cealm Posted January 6, 2011 Author Posted January 6, 2011 (edited) Jobb att göra: Borsta bort snön på bilen kolla om den har motorvärmare instllerad (kommer inte ihåg på rak arm) provstarta och "januarivarmköra" Edited January 6, 2011 by cealm
cealm Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 Bilen framskottad så det är teoretiskt möjligt att köra fram den en bit och flytta i sidled så byggramen kan ställas bredvid för ett eventeullt kommande Lättviktsbygge om jag plötsligt skulle få långtråkigt inne i verkstaden.
cealm Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 Provstart och "januarivarmkörning" genomförd. Startade rätt snällt.
cealm Posted January 22, 2011 Author Posted January 22, 2011 En liten dålig mobilvideo från mini-mini-turen:
Thomas Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 Filmen tog slut just som du rusa motorn. Det var väl då det egentligen började väl?
cealm Posted January 22, 2011 Author Posted January 22, 2011 Thomas: Precis vad som hände, jag var tvungen att beskära filmen för ett MMS får tydligen bara vara 30 sekunder långt. Jag skickade MMS-30sek-filmsnutten till mig själv med mejl och sedan därifrån till YouTube. Fast det var kanske tur med att vara tvungen att beskära filmen tänk om Drake sett eller hört fortsättningen.....
cealm Posted January 23, 2011 Author Posted January 23, 2011 En liten mini-mini-tur till idag med CealmSeven. Underlaget är fortfarande halt som f.
cealm Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 Vi bilbyggare känner väl till att våra motorer skall förvararas på rätt sätt. Jämför med livsmedelsbranschens sval, kyl och frysförvaring för att hålla råvarorna i ett långt och hälsosamt skick. Men hur gör vi som är bilbyggare? Hur många har sin motor i kylskåp för få en så bra "bäst före datumet" som möjligt. Hur många tänker på att ställa in sin motor igen i kylen efter bilturen en het sommar dag? Frågorna är många och svaren alldeles för få. Hur många tänker på att inte frysa in sin motor igen om den varit tinad? Jämför här med livmedelsbranschens hårda regler. CealmSeven Industries har tagit fram en speciell förvaringsteknik som är säsongsanpassad. Alltså helt klimatneutral under vinterperioden. När sedan solstrålarna värmer så lägger jag naturligt vis in motorerna i frysen för att få lång hållbarhet. Då kommer frågan till er: Vad har CealmSeven Industries kommit på för revolutionerade klimatsmart idé?Kloka, tokiga, beskrivande svar, chansningar eller gissningar mottages gärna i tråden. Bild på svaret kommer prsenteras i tråden efter klockan 17:00 lokal CealmSeven Industries Tid (CSIT). Kan väl säga att, som många uppfinningar eller vidareutvecklingar av andra uppfinningar, även denna var en ren tillfällighet att vi kom på idag. Det är kan ses som en vidareutveckling av en gammal teknik som funnits i Sverige i långt över 100 år.
Drake Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 Hehe, jag får hela tiden känslan av att titta på en Åsa-Nisse film när jag läser den här tråden. Och dina övriga femtioelva!
cealm Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 Jag upptäckte att jag har en B230 kyl och frysförvarad i en snöstack vilket borde betyda att den är välkonserverad. Upptäckten var att en oljesticka kom fram ur snöhögen.... Det här är en vidareutveckling av "isstacken". Isstacken bestod av is + sågspån. "Light-version" av isstack är snöstack. Dvs en snödriva som blandas med en valfri motor.
