BeLo Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 (edited) Jag gissar att de flesta av er, som kollat in Lazzes engelska hjul (http://www.lazze.se), liksom jag drömmer om ett sådant i garaget. Men de är ju så dyra... En sann Locost-byggare svetsar naturligtvis ihop sitt eget! Några meter rektangulärrör, fyrkantrör, splince från en BMW-kardan och två svarvade hjul är receptet. Fungerar fantastiskt fint! :D Fler biler finns på http://groups.msn.com/Super7Karlstad/mekjuntan.msnw. Edit: Som LeTo påpekar nedan glömde jag att nämna avdragaren från Biltema i receptet ovan. Avdragaren används för att trycka på den rörliga delen av den splincade axeln för att åstadkomma lämpligt tryck mellan hjulen. Hälsningar Mekjuntan Edited May 31, 2006 by BeLo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 Verkligen smart och ändamålsenligt, kanon att se folk som löser genialt. bättre med funktion än att se snyggt ut. sånt gillar vi, mer av den varan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Stiligt. Här är ett forum om hembygda engelska hjul. http://www.metalmeet.com/forum/forumdisplay.php?f=177 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Du glömde avdragaren från Biltema :prop: den skymtar lite i överkant på bilderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrsvetsare Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 www.verktygsboden.se har en för 4000kr MKT okej samt man får alla möjliga hjul till maskinen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrsvetsare Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Har sett att själva spännings annorningen på engelska hjul kan sitta på 2 sätt i undra delen samt i övre delen Vilken av dessa är bäst? finns någon skillnad på ev formning av plåten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Jag var inne på Verktygsboden i dag för att kolla Ehjulet och blev inte alls impad, eftersom jag står på ganska god fot med Lars på Vb vet jag att det hjul som nu säljs har en kraftigare båge än det som fanns på Elmia. Exentern verkar vara felkonstruerad, jag antar att den skall användas till att släppa taget om plåten så den kan flyttas utan att ändra på veven, då borde handtaget till exentern stå rätt ner när hjulet lyfts men det pekade ut vågrätt med följd att när det åkte ner släppte exentern, om ni fattar. Hjulet var inte ihopskruvat ordentligt så hur stabilt resten var gick inte att kolla. Jag vet att de här hjulen tillverkas för Vb i Kina och jag vet att Lars är intresserad av att få synpunkter på hur maskinerna funkar. Jag skall träffa honom i veckan i ett annat ärende så finns det fler saker att ta upp så skriv det i tråden. Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Puhh, exentern måste vara felkonstruerad eller hur? Sen var den lite glapp i spindeln, den kunde vart mer stödjande rör upp på axeln. Sen fattade jag inte vitsen med skyddet framför hjulhållaren? Så jäkla vilt rullar man väl inte :blink: Jag chukade upp det stura hjulet i svarven och polerade det lätt. Vips så var ytan på det bearbetade materialet mycket bättre. Det var riktigt fin finish på lackeringen! Om lars behövde mer input så kan han få mitt mobilnummer, fast det har dom nog i sitt kundregister redan. /Janne Ojanen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Jag är riktigt nöjd med poleringen av det övre hjulet ytan är långt bättre än direkt ur kartong. Min andra övningsbit med säkert ett par mil under hjulet :) /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 ser ju ruskigt bra ut dedära... :thumbup: då vet man vart man skall vända sig när man behöver nya framskärmar.. ;) :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Det är skumt hur aluminiumen beter sig, innan så var hela ytan räfflad, men det vara bara att mosa på lite med hjulet så vart det blankt??? Framskärmar känns fullt genomförbart, bakskärmar kanske, noskon no way. Om nån annan "hjular" så tar jag ödmjukast emot alla tips jag kan få. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zwempha Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Kolla in Metalmeet.com. Om du delar upp noskonen i mindre delar och svetsar ihop så tror jag inte den är något jätteproblem den heller (förutom tiden det tar då :) ) Mvh Sven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats G Posted June 5, 2007 Share Posted June 5, 2007 Hejsan. Väcker liv in en gammal tråd , jag och en kompis har byggt varsina engelska hjul och börjat " rulla lite plåt " fungerar väl inte klockrent men man ser att det händer saker med plåten , finns det speciell plåt att få tag på eller vad är bäst , återkommer med bilder när hjulen är fotodugliga..... // Mats :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speed Posted July 14, 2007 Share Posted July 14, 2007 Tjenare! Ser ju fint ut med ett hemmabyggt, klart roligare att svetsa ett eget om det funkar lika bra! =) Var finner man Hjulen om man ger sig på att göra ett eget sånt? //Mvh Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats G Posted August 12, 2007 Share Posted August 12, 2007 Tjenare.... Nu är äntligen mitt engelska hjul färdigt så man kan börja rulla plåt......skitroligt är det om någon undrar... skikar med en bild , vet att det glädjer en del.. mvh Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 12, 2007 Share Posted August 12, 2007 Stiligt!!! Vad har du för tjocklek på materialet på gråa delen? //R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted August 12, 2007 Share Posted August 12, 2007 En fråga ? Hur mycket glapp i spindeln kan man ha innan det skiter sig? :blink: Tänker mig om man hittar två fyrkantrör med 1 mm i skillnad på inner och yttermått. eller har man sån tur att 60*60*5 och 50*50*5 passar precis ? Glada hälsningar Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats G Posted August 12, 2007 Share Posted August 12, 2007 (edited) Tjenare. Tjockleken på stålplåten i C-et är 12mm sedan har jag satt i bitar imellan som stöd . allt är bocksat med 3 mm plåt. ( skittunga att häva på ) Jag har monterat med så lite glapp som det bara går , rörelsen upp och ner sköts av en trapetsgänga.... // Mats Edited August 12, 2007 by Mats G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 5, 2007 Share Posted November 5, 2007 (edited) Ursäkta mig chomis. Men hur kan det komma sig att det finns totalt fem inlägg från dig, gjorda inom 20 minuter, och alla innehåller reklam för Roadster? Alla här känner redan till företaget och vad de har att göra med ett engelskt hjul förstår jag inte. Det kanske är i all välmening, men personligen känns det som smygreklam! EDIT Inlägget jag syftar på är visst borta nu... Edited November 5, 2007 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted November 5, 2007 Share Posted November 5, 2007 chomis = Bosse=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted November 24, 2007 Share Posted November 24, 2007 (edited) Nu har även jag blivit med engelskt hjul. Handlade ett från verktygsboden, vilket snarare ska ses som en grundssats för att kunna bygga ett hjul. Efter lite modifieringar så funkar det riktigt bra. Invigde med att göra en bensintank till motorcykeln nu under dagen. Det är en Royal Enfield som ska få ett klassiskt caferacerstuk med olackad aluminiumtank och clipon styren. Blir nog stiligt. Men åter till ämnet, hjula en tank var riktigt roligt och gick förvånansvärt fort. Lite övning så får vi se vad vi ska använda dom här nya färdigheterna till sen. Kul! Tanken är inte klar än, tanklock och botten ska dit, svetsarna ska slipas bort och så är det lite finputsning kvar. E-hjulet från verktygsboden måste byggas om i fästet för nedre hjulet, excentern tas bort och så i med ett rör som bättre styr nedre hjulet. Övre hjulet måste finsvarvas och poleras. Gör man dom ändringarna så funkar det skitbra sen. Edited November 24, 2007 by 2fast4u Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted November 24, 2007 Share Posted November 24, 2007 Grymt fint jobb med tanken. :thumbsup: :thumbsup: Jag har ett likadant hjul, jag har också polerat det övre hjulet och de flesta av de små. Exentern slängde jag efter en halvtimme :) Jag har funderat över en sån stödhylsa, du har ingen bild på hur du fixa till det? Grovt rör som du svarvade invändigt? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted November 24, 2007 Share Posted November 24, 2007 Nä, stödhylsan är inte klar än. Jag låste den med en klämma som höll den fast medans jag gjorde tanken men det var baxigt varje gång man skulle ändra spänning eller byta hjul. Hylsan är på g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 24, 2007 Share Posted November 24, 2007 bild bättre än ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted December 2, 2007 Share Posted December 2, 2007 Nu är en förbättrad infästning av nedre hjulet på G. Tror det blir riktigt bra. Börja med en drivaxel frå en Scorpio: Gör rent och svarva i ändan så den passar in i hjulfästet: Och så tar man och tvättar själva hjulnavet med den motgående splinesen: Provmonterar i hjulet: Renskärning av navet, linjering och fastsvetsning återstår. Som det verkar så blir det riktigt bra. Återkommer när allt sitter ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted December 2, 2007 Share Posted December 2, 2007 Smart :thumbsup: :thumbsup: Fan jag slängde en kardan som hade haft en perfekt spline. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted December 8, 2007 Share Posted December 8, 2007 Jomen, Nu är undre hjulet försett med ny styrning enligt ovan. Otrolig skillnad! Betydligt stabilare, enklare att styra osv. Klart rekommenderad modifiering! Hjulet är Verktygsbodens enklaste, övre rullen omsvarvad och polerad, ny nedre styrning, excentern i soptunnan. Då får man ett engelskt hjul som funkar riktigt bra till ett överkomligt pris, men med lite jobbinsats ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 "Hjulade" lite mer nu i helgen. Gjorde ett luftutsläpp ovanför kylaren. Blev riktigt stiligt tycker jag nog. Klart kul att jobba med alu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 grymt snyggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted July 24, 2008 Share Posted July 24, 2008 Lite mer pillande med aluminium så börjar Enfielden se ut som en gammal TTräser. Blir nog riktigt cool. Bägge stänkskärmarna, sadeln och tanken är hemknackade. Det roliga är att det går ganska fort att forma aluminum. Stänkorna tog väl en kväll var och sadeln gjorde jag i går. Fast det är ju inte klart än ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted July 24, 2008 Share Posted July 24, 2008 Haha, fan va coolt :D Tänk om man bara hade haft ett stort garage och mycket fritid och ändå en massa pengar över :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 24, 2008 Share Posted July 24, 2008 jag gjorde om en Royal för några år sedan åt RMC (rpyal motorcycles) en caferacer med handknackad tank m.m. från Hitchcock i England. Asläcker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 24, 2008 Share Posted July 24, 2008 Thomas Bilder!!?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 Någon som har erfarenhet av denna? http://www.verktygsboden.se/?id=74104 (stor risk att jag köper en om ingen här sågar den) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 Thomas Bilder!!?? har missat denna _Michael. Café racern står hos EU moppen i Lyckeby och den andre jag gjorde är i Sydafrika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 (edited) Någon som har erfarenhet av denna?http://www.verktygsboden.se/?id=74104 (stor risk att jag köper en om ingen här sågar den) Har du bra frakt kontakter så finns samma hjul för under 700 USD i USA Edit: Under 600 USD var det visst http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/disp...temnumber=65619 Jag har provat hjulet och visst är det mycket styvare än deras andra men det är inget Lazze hjul. Hjulen är ungefär av samma kvalitet som till de tidigare modellerna, dvs varierande. Finns ett Lazze hjul på blocket nu för 15000, http://www.blocket.se/vi/19852029.htm?ca=16_s&last=1 Edited January 20, 2009 by AndersK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 så folk säljer sina fina lazze hjul? bra pris verkar det som...........kanske ringer till helgen......... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 Mjaha.... efter att ha funderat skallen i bitar lutar det nu åt att utveckla Hjulet som redan står hemma, eftersom att Verkygsbodens hjul är av hemmamecklar-kvalitet så kan man ju lika gärna meckla själv...... Sådant ser det ut: Ramen skall förstärkas i hörnen, och sedan helsvetsa altesammans, spännratten är tydligen från någon gammal verkstadsmaskin, med en stabil trapetsgänga, som trycker på en hydraulstång som undre rull-hållaren sitter skruvad på. Går att dra åt en stoppskruv så det blir noll-glapp. Underrullen är nåt som farsan svarvat själv, skall poleras, och överrullen skall bytas mot ett mycket bredare kullager. Och Lazze-hjulet som var på annons var naturligtvis redan sålt.....men då kan ju pengarna räcka till något annat kul.... Sick å fals ligger högt på listan just nu....... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 Lycka till med bygget. http://www.metalmeet.com/forum/showthread.php?t=12253 Här finns lite tips och ett enkelt kalkylblad där du kan beräkna hur starkt ditt hjul blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 1, 2009 Share Posted February 1, 2009 Thanx! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 1, 2009 Share Posted February 1, 2009 I dom filmer jag sett om plåtbearbetning så har man bara haft ett så runt undre hjul när man rullar väldigt böjda prylar. Till skärmar och tankar mm så ser det undre hjulet nästan platt ut. Klart att det funkar med en liten radie men det kommer nog att ta tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 1, 2009 Share Posted February 1, 2009 Finns två flackare hjul i en låda nånstans..... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
