några kollegor som var i staterna. Planen var att jag skulle ha det första själv. Men när jag kunde sälja det och tjäna en liten slant så kunde jag inte hålla mig :( Detta hände med dom tre första. Det jag nu bygger har jag beställt hem till mig och fick ju då betala både moms och tull. :( Vet inte om det är så bra att köpa in till klubbshoppen, det händer ju rätt mycket på den här fronten och det är ju inte kul att bli sittandes med ett antal gamla kit. Quote
Sören Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Jag planerar att konvertera insprutnings-Pinton för etanol och vinna några hästar till. MS borde vara toppen för detta. Eller? :) Quote
Micael Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 Borde vara det, men det finns säkert nån annan här på forument som har bättre koll. I natt fick jag igång mitt MS helt och hållet. Alla funktioner verkar lira. Först hade jag lite problem med att inte "WUE-leden" inte tändes under uppvärming. Men efter en sökning på msefi.com fick jat tipset att kontrollera komponenten R27. Det visade sig att jag inte hade nån R27!!! Hade helt enkelt missat den.... Efter att ha lödit dit R27 fungerade allt enligt manualen. Nästa steg är nu att få in MS-extra koden och HW. Quote
Tommy Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Visst är det kul, jag var tvungen att löda ihop en för skojs skull. Köpte via DIY autotune, allt låg trevligt uppmärkt i plastpåsar. Tog en kväll att smäcka ihop det, hur kul som helst. Jag ska fan köpa en till :) /Janne Vilken modell skall man köpa? Tänkte i så fall försöka bygga en för min nästa pinto... Blev aldeles yr i knoppen när jag gick in på DIY autotune´s hemsida... fattar nada av dessa elektronikprylar :wacko: Quote
Borken Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Tjena Jag har kört MS 1 med 2.2 PCB:t dvs art.nr. MS122-K. Jag ska nog testa ett 3.0 pcb, det ska ju vara lite förbättringar på det kortet(å andra sidan klarar 2.2 det jag behöver MSnEDIS). DIY autotunes piska verkar behändig, det var skittråkigt att löda en egen(tog dessutom längre tid än boxen). /janne Quote
Arrowsmith Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Det är inte så invecklat som det ser ut från början Tommy... :) oroa dej inte för det... Quote
Tommy Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Puhh..... Då kan det kanske vara värt ett försök! "Mapping time" ..... :revs: ..... :lam: :biglaugh2: Quote
Micael Posted October 10, 2006 Author Posted October 10, 2006 Puhh..... Då kan det kanske vara är värt ett försök! "Mapping time" ..... :revs: ..... :lam: :biglaugh2: Klarar jag det så klarar du det. Det är jag övertygad om. :D :D Quote
Jonte Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 Hepp.... då sitter jag med massor av komponenter till en stim i min hand :wacko: Går ni efter byggmanualerna på Megamanual ?? Quote
Thomas Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 Är det någon som har komponentförteckning över MS:et? Quote
Thomas Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 jag vet inte så mycket om dem men vad är det för skillnad på dem? är de för turbo och enbart sugmotor? så ta de som är bra. Quote
Tommy Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 komponentförteckning tror jag att det finns bla, här: http://www.megamanual.com/v22manual/mass.htm http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm Quote
Micael Posted October 17, 2006 Author Posted October 17, 2006 Allt finns på MS sidan. Det är bara att sätta igång och läsa. Jag började med att kolla igenom att alla komponeter var med både i stimmen och ms:et. Sen satte jag igång och lödde ihop stimmen. Det var ett perfekt avrostningsprojekt. Efter det gav jag mig på MS:et. Quote
Sören Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 Måste nog gå en språkkurs innan jag börjar plocka ihop ett MS! :) "Stim, piska, bredbandslamda, mapping, WUE-leden, 3.0 pcb, MSnEDIS.........." :blink: Men jag antar att det ger sig då man sätter igång. Quote
Arrowsmith Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 här är en länk till en BOM på V2.2 BOM = Bill - Of - Materials http://www.bgsoflex.com/v22/BOM.pdf någon Bom på V3 har jag inte sparad Quote
