Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bågen i gult var fin (kaxig) framifrån och bakifrån men från sidan så var det inte snyggt. Det tillsammans med min första tvekan om gult plus Jocke4U´s rekommendation så blev valet lätt. Att jag sedan hade svart färg som var lätt målad var också en bricka i spelet..

Idag satte jag klockan ånyo på ringning för att gå ut i verkstaden och ta bort noskon, scuttle och framskärmar för att måla dessa. installerade tanken som första jobb. Stötte på ett problem där men det ordnas rätt lätt. Kan dock inte fylla tanken än pga att problemet måste lösas med svetsning på tanken.

Kom en tredje del på väg med demonteringen, noskonen åkte av. Därefter bestämde jag mig för att bygga om kylsystemet. frågan är om jag inte skulle bygga bil med svetsglasögon och täckta sidor, DIN 13 eller om DIN 20 finns. Jag får nog snart regga om bilen som ombyggt fordon......

Jag skall:

- flytta expansionskärlet från vänster till höger sida

- flytta ut kylaren så jag måste bygga nya fästen för den

- flytta in elfläkten från kylarens utsida till insida

- nya fästen till kylfläkten

- har redan sågat bort (vinkelslipen) fästena för extra ljusen.

- drar om bilens främre elsystem

- tillverkar i al eller kombinerat al och plast inkanaler för kylluften.

SEr jag något annat och bygga om så gör jag det.......... Man skall aldrig tveka om man tycker något kan förbättras, fort fram med vinelslipen eller tigersåg och såga eller slipa bort. Har man räkat tänkt att något kan bli bättre så stämmer ofta det och kör bort det gamla då är mantvungen att bygga nytt och helst bättre. Annars står man bara och segar och tvekar och funderar. Råka man såga bort något för mycket så går det alltid att sätta tillbaka igen. Man har ju en svets........

Lite förmiddagsuppdatering vid CSI

Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag ut och skriva en inköpslista för diverse saker.

Hmmm, Biltema borde ha jouröppet....... för ibland är det akuta behov av materiel mellan deras ordinarie stängningstid och ordinarie öppningstid alla dagar. Felplanering kan det väl ändå inte vara, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jobbat ett tag med bilen.

Regn20110717.jpg

Många saker blev väldigt blåa. Jag klarde mig trots allt rätt bra. Bara lite blåfärgad. Minismurf-blå kanske. För den som inte vet är alla smurfar blå, tror jag. Om de är 2-komp blå eller ej det är helt okänt.......

Blagrejor.jpg

Link to comment
Share on other sites

Äntligen fått lite gjort så det känns att jag är på väg att återställa bilen och inte bara skruva sönder i alla hörn. Skyltbelysningen är en standard den som satt på bilen förut vid reservhjulet när skylten satt där som jag har "piggy-backat" på bakljusets undersida. Bakljuset hänger på ett aluminiumrör som har en M10 bult i ena änden. Så sydde jag fast en M10 förlängningsmutter på ramröret. Blev bra, tycker jag i alla fall. Kommer troligen konsekvent undvika att skruva bakljus i skärmarna fortsättningsvis när det finns andra metoder som jag tycker bättre om. Nummerplåten hänger på samma fästen som bakljusen. Jag tog vanliga hammarband, de är färdigborrade. Det var bara att ta plåtsaxen och välja längd.

Nummerskylt.jpg

Ledningarna är kanske inte kopplade än men det kändes bättre att sätta fast lyktglaset för att få en bild som ser lite färdig ut....

Link to comment
Share on other sites

Hade partipris på al för ett antal år sedan. Gratis. Har alltid undrat vad jag skulle ha rören till. Nu vet jag.

Då var det en ny dag med nytt regn, nya utmaningar, nya ombyggnationer eller är det något annat nytt som hänt?

Link to comment
Share on other sites

Höger bakljus monterat men inte el till bakljus ännu.