esa Posted February 1, 2009 Share Posted February 1, 2009 Jag köpte verktygsbodens stora engelska hjul förra året . Dessutom fick man stora krymp och sträcken på köpet om man köpte sick och falsmaskinen. Jag har gått plåtkursen hos Lazze., och det som framförallt skiljer är kvaliten på gängstången på det engelska hjulet, annars upplever jag det som lika stadigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted February 1, 2009 Share Posted February 1, 2009 I dom filmer jag sett om plåtbearbetning så har man bara haft ett så runt undre hjul när man rullar väldigt böjda prylar. Till skärmar och tankar mm så ser det undre hjulet nästan platt ut. Klart att det funkar med en liten radie men det kommer nog att ta tid. Det blir ingen skillnad i tid. Det är bara en liten del av hjulen som är i kontakt med varandra. Radien väljs så lika plåten som möjligt för att ge stöd och minska risken för märken. Esa, håller med om att hjulen verkar vara lika stabila men tycker du inte att kvaliteten på hjulen skiljer mellan Lazze och verktygsbodens? Jag har provat båda och tyckte det var en helt annan känsla i Lazze hjulet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
esa Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Jag hade länge tänkt att göra ett eget hjul, men tyvärr har man alltid dåligt med tid och pengar. Jag fick ju nu 3 hyfsade maskiner till priset av lazzes hjul och det avgjorde valet. Man borde kanske köpa in några extra undre hjul med bättre kvalitet. Men jag har hittils bara rullat aludetaljer i mitt hjul. (lite mjukare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
metalnosferatu Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 var kan man få tag på dessa hjul ? någon som vet om någon bra sida för det ? tänkte själv snickra ihop ett. men skulle vilja ha några hjul till att oxå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 (edited) Vill du ha tag i bra hjul så är detta ett tips: http://shop.ebay.com/merchant/hoosierwheel...QQ_fromZQQ_mdoZ Jag har köpt från dem via ebay. Helt seriösa och de har rykte om sig att göra de bästa hjulen. Tyvärr tillverkar de bara mot beställning numera, lägger ut en del på ebay då och då. Deras egna websida http://www.hoosierpattern.com/ Det går att handla på närmare håll också http://www.dinosaurier-werkzeuge.de/ Har tidigare funnits hos Alingsås plåtmaskiner http://www.alingplatmaskiner.se/index.html Nån annan med tips? /Anders Edited March 5, 2009 by AndersK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
metalnosferatu Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 (edited) ok. tack för tipsen Edited April 3, 2009 by Arrowsmith onödig citering av inlägget ovanför Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Så lite så :) Såg att Hoosier's sida med olika produkter finns kvar (de har en ny sida på gång med plåtformningsverktyg) http://www.hoosierpattern.com/InventoryList.aspx Såg att du hittat til Metalmeet, tveka inte att ställa samma fråga där. Kanske kan få fler svar där. mvh Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
metalnosferatu Posted April 6, 2009 Share Posted April 6, 2009 tack igen. kollade lite på sidan du länkade sist. såg att dom hade olika set med lower wheels. brukar det vara stor kvalitets skillnad på hjul imellan ? och finns det några eller något hjul som du/ni kan rekommendera för en nybörjare. vill inte ha skräp grejer. men proffs grejer behöver det inte vara. jobbar som plåtslagare som behöver mera utmaningar Så lite så :) Såg att Hoosier's sida med olika produkter finns kvar (de har en ny sida på gång med plåtformningsverktyg) http://www.hoosierpattern.com/InventoryList.aspx Såg att du hittat til Metalmeet, tveka inte att ställa samma fråga där. Kanske kan få fler svar där. mvh Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.