Jump to content

Uppgradering Av Forumet


Jonte

Recommended Posts

Nu plötsligt kommer jag åt PM funktionen. Jonte har kanske fixat problemet. Han har i alla fallt fått skämdumpar på hur det ser ut hos mig. Dubbla rader i bredd och på varandra. Kan inte beskriva det vettigare för det ser konstigt ut men jag skall se om det går att skicka PM också.

När super"8" skrev i V8 tråden så dök det upp ett ebrev att han gjort det. Undar om inte den funktionen var borta ett tag också . Åskmolnen och forumdimman kanske lättar ändå.

Bra gjort Jonte (för det var väl du?)

Link to comment
Share on other sites

jonte: Såg en tråd som heter "IPB 2 Theme For IPB 3" och finns på http://forums.invisionpower.com/topic/290246-ipb-2-theme-for-ipb-3/ men jag kan inte läsa den pga:

Topics in this forum can only be read by current IPS customers. If you are a current IPS customer and are seeing this message, please be sure to login to the forum with the same email and password that you use for the client area.

Men du kan väl?

.

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Jag kom åt PM när den plötsligt dök upp men

There appears to be an error with the database.

DEt kanske det ni andra haft hela tiden fast jag inte ens kunnat komma till PM och nu råkade hitta den i de konstiga skärmbilderna som är på metervara både i bredd och höjd.

Det var ju kul att kunna klicka på den i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Å hoppsan det var inte dåligt vilken förändring det blev.

Var tog visa senaste, vägen ???

Min bild e borta som tjoff bara. Men det kanske fixas till i morrn.

Lite svårnavigerat just nu tycker jag, eller så är det alla piller man knaprar i samband med det helt nya diskbråcket.

Ha det

Jepp, det blev en ordentlig omstrukturering på både gott å ont. Som sagt tidigare så försöker jag lösa det så snart som det går.

Tyvärr ligger begränsningen i dygnets timmar och det faktum att man måste jobba också :lol:

Jag har också noterat en sjunkande inläggsfrekvens sedan uppgraderingen.

Jonte: Jag jobbar till vardags som IT Arkitekt (med bakgrund som programmerare i huvudsakligen Java och .NET men även fuskat i PHP, Perl,...) Vill du har hjälp så kan jag nog lägga lite tid fast då kräver det lite mjukvara (IPB för en lokal testmiljö...kan lägga den på min server så att medlemmar kan vara testpersoner av funktioner/gränssnitt/.. ;) ), access till servern samt troligen admin-behörighet i central IPB).

Hör av dig om intressant!

Låter intressant jag återkommer om det

Hejsan

Svaret på frågan kanske står här någonstans men

orkar inte leta.

Varför uppgradera forumet (till det sämre)??

Varför har forumet blivit sämre? Om vi bortser från det faktum just nu att man inte kan läsa PM.

Just detta problem är högst upp på min åtgärdslista

jonte: Såg en tråd som heter "IPB 2 Theme For IPB 3" och finns på http://forums.invisionpower.com/topic/290246-ipb-2-theme-for-ipb-3/ men jag kan inte läsa den pga:

Men du kan väl?

Jepp, jag kan läsa det.

För att sammanfatta det så fungerar INTE tidigare skins/teman med nya forumet. Men det är några i den tråden som försöker lösa det. Senaste inlägget i tråden var för 40 minuter sedan och jag har lagt den under bevakning :)

För att kommentera uppgraderingen i det stora, så är det inget som vi bara kan låta vara, vi kommer komma till en punkt där vi ändå till slut måste byta version på forumet. Detta pga att den "gamla" versionen inte kommer uppdateras längre.

Forumlösningen har vi köpt från en firma (IPB) som ständigt gör uppgraderingar av forumets mjukvara. Dessa uppgraderingar är till för att t.ex täppa till säkerhetshål som kan utnyttjas av obehöriga för att ställa till det. Dessutom så läggs det ibland till en del funktioner som förhoppningsvis uppskattas av användarna.

