Acke Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 kollade på detta företaget greengauges och det ser onekerligen billigt ut... kollade på dessa mätarna... 1 240kph, 100mm/4" Speedometer £120.00 ($220.58 / €173.92) 1 52mm/2" Water Temperature Gauge £24.00 ($44.12 / €34.78) 1 52mm/2" Fuel Gauge £24.00 ($44.12 / €34.78) 1 52mm/2" Oil Pressure Gauge £24.00 ($44.12 / €34.78) 1 52mm/2" Oil Temperature Gauge £24.00 ($44.12 / €34.78) 1 52mm/2" Voltmeter £24.00 ($44.12 / €34.78) -------------------------------------------------------------------------------- Sub-Total £240.00 ($441.17 / €347.83) Post & Packing £22.40 ($41.18 / €32.46) VAT £45.92 ($84.41 / €66.55) -------------------------------------------------------------------------------- Total £308.32 ($566.75 / €446.85) man kan räkna bort momsen (VAT) om jag inte missförstått något.. det blir enligt forex: Resultat: 3 484,47 SEK låter billigt för 6 mätare tycker jag... ( iaf om man jämför med autometer givet kan man komma billigare undan genom att köpa på biltema... :) Quote
Gripenland Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 man kan räkna bort momsen (VAT) om jag inte missförstått något.. Du kan inte räkna bort VAT (17,5%) tyvärr. I så fall får du betala Svensk moms istället och det blir en dålig affär. Så funkar det i alla fall om man ska handla lagligt ;) Quote
svante Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 kolla även på www.holden.co.uk okej priser och fina grejor... Quote
Jonte Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 kolla även på www.holden.co.uk okej priser och fina grejor... Det var en ny sida.....ganska bra priser , men framför allt bra avgift på frakten. Har kikat på Telemetrix instrument Quote
Sonett7 Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Av dessa som kom upp var det bara Smith Telemetrix som hade en vettig laddtrycksmätare :ph34r: Quote
pacman Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Spana in BSR laddtrycksmätare. Skall nog satsa på en så´n.... http://www.bsrab.se/se/_turbo_matare.html Quote
Arrowsmith Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 För min del så var valet enkelt.... Jag har alltid fått "ståpäls" av Sport comp. serien från A-M. Det är dock inget man ska handla i sverige, för det är förödande för spargrisen..... :blink: Quote
Sonett7 Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Spana in BSR laddtrycksmätare. Skall nog satsa på en så´n....http://www.bsrab.se/se/_turbo_matare.html Den funkar säkert helt utmärkt men jag vill helst ha samma design på alla mätarna... Har kollat på GA Lindberg och de har en komplett uppsättning VDO-mätare - räknade ut att det skulle landa på ca 7000:- för de mätare jag vill ha. Fördelen är att de finns i Sverige och därmed borde inte frakten bli så värst blodig fast så värst spännande design har de inte <_< http://www.lindberg-import.com/webbshop/bi.../instrument.htm Quote
Flying finn Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Dom som tycker att Autometers mätare är lite väl dyra finns det ett alternativ som nästanser ut som kopior av Autometer sport comp. http://www.splitfire.com/products.htm Jag själv använder splitfire vatten temp- och oljetrycksmätare, tycker att dom har fungerat hyfsat. Quote
Jonte Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 För mig är helt klart att jag ska ha kromade mätare med vit tavla och röd belysning..... :P Quote
Baalzamon Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 MÅste man ha belysnig på mätarna? Svårt att säga, det är lite olart i SFRO-boken. De rabblar upp en massa saker som ombyggda bilar måste ha, och bland annat att det skall finnas belysning. På slutet står det så här: "För amatörbyggda fordon (och med ytbytt hastighetsmätare) gäller endast kraven på mindre felvisning än 10% och gradering i km/h." Skall man tolka det som att det inte finns något krav på belysning? Quote
Sonett7 Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Jag har klart för mig att det krävs belysning i instrumenten - gäller ju till och med vid besiktning av våra bruksbilar. Quote
Jonte Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Jag slänger väl in lite hörsägen här innan Gustav dyker upp och talar om hur det ska vara ;) Det jag har hört är att hastighetsmätaren ska vara belyst.....inget om de andra Quote
plyshe Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Är det nån som kollat vad en dashlogger kostar typ Motec? Quote
therealpinto Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Hej Belysning är faktiskt inget uttryckligt krav men det är mer en formuleringsmiss - åtminstone hastighetsmätaren ska vara belyst. Övriga mätare har det mindre betydelse för. Av egen erfarenhet kan jag dock säga att man tenderar att ledsna fort på mätare (laddtrycksmätare, till exempel) utan belysning. Tips på billiga mätare är förresten gamla Skoda och Lada om man kan hitta sådana - de hade separata runda mätare ganska länge. /Gustaf Quote