Arrowsmith Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 Ditt "is-stack" material heter "pykrete" och det skulle t.o.m. byggas hangarfartyg i pykrete under andra världskriget. Blandningsförhållandet spån-is ska vara 14%-86% och håller du dej till de procentsatserna kan du snart bygga dej ett hangarfartyg med till samlingen. Varför inte ta över Lord Mountbattens gamla projekt också ?? :thumbsup:
cealm Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 (edited) Arrowsmith: Vilken grej. Isskepp Aldrig hört talas om dessa iskolosser förut. Mitt blandningsförhållande 50% + 50% (snöhög + motor) är fel för att bygga skepp med men för att hålla motorn avkyld borde det vara ett relativt bra förhållande. För skeppsbyggare är alltså receptet spån 14% & is 86% som är rätt. Landningsbanan är kanske är hal, dubbdäck anbefalles. Edited January 29, 2011 by cealm
Drake Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 Vikt eller volymprocent? Funderar på att bygga en kanot till sommaren. Is finns det ju gott om och spån har jag över sen vi isolerade om vinden.
cealm Posted January 30, 2011 Author Posted January 30, 2011 Drake, om du snabbar dig kan du lägga bud på två ångdrivna kanoter. Råkade hitta dessa idag och med lite bra flyt kanske en finns kvar att köpa (eller två).
cealm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Igår kom erbjudande om ett köp av ångdriven kanot alternativt roddbåt. En ren prisfråga.
cealm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Priserna var väl rätt ok men jag valde att avvakta denna gång. Om beslutet var rätt eller fel, tja det är inte lätt att veta.
Kilkenny Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Tja du har ju redan ångan uppe, ho ho :lol:
cealm Posted February 26, 2011 Author Posted February 26, 2011 Så många gånger jag varit med GasaMk och kört konbana (och de övriga drifting plus konbana). Lika många gånger har jag tänkt att fråga om det finns en passagerarplats ledig i någon bil några varv. Fast lika många gånger har det inte blivit av. Det har varit kul att köra konbana och 201. Nu när jag fick fram den här filmen så är det inte utan att man längtar lite till april när det är dags. Eller kanske tidigare om vi kör i Arboga igen.
cealm Posted March 5, 2011 Author Posted March 5, 2011 CealmSeven startade snällt idag. Ungefär tre veckor kvar till vinterdäckstvånget är över. Jag har skottat undan en del snö så det är möjligt att köra ut bilen nu. Det är kanske den här som borde säljas istället för V8an. Tål att tänka på den har regplåtar och är isåfall klar för marknadsundersökning / försäljning.
cealm Posted March 12, 2011 Author Posted March 12, 2011 Det lockar att byta till vinterdäck och ställa på bilen..........
cealm Posted March 12, 2011 Author Posted March 12, 2011 Gick inte att försäkra bilen idag, pgs totalt driftstopp hos försäkringsbolaget. Imorgon 09:00 är de igång igen om jag vill försäkra kärran.
cealm Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 CealmSeven har en B230 Pierburgförgasarmotor. Om jag tar en B230 motor med insprutning som original men plockar över insuget från nuvarande motor och gör om den andra från insprutare till förgasarmotor. Är det bara att byta och så skall allt fungera. Naturligtvis är det bättre och mer effekt 130hk istället för 112hk men jag måste för att behålla insprutning installera MegaSquirten på den vilket innebär jobb och risk att det tar ett tag att få igång allt. CealmSeven skulle ändå få en uppgradering av motor från en 30000 mils motor som rasslar en del men fungerar bra och bara har tappat 2 hk (från 112 till 110 bromsade hk) från nybil 1984 till en 1992-års motor som gått mindre och rasslar mindre. När jag sedan vill / får tid / får lust eller tvingas installera ett insprut då är det bara att ta bort förgasaren och återmontera allt som behövs för insprutning plus att tillföra lite lambda mm. När bilen regbesiktades såg jag till att typa den för 135hk och inte 112hk för att kunna installer en starkare motor. Då är bakgrunden beskriven samt hur min tänkta plan är. Frågan blir: "är det bara att plocka på en förgasare" eller gör jag ett tankefel med att en massa annat tex kam eller något är så annorlunda på dessa "standardmotorer" att det inte går att göra ett enkelt byte?
