cealm Posted October 14, 2012 Author Posted October 14, 2012 gka: Dubbelt bra till och med. Jag fick både köra tow-bar och konbana.
cealm Posted October 15, 2012 Author Posted October 15, 2012 Peter M: Det är nog gubben det knakar i................. Nej, det är lite för nära mellan kardanens medbringare och högra bakre fyrkantröret i kardantunneln. Vi mycket skarpa svängar som på en konbana kan man höra det lite knarrande ljudet. Det borde varit 1 till 2 mm mer utrymme. Vanlig körning även om man svänger skapligt häftigt så hörs inget.
cealm Posted October 27, 2012 Author Posted October 27, 2012 Såg denna text på en Blocketb il. --- Bes med en 2a på avgasvärdet (lambdavärdet på tomgång) måste ombes. ---- Är det samma sak som att bilen troligen får för mycket bränsle = går för fett? Eller?
Gerhard Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 Lamdavärdet kan vara både för högt och för lågt, brukar vara att den skall vara mellan 0,97-1,03. Och högt värde går den snålt och lågt fett
cealm Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 Gerhard: Då borde alltså Lambda och CO höra ihop. Om nu denna bil fick klagomål på Lambda då kan inte klagomålen varit att den gick för fett för då borde väl bilen även fått CO-klagomål (=2). Kan SBP även anse att en bil som går för snålt skall få "tvåa" på Lambda-värde. För en för låg CO-halt har jag aldrig hört någon fått tvåa på.
cealm Posted November 25, 2012 Author Posted November 25, 2012 Skaffat lite nya fina fyrkantprofiler till ett bygge. 160x80,5 samt 120x80x5. dvs vanliga Sevendimensioner......
cealm Posted December 15, 2012 Author Posted December 15, 2012 Flyttat om och städat lite i verkstaden och ute. Städade av en Nissan diesel som satt fast på hjullataren. Lossade alla bultarna som höll den och puttade till så den ramlade av maskinen. En j--kla smäll blev det och vattenpumpen gick mitt av trots att fallhöjden bara var 60 cm. Skottat fram en Saab 9000 och flyttat den till ett bättre ställe för påtrailning till skroten. Skall städa lite ramar och övriga motorer (utöver Nissan diesel) också. Plockat fram grävmaskinen som startade snällt på första även när det vara 15 minus. Vad jag skall göra med den när det är 50 cm tjäle vet jag inte men jag kan väl vifta med grävarmen till tomten om han passerar förbi. Undrar om det räknas som Julstädning det jag gjort eller bara en vanlig städning?
cealm Posted December 16, 2012 Author Posted December 16, 2012 (edited) Inspirerad av r Anders jul- och snökörning (Länk) så skottade jag fram det sista framför CealmSeven och tog en liten tur i ett plus1,1C landskap. Filmade ena körningen, hoppas att några pixlar fastnade för publicering. Edited December 16, 2012 by cealm
Amoz Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Skottat fram en Saab 9000 och flyttat den till ett bättre ställe för påtrailning till skroten. Hmm, inte skall du väl skrota den fina 9000? =)
cealm Posted December 16, 2012 Author Posted December 16, 2012 Amoz: Jo så blir det. Jag kommer inte sätta den i ordning utan då är det bättre att ta farväl, tacka för tiden som varit och låta en auktoriserad skrotare ta hand om den.
Amoz Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Amoz: Jo så blir det. Jag kommer inte sätta den i ordning utan då är det bättre att ta farväl, tacka för tiden som varit och låta en auktoriserad skrotare ta hand om den. Okidok, ja livet är grymt ibland :)
cealm Posted December 16, 2012 Author Posted December 16, 2012 När Saaben passerat fraggen och "skärselden" och smält ihop till några fina metallklumpar eller motsvarande. Då övergår den till en ny form. Vem vet kanske till en kinesisk Volvo eller tjock järnbalk till en järnvägsbro strax söder om landsvägen....
cealm Posted December 25, 2012 Author Posted December 25, 2012 Kylare på Sevenbilar kan ibland vara ett problem. De flesta har kylaren i nosen, med eller utan effektiva tätningar / styrningar för luften, andra, inte så många har kylaren baktill. Finns det någon naturlag man bryter mot om man har en lagom stor kylare fram och sedan skickar allt vatten från utloppet på den kylaren till inloppet på en kylare baktill i bilen? Ibland är det bra att få upp volymen kylvätska plus att baktill är det lättare att hänga upp ett expansionskärl om motorn är hög. Med hög motor är det svårt att få plats med allt under huven. Jag vet det av erfarenhet på CealmSeven V8. Nu sålde jag den bilen men hade den varit kvar skulle jag monterat ett expansionskärl baktill och troligen en extra kylare också. Att få in en jättekylare i en Sjua-nos är inte lätt. En Dala 7 nos sväljer en Volvo kylare och det gör väl en smalnos också men det blir trångt.
