Tommy Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 I den här tråden tänkte jag att ni som köpt Acewell instrumenten kan lägga upp lite installationstips och bilder på era montage! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 4, 2006 Author Share Posted February 4, 2006 Snälla! Ta lite bilder, Visa udda montage på tex, rattmontering. :icon_bach: Tala om vart ni köper kablar, givare etc... Låt denna tråd bli en Guide till alla medlemmar som köpt Acewell... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 6, 2006 Share Posted February 6, 2006 Har monterat i ratten men har inget kort ännu men kan fixa det!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 6, 2006 Share Posted February 6, 2006 följdfråga.. Jag har ju en cykeldator som hastighetsmätare.. Någon elektrikerkunnig som vet om det går att skarva den kabeln oxså ?? har oxså funderat på att sätta den i ratten, men inte vågat kapa kabeln... det sitter bara 2 kontakter i hållaren till mätaren.. bild på mätaren: http://www.trampebil.se/budda/2004-06-22-m...ages/image2.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted February 6, 2006 Share Posted February 6, 2006 Hej tips till Acke jag har en cyckel dator nu den sitter i ett hållare för extra mätare från biltema med en liten lysdiod i jag har skarvat kablarna och det gick fint den sitter på ratt stången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 7, 2006 Share Posted February 7, 2006 följdfråga..Jag har ju en cykeldator som hastighetsmätare.. Någon elektrikerkunnig som vet om det går att skarva den kabeln oxså ?? har oxså funderat på att sätta den i ratten, men inte vågat kapa kabeln... det sitter bara 2 kontakter i hållaren till mätaren.. bild på mätaren: http://www.trampebil.se/budda/2004-06-22-m...ages/image2.htm Alla kablar går att väl skarva :) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 7, 2006 Share Posted February 7, 2006 mnjaa... vissa mår tydligen mindre bra av det bla lamdakablar och sedan finns det kablar med skyddshöljen å skit... men jag gissar att de inte är något problem med denna men tänkta att de e bäst att kolla me folk som är mer haj på elektronik än vad jag är... själv sprang jag in i en transformatorstation när jag var 12 år och fick 10.000 volt igenom kroppen så av förståerliga skäl har jag undvikit allt som har med EL att göra efter det.. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted February 8, 2006 Share Posted February 8, 2006 mnjaa... vissa mår tydligen mindre bra av det bla lamdakablar och sedan finns det kablar med skyddshöljen å skit...men jag gissar att de inte är något problem med denna men tänkta att de e bäst att kolla me folk som är mer haj på elektronik än vad jag är... själv sprang jag in i en transformatorstation när jag var 12 år och fick 10.000 volt igenom kroppen så av förståerliga skäl har jag undvikit allt som har med EL att göra efter det.. :P En cykeldator brukar funka på det sättet att den mäter tiden mellan pulser som genereras av en magnet. Sen räknar datorn fram hastigheten i kph eller mph... En lambda och andra dylika applikationer mäter resistans, eller snarare skillnad i resistans under tid. Även en kabel är en begränsning (ger en resistans eller resistivitet) så i de applikationerna gör det skillnad, men i fallet cykeldator gör det nog inte mer än nån kilometer hit eller dit, såvida du inte vill ha görlång kabel :D Hoppas du hajade mitt resonemang. /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Hej!Acke,jag har skarvat kabeln på cykeldatorn som du tog hem från USA.Funkar kanon!! mvh Pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 super pöjkar.. :) då blir de rattmontering för min del.. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 En cykeldator brukar funka på det sättet att den mäter tiden mellan pulser som genereras av en magnet. Sen räknar datorn fram hastigheten i kph eller mph... En lambda och andra dylika applikationer mäter resistans, eller snarare skillnad i resistans under tid. Även en kabel är en begränsning (ger en resistans eller resistivitet) så i de applikationerna gör det skillnad, men i fallet cykeldator gör det nog inte mer än nån kilometer hit eller dit, såvida du inte vill ha görlång kabel :DHoppas du hajade mitt resonemang. /Daniel Kan det bli problem med att skarva en kabel till lambdan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Kan det bli problem med att skarva en kabel till lambdan? Lambdasondens kabel brukar vara avstämd för att ge ett visst värde (kabel+lambda) i "inaktivt-läge" eller vad jag ska kallade det för och sen ändras resistansen på summan (kabel+lambda) när den börjar jobba. Datorn mäter resistansen och ljusterar bränsle/luft-mängd utifrån det. Även tändkablar kan vara avstämda ibland och har helt enkelt med elektroniken i bilen (motorn) att göra. Så att alla "spelar på samma sträng" så att säga. Förstod du mitt resonemang? En dator är ju stendum, den gör bara vad du lärt den och pillar du så att värden hamnas utanför mätområdet kan den bli lite kaiko. /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Lambdasondens kabel brukar vara avstämd för att ge ett visst värde (kabel+lambda) i "inaktivt-läge" eller vad jag ska kallade det för och sen ändras resistansen på summan (kabel+lambda) när den börjar jobba. Datorn mäter resistansen och ljusterar bränsle/luft-mängd utifrån det. Även tändkablar kan vara avstämda ibland och har helt enkelt med elektroniken i bilen (motorn) att göra. Så att alla "spelar på samma sträng" så att säga.Förstod du mitt resonemang? En dator är ju stendum, den gör bara vad du lärt den och pillar du så att värden hamnas utanför mätområdet kan den bli lite kaiko. /Daniel Jo jo jag är med, Hade inte tänkt på det bara:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted June 9, 2006 Share Posted June 9, 2006 Är