Micael Posted October 17, 2006 Author Posted October 17, 2006 Bomen för V3 finns på den länk som Tommy la in. Quote
Arrowsmith Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 Det är en hel del skillnader på de två vanligaste korten V2.2 och V3 alldeles för mycket att lista i en tråd här.... och sedan finns det MS1 och MS2 med olika grad av intelligens. sedan finns det ett Ultra Mega squirt på gång samt ett microsquirt som redan är klart . Uppe på det finns det tilläggskort och massor av varianter på processorkod samt även megaview. megasquirt plus & megaspark samt tomtek historien(troligtvis mer eller mindre redan döda) Megajolt & megajoltlite, megasquirt extra, megasquirt´n spark, megasquirt´n spark extra, mega AMP... mega EDIS, megasquirt´n EDIS, megasquirt'n tfi & MS-AVR en avart är även megashift och megabaro funktionerna. + en massa extra tilläggskort. sedan så finns det...............................o.s.v. o.s.v. Summan av allt är att det är en liten djungel.. Det finns en hel drös olika sätt att lösa detta med en hel eller halv megasquirtbox... det vore bättre att börja i andra änden och fråga dej själv vad du behöver.... posta önskemålen i tråden här sedan sätter du dej ner och startar google och börjar söka o läsa ...... Quote
Sören Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Ojoj! :huh: Vad rekommenderar ni experter till en Pinto med EFI som skall köras på E85 och lite trim i form av något planad topp, roligare gatkam och lite bearbetning på portarna? Ingen turbo. Ingen banracing, endast rolig gatbil. :) Quote
Arrowsmith Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Vad ska du ha för tändsystem? Ska du bara styra bränslet så klarar du dej långt med den billigaste MS1 V2.2 med vad som kallas "original koden" Quote
therealpinto Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Ska man dra nytta av E85 så ska man styra tändningen, tycker jag. Det går bra både med V2.2 och V3.0 om vi börjar i den änden, men V3.0 är ett betydligt stabilare kort så jag rekommenderar det. MSI duger utmärkt som processor. Kodmässigt rekommenderar jag MS-extra (092q2 är senaste stabila som jag testat, 024s13c är den som brukar anses "mest stabilast"). Då kan du med små justeringar styra Pintons originalfördelare. MS-extra ger dig dessutom shiftlight, elfläktstyrning, launchcontrol, flatshift och en hel del annat du inte visste att du behövde förrän du provade :-) Alltså, köp ett MSI V3.0 och ladda in MS-extrakoden, gör mindre justeringar för tändningen. /Gustaf Quote
Thomas Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 vilket rekommenderas för bränslestyrning Volvo B230 Turbo ca 350hkr Quote
Arrowsmith Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 är det bara bränslet så gäller samma recept som "pinto" gett här ovan fast utan MS- extrakoden tycker jag... Även om iofs. inte jag har haft någon funktionsmässig instabilitet i mitt V2.2 så är V3 ett bättre kort, kraftigare konstruerat och rent fysiskt "stabilare" och bättre planerad layout. Ska du styra tändningen med så tycker jag det lutar åt MS II på V3 kortet och satsa på något i stil med en MSD 6 box Quote
therealpinto Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 Jag tycker nog att man "alltid" ska välja MS-extrakoden, även om man bara kör soppa (vilket på en turbomotor i mina ögon är lite snålt - det är i tändningen effekten och registret sitter). Den är inte mer komplicerad att jobba med, egentligen, bara man tar sig lite tid. Men möjligheterna är mycket bättre... /Gustaf Quote
Mikael Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 Håller med Gustaf helt och hållet. Jag kör också MS-extrakoden, både soppa och tändning och det fungerar helt suveränt! /Micke Quote
Rikard Larsson Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Om man tänker köra SAAB-motor med Trionic 5, är det lönt att fundera på MS? Quote