Slipat och målat framskärmsfästena.

Hittat en vän! En vinkelslip med roterande stålborste. En effektiv vän.

Skall till rörfirman och köpa en svartrörsmuff med gängor invändigt. Regnar rejält fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

Tittade in i verkstaden. Hmmmm, jag är ju inte där ute och jobbar. Varför. Vad skräpigt jag har det där ute. Borde städa! Eller bygga?

Snapshot.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vänt bilen, nu kommer jag ihåg vad som var nackdelen med blåa bilar. Jag hade en Cadillac Fleetwood Brougham på 11,5m2 förut. Smutsen dvs damm syns. Får väl vänja mig vid det igen. Men CealmSeven är inte på 11,5 m2 som tur är.

C7a.jpg

C74.jpg

Lite skräpigt i verkstaden, men nu är det städat igen.

C7b.jpg

Min bil är avslöjad som narkoman. Det är inte roligt att behöva komma på den att ta en sil mellan svetsarna......

C75.jpg

Titta själva, slurp så var det slut..... och den ville ha mer.

C73.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: 95 oktaning bensin är det min motor "tänder på". Intravenöst också.

DEt gick åt cirka 130ml att köra ut bilen ut verkstaden, vända runt den med motorns hjälp på ett tämligen lite utrymme. Det blev många fram och bak och sedan köra in den i verkstaden igen. Allt detta gjorde när regnet hade gett sig. Nu har vi blå himmel igen... Kollade ut det fanns något restnoterat moln kvar som är på väg mot Eskilstuna hållet.

Link to comment
Share on other sites

Jobbar med bilens NOS nu.

C7a1.jpg

Äntligen är jag nöjd med de nedre nya kylarfästena. Så här skulle de sett ut redan från början. Minst så kommer alla mina kylarfästen se ut framöver, såvida jag inte kommer på någon ytterligare bättre konstruktion.

C7a2.jpg

Nyköpt Biltema 14tums sugande fläkt. DEn kommer blir riktigt bra. DEt är helt värdelöst att ha en tryckande fläkt som jag hade förut. Det är såklart lättare kan man tro men inte helt säkert lättare att få dit en tryckande på bilen men till vilken nytta.

Sugande fläkt ska det vara, en stor sådan och styrskenor från noskonens inlopp riktat mot kylaren på andra sidan, Det är grejor det.

C7a3.jpg

Det går tydligen åt att bygga några bilar för att olika kontruktioner skall landa rätt.

Link to comment
Share on other sites

I sort sett inget mer än att de inte fungerar så bra. Eller om jag skall vara korrekt En tryckande fläkt måste för att gå bra styrskenor och mer "exakt passning" mot kylaren för att den skall fungera bra. Jag har eller hade valt tryckande på båda bilarna och båda bilarna kräver att kylfläkten gå konstant. Har jag en sugande fläkt blir den mer förlåtande dvs om jag har eller inte har styrskenor för luften så blir den påverkan mindre än i tryckande fläktfallet. När fläkten sitter framför och bara driver med så fungerar det som en avskärmning, inte en 100 procentig motsvarande diametern men väl en ordentlig avskärmning. MEd sugande fläkt så blir avskärmningen inte "på felsida" utan luften tar sig in i kylpaketet och "suger åt sig" värme. Viss avskärmning blir det men som sagt mindre.

Att det sedan blev lätt, betydligt lättare än jag trodde att byta plats på fläkten förenklade beslutet. En stor del beror på de nya fästena som kylaren står på.