Jag har kontaktat deras support (det är bl.a därför vi betalar till dom) om just flera av problemen och inväntar svar från dom.

Link to comment
Share on other sites

Testar att ladda upp bilder

*edit*

Det är lite krångligare att ladda upp bilder har jag märkt. Det beror på att viss text har försvunnit när man ska skriva inlägget.

Man klickar på bläddra för att hitta sin bild och sedan ska man klicka på den gröna rutan bredvid för att ladda upp filen.

Jag söker i inställningarna vart man får in text i den gröna rutan så det blir enklare att förstå.

När jag klickar på ikonen för att lägga till bild, så kommaer det upp ett litet fönster som försvinner ut till vänster i bild. jag kan bläddra fram bilden och den hamnar i rutan tv om bläddra knappen, men sen? Jag får inte upp någon grön knapp. Christer.

Link to comment
Share on other sites

När jag klickar på ikonen för att lägga till bild, så kommaer det upp ett litet fönster som försvinner ut till vänster i bild. jag kan bläddra fram bilden och den hamnar i rutan tv om bläddra knappen, men sen? Jag får inte upp någon grön knapp. Christer.

Den där instruktionen är för gamla forumet (2007).

Nu klickar du på "Bläddra" knappen nedanför rutan när du skriver ett inlägg, letar upp bilden du vill infoga och sedan beroende på Operativsystem så är det väl Öppna, Bifoga, Markera.

När det är gjort ska du trycka på Bifoga denna fil, då kommer bilden upp som en liten thumbnail (vad det nu heter på svenska, Minibild?)

Längst till höger har du då Add to post (engelska jag vet, men allt är inte översatt),klicka på den.

Då är bilden infogad i din text

Går det att ställa hur tide på inlägg visas?

Jag ser den på Amerikanskt vis dvs AM och PM.

På gång. Det är några PHPsträngar som ska justeras i forumet

Link to comment
Share on other sites

Drygt 10400 pm har hittat tillbaka till sina ägare :racesmile:

Tack!

Och nu ska även signaturer funka

Nepp, inte för mig. Jag får följande fel:

[#10211] You may only use up to lines of text in your signature. 

Lägger jag till URL'er så får jag:

[#10211] You may only use up to urls in your signature.
You may only use up to lines of text in your signature. 

Link to comment
Share on other sites

Ok jag kollade inte datumet.. Men i alla fall, jag får ju in bildens adress i rutan, när jag bläddrar fram den och öppnar, men när jag trycker på Attach this file, så försvinner den. Det kommer ingen minibild.

Link to comment
Share on other sites

Går det att ställa hur tide på inlägg visas?

Jag ser den på Amerikanskt vis dvs AM och PM.

Ska vara ordnat nu

Tack!

Nepp, inte för mig. Jag får följande fel:

[#10211] You may only use up to lines of text in your signature. 

Lägger jag till URL'er så får jag:

[#10211] You may only use up to urls in your signature.
You may only use up to lines of text in your signature. 

Prova igen

Ok jag kollade inte datumet.. Men i alla fall, jag får ju in bildens adress i rutan, när jag bläddrar fram den och öppnar, men när jag trycker på Attach this file, så försvinner den. Det kommer ingen minibild.

Får kika på det

Link to comment
Share on other sites

Verkar som de olika bilderna till vänster i forumlistan inte indikerar om det finns olästa trådar. Funkade tidigare men nu verkar det det vara samma bild oavsett.

http://forum.locostsweden.se/public/style_images/master/f_unread.png

och

http://forum.locostsweden.se/public/style_images/master/f_read.png

förfaller vara samma.