therealpinto Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Om man tänker köra SAAB-motor med Trionic 5, är det lönt att fundera på MS? Det beror på...vill du kunna mappa själv (och inte har utrustning för att mappa Trionic), kommer motorn att byggas om/trimmas, vill du ha shiftlight, launchcontrol, flatshift och lite sånt, ja, då är det värt att fundera på MS. Om du däremot kommer köra motorn original, inte ska bygga om och trimma, då är det oftast bättre att använda Trionic. Det är ju ett system som är enormt mycket mer "kunnigt" - men utan att du själv enkelt påverkar det. /Gustaf Quote
Tommy Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Är det försvarbart att köra med ms med tex en Pinto/sprut originalmotor utan trim där man endast modifierat tex avgasrör samt plenumkammare/insug ? (För att göra plats i våra gigantiska byggen) Quote
therealpinto Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Är det försvarbart att köra med ms med tex en Pinto/sprut originalmotor utan trim där man endast modifierat tex avgasrör samt plenumkammare/insug ? (För att göra plats i våra gigantiska byggen) Jag tycker det, i de allra flesta fall. Man kan nämligen få till en trevligare karaktär på motorn (jämför standardtrimchip till Pinto EFI) och man kan skippa luftmängdmätaren som ju tar en hel del plats. Med den borta får man mysigare insugsljud, bra eller dåligt får man väl avgöra själv... Man måste dock vara beredd på att det kräver en viss arbetsinsats med mappning osv. också. Det kan finnas en poäng i att ta igång bilen med originalsprutet. /Gustaf Quote
Rikard Larsson Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Nu är jag inte ute efter något uttömmande svar, jag vill bara veta hur man i stora drag går till väga när man mappar. Ska som sagt köra SAAB kortmotor och tänkte chippa den. Men en chippning går på 6-7000. Det hade alltså blivit billigare med ett MS, plus alla mysiga extrafunktioner... Quote
therealpinto Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Väldigt förenklat så kör man bilen och justerar med datorn tills motorn går som man vill ;-) I MS finns en funktion för att "gissa" en startmapp om man vet effekt och vridmax, så har man en någorlunda effekt/vridkurva på motorn får man nåt som oftast är hyfsat att börja med. Jag brukar sedan börja med att mappa tomgång. Startar motorn kall (oftast startar den faktiskt nästan direkt), och justerar så att den går lagom fett under uppvärmningstiden (till den är kanske 70-75-80 grader i kylvattnet). Sedan justerar jag soppan på tomgångs så att jag ligger så nära lambda 1 som det går med stabiil tomgång - och kollar sedan över tändmappen så tändningen på tomgång är där jag vill ha den. För att få jämn tomgång brukar jag sedan se till att de 4 celler som motorn "berör" på tomgång har samma värden - både soppa och tändning. När det funkar och motorn går att starta varm (kan behöva testas) åker vi ut en sväng, och kör lugnt. Håller koll på lambdavärdet och justerar soppan så att bilen inte rycker och svarar bra på låg/mellanregistret. Siktar då på lambda 1 eller snålare. Med det klart kan man börja mappa på högre last och då handlar det om att få till det lambdavärde som känns "safe". På en turbomotor nånstans runt 0,8 som riktvärde. Det svåra här är ofta att ligga still på en lastpunkt tillräckligt länge för att hinna justera. Har man möjlighet att logga några körningar blir det lättare. Som avslutning brukar jag justera till accelerationsuppfetning (kopplar ofta ur den i början), fuelcut vid motorbroms osv. För att mappa tändningen går jag tillväga ungefär på samma sätt, men se till att lägga en safe tändmapp först. Skillnaden är att jag mappar tändningen i första hand mot avgastemperatur och lyssnar efter spikningar. För att kunna mappa bör man ha följande; * en medhjälpare som kör * dator med Megatune som funkar när man kör * fungerande lambdasensor För att det ska bli bra bör man också ha; * Bredbandslambda * Avgastempmätare * En bra ostörd (och icke störande) väg där man kan testa olika belastning - gärna uppförsbacke Jag brukar oftast ha bilen klart körbar efter 1-2 timmars mappning med bara finlir kvar. Att mappa är "enkelt" på det sättet att programvaran till MS är lätt att mappa med. Men den tillsammans med MS är ett kraftfullt verktyg, det absolut snabbaste sättet att rasa en motor om man inte ved vad man gör. Förutom instrumenten ovan måste man ha hyfsad känsla för hur en motor beter sig, och varför. Kunna skilja på magerryck och fetboggar, kunna höra spikningar och dessutom ha en chaufför med vett att slå av om det är på väg att gå åt skogen. /Gustaf Quote