Daffe Posted December 25, 2012 Posted December 25, 2012 Jag hade förhoppningar om att kunna knöla in en Volvo kylare under MK noskon, bredden fungerar men höjden fungerade inte. Har haft funderingar om två kylare på sidan i ramen för att öka vätske nivån. Det jag sett på bilar som haft två kylare eller på Bubblor som motorkonverterat och haft en kylare fram är att de har en elektrisk vatten pump, vet inte om det är för att säkerställa flödet eller utav någon annan anledning.
cealm Posted December 26, 2012 Author Posted December 26, 2012 Kan man ha dämpare sitta på det här sättet? Är det någon som har förutom bilen på bilden? Länk till Seventh Heaven
Morty Posted December 26, 2012 Posted December 26, 2012 Kolla igenom Peter Mårups tråd han har dämparna fram på det sättet.
cealm Posted December 26, 2012 Author Posted December 26, 2012 (edited) Ok, Morty skall kolla. Fast jag tänkte mer på dämparna bak, men det kanske är ok. Orsaken att jag funderar är att några trådar har haft uppe just vinkeln i samband med SFRO besiktning där några fått baksslag pga fel vinkel. Andra har inte inte fått bakslag men haft samma vinkel. På bilden och bilarna som gjorde SFRO är skillnaden så stor att bilen på bilden om den gjort en svensk SFRO kontroll borde inte bara få en tvåa utan tjugotvåa i "gör om". eller så är det helt ok. Nu har jag ju släppt delad bakaxel men blev ändå lite nyfiken när jag såg detta. I övrigt är Seventh Heaven kul med en 4-hjulsdriven Seven. Bara det är ett stort plus till byggaren. Edited December 26, 2012 by cealm
cealm Posted January 5, 2013 Author Posted January 5, 2013 Nu har jag Trettondagsaftonstädat utomhus. Fick ihop runt 0,5m3 (100-200kg) som jag överlämnar till återvinningsstationens vård någon lämplig vardag nästa vecka. På nytt flyttat runt 1,5 ton som skall bort. Andra flytten på två dagar av just denna 1,5 tons hög. Inte så kul men nu borde det bara bli en flytt till eller högst två med just den högen. Kanske jag har 0,5 till 1 ton till att flytta (slänga) till återvinningen. Vore trevligt att göra allt detta innan nästa onödiga snöväder dyker upp. Just nu har vi nästan 0C (noll Celsius) vilket jag gillar. Gillar det speciellt bra om jag kanske kan måla tredje bakaxeln imorgon. Färgen torkar mycket bättre och fortare vid noll C och varmare.
cealm Posted January 9, 2013 Author Posted January 9, 2013 (edited) Länk till tråden ---->>> F.A.Q samling i Inlägg nummer Ett Nu börjar många frågor ha fått ett eller flera "generella svar". Det var mitt syfte med tråden, att skapa en tråd som man enkelt kan hänvisa till för vanliga och ofta återkommande frågor. "Ett litet snabbindex" kanske man kan se det som. Edited January 9, 2013 by cealm
cealm Posted February 7, 2013 Author Posted February 7, 2013 (edited) Det här blev ett jubileumsinlägg. Nummer 7000. Vad skriver man i sådant inlägg? Av någon anledning blev det "tangentbordstorka". Några bilder får det bli. En fin snödriva, skapad av grannens Nuffield traktor. Observera de rundade och fina formerna på snödrivan. Det finns potential att bygga en betydligt större driva, dock måste det till en större traktor då. (Han har köpt en hjullastare)..... Samma snödriva från en annan vinkel. Kanske skulle ha backat CealmSeven någon meter bakåt så motorhuven inte vore under bar himmel. Det töar väl tids nog. Edited February 7, 2013 by cealm
cealm Posted March 1, 2013 Author Posted March 1, 2013 Ref till förra inlägget. Startade Sevenbilen idag och körde lite grann dvs någon meter bakåt. Fortfarande för mycket snö för att komma fram.
cealm Posted March 16, 2013 Author Posted March 16, 2013 Mer tillgänligt numera. Jag kan även "smita ut" åt vänster för Anglian är flyttad. Den skall in i verkstaden.
cealm Posted March 16, 2013 Author Posted March 16, 2013 Nu är Anglian på plats i verkstaden. Den står stadigt på 4 hjuldollys och det är lätt att flytta runt bilen vid behov.
