Jump to content

BeLo´s diff-funderingar


Megablade

Recommended Posts

PS. Åker till England (London/Dartford) på två veckors jobb i morgon bitti, men jag vet inte vad jag ska köpa med mig tillbaka!?! En diff till Atlas-axeln står högst på listan, men var hittar man det i en hast? Hjälp! DS

Hej Bengt!

Vill du ha nya grejor eller beg?

Rallydesign ligger inte så väldigt långt från Dartford, närmare bestämt i Faversham, Kent, mellan Sittingbourne och Canterbury.

www.rallydesign.co.uk

Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt!

Vill du ha nya grejor eller beg?

Rallydesign ligger inte så väldigt långt från Dartford, närmare bestämt i Faversham, Kent, mellan Sittingbourne och Canterbury.

www.rallydesign.co.uk

Mvh Johan

Jag bygger ju "Locost", så det är klart att jag gärna hittar något begagnat, men det är nog utopi även här i England. Tack för tipset! Jag ska kolla in rallydesign!

Bengt

PS I Karlstad var det <-10 i morse, i London var det >+10 och solsken under dagen. Cab-väder! :-) DS

Link to comment
Share on other sites

Rally design rekomoderar jag har handlat där i många år och dom har bra priser = inga kvitton prata med ägarna direkt (fd Borham folk) kolla deras sida www.ralders.co.uk

Ursäkta att jag soppat till tråden med diff-funderingar! kanske någon vänlig admin kan lyfta ut dessa inlägg?

Är det någon som har erfarenhet av Quaifes diffar? De verkar ha hittat på någon ny variant!?! Är dessa bättre än gamla vanliga lamelldiffar?

Något som testat den brutalare, men billigare, "AGA-diffen" på en 7:a? B)

"The ultimate differential. The Quaife ATB differential is designed to prevent the loss of drive that occurs with a conventional differential when one wheel slips. Whilst requiring some torque in the slipping wheel, the Quaife unit is progressive in action but never locks - controlled power is transmitted to all the driving wheels. Ideally suited to high powered front wheel drive systems, Quaife ATB differentials are also used in rear and four wheel drive vehicles where optimum traction is required."

Bengt

post-25-1140046259.jpg

Link to comment
Share on other sites

Quaife bygger på samma princip som Torsen, en typ av "drevdiff" kan man säga. Den bygger på att fördela kraften mellan hjulen med en sorts "multiplikatorverkan" så att man får mest moment till hjulet med bäst grepp.

De fungerar bra men man ska vara medveten om att om ena hjulet hamnar i luften, så försvinner drivningen. Har man en bil som vill lyfta ett hjul kan alltså en lamelldiffbroms vara bättre.

Quaife har många fördelar, bland annat är den "underhållsfri" och de flesta jag känner gillar den. Några som kör mest bana föredrar lamelldiffbroms men det hänger ofta ihop med möjligheten att ha olika bromsverkan på motorbroms/acc.

Svetsad diff passar inte bra på en sportbil som en sjua, om man inte ska tävla i drifting eller bara köra på långa öppna banor.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Håller med Gustaf i resonemanget om diffar.

Jag har en Quaife ATB diff i min Esther och den funkar bra som en allrounddiffbroms, ingreppet sker successivt så vid gatkörning märks det inte att diffen är bromsad förutom att det blir två svarta streck i asfalten om man gasar för mycket i starten.

På asfaltsbana funkar den också bra, Esthern lyfter inte på det inre bakhjulet i någon högre grad så ATB diffens nackdel märks inte på banan.

Dock, om man av någon konstig anledning skulle vilja tävla på gropigt grusunderlag så är nog en lamelldiff att föredra.

Ovanstående gäller nog generellt för en bakhjulsdriven bil med minimal krängning.

När det gäller framhjulsdrivet är valet inte lika klart, där har innerhjulet större tendens att vilja lyfta kurvorna. En racepolare (jag tävlar med hundkojor i Historisk Racing) köpte en ATB diff till sin banracingkoja, men efter första tidsträningen var det bara att plocka ur den, och tillbaka med den gamla lamelldiffen, det var som att köra utan diffbroms. Förmodligen beroende på att innerhjulet lyfter för mycket för att bromsen ska funka. Så där kör vi bara med lamelldiff med alla dess nackdelar i en framhjulsdriven bil, dvs ryck och slit i ratten tuggande ingrepp i tvära kurvor vid gatkörning.

/Håkan L

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har erfarenhet av Quaifes diffar? De verkar ha hittat på någon ny variant!?! Är dessa bättre än gamla vanliga lamelldiffar?

Något som testat den brutalare, men billigare, "AGA-diffen" på en 7:a? B)

Jag har inga goda erfarenheter av quife's diff när jag hade en sådan i min rallybil, den gick loss på innerhjulet så det stog härliga till(på asfalt). Bytte till en riktig lamelldiff (ZF) och hoppsan vad bra det fungerade.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på ett inlägg men Bengt störde sig på mitt förra inlägg så ............

Inte för att jag blev mycket mer beslutsför av alla tidigare råd i tråden, men av detta inlägg fattar jag noll!?! Störde mig...??

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är intressant att höra hur någon annan valt då?

Jag själv har bestämt att till min egen bil (Capri med Sierrabakvagn, 1100-1200kg) använda en "påställd" viskodiffbroms.

Anledningen är att jag inte litar på att en Quaifediff klarar mina krav (konsekvent diffbroms), och att en bra lamelldiff till Sierradiffen kostar mer än jag vill lägga ut nu.

Detta hänger delvis ihop med att jag inte är säker på att jag klarar att justera min bakvagn så att hjulen alltid är i backen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...