Sen verkar inte heller toolbar'en (fet, kursiv text etc) funka när man skriver inlägg. (använder FireFox 3.5.2 och verkar funka med IE7)

Link to comment
Share on other sites

Verkar som de olika bilderna till vänster i forumlistan inte indikerar om det finns olästa trådar. Funkade tidigare men nu verkar det det vara samma bild oavsett.

http://forum.locostsweden.se/public/style_images/master/f_unread.png

och

http://forum.locostsweden.se/public/style_images/master/f_read.png

förfaller vara samma.

Sen verkar inte heller toolbar'en (fet, kursiv text etc) funka när man skriver inlägg. (använder FireFox 3.5.2 och verkar funka med IE7)

Observant med bilderna :thumbsup:

provar annat typsnitt i FF 3.0.13 och fet stil

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som måste trycka på View New Content två gånger när jag går till forumet? Första gången hittas det inget nytt, men andra gången funkar det. Sen funkar det tills nästa gång jag loggar in.

Link to comment
Share on other sites

Funkar för mig jag kör Explorer 8

Däremot fick jag inte Subscript eller superscript att fungera, bra om man skall skriva grader (o) eller m3 till exempel.

Nu verkar inga knappar för formattering fungera för mig inte ens smileys.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

God morgon Jonte.

Allt var inte bättre för men i denna nya uppdatering av hemsidans forum saknar jag.

Ett annorlunda och enklare sätt att logga in.

Mera likt det gamla direkt från menyraden. Detta istället för som nu att det absolut måste gå via en specifik inloggningssida.

Ovan är väl inget större problem utan snarare mera praktiskt för den bekväme användaren.

Sedan har jag lagt märke till att när man öppnar trådar via Visa Nytt Innehåll så går en del direkt till senaste svaret medan vissa startar överst från sidan. Detta blir ju tungt när det är många inlägg och särskilt om det innehåller många bilder. Bilder är ju intressant men man kanske inte vill se dom varje gång man öppnar en tråd för att läsa hur det fortskrider i diverse bygg handböcker.

Vet inte om det är så att det är trådar startade i det gamla formatet som kanske inte följer med riktigt i alla kopplingar och funktioner som det nya har.

Peer O

Link to comment
Share on other sites

jag har märkt att om man rullar på listen så går den inte till senaste inslaget. om man däremot väntar tills den laddat ner så går den till sista själv. är klockan ändrad nu då med uppdateringen?

Link to comment
Share on other sites

Tack Jonte för att du håller oss forumberoende med ett bra och fungerande forum..

den senaste uppdateringen, som enkelt gör att man ser vilka länkar man redan kollat på, och förflyttar en till senast lästa post är/var efterlänktad.!!

+ alla ev uppdateringar som jag ännu inte sett..

Återigen TACK !!

Link to comment
Share on other sites

Angående inloggningen så är det tyvärr på detta sättet med nya uppdateringen.

När det gäller trådarna och när man kommer in i dom, så kommer man till det inlägg som låg sist när man var in där. Är det många bilder så gör man enklast i att låta tråden ladda klart innan man börja scrolla upp å ner i tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Ändring av bildutrymmet på servern.

För medlemmar i klubben så har det ökats från 20Mb -> 30Mb

För forummedlemmar är ändring från 10Mb -> 20Mb

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ändring av bildutrymmet på servern.

För medlemmar i klubben så har det ökats från 20Mb -> 30Mb

För forummedlemmar är ändring från 10Mb -> 20Mb

:)

För er som lägger upp bilder kan jag rekommendera att använda Microsofts ImageReziser.

Klart att man tappar en aning i kvalitet, men bilderna blir ofta runt 1/10 del i storlek utrymmesmässigt. Detta innebär att man inte fyller sitt bildutrymme på servern lika snabbt.

Programmet kan även krympa storleken på bilderna i antal pixlar. Bildstorlek "Large" (1024x768) tycker jag brukar bli lagom då man tittar på bilderna i forumet.

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/learnmore/tips/eschelman2.mspx

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...