LUPUS Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Hemma från hockey Grästorp - arboga 5-4 tänkte det var bra att veta så här i vår tider :-)
cealm Posted March 17, 2013 Author Posted March 17, 2013 (edited) Jag är dåligt insatt i hockeyns värld men hittade denna tabellen. Det jag inte är riktigt på det klara med är om det kan anses vara en bra tabell för tex Arboga eller ej. Det verkar finnas en etta, tre tvåor och en trea. Det är säkert många matcher kvar att spela innan tabellen är slutgiltigt klar. Edited March 17, 2013 by cealm
cealm Posted March 24, 2013 Author Posted March 24, 2013 Jeepdunk 5L. Den här modellen försvann från jordens yta för länge sedan men har nu återuppstått igen. Tack Jula! Nu kan jag ersätta reservdunken i plast på CealmSeven med en riktig plåtjeepdunk. Borde kanske köpa på mig ett lager för man vet aldrig om "femmorna" försvinner igen.
cealm Posted March 29, 2013 Author Posted March 29, 2013 Bromsoksbyte på Volvo 740 står på programmet dock inte denna dag men jag lossade slangen mot oket. Den lossade snällt och de två okskruvarna likaså även den lilla skruven som håller bromsskivan valde att lossa utan behov av våld. Nu har jag dragit fast allt lite lagom igen. Idag vara det bara "lossa-dagen" "byta-dagen" får bli någon annan dag.
cealm Posted April 22, 2013 Author Posted April 22, 2013 Råkat ut för några "utevarande huliganmyggor". Attackerade i samband med svetsning Nu är det tydligen dags att börja klaga på dessa typer. Fast i år med skogsavverkningen skall de inte känna igen sig eller känna sig hemma eller känna sig välkomna helst bara blåsa bort någonstans. En annan sak med sommaren som inte är mygg och ohyra det är sommardäck. Har just upptäckt att om jag tillgodoser behovet av däck för bruksbilar och nybilbygge behöver jag rätt omgående anskaffa 16 sommardäck. Köpte två idag, 14 kvar.......möjligen går totalen att pruta till 14 stycken. Det står inte på förrän det är det dags för vinterdäck igen, eller?
cealm Posted May 11, 2013 Author Posted May 11, 2013 En dröm eller vad man nu skall kalla det gick nyss i uppfyllelse. Jag har köpt ett 3-fas elverk, äntligen! Har tittat och tänkt i tid och snart nog evighet men inte kommit till skott. Så har det varit sedan Stormen Gudrun egentligen. Nu var Arboga väldigt förskonad men vi hade en strömavbrott så då köpte jag ett enkelt 230V 650W elverk för att få fart på cirkulationspumparna. Jag hann komma hem från västerås men elverket och hann koppla upp det i drift mellan 15 och 20 minuter. därefter kom strömmen tillbaka för att stanna. Jag tror jag får möjlighet till ett kort prov till för något år sedan i samband med ett strömavbrott. Nu är nästan alla våra matningskablar i skogen nedgrävda så strömförsörjningen fungerar mycket bra. Sa jag och så blir det väl avbrott nu ....... Råkade kolla på Blocket och då fanns det nästan nytt 3-fas elverk i Kungsör för 1000kr att köpa. 6,5 hk motor. En båtklubb som hade två. Det var bara som reserv till reservkraften. Prutade inte ens på priset. En förhoppning som jag gärna ser är om min lilla hjullastare som är 3-fas eldriven kan köras med elverket som drivkälla. I vanliga fall kör jag med en ansluten 3-fas kabel och det är jag så van vid så det är inget problem alls men med ett elverk blir den autonom elnätet och sladden. Då kan jag åka ut på hjullastaräventyr utan annat än bensinbegränsning. Ovant men kul.
cealm Posted May 11, 2013 Author Posted May 11, 2013 Hade ett litet fel på bilen förra året. Tomgången var väldigt låg så låg att jag fick stötta med gas annars stannade motorn. Tänkte byta förgasare idag innan avresan till Vårmönstringen i Lindesberg men under motorhuven dolde sig det tänkbara felet. En sladd var lös. Koppla tillbaka den och motorn går stabilt och fint på tomgång igen fast den är precis nystartad. Kan det vara så enkelt?
