Jump to content

Zwempha

Forumdeltagare
  • Posts

    76
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Zwempha

  • Birthday 11/11/1974

Profile Information

  • Plats
    Jönköping
  • Interests
    Bilbygge, film (filma), konstruera saker, musik.

Recent Profile Visitors

1,652 profile views
  1. Ursäkta en oinvigd :unsure: Men vad är det för diff och vad är det för speciellt med den? Mvh Sven
  2. www.fordsierraclub.co.uk :racesmile: Mvh Sven
  3. Har hunnit kolla igenom del 2 lite snabbt. Man slås av det mycket pedagogiska upplägget med tydliga måttsättningar och referenser. Mycket bra! Några ödmjuka synpunkter bara :D Assembly ska det nog vara, inte assambly. Det är väldigt många ojämna vinklar. På en del av dessa ställen ser det ut att vara möjligt att ändra så att det blir hela grader. Kanske onödigt men det känns nog mindre överväldigande för en förstabyggare om det är hela grader i möjligaste mån. Skarven D-F har i mina ögon en lite konstig vinkel. Man kanske skulle låta D ha ett 90 graders snitt där för att underlätta kapningen. Detta är ju enbart petitesser men eftersom det är så fantastiskt bra gjort är det ju bara sådana man hittar. Helt enkelt STORSLAGET!! Bra jobbat! Mvh Sven
  4. Jag tittar också gärna. Sen om mina synpunkter gör någon nytta är ju en annan fråga... Mvh Sven
  5. Fascinerande att någon lägger 20:- på det. :huh: /Sven
  6. Har sett en del bilar med hembyggda bakljus på sistone. Är dessa godkända? Skulle va trevligt om det gick att löda baklysen efter egen design... Mvh Sven
  7. Börja med ett rakblad och ta bort det mesta. Sen åker du till en välsorterad färgaffär som säljer billackerings grejor och köper silikontvätt/thinner. Mvh Sven
  8. Kolla in Metalmeet.com. Om du delar upp noskonen i mindre delar och svetsar ihop så tror jag inte den är något jätteproblem den heller (förutom tiden det tar då :) ) Mvh Sven
  9. Zwempha

    Biltema-mig

    Har svetsat ett par år utan gas, mest av snålhet och att det inte varit några viktiga grejor. Det har hittills inte varit några problem med hållfasthet på det jag har svetsat, men som sagt inga viktiga och bärande prylar dock. De största problemen som jag ser det är sprutet som är riktigt jobbigt att få bort och att det blir porer i svetsen. Porerna verkar uppkomma av att flussmedlet ligger inuti tråden och förgasas när man svetsar. Gasen måste ta vägen någon stans och lämnar små porer och hål i svetsen. T.ex. är det omöjligt att få täta skarvar i tryckrör till insug, det läcker hur noga man än svetsar. Personligen skulle jag aldrig lita på en sådan svetsskarv i en ram eller till bärarmar, kommer att köra med gas till det. Mvh Sven (Stavfel)
  10. Ja det verkar inte gå åt speciellt mycket gas så det är väl bara att ligga i... Mvh Sven
  11. Jodå, själva inställningen är inget problem. Det är mer vilket munstycke och vilken intensitet på lågan som behövs vid olika materialtjocklekar som är problemet. Om man hade sett någon svetsa lite olika material och berättat lite hur de tänker hade man ju i alla fall ett utgångsläge. Jag har laddat ner videorna från länken och de visar ju lite grann i alla fall. /Sven
  12. Har en Dillon sedan ett tag tillbaka. Var helt nybörjare när jag köpte den och är långt ifrån duktig fortfarande. Men jag har lyckats svetsa en del Alu redan med hyfsat resultat. Ibland kanon ibland sådär efter ca 2 tim effektivt svetsande. Att skära är riktigt enkelt och funkar hur bra som helst. Rör till ramen och tjockare konstruktioner mig/mag:ar jag fortfarande men plåt blir i princip enbart Dillon:en. Problemet som nybörjare är att hitta information om inställning och svetsteknik, mycket trial'n error som kan vara rätt frusterande. Skulle behöva en kurs eller instruktionsvideo eller nåt, men det verkar inte finnas. Mvh Sven
  13. Du skulle ju kunna mappa den för E85. Då kan du ladda på rejält utan att oroa dig för kompet. Mvh Sven
  14. Om man går på sträck och brottgräns borde det väl inte spela någon roll vad det kallas, eller? Han har fått siffrorna vi har diskuterat här och skulle leta på rör med de egenskaperna åt mig. Det borde väl funka? Mvh Sven
  15. Min polare som jobbar som rörkrökare menar att NBK (normaliserat) och C är samma sak, medans BK (icke normaliserat) är alldeles för sprött. Mvh Sven
×
×
  • Create New...