Jump to content

Speed

Forumdeltagare
  • Posts

    12
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Namn
    Patrik Lundgren
  • Ort
    Skåne
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Okey! Men blir kanske bäst att bara låta luften passera då så stör man ju själva aerodynamiken och luftdraget så lite man kan. Tack för dina svar ändå, var ju ändå vettig info att veta om ämnet.
  2. Lägger ner down force tankarna då jag litar på vad du säger och ger mig inte ens in på det. :notworthy: Men om man tex drar luften som strömmar in i sidorna i vars en "kanal" såsäga och släppa ut den ovanför hjulhusen lite längre bak kan detta resultera i mindre turbolens runt bilen? Och mindre turbolens bör väl göra att bilen blir aningen stadigare? Du verkar kunna, hur skulle du gjort. Tänk att du har ett breddat SX200 chassie med 2 stora intag på sidorna. Var skulle du dragit luften hänn? Måste och måste, ska ändå bredda bilen och anser inte att det ser jätte fint ut att bara låta skärmarna sticka ut som vissa har det. Snyggare att öppna där och kan man sammtidigt leda bort luften så det inte stör aerodynamiken så mkt är det ju inte fel!
  3. Är en Nissan 200SX. Hur menar du nu, alså bättre att trycka ut luften uppåt? Elr ska jag helt enkelt bara låta luften passera ut vid hjulhusen? Kan inget om sånt här med luftmotstånd osv, vore väl mest roligt om man kan få nån nytta av intagen om dom ändå är där.
  4. Oki. Jaja, jag är inte så insatt bara undra. Men frågan kvarstår ju lite var man ska leda luften efteråt? :wacko:
  5. Så finns inget hyffsat lätt sätt att få lite extra force down med hjälp av dom luftintagen?
  6. Ja, gick igenom massa nyttig information runt om på nätet gällade golv och om hur bakpartiet kunde formas. Däremot hittar jag inte mkt fakta om hur man försöker leda luft som strömmar in i sidorna på chassiet på bästa sätt för att trycka ner bilen och sedan ledas ut där bak på bästa sätt.
  7. Hejsan! Håller på med ett projekt där jag bygger om en bil rätt rejält. Till saken tillhör faktan att bilen antagligen kommer bli såpass breddad att jag kommer få luftintag bakom dörrarna på sidorna likt endel modernare sportbilar. Hur bör man leda denna luft från dom intagen för att få så bra downforce som möjligt utan att läsa en tusen sidors bok? Vart bör luften släppas ut? Eftersom motorn sitter fram kan man ju inte ta nytta av luftintagen till kylning mm vilket kan ses som lite synd då man kunde fått fronten att se lite snyggare ut kanske. Så likabra att satsa på lite downforce ist så kanske jag slipper sätta på en stor vinge på bilen sen. Tacksam för förslag och ideér! :) :racesmile:
  8. Speed

    Plåt!

    Härligt att veta att folk tyckte man gjorde rätt. :) Japp, nu blir det öva öva och lite mer öva. Sen får man se om man påbörjar nått projekt. :racesmile:
  9. Speed

    Plåt!

    Efter att varigt en runda på Biltema för att checka in dom billiga svetsarna tke jag visst, klart dom inte är lika kraftiga som en dyrare kvalitets svets men såg ändå OK ut i kvalitet, dock kunde man ju inte prov svetsa. Men efter att ha pratat med en kille som jobbar på verkstad och svetsade dagligen avrådde han en kraftigt precis som ni från biltemas svetsar. Så begav mig ut på begagnat marknaden och kom hem till en som hade en svets stående och inte visste så mkt om den, hade nästan aldrig svetsat med den heller. Han hade köpt ett större antal maskiner tillsammans och fått den med. Var en Mig svets vid namn Kemppi Bimatic 163S. Svetsen var i nästintill NYSKICK, såg mkt bra ut, lite använd och mkt tillbehör till. Svetsade lite med den på plats och allt fungerade felfritt. Kom över den för 3700;- utan tub, vilket jag redan har. Så nu blir det att hämta den imorgon. Fick klockorna till ändå. 3 fas, gas och 160 amp (har jag för mig) + tråd, munstycke mm till att svetsa mig trött. Hoppas nu det var ett bra köp! :)
  10. Speed

    Plåt!

    Ja så sant så. :) Det jag söker efter är ju en svets jag ska kunna svetsa mestadels bilplåt med, kanske lite grövre saker också men inte upp mot tex bärande balkar i bilar osv. Så köpte mig en svets bok för nybörjare och Mig/Mag verkade vara vettigt alternativ. Skyddsgas är ett måste! Efter lite sökande på nätet fick jag fram att svetsa utan gas med Mig/Mag med sådan tråd som var anpassad till det var ju tydligen inte den bästa och andas in och resultatet på svetsningen verkade inte vara att jämnföra med gas. Tänkte dock inte köpa på mig en riktig "värsting" svets då jag mest vill lära mig och inte ska använda den dagligen, känns som att lägga mkt pengar på nått som kanske blir stående en hel del. Kollat lite på bland annat biltemas svetsar då dom fått rätt bra betyg (på andra forum) för hobbybruk. Sen att där verkar vara 1 års garanti är ju inte fel. Kollat en aning på denna- Låter inte den vettig? Men det är ju 1 fas. Varför bör jag ha 3 fas? Många frågor blir det. :) //Mvh Patrik
  11. Speed

    Plåt!

    Hejsan! Har lite planer på att i nästa vecka sticka iväg och inhandla mig en svets då jag länge viljat lära mig svetsa. En Mig. Det handlar först och främst och bilplåt jag kommer svetsa, vad jag förstått 0.8mm? :) Vad är detta för slags metall på vanliga bilar, vanlig plåt helt enkelt men finns det olika sorter? Och till frågan som jag igentligen startade ämnet för- Var hittar jag plåt att leka med? Har i tidigare dagar då jag skulle ha lite saker till bilen traskat in hos en smed/plåtslagare här i byn och frågat om ett och annat men aldrig riktigt fått nått rakt svar var jag kan få tag i plåt och metaller. Kan tänka mig att det kostar extremt mkt om man ska ha ny plåt mm? Funderar även på att införskaffa mig lite grövre plåt material likt klenare metalreglar och lära mig svetsa det med. Frågan är bara var jag hittar detta i skåne. :racesmile: För övrigt min första tråd på forumet och det verkar helt klart vara en trevlig stämmning här. :) Endel frågor kanske låter lite konstiga men detta är första klivet in i hela hobbyn nu så är vad man säger nybörjare. :515: Trevlig kväll! /Mvh Patrik
  12. Tjenare! Ser ju fint ut med ett hemmabyggt, klart roligare att svetsa ett eget om det funkar lika bra! =) Var finner man Hjulen om man ger sig på att göra ett eget sånt? //Mvh Patrik
×
×
  • Create New...