Bra att jag tog en tankepaus för nu har jag kommit på den optimala lösningen för de under fästena. Även de övre fästena fick en omgång "konstruktionstänk". När jag lämnade verkstaden var det klockrent att jag skulle bocka ett rätt tunt plattjärn och bulta de i två befintliga hål som redan finns i ramen (6mm) och med exakt samma avstånd som fläkt fästena. Som tur är fick ärn övre fästena ett "konstruktionstänk" dedikert till sig. Nu slipper jag bocka och borra. Det var en vinkel som ställde till det men tar jag en genomgående 6x60 (eller gängstång 6mm) och ett par stora brickor för M8 och sätter en bränsleslangbit 8mm som distand så tar den bort vinkel felet men utan att bryta i kontruktionen. Det kommer bara bli bra helt enkelt. Ofta är inte första tanken rätt vad avser bilbygge, det dröja till både andra, tredje, fjärde eller fler innan man plötsligt kommer på en bra modell. Ibland är fjärde idén jättebra just då men 2 år senare har man upptäckt att även den konstruktioen skulle må bra av att byta till något än bättre. Det är väl kanske därför som jag gör om bilen. Det är inte för att minska vikt eller öka prestanda eller så utan det dög bilen bra för innan. Jag skyller allt på att jag ville måla skärmarna, då ger sig ju alla omgörningar med automatik, eller gör de verkliget det. Inte ens jag vet.... säkert.

Link to comment
Share on other sites

För er som vet inloggningen till garage-TV så sänds all omgörning dygnet runt direkt via web. Inloggning med lösen finns i en av trådarna.

Nu går jag ut och börjar tisdagens slit.........

Link to comment
Share on other sites

Perfekt! Hade handbromsen i så bilen drog inte iväg. Det ett bättre flöde med sugande fläkt.

Välkommen att hälsa på ett tag.

CealmSeven.safe100.net

Ange endast Anv=garage

Håller den inloggningen öppen idag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har diskuterat med firmor som jobbar med kylanläggningar m.m.

och enligt dem så är det samma effekt på sugande eller tryckande fläktar.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: skriv bara cealmseven.safe100.net i din webbläsares adressfält, eller kom upp till Arboga och hälsa på.

Jocke4U: Då tittade du nog på en fast-play-sekvens. Jag har hunnit SMSa och pratat i telefon en del och då byggs inget alls. Du vet göra två eller fler saker samtidigt, nä nä det finns begränsningar även om det finns människor som anser att detta kan göras men det är ytterst få som kan leda det i bevis.....

Skall lägga in lite bilder strax.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Jag är beredd att hålla med dem med då de troligen pratar om fasta anläggningar. Våra Seven-anläggningar har att antal pararmetrar som är försvårande:

- liten inloppsyta,

- ofta liten utloppsyta, dock inte på mina bilar

- sällan effektiva styrningar, en del har avgränsningar som kan fungera delvis som styrning eller i alla fall stopp.

På en stationär kylanläggning som skall trycka eller suga luft genom ett cellpaket då är det nog rätt egalt vilket man väljer.

På en Seven är det mer än kylningen som är viktig.

- fläkten väsnas rätt ordentligt, ett vinande ljud som är skönt att slippa höra

- fläkten drar ström, för mig med 65Ah spelar det mindre roll men för en BEC eller en CEC med minibatteri kan det vara avgörande.

Mitt mål är att slippa köra med fläkten till huvudsak och när fläkten måste gå skall det vara så att säga ett självklart val, tex cruising med V8or som går i 5km/h, trafikkö eller likande.

Det skall bli väldigt spännande att se i vilken mån det ger skillnad.

Link to comment
Share on other sites

På den här bilden syns inget av de fästen jag tillverkat för kylaren trots att bilden avser just dessa men tro mig de finns. Och bild finns alltså finns dessa. Vilket härmed är bevisat.

Framskärmar monterade. Lite kompletterande målning. CealmSeven Industries Servicepack Ett är under installation 70 procent klart. Bilen måste startas om när installationen är klar.

C719a.jpg

Ekonomikörningstank installeras med automatik i CealmSeven Industries Servicepack Ett. 60ml. 1ml per mil blandad körning

C719b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nej det var på bil. vi diskuterade när jag köpte min senaste fläkt

Aircon i sthlm en SPAL fläkt tunn som sitter bl.a. på Ferrari

http://www.aircondcenter.se/spal-flaktar.htm

som du kan läsa så är det samma flöden sug/tryck.

