Jump to content

Instrumentpanels Mätare


Acke

Recommended Posts

kollade på detta företaget greengauges och det ser onekerligen billigt ut...

kollade på dessa mätarna...

1 240kph, 100mm/4" Speedometer £120.00 ($220.58 / €173.92)

1 52mm/2" Water Temperature Gauge £24.00 ($44.12 / €34.78)

1 52mm/2" Fuel Gauge £24.00 ($44.12 / €34.78)

1 52mm/2" Oil Pressure Gauge £24.00 ($44.12 / €34.78)

1 52mm/2" Oil Temperature Gauge £24.00 ($44.12 / €34.78)

1 52mm/2" Voltmeter £24.00 ($44.12 / €34.78)

--------------------------------------------------------------------------------

Sub-Total £240.00 ($441.17 / €347.83)

Post & Packing £22.40 ($41.18 / €32.46)

VAT £45.92 ($84.41 / €66.55)

--------------------------------------------------------------------------------

Total £308.32 ($566.75 / €446.85)

man kan räkna bort momsen (VAT) om jag inte missförstått något..

det blir enligt forex: Resultat: 3 484,47 SEK

låter billigt för 6 mätare tycker jag... ( iaf om man jämför med autometer

givet kan man komma billigare undan genom att köpa på biltema... :)

Link to comment
Share on other sites

man kan räkna bort momsen (VAT) om jag inte missförstått något..

Du kan inte räkna bort VAT (17,5%) tyvärr. I så fall får du betala Svensk moms istället och det blir en dålig affär.

Så funkar det i alla fall om man ska handla lagligt ;)

Link to comment
Share on other sites

kolla även på www.holden.co.uk okej priser och fina grejor...

Det var en ny sida.....ganska bra priser , men framför allt bra avgift på frakten.

Har kikat på Telemetrix instrument

Link to comment
Share on other sites

Spana in BSR laddtrycksmätare. Skall nog satsa på en så´n....

http://www.bsrab.se/se/_turbo_matare.html

Den funkar säkert helt utmärkt men jag vill helst ha samma design på alla mätarna... Har kollat på GA Lindberg och de har en komplett uppsättning VDO-mätare - räknade ut att det skulle landa på ca 7000:- för de mätare jag vill ha. Fördelen är att de finns i Sverige och därmed borde inte frakten bli så värst blodig fast så värst spännande design har de inte <_<

http://www.lindberg-import.com/webbshop/bi.../instrument.htm

Link to comment
Share on other sites

MÅste man ha belysnig på mätarna?

Svårt att säga, det är lite olart i SFRO-boken. De rabblar upp en massa saker som ombyggda bilar måste ha, och bland annat att det skall finnas belysning. På slutet står det så här:

"För amatörbyggda fordon (och med ytbytt hastighetsmätare) gäller endast kraven på mindre felvisning än 10% och gradering i km/h."

Skall man tolka det som att det inte finns något krav på belysning?

Link to comment
Share on other sites

Jag slänger väl in lite hörsägen här innan Gustav dyker upp och talar om hur det ska vara ;)

Det jag har hört är att hastighetsmätaren ska vara belyst.....inget om de andra

Link to comment
Share on other sites

Hej

Belysning är faktiskt inget uttryckligt krav men det är mer en formuleringsmiss - åtminstone hastighetsmätaren ska vara belyst. Övriga mätare har det mindre betydelse för. Av egen erfarenhet kan jag dock säga att man tenderar att ledsna fort på mätare (laddtrycksmätare, till exempel) utan belysning.

Tips på billiga mätare är förresten gamla Skoda och Lada om man kan hitta sådana - de hade separata runda mätare ganska länge.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kul att du nämner Skoda, Gustav. En kollega var över och gjorde verkstadsbesök igårkväll och han hade med sig en uppsättning mätare som han fyndat (och jag tänkte fynda av honom). Bifogar bild. Men, är det någon som kan hjälpa mig med wire mellan en typ 9 växellåda och en Skoda hastighetsmätare.

Mätarna kommer från Skoda Rapid 130.

post-3-1075188083.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha... nu snackar vi Locost helt i Ron Chamions anda! :D Faktum är att jag nu kommer ihåg att jag såg en sjua för några år sedan som hade just dessa mätare från Skoda.

>>Svante - vad fick han betala för dessa? Är ju relativt enkelt att komplettera med oljetrycksgivare etc om man vill ;)

Link to comment
Share on other sites

180km är rätt fort i vanlig bil, i en sjua blir det nog i rejäl upplevelse... men med breda fina däck på torr asfalt är det nog ingen omöjlighet. Jag tror dock inte man ligger i de hastigheterna särskilt lång tid...

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det nog så att en sjua i 180+ km/h är väldigt ostabil med tanke på bristen på areodynamik. :( Är det höga hastigheter rakt fram man är ute efter skall man inte satsa på en sån här bil...

Link to comment
Share on other sites

Som kuriosa kan jag nämna att jag åkte med en Caterham på Sviestad-banan i Linköping för ett par år sedan. Den banan är inte lång, men vi kom upp i drygt 180 knyck på rakan ändå.... :lol: :lol: :lol:

Behöver jag säga att jag log med hela ansiktet......

Link to comment
Share on other sites

Vikten på mätarna är väldigt viktigt :P

Hur funkar det egentligen med att sätta ihop tex då skodas mätare med typ9 låda, Borde det inte uppstå viss felmarginal med tanke på att dom inte är "synkroniserade" eller funkar det bra! Ligger man inom dom 10%en ?

Link to comment
Share on other sites

Vikten på mätarna är väldigt viktigt :P

Hur funkar det egentligen med att sätta ihop tex då skodas mätare med typ9 låda, Borde det inte uppstå viss felmarginal med tanke på att dom inte är "synkroniserade" eller funkar det bra! Ligger man inom dom 10%en ?

Ärligt talat tror jag inte att hastighetsmätarens felvisning kontrolleras vid besiktning eller så... Fast det är klart att det är roligast att ha en mätare som stämmer. Annars kan det ju nästan kvitta...

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat tror jag inte att hastighetsmätarens felvisning kontrolleras vid besiktning eller så... Fast det är klart att det är roligast att ha en mätare som stämmer. Annars kan det ju nästan kvitta...

ähh.....bara man ligger först så spelar inte hastighetsmätaren nån roll :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju en hastighetsmätare från Porsche 924, och jag har ingen aning om hur den visar eftersom hela drivlinan är från andra bilar. Jag har tänkt använda en cykeldator som komplement så jag får en riktig mätning. Sedan kanske det kan gå att med "trial-and-error"-metoden kalibrera om 924-mätar´n. Frågan är om det räcker för SBP med cykeldator´n som hastighetsmätare..... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Cykeldator funkar utmärkt (om man bygger belysning), och det är vad jag brukar rekommendera. Då vet man att det går att kalibrera den enkelt.

Felvisningen brukar vi försöka uppskatta. Är man misstänksam blir det till att kolla saken...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hmm vet faktiskt inte vad det sitter för mätare i min nu men den är graderad från 30 till 300 km/h så fräck e den.. :)

dock visar den 90 km/h när jag enligt nyare och mer tillförlitligare mätare bara kör i 70 km/h...

Så de blir garanterat att byta...

finns vissa bra och fräna cykelmätare men de jag sett saknar belysning.. :(

Link to comment
Share on other sites

denna gillar jag väldigt mycket...

panoram.jpg

nackdelen är att den bara lyser 5 sekunder, men det bör ju gå att bygga om tycker man...

"Electro luminescent back lit screen for night time riding. Light stays on for 5 seconds to conserve battery power"

den visar bla när det är dags för service.. :)

bör ju gå att sätta så den mäter på kardan tycker jag.. eller finns det några problem med det ?? vibrationer eller så...

fins med extra lång "wire" men den är fortfarande bara 170 cm så det lär inte räcka till framhjulet iaf..

går la kanske att sätta på bakhjulet, men jag räknar med att dom kommer snurra mycket mer än framhjulen.. :rolleyes:

Accepts wheels with a circumference of 1 mm to 3999 mm or a diameter of .5 mm to 127 cm

Link to comment
Share on other sites

Hej

De flesta som kör med cykeldator har någon extern belysning. Jag byggde en egen av en "vit" lysdiod.

Det går ju bra att förlänga kabeln om man vill, det har jag gjort. Givare på kardanen funkar förstås också (ta hänsyn till utväxlingen i diffen bara) men kardanen snurrar ju ungefär lika mycket som bakhjulen ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hmm  vet faktiskt inte vad det sitter för mätare i min nu men den är graderad från 30 till 300 km/h så fräck e den..  :)

dock visar den 90 km/h när jag enligt nyare och mer tillförlitligare mätare bara kör i 70 km/h...

Så de blir garanterat att byta...

finns vissa bra och fräna cykelmätare men de jag sett saknar belysning..  :(

F-n 300 kmt sejer du hmmm dåfår jag måla dit några km till på min :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ps. den mäter 201 å 402 tider oxså..

http://www.wiseunits.com/mpmlog2full.png

Ska du mäta tider och axx så sikta på en

G-tech pro comp jag har en och är imponerad av hur mycket den loggar och hur konstant den är

i sina angivelser. den ger en hel del info med.....

bifogad bild är bara ett exempel...

på plus sidan ska väl även nämnas installationen :D

den tar ju 1,5 min om man lyckas strula till det.......

post-3-1076428925.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hoppla.. lite skillnad från den första med andra ord.. :)

det var iof mest de andra "mätningarna" som jag var ute efter.. oljetryck , oljetemp m.m m.m

vad ligger en G-tech pro comp på ???

dom kostar la närmare 4k eller ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...