Thomas Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 kamaxeln skiljer men inte mycket så du kan köra med insprutskammen. Men ta annars ett helt sprut från bil med den motorn du ska hinka i. Ska du köra förgasare så se bara till att tänddelen blir densamme som du kör med nu.
cealm Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 (edited) Thomas: Bra, då kan jag i skrota ut den 945an så har jag bara 11 bilar kvar.........och en motor att plocka in i CealmSevem. Kunde jag enkelt ta ett original insprut dvs få (jag slipper göra kablaget) ett nerstrippat kablage så vore det absolut bäst men det är ju kilovis med kabel och rätt mycket att koppla och klippa innan det väsentliga är skiljt från det oväsentliga. Om 45 sekunder (så sade försäkringsbolaget) är CealmSeven försäkrad för säsong 2011...... då skall jag ställa på den också... Edited March 23, 2011 by cealm
Thomas Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Det är väl separat kabelhärva till motorstyrningen? Eller kör inte Volvo så?
cealm Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Jo, det är det nog men det är väldigt många sladdar ......... varför finns det inte att köpa en färdigtillverkad härva så man bara kopplar loss databox och tändbox från bilen och ansluter i en "kortklippt färdig" kabelstam. Nu är det dags: ... Fordonet får användas till och med den 13 april 2011 utan att den nu påförda fordonsskatten är betald. ....
Thomas Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 men det kan du klippa och löda själv. Ta en kabel i sänder så är det snart gjort.
cealm Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Thomas: --- men det kan du klippa och löda själv --- Kan.. det är ok men sedan kommer det svåra med Vill .. Det är där det hakar upp sig. Du menar alltså att du rycker ur allt, det är ju kilovis om man ens får bort kablarna utan att klippa lite här och var. Du har väl rätt i det du säger men det är ett jobb som inte lockar... Har i alla fall varit ute och åkt Sevenbil nu, det blev 1 mil ungefär och imorgon räknar jag med att ta Sevenbilen till jobbet. Tur att jag har en försäkring som medger att köra till jobbet mm..... (avhandlat i annan tråd.)
cealm Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Glömde nämna några saker om Seven-milen med bilen. Den startade direkt, motorn rasslade inte, den kändes rätt pigg. Kan bilen råkat se något inlägg uppåt i tråden med tanken på motorbyte? Någon som informerat bilen om tankarna? Hmmm. Eller är det jag som hör dåligt plus inte kört Sevenbil på länge och därför upplever att det är fart och fläkt i kärran. Direktstartad har den nog alltid varit..
cealm Posted March 25, 2011 Author Posted March 25, 2011 Intressant statistiksida Klicka på länken statistik och som öppnar ett Excelark. Sedan kan man läsa ut mängder av data om registrering av bilar mm. Visste inte ens att det fanns en hel myndighet som pysslade med sådant. Nu vet jag att den finns och har en generaldirektör som boss också.
cealm Posted March 26, 2011 Author Posted March 26, 2011 (edited) Nu skall jag ut och åka Sevenbil. Sol och kallt väder. Det blir vinterkläder och termobyxor, tror jag Edited March 26, 2011 by cealm
cealm Posted March 26, 2011 Author Posted March 26, 2011 Har åkt runt runt runt till jag blev trött på att åka runt runt runt. Termobyxor och vinterjacka gjorde gott.
cealm Posted April 2, 2011 Author Posted April 2, 2011 Efter allt finmekaniskt arbete idag var det behagligt att ta ut CealmSeven på en tur runt Arboga.
cealm Posted April 3, 2011 Author Posted April 3, 2011 Inte att ansluta till men den är idealisk att demontera just cigguttag med.
cealm Posted April 3, 2011 Author Posted April 3, 2011 Snö kvar men den är mosig nu. Tempen börjar bli så att man slipper termobyxor for rundor på någon mil. Skall man längre är det nog fortfarande bra att klä sig ordentligt. Första bilträffen / cruisingen är med Sevenbil är bokad 1 maj på Fellingsbro motordag. Efter det är det slag i slag med träffar. 7 maj och 14 maj osv .............