Och tar man t.ex. en pump så har de nästan alltid svårare att suga än att trycka.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Thomas, jag köper tänket i drift men inte som stillstående och målet är att ha fläkten heslt stillastående dvs spänningslös.

När fläkten sitter framför beter den sig som en vindsnurra och vindsnurror, läs vindkraftverk, är egentligen en vinge (skiva) som roterar. Kpllat till bilkylfläkten så störs självcirkulationen och fungerar som om jag satt en skiva med mindre diameter än fläktvingen för kylaren = sämre kyleffekt. När fläkten självroterar av fartvinden "håller emot" luftströmmningen dessutom är motorndelen en "tät skiva", cirkel.

När fläkten sitter som sugande så utsätts kylaren hela frontyta för luftströmming och den luft som kommer igenom dvs värms och gör sitt jobb att transportera bort värme den luften smiter ut lättare.

Det är här så att säga effektvinsten finns, inte egentligen i begreppet sugande eller tryckande för med dessa begrepp som styrande då är 12 Volten påslagen och min önskan nu är att kyleffekten ökar med bättre strömmning så fläkten kan vara avslagen.

Min förra fläkt var en SPAL fläkt, visst kylde den men det bästa med var att den lätt som en jetmotor i det vinande ljudet. Ett högt vinande ljud. Lite tufft faktiskt för oss som inte trimmar......

I Ferrari mfl så har man med säkerhet optimerat alla luftkanaler. DEt har inte jag gjort jag hoppas slippa tillverka sådana utan att bara ändringen av fläktplacering förbättrar tillräckligt.

Lite bilder på kommer i nästa inlägg.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Och här kommer nästa inlägg. Bild på övre fästet. Aluminuim delen som skall sitta på väsntra sidan är borttappad, eller förlagd. Kan inte på något sätt komma på var. Jag får tillverka en ny i lite plattjärn. Kan också nämna att jag hann ändrat "konstruktionstänke" ytterligare två gånger innan det blev en färdig sugande-fläkt-fastsättnings-produkt. Nu sitter fläkt och kylare som om de vore tillverkade i ett stycke. Tajt och fast i alla led.

C719c.jpg

Om skylten är svårläst så står det "Lunchstängt". Började precis att regna också. Det är, får jag hoppas ett moln som inte hann med de övriga igår utan försöker jaga ifatt och av samma anlednng så slutar regnet lika fort som det dök upp.

C719d.jpg

Texten syntes dåligt via web.

C719e.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hittade Al-fästet. Hade lagt sig i linje med några fyrkantrör. Då är det inte lätt att se....

C719f.jpg

En blåare bil.....eller är det så att CealmSeven Industries ServicePack Ett gjort att nästan hela bilen "blådumpat". Ingen vet säkert för jag har inte startat om än.

C710h.jpg

C719g.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om luften när den passerat kylaren möts av stillastående blad så motar de!Luft in ska ut och är nåt i vägen så motar det. på bägge alternativ så trycker fartvinden bladen så de roterar..

Det viktiga är att det är tätt runt fläkten så man inte har sidoluft.

Jag har då aldrig haft nån skillnad på var jag placerat fläkten men jag har tänkt likadant som du.

Link to comment
Share on other sites

Det såg väldigt tomt ut knappt ens några mygg, kan jag vara på väg mot Hjälmare docks. Gick nog in från verkstaden vif 17:15 eller så.

Link to comment
Share on other sites

V70 och en Sevenbil i rotepar mot Assartorp från Hjälmare docka. Tack för ett trevligt besök och resonemang kring bilar mm. Välkommen åter.

Hjalmaredocka211071963Large.jpg

Hjalmaredocka211071962Large.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Gjorde en en sammanställning av vad som är gjort och inte gjort i "omgörningsprojektet". Det finns fortfarande rödmärkta ännu ej klarmarkerade uppgifter. Det mesta som är kritiskt för att kunna driftsätta bilen igen är klart eller borde bli klart idag om jag inte tar för långa frukost, lunch och middagsraster samt övriga raster som krävs för att vara effektiv, eller hur blev det tänkt egentligen? Inloggningen på web-TV är kvar idag med.

- flytta expansionskärlet från vänster till höger sida

klart - flytta fläkten från tryckande till sugande

klart - bygga nya fästen, övre & undre till kylaren

- drar om bilens främre elsystem

- styrskenor i scuttlen för att rikta luften mot kylaren

klart - dragkrok

klart - kapning av skärmar

klart - ny huvudtank

klart - fästöron så bagagerum kan tillverkas

klart - bältestvärslå

- installera nya bälten

- bygga om passagerarstolen motsvarande förarstolen

- ny instrumentbräda inklusive att installera minimalt med instrument och omkopplare

klart - måla noskon

klart - måla framskärmar

- måla eller bygga en helt ny scuttle, eller bygga den befintliga scuttlen med al-plåt

klart - ny anslutning till huvudtanken

klart - nytt sätt att montera bakljusen, motsvarande som skördetröskor har

klart - nytt regskyltfäste

- ny reservdäckshållare

- elanslutnig till släpkärran

klart - ta bort extraljusen inklusive fästessystem till dessa

klart - justera stötdämparna runt om så väl hydrauliskt som fjädrarna mekaniskt

klart - Fäste för en reservdunk på 5 liter skall installeras

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då är frukosten klar, den tog tydligen 1 timme om jag räknar från när förra inlägget skrevs. Då kan den uppgiften läggas till handlingarna.

Link to comment
Share on other sites

Klart - drar om bilens främre elsystem

Tillkom och är klart: - nya fästen för noskon.

Skall skaffa en del aluminium idag.

Men nu är det lunchrast undrar just vad jag får för mat? Jo, jag vet vad det blir, det jag lagar!.

Link to comment
Share on other sites

Ett par bilder på hur bilen ser ut nu

C720a.jpg

C720b.jpg

Jaha då var lunchenrasten slut. Gick väl rätt fort att äta trots allt, 2 timmar och 45 minuter. Tror jag tar en kvart till innan jag går och gör något i verkstaden. Sedan är det inte långt till middagsrasten.

Link to comment
Share on other sites

Pratade nyss med en trevlig dam på Transportstyrelsen. Ett tips till er som är på väg att få era registreringskyltar.

Jag vill byta regnummer på CealmSeven. Det var mitt önskemål. Orsaken är enkel jag har slutsiffra 2 och det tillsammans med slutsiffra 1 är dåliga slutsiffror för öppna bilar.

1 = besiktningstermin 1 nov till sista mars

2 = besiktningstermin 1 dec till sista april

Tyvärr kunde hon inte tillgodose mitt önskemål. En gång uttaget regnummer byts inte.

Kom alltså ihåg alla övriga när ni är inne för regbesikning:

Be om att få ett regnummer med "bra slutsiffra". Exakt vad bra slutsiffra är få var och en fundera över mot bakgrund av hur just du vill ha besiktningsterminen. Undvik slutsiffra 1 och 2. Möjligen 0 och 3 också

Link to comment
Share on other sites

jag har 0 och det brukar vara svindåligt väder i oktober som är första bes-månaden. jag vill också byta.

entusiast fordon borde besiktiga likadant som släp.

cealm du kan väl lämna in motion om det.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Calle! En liten tanke/förslag... du har aluminium på sidostyckena (där siffran 57 finns) väl ? ....skulle vara jättesnyggt att måla motorhuv och scuttle i samma blå nyans...eller kankse har du en sådan/liknande plan?!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...