cealm Posted May 11, 2013 Author Posted May 11, 2013 Imorgon fyller min CealmSeven ett halvt decenium. Regbes 2008-05-12 så egentligen är det idag 5 år. Nu åker jag ner och tankar 98 oktan dagen till ära.
cealm Posted June 6, 2013 Author Posted June 6, 2013 (edited) Hemma efter en torsdagstur med Volvo V70 för att se på bilarna som kör vid Gröndal, Eskilstuna. En Sevenbil med r Anders som chaufför, plus en bunt Wankelbilar plus en bunt BMW en Ferrari, en Porsche, några Volvo och en del andra bilar som jag inte vet vad det var för några. Kul arangemang speciellt som jag bara bor 3,5 towbar-mil ifrån Gröndal och man anordnar dessa körningar regelbundet sägs det. Det borde kunna betyda att jag tar mig dit med en Sevenbil också..... Detta evenemang kör från 09:00 till 21:00 dvs det är 4 timmar kvar idag att köra. En sak som kunde göras är att samla ihop så vi blir en "bunt med Sevenbilar" också bland övriga "buntar" Edited June 6, 2013 by cealm
cealm Posted July 7, 2013 Author Posted July 7, 2013 (edited) Jag fick inte nog med bilar vid Kinnekulle. Med ett extra tack till vedde som vid genomfarten av Västerås på vägen hem från Kinnekulle gav mig aktuell information om trafik och trafikstörningar inom sektorn V8. Informationen gällde Erikslund, E18 genomfart samt Hälla Västerås. Jag åkte och det gjorde jag helt rätt i. Såg säkert bilar med totalt 20000 cylindrar (20000/8=2500 bilar avrundat, fanns även några 6 och 4 cylindriga). Frågade om lift med en El Camino som släppte över mig vid ett övergångsställe. Han hade plats i bilen och skulle åt samma håll som jag. Hans mål var att hämta några kvinnliga bekanta som var nere vid Sjöhagsvägen och jag skulle slippa gå 2km till sammam ställe. Vi hade mycket att prata om och faktiskt även delvis haft kontakt inom samma "firma". Världen är liten trots allt. Liftning vara bara något jag kom på att göra plötsligt. Bra var det fick prata mycket plus åka el Camino -71. Han kände också till Locostforumet plus att han till 50-årsdagen troligen skulle ge sig själv en Cobra i present. Bra present. Nu var allt avstängt så vi försökte oss på några andra vägar men även där avstängt till sist parkerade vi där han släppt av sina bekanta så fick de gå dit det var i närheten av Oxbacken. Trevlig cruisingkväll i alla fall även om vissa partier tog 1 timme för 300 meter. Kan också nämna att Jonte körde om oss i en av köerna med sin Sevenbil..... Edited July 7, 2013 by cealm
cealm Posted July 14, 2013 Author Posted July 14, 2013 Åkte några mil Sevenbil idag. Provade GoPro kameran monterad på den öppna hjälmen. Jag har ett fäste på integralhjälmen och på den fungerar det bra att filma "huvudburet". Det gick lika bra att filma från plattformen "öppen hjälm". Bekvämt med en film. Vill jag ut och åka och det regnar eller något annat hinder som ställer till det kan jag sätta igång en "Roadmovie" på drygt 50 minuter. "Ozonhålsmart" och billigt eller?
cealm Posted July 15, 2013 Author Posted July 15, 2013 Gräsklippning är inte den aktivitet som jag sätt högst upp på "få göra listan". Gräs klarar sig bra själv faktiskt. Två gånger per år är ett bra klippingsintervall. På husets baksida har jag ännu inte gjort en komplett klippning nr 1 om jag bortser från 2 klippbredd precis bredvid huskroppen. Men snart är det dags att klippa. Höga tistlar är inget konstigt 158,5cm är ju inte jättehögt men ett rätt ok värde. däremot blev jag imponerad över ett grässtrå som faktiskt är exakt lika lång som jag är lång, 185cm. Skall nog spara detta.
