Jump to content

Vilka spindelleder använder ni?


Recommended Posts

Hej!

Tänkte bara höra vad ni använder för spindelleder ute i landet. (Och gärna i kombination med vilka spindlar).

Har insett att "bokens" Transitled inte är helt normal. Oftast är det ju bara två skruvhål för att fästa in i bärarmen, och inte en gängad stång.

Finns det nåt bra ställe där man köper lämpliga spindelleder?

Själv har jag tänkt använda Manta B spindel. (Resten av delarna blir nog också Manta...)

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Volvo 140 spindel.

Övre spindelled Ford Transit

Undre spindelled Volvo 240

Valet av spindlar styr ju oftast hur dina bärarmar skall se ut. Jag har gängat i övre och bulthål i undre.

post-74-1136972410.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tipps tänk på att Ascona/Manta A styrspindeln är betydligt lättare o smidigare en B modellen.

Ackerman går väl och justera med A spindeln..... (tänk om man vetat det tidigare)

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

hejsan jag kommer att använda mig av A Ascona Spindel övre spindelled blir Ford Transit styrled

den skall passa efter uppbrotchning till 1/10 kona.. vilket en medlem här på forumet vänligt gör åt mig..

nedre spindelled blir troligen Opel original inpressad i en svarvad ring/hylsa fastsvetsad i nedre bärarmen. det finns en nedre spindelled (ford) som bultas i nedre bärarmen som passar direkt i Opel spindel... vet dock inte till vilken mod.. sitter med 2 bultar på var sida om leden.. såg detta hos ``skrotis´´ på hans opel locostbygge.. opel har ju även ett tacksamt bultmönster 4*100 mm

:racesmile:

lös styrarm= lättare att mod ackerman vinkel...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Nu stod det redan en Manta B (eller Vauxhall då...) på gården, så det kändes lite onödigt att jaga efter en A- spindel...

Locost var namnet!

Finns det andra bra styrleder som kan användas som spindelled? Mantans ser lite klena ut för det ändamålet.

Vad är det för dimension på Transit'en? Nån skum tumgänga eller??

Hmmm... Det är väl inte så enkelt att övre spindelleden på Mantan passar nertill?? Blir ju lite lättare med en bultad led snarare än en pressad.

Men det är väl förstås nån tysk überingenjör som kommit fram till att det ska vara olika konor uppe och nere...

/Anders

Link to comment
Share on other sites

det är väl förstås nån tysk überingenjör som kommit fram till att det ska vara olika konor uppe och nere

jag gick ut och kolla mina spindel leder (original A Manta/ Ascona.. ) ja du har rätt olika.. den övre har smalare tapp. :(

M18x1,5 är det....
och sådana muttrar finns i klubb schoppen 2 för 60 skr... för medlemmar :D det finns även Transit styrleder som passar men har 20¤1,5 gänga.. så man får kolla vad man beställer...jag har iofs både m18¤1,5 gängtapp och m20¤1,5 liggande :D men det är här i blekinge...

mina spindlar brotchas upp till kona 1/10 och då skall Transit passa...

mvh :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
mina spindlar brotchas upp till kona 1/10 och då skall Transit passa...

Jag tror inte Transit är 1/10, snarare 1/8. Alla Kontimas leder är 1/10, och dom passar i t.ex. Volvo 140 spindlar. Transit däremot passar inte i Volvospindlar...

Link to comment
Share on other sites

mina spindlar brotchas upp till kona 1/10 och då skall Transit passa...

skit oxå...

jag har transit styrleder..

och jag fick veta att det skulle vara 1/10...och jag ifrågasatte inte uppgiften...:banghead:

har inte fått hem min spindlar från brotchningen än ..suck

hoppas det funkar... annars vete fnn..

tänk va trött man kan bli :(

han som brotchar... har Ascona/ Manta spindlar...och sa att hans spindelleder var/ är transit...

något är fel... vad?

i värsta fall får jag ta 18 000 varvs maskinen och slipa lite...

får återkomma senare.

hoppas ni har bättre tur.

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

skit oxå...

jag har transit styrleder..

och jag fick veta att det skulle vara 1/10...och jag ifrågasatte inte uppgiften...:banghead:

De du har beställt vad passar dom till då.. jag har spindlar från Cortina 72:a passar dom där o du inte har någon nytta av dem.. bara hör av dig så tar jag dom...

Link to comment
Share on other sites

det jag har är styrledet transit med 20'1,5 mm gänga.. men då jag har en gäng tapp liggande för den dim. är det inget problem...lite kraftigare...

ev kan jag sälja bägge lederna + gängtapp i ett paket.

får se när jag får hem mina spindlar och kan kolla på eländet... :banghead: en lösning vore ju det och sedan köpa Kontimas leder 1/10 med 18*1,5 mm gänga... har gängtapp för det oxå... :)

cykla i frid :D

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet var man kan få tag i den övre transitleden?

Varken Biltema, Mekonomen, Ad-center eller Ford själva har ju den!?

Är MECA det enda alternativet?

Jag köpte mina leder hos Mekonomen. Ett partnummer som kan funka är 08-70548, i vart fall har jag sparat en tom förpackning (TRW) med det numret av någon anledning.