cealm Posted April 9, 2011 Author Posted April 9, 2011 Behöver svar på en Volvo B230 fråga. Volvo B230 quiz alltså. Varför beter sig motorn så här och vad skall jag göra för att den skall sluta med det beteendet. Kognitiv terapi på motorn (eller mig)? DEt är en B230 insprutare utan något extra lull-lull, cirka 130 hk sitter på en 940 -91. Startar direkt men har vandrande tomgång ibland. Fast bara vandrande i samband med ganpådrag och jag släpper gasen. Stillastående och gasa till 2000 eller 2500, släpp gasen och det tar lång tid för den att gå ner på sina 800. När den hamnat på 800 kan den få för sig att öka igen själv till kanske 1500 för att sedan gå ner och till 800 och stanna där snyggt och prydligt. Den bilen jag skrotade också en B230 -91 hade lite samma tendens och den bilen hade ny luftmassmätare så den är flyttad till den första B230 men det gav inget specieltt resultat. Någon här kanske har råd och recept. Skulle senare idag kunna lägga upp en YouTube snutt så ni ser motorvarvet och hur bilen gör. Tacksam för iséer. I övrigt fungerar bilen bra och går att köra bra, rycker inte eller beter sig dumt på annat sätt.
Thomas Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 (edited) Tjuvluft i slangar eller packn. Kärvande tomgångsmotor. Bränslefilter bränsletryck kolla kompet för ev. otäta ventiler Edited April 9, 2011 by Thomas
cealm Posted April 10, 2011 Author Posted April 10, 2011 (edited) Hittade en bra instruktion för att rengöra Tomgångsmotor och spjäll. Edited April 10, 2011 by cealm
cealm Posted April 10, 2011 Author Posted April 10, 2011 Insugningspackningen cylinder 1. Kan vara mer problem men det här är ett som måste åtgärdas.
cealm Posted April 14, 2011 Author Posted April 14, 2011 Kollat luften i däcken på CealmSeven. Nu har jag 2,4 runt om. Hoppas det blir bra, kommer rulla lättare i alla fall
cealm Posted April 14, 2011 Author Posted April 14, 2011 (edited) Bättre sent än aldrig. Varför jag inte uppgraderat och kört med 2,4 i däcken förut? Bilen känns jättebra på vägen, rullar lätt, lagom stötig. Jag är Helnöjd. Edited April 14, 2011 by cealm
cealm Posted April 16, 2011 Author Posted April 16, 2011 Idag på förmiddagen ska en "Hälsans stig" invigas i Arboga. Överväger att åka ner och deltaga. Kravet för att få vara en "Hälsans stig" är rätt omfattande bland annat minst 5 km lång och den skall vara tillgänglig. Det här är vad som gäller för konceptet: Lördagen den 16 april får Arboga en ny motionsslinga. Då invigs den fem kilometer långa Hälsans Stig. Konceptet ägs av Hjärt- och lungsjukas riksförbund och syftet är att få fler att motionera. Idag finns Hälsans Stig i elva länder och på ett hundratal platser i Sverige. På befintliga gångvägar Enligt konceptet ska stigen anläggas på befintliga och upplysta gångvägar, vara tydligt skyltad, trygg och säker och ha ett underlag som är lätt att promenera på. Personligen nöjer jag mig med att var på plats vid invigningen, gå varvet runt kan jag göra vid ett annat tillfälle.
cealm Posted April 17, 2011 Author Posted April 17, 2011 Nu skall jag ut och motionera, jag åker om 1 tim 45 min till Örebro med CealmSeven. Där blir det en bilträff. Tre elbilar kommer träffa en Sevenbil. Hoppas tycke uppstår. Tid och plats är : Stadsträdgården klockan 11:00
Recommended Posts