Antas Posted July 15, 2013 Posted July 15, 2013 Du inspirerar mej! Borde kanske ta efter oklippningen och njuta av naturens "sköta själv" som den har gjort i miljontals år. Hmm.... då kan jag ju demontera klippaggregatet på trädgårdstraktorn och använda den för bullriga (tv!)färder till ICA och Konsum. Igår såg jag en farbror (dvs i min ålder!) med elscoter för handikappade med tillkopplad liten släpvagn, borde vara något att ta efter för traktorn.
cealm Posted July 15, 2013 Author Posted July 15, 2013 Var ut med V70 i ett transportärende då såg jag en flygharvremoped (inte en häst) på ett gärde en bit norr om Arboga. På hemvägen stannade jag till och pratade med flyghavremopedchauffören samt tittade på den aktuella konstruktionen. Intressant. Just denna flyghavremoped kan väl sägas ha inspiration från triangulerade Sevenramar visserligen i höjdled men ändå. Det var mycket 25x25x2 rör. En enkel cirka 10hk motor som via en variator och sedan ypperligare två kedjenedväxlingar drev ett av bakhjulen.
cealm Posted July 23, 2013 Author Posted July 23, 2013 (edited) Ref inlägg #1440. Jag trodde det 185cm långa ännu oklippta grässtrået hade nått sin maximala och optimala längd redan när jag skrev inlägg #1440. Så fel jag hade och sådan tur att jag avvaktade med att klippa gräset på baksidan av huset. Dagsnotering 2013-07-23 kl 09:00 = 188,4cm Tveksamt om jag skall klippa redan när gräset fortfarande växer...... Tistlarna däremot har stannat i växten sedan inlägg #1440. Ett par bilder till på ett träd och lite vass. Edited July 23, 2013 by cealm
cealm Posted July 24, 2013 Author Posted July 24, 2013 Tittade på en nybyggd sidvagnsmotorcykel ikväll plus en inte nybyggd plus en gammal. Den nybyggda skall bänkas imorgon i Eskilstuna. Det är en Blackbird motor som man vill ha ut 170hk ur och 150 hk på drivhjulet. Blir det för mycket hk skottar det bara. Målet är att klara en tid på max 3 sekunders från kommande segraren i Röforsloppet 2013 Arbogas tid. Föraren är drygt 69,5 år och "burkaren" strax 50 år = far och son som kört mycket sidvagn ihop, hela den släkten har sidvagn som tävling och transportmedel. Fadern kör och sonen burkar. Totalt blir det cirka 120 manår ombord. Det vore kul om de ligger än bättre än målet 3 sek till segraren. Allt kan hända och lite till. De kommer ställa upp med ytterligare ett ekipage under Röforshelgen.
cealm Posted July 25, 2013 Author Posted July 25, 2013 Idag 2013-07-25 kommer jag få äran att mottaga ett statsbesök (stadsbesök) från en fjärran stat (stad). Strax efter klockan tolv lokal tid kommer ett Seven-ekipage att eskorteras in till Arboga stad av ett annat Seven-ekipage. Först kommer vi köra i rote-formation in mot staden. Därefter skall en bankett hållas till besökarnas ära. Efter banketten kommer ett studiebesök avhållas vid CealmSeven Industries huvudkontor strax söder om Arboga. Under bankett och studiebesök kommer formella diskussioner om ett förstärkt bilateralt samarbete att ske. Förtagen som berörs av ett eventuellt utökat bilateralt samarbete är CealmSeven Industries och Westcoast Enterprise.
cealm Posted July 25, 2013 Author Posted July 25, 2013 Stats (stads)besöket är nu avslutat och de två gästerna eskorterades till gränsen mellan Västmanland och Södermanland för deras fortsatta färd mot sydväst. Välkommet och trevligt besök och samtliga bilaterla förhandling gick bra dvs fortsatt fullt och ömsesidigt samarbete mellan CealmSeven Industries och Westcoast Enterprise. Bild på bilar.
Kilkenny Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Stort tack för lunch och gästfrihet, synd att tiden var begränsad, arboga var ju en riktigt fin stad. :racesmile:
cealm Posted July 26, 2013 Author Posted July 26, 2013 (edited) Veteran- och entusiastfordonsträff vid Jädersbruk och en träff med Julia B från BblAT. CealmSeven, jag och Julia B Edited July 26, 2013 by cealm
Kilkenny Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Kul inslag! Så körde du inte när vi var där........:P
cealm Posted July 27, 2013 Author Posted July 27, 2013 --- Så körde du inte när vi var där........ Menar du det? Jag har väl alltid samma körstil. Stillsam och lugn.
HovstaSX360 Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Kul film :). Fast jag tycker nog att alla beskrivningarna på biltypen stämmer, lådbil, vrålåk, dödsmaskin o racerbil.
Recommended Posts