det nån som hittat en bra tankarmatur som funkar med acewellinstrumentet? Helst billigt :) / Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 hmm, verkar vara tunnsått med relevant information. Jag har kollat runt lite efter armaturer och hittat en lämplig kandidat i vw typ1 efter 68 men tyvärr hittar jag inte längdmått å ohm tal på den! Är det någon mot förmodan som känner till ovan nämnda? / Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 Du kan kanske ringa till VW Custom Speed Parts i Hyllinge: 042-22 59 40 http://www.vwcustomspeed.com/luftkylt/luft_tank.html, nr 113919049D pris 295 kr De kan säkert bege sig ut på lagret och mäta om de har den hemma... /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 Jo det var där jag hittade den också, men man ska inte glömma den gemensamma folkavisdomen i landet :) H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 Har hört ryktas om att det ska finnas en lämplig givare på mazda 626 som mäter 0 - 100 ohm (flottörgivare). Jag vet inte vilken årsmodell. /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Jonsson Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Jag har en tank från en 1303s (-73) står ute i ladan. Bortmonterad från bilen och allt. Vad är det du vill veta lite mer exakt? (Annat än resistans och längd, eller gör du tanken efter armaturen?) Inte samma tank som i -68-70 (tror jag i alla fall, jag har sålt -69:an som jag hade en gång i tiden.. ) men armaturen kan nog vara likvärdig. /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Tjena Längd å resistans tom å full vore trevligt, jag gör tanken själv men har redan gjort omviket så djupet är satt. H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Jonsson Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Informationen kommer inom kort. (Hugger mätinstrumentet och går ut i kvällssolen...) /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 bugar djupt :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Jonsson Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Ledsen att det tog ett tag, men jag var tvungen att ta en tur med jycken oxå :) Själva armaturen var så ärjig efter att ha suttit i en omonterad tom tank i ungefär 6 år så den kunde jag inte mäta på, men själva resistanstråden som givaren skrapade mot hade en resistans på 80 ohm mellan ändarna. Så: 0-80 ohm. Och mätarhuset (hastighet och bränsle) på bubblan är samma på både 1303s och typ1 -68 så armaturen borde ge samma värde. Angående måtten på armaturen så hade den två flottörarmar (för att göra det enkelt för oss...) Den kortare mätte som mest 13,5 centimeter från armaturens tätningsyta och den längre (som hade flottören ca 30 centimeter vid sidan av armaturen mätte ungefär 22 cm från tätningsytans plan. Den lilla flottörarmen satt i princip rakt under själva ramaturen. Om du (eller någon annan) har lite webutrymme så kan jag mejla över en bild på hela härligheten om det här är något intressant. /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 du kan lägga upp bilden själv.. när du skriver ett inlägg finns det "File Attachments" strax under skrivfönstret där du klickar på "bläddra" och talar om vilken bild på din hårddisk du vill tanka upp.. sedan är det bara att klicka på "add this attachment".. :) tänk på att du har ett begränsat utrymme så är bilden stor kan det vara värt att förminska den innan du tankar upp den... ;) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Ok det var ungefär som jag trodde 0-80 ohm, jag misstänker dessutom att det går åt fel håll dvs 80 ohm är tom tank :) Hmm armar? Jag trodde att det skulle vara en rörgivare? H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 mercedes 190 -84 någonting har rör tankgivare ..ohm?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 BMW -88 5 serien har det och tror även 3 serien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted June 18, 2006 Share Posted June 18, 2006 Äldre saab 900 har en rörgivare som är ca20cm djup, med inbyggd varningslampa för lite soppa. Den går mellan 3-86 ohm tror jag det var, så jag har den till mitt bygge. Så teoreiskt kan den aldrig visa riktigt fult, men det ger ett bra hum om hur det funkar. Fanns på skroten för 100:-. Har sett att kh-motorsport har VDO rörgivare som bör funka bra. dock så kostar de typ 700:-+ frakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 http://www.verktygsboden.se/?id=67017 kan detta vara nått ??? den var ju locost :prop: :prop: 84:- mvh fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Den såg bra ut. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 denna bilden har jag sparat någongång å den ser ju intressant ut.. frågan är vilket ohm den kör på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Vilken bil? Honda? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 ahh.. bilden heter "bränslemätare alfa 75" men de syns bara när man för musen över bilden.... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 denna bilden har jag sparat någongång å den ser ju intressant ut.. frågan är vilket ohm den kör på... Jo det är min bild från någon gammal tråd. Ca 0 - 350 Ω men det var svårt att mäta vill jag minnas :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Då kanske det skulle gå att lägga ett 140Ω motstånd parallellt med givaren(oj så länge sen man höll på med elektronik)? Kommer du ihåg vilken alfa? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Visst men då kommer du inte ner till noll ohm, utan området blir då ca 140 - 245 ohm Den kommer från en Alfa 75 -1986 Här är numret till en billig alfa-skrot om du skulle behöva: 0706-201718 Marco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Tackar! Är du säker på parallellkopplingen strömmen tar väl ändå enklaste vägen :blink: /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Ooops, du har rätt. (Och