svante Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Kul att du nämner Skoda, Gustav. En kollega var över och gjorde verkstadsbesök igårkväll och han hade med sig en uppsättning mätare som han fyndat (och jag tänkte fynda av honom). Bifogar bild. Men, är det någon som kan hjälpa mig med wire mellan en typ 9 växellåda och en Skoda hastighetsmätare. Mätarna kommer från Skoda Rapid 130. Quote
svante Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Ps jag har pillat bort en tunn plastkant på en av mätarna och vips där var en aluminiumkant under... Quote
Sonett7 Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Ha ha ha... nu snackar vi Locost helt i Ron Chamions anda! :D Faktum är att jag nu kommer ihåg att jag såg en sjua för några år sedan som hade just dessa mätare från Skoda. >>Svante - vad fick han betala för dessa? Är ju relativt enkelt att komplettera med oljetrycksgivare etc om man vill ;) Quote
svante Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Skäms nästan för att svara, men 300kr de börjar tydligen bli bristvara.... Kan finnas fler i Danmark då de har en liten förkärlek för billiga bilar. Quote
svante Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Lite häftigt är att det står Tjeckoslovakien på displayen.. Quote
Baalzamon Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Synd att jag inte har något uttag för wire på min växellåda, för jag antar att de gamla skodorna inte hade elektronisk hastighetsmätare... Quote
svante Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Tror inte att jag kommer att köra fortare (läs vågar) Quote
Baalzamon Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 180km är rätt fort i vanlig bil, i en sjua blir det nog i rejäl upplevelse... men med breda fina däck på torr asfalt är det nog ingen omöjlighet. Jag tror dock inte man ligger i de hastigheterna särskilt lång tid... Quote
Sonett7 Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Tyvärr är det nog så att en sjua i 180+ km/h är väldigt ostabil med tanke på bristen på areodynamik. :( Är det höga hastigheter rakt fram man är ute efter skall man inte satsa på en sån här bil... Quote
pacman Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Som kuriosa kan jag nämna att jag åkte med en Caterham på Sviestad-banan i Linköping för ett par år sedan. Den banan är inte lång, men vi kom upp i drygt 180 knyck på rakan ändå.... :lol: :lol: :lol: Behöver jag säga att jag log med hela ansiktet...... Quote
Micael Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Den här killen har byggt en liten växellåda för att göra om utväxlingen mellan en typ9 och Ladamätare. Nils Andersson Micael Quote
Acke Posted January 27, 2004 Author Posted January 27, 2004 annars är mätare från en MC skrot ett bra tipps... bör inte vara allt för dyra och väger inte mycket... ;) Quote
Marcus a Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Vikten på mätarna är väldigt viktigt :P Hur funkar det egentligen med att sätta ihop tex då skodas mätare med typ9 låda, Borde det inte uppstå viss felmarginal med tanke på att dom inte är "synkroniserade" eller funkar det bra! Ligger man inom dom 10%en ? Quote
Baalzamon Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Vikten på mätarna är väldigt viktigt :P Hur funkar det egentligen med att sätta ihop tex då skodas mätare med typ9 låda, Borde det inte uppstå viss felmarginal med tanke på att dom inte är "synkroniserade" eller funkar det bra! Ligger man inom dom 10%en ? Ärligt talat tror jag inte att hastighetsmätarens felvisning kontrolleras vid besiktning eller så... Fast det är klart att det är roligast att ha en mätare som stämmer. Annars kan det ju nästan kvitta... Quote
Marcus a Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Jo egentligen så spelar det nog ingen större roll:) Men visst måste dom kolla eventuel missvisning på dom, eller? Quote
Jonte Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Ärligt talat tror jag inte att hastighetsmätarens felvisning kontrolleras vid besiktning eller så... Fast det är klart att det är roligast att ha en mätare som stämmer. Annars kan det ju nästan kvitta... ähh.....bara man ligger först så spelar inte hastighetsmätaren nån roll :P Quote
pacman Posted January 28, 2004 Posted January 28, 2004 Jag har ju en hastighetsmätare från Porsche 924, och jag har ingen aning om hur den visar eftersom hela drivlinan är från andra bilar. Jag har tänkt använda en cykeldator som komplement så jag får en riktig mätning. Sedan kanske det kan gå att med "trial-and-error"-metoden kalibrera om 924-mätar´n. Frågan är om det räcker för SBP med cykeldator´n som hastighetsmätare..... :rolleyes: Quote
therealpinto Posted January 28, 2004 Posted January 28, 2004 Hej Cykeldator funkar utmärkt (om man bygger belysning), och det är vad jag brukar rekommendera. Då vet man att det går att kalibrera den enkelt. Felvisningen brukar vi försöka uppskatta. Är man misstänksam blir det till att kolla saken... /Gustaf Quote
Per Wackt Posted January 28, 2004 Posted January 28, 2004 Ett tips är mätare från en Volvo 240 gt dom är runda och fina... sådana använder jag. Perfekt när man bygger på volovgrejer. Alla givare passar direkt... Quote
Marcus a Posted January 28, 2004 Posted January 28, 2004 10% Är en ganska grov felmarginal vid höga hastigheter=) För visst är det 10% som gäller? Quote
SJUAN Posted January 28, 2004 Posted January 28, 2004 10% är vad jag hört också. Min Taunus mätare som jag ska bygga om till fritående runda instrument går till 190 kmh, skulle vilja se en Taunus göra det otrimmad. Kanske ut för ett stup då :D Quote
Acke Posted January 28, 2004 Author Posted January 28, 2004 Hmm vet faktiskt inte vad det sitter för mätare i min nu men den är graderad från 30 till 300 km/h så fräck e den.. :) dock visar den 90 km/h när jag enligt nyare och mer tillförlitligare mätare bara kör i 70 km/h... Så de blir garanterat att byta... finns vissa bra och fräna cykelmätare men de jag sett saknar belysning.. :( Quote
Acke Posted January 28, 2004 Author Posted January 28, 2004 denna gillar jag väldigt mycket... nackdelen är att den bara lyser 5 sekunder, men det bör ju gå att bygga om tycker man... "Electro luminescent back lit screen for night time riding. Light stays on for 5 seconds to conserve battery power" den visar bla när det är dags för service.. :) bör ju gå att sätta så den mäter på kardan tycker jag.. eller finns det några problem med det ?? vibrationer eller så... fins med extra lång "wire" men den är fortfarande bara 170 cm så det lär inte räcka till framhjulet iaf.. går la kanske att sätta på bakhjulet, men jag räknar med att dom kommer snurra mycket mer än framhjulen.. :rolleyes: Accepts wheels with a circumference of 1 mm to 3999 mm or a diameter of .5 mm to 127 cm Quote
-Daniel- Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Hittade lite digitala mätare om man vill vara lite annorlunda :) http://www.speeding.co.uk/acatalog/Race_X_...tal_Gauges.html Quote
therealpinto Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Hej De flesta som kör med cykeldator har någon extern belysning. Jag byggde en egen av en "vit" lysdiod. Det går ju bra att förlänga kabeln om man vill, det har jag gjort. Givare på kardanen funkar förstås också (ta hänsyn till utväxlingen i diffen bara) men kardanen snurrar ju ungefär lika mycket som bakhjulen ;-) /Gustaf Quote
SJUAN Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Hmm vet faktiskt inte vad det sitter för mätare i min nu men den är graderad från 30 till 300 km/h så fräck e den.. :)dock visar den 90 km/h när jag enligt nyare och mer tillförlitligare mätare bara kör i 70 km/h... Så de blir garanterat att byta... finns vissa bra och fräna cykelmätare men de jag sett saknar belysning.. :( F-n 300 kmt sejer du hmmm dåfår jag måla dit några km till på min :lol: Quote
Acke Posted January 29, 2004 Author Posted January 29, 2004 F-n 300 kmt sejer du hmmm dåfår jag måla dit några km till på min :lol: som jag sa... 30-300 :D http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...es/P1010054.JPG Quote
Baalzamon Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 F-n 300 kmt sejer du hmmm dåfår jag måla dit några km till på min :lol: som jag sa... 30-300 :D http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...es/P1010054.JPG Jäklar, måste vara från en motorcykel väll? Quote
Acke Posted January 29, 2004 Author Posted January 29, 2004 ingen aning.. ser ut att vara gamel som gatan dock... :) Quote
Acke Posted February 10, 2004 Author Posted February 10, 2004 Funderar på att köpa en sådan här... ca pris: 5500:- låter lagom dyrt tycker jag med tanke på hur mycket den mäter... någon som har alternativa förslag ??? www.wiseunits.com/index_e.htm Ps. den mäter 201 å 402 tider oxså.. :D http://www.wiseunits.com/mpmlog2full.png Quote
Arrowsmith Posted February 10, 2004 Posted February 10, 2004 Ps. den mäter 201 å 402 tider oxså.. http://www.wiseunits.com/mpmlog2full.png Ska du mäta tider och axx så sikta på en G-tech pro comp jag har en och är imponerad av hur mycket den loggar och hur konstant den är i sina angivelser. den ger en hel del info med..... bifogad bild är bara ett exempel... på plus sidan ska väl även nämnas installationen :D den tar ju 1,5 min om man lyckas strula till det....... Quote
Acke Posted February 10, 2004 Author Posted February 10, 2004 Hoppla.. lite skillnad från den första med andra ord.. :) det var iof mest de andra "mätningarna" som jag var ute efter.. oljetryck , oljetemp m.m m.m vad ligger en G-tech pro comp på ??? dom kostar la närmare 4k eller ?? Quote
super7 Posted February 10, 2004 Posted February 10, 2004 Är det nån som kollat vad en dashlogger kostar typ Motec? Motec Dash kostar i basutförande med till hörande pc kablar och kontakt stycke 31800kr, Motec MDD minidisplay 11250kr. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.