Arrowsmith Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 I en sjua där det dånar blåser om öronen är det svårt (läs omöjligt) att höra spikningar. Jag investerade själv i en Knockalert i tidigt skede och Den har verkligen varit till stor hjälp i samband med mappning. kan starkt rekommendera en sådan eller motsvarande av annat fabrikat. One of an engines worst enemies is detonation. It can occur at any time and if left uncontrolled, severe engine damage may result. Sometimes however, the pinging noise may be hard to hear or recognize due to well insulated interiors,engine compartments or excessive road noise. The MSD Engine Knock Alert listens to what's going on in the engine for you. When detonation occurs, it relays this information to you in two forms; a warning light and an audible beep. An extremely sensitive Knock Sensor is used to ''listen'' to the engine. This sensor is screwed into one of the engine block's drains or access holes (an adapter mount is also supplied). Once in place, the sensor relays excessive detonation noise to the Knock Alert. Since all engines make noise, some more than others, MSD added a sensitivity adjustment to the Alert. This adjustment allows you to ''tune'' the Alert to match your engine's characteristics. The Knock Alert is easy to install and features matching Weathertight connectors for firm connections. It will work on 4, 6 and 8-cylinder engines with 12 volt electrical systems and comes complete with the sensor, adapter and controller. Quote
therealpinto Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Jag har rätt länge kört med knacksensor på Caprin (Saab APC) men ett problem är att justera in känsligheten så att det stämmer med den motor man använder. Trots att jag pillade med det av och till i 3-4 år blev jag aldrig nöjd. APC-systemet har ju justerbar känslighet så det är ganska flexibelt. Ett budgetknep som ofta funkar mycket bra är att dra ett bromsrör fäst i blocket in i bilen, till en förstärkare (dvs plåtskål) eller ett par hörlurar. Då hör man hur det låter när det spikar. /Gustaf Quote
Rikard Larsson Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 (edited) Nu har jag läst på en hel vecka och fattat det mesta (vill jag tro i alla fall). I processen har jag dessutom blivit övertygad om att Megasquirt is the way to go. PCB 3.0 blir det eftersom jag gilla att pilla med egna lösningar plus att det är allmänt bättre. Men frågan är om man ska köra MS2 eller MS1 med extrakoden. Känns som att MS2 är "för ny". MS1 är ju grymt välbeprövad. Om ett tag kanske MS2 är lika uppdaterad, men just nu känns den fortfarande lite beta... Åsikter någon? edit: Kan tillägga att jag ska styra tändning också, så med MS1 får det bli extrakoden. Edited November 3, 2006 by Rikard Larsson Quote
Drake Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 Nu har jag min motor nästan klar sånär som på förgasare (305 Cheva) och jag står i valet och kvalet mellan att köpa en ny förgasare eller ett MS och nån form av spjällhus. Har ni nåt budgetförslag? Klart att man kan borra in en massa spridare (tpi?)och skaffa ett nytt spjällhus men är det nån ide att köra nån variant på tbi-lösningen? (för det är väl det som är en spridare i fuggen typ) Har ju redan en gammal risig Rochester Quadrajet men tycker att det verkar krångligt att bestycka den. Kanske man kan bygga om den? Är mest ute efter att få en bra gång och en vettig soppaförbrukning. Visst är det kul med hästar men det får bli i nästa motor. Quote
therealpinto Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 MSI är mitt råd, för det fungerar :-) Alltid enkelt att uppdatera senare om man vill. TBI funkar väl hyfsat och är bättre än förgasare i alla fall. Det är ju enklaste valet på en 305/350. /Gustaf Quote
Drake Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 Nåra tips på hur man gör det enklast och billigast? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.