Annars kan du alltid testa dessa nummer hos din handlare - oftast finns det översättningstabeller:

Locost Top Ball Joint -- Transit 1965 to 84 Drag Link End Right Hand Thread

Ford Part Number :17996516

QH (Quinton Hazel) Part Number QD1117RHT

AP (Automotive Products) Part Number TA298

Moprod Part number MDL1117R

Heyd Part Number F22.73

Lemforder Part Number 000.111.017.536

Redaelli Part Number F35

TRW Part Number 15ES0874

TVA Part Number F7.1

Unipart Part Number GSJ112

Frap Part Number 168

Ehreneich Part Number 022-8146-134-291

källa

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

post-617-1139218980.jpg

Var får man tag i de här små prylarna? Enda stället jag har hittat är på GTS Tuning..

Om det är någon som inte ser vad det är, är det de gängade hylsorna som håller övre spindelleden i a-armarna.

Jag ska använda dem till transit lederna.

Edited by Christian_Ängelholm
Link to comment
Share on other sites

post-617-1139218980.jpg

Var får man tag i de här små prylarna? Enda stället jag har hittat är på GTS Tuning..

Om det är någon som inte ser vad det är, är det de gängade hylsorna som håller övre spindelleden i a-armarna.

Jag ska använda dem till transit lederna.

DD7 Thomas vet jag säljer såna.

090 80401

Edited by Mrlynx
Link to comment
Share on other sites

Gjorde mina själv, köpte 6-kantstång , svarvade utsidan och borrade sen ur och gängade M20 för transitstyrled.Finns 2 sorter ,inre och yttre , M20 och M18.

Tror det tog mig en 30min att göra 2.

Caper :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vad är det för stigning på M16 / M20 Gängstänger ? Det finns ju förlängningsmuttrar (på biltema art. 19-519) som med lite handarbete och en fil kanske kan vara en lösning....

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle inte jag använda biltemas förlängningsmuttrar. Jag vill ha kontroll på materialkvaliteten. Själv anlitade jag en mekanisk verkstad, som fixad detta för en relativt billig penning. Och jag vet materialkvaliteten.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Jag tror dom på bilden är i aluminium, jag har ett par likadana.

Hållfastheten på biltemas gängstänger är väl 4.8, jag antar att muttrarna är i samma.

Filar man en sån sexkantmutter helt rund så kommer jag att buga mig djupt iallafall :)

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, håller på med bakre bärarmar nu, svårt att vara perfektionist OCH ovan vid MIG svetsning, går några extra meter rör på att svära och gorma.

Dessutom har jag fått strul med fräs/svarv jobben. Min "inside man" har börjat bli svår att få tag på och den firma jag anlitat börjar tycka att det räcker, därav den kraftiga prisändringen tror jag.

Spindelmannen ska jag försöka anlita för koning av spindlarna.

Mina eländiga gummibussningar med fel storlek kommer att bytas ut.

Men även jag har transit leder och behöver justermekanism.

2 frågor:

1: måste man köra med hylsa eller går det att bara svetsa ett gängat rör? MAO hur mycket måste man kunna finjustera denna övre led?

2: Om man nu kör på hylsor, vart får jag tag i detta? Tråden är ju gammal. DD7 killen som anges en bit upp verkar inte vara så aktiv längre, går han att kontakta ändå? Finns det annan person som kan fixa detta? (borgs garage? Michael TH?). Jag kan inte fixa det själv.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha steglös justermån på cambervinkeln (troligen ganska överdrivet, men vad gör det...) så finns denna ritning på min hemsida:

sonett7_3.JPG

Den gäller för Transitleden med M18x1,5. Den blir dock ganska tung så för fjäderviktare är den inte att rekommendera ;) Ledens gängade ände kommer alltså in i den övre delens mindre hål och möts där av den undre delen som har invändiga gängor. Till detta behövs sedan den vanliga låsmuttern på utsidan. Är det några mått som är svåra att se så bara hojta till...

Link to comment
Share on other sites

kan bara berätta på mina beg caterham bärarmar -91 och nyare... så finns ingen justerings hylsa utan övre spindelled gängas rätt in i röret.. funkar det för dom..så...

man kan alltid göra överkurs..men behövs det??

allt som man inte har.

går inte sönder.

kostar inget.

väger inget.

välj själv..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

mmm, så svaret är alltså att för justering så behövs INTE en inre hylsa utan det skulle duga fint med att gänga röret och svetsa det mot a-armarna?

Jag gjorde så i bakvagnen då jag inte kunde se behov av mer exakt justering än ett halvt varv på bulten.

Link to comment
Share on other sites

Klart man inte behöver snabb justering av cambern fram, men jag hade inte tackat nej till det. För att justera cambern utan denna innebär det en hel del jobb med att lossa övre leden eller övre bärarmen. Om man vill kunna prova sig fram till bästa inställning vid bankörning etc. så borde den vara "gudomligt" bra.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

fram blir det hela varv, men bak har jag ju länkhuvuden som man kan rotera ett halvt varv. Men jag förstår att du trodde jag var ute och cyklade, det har hänt förut.

:wacko:

Morty har onekligen en poäng...

/Fredrik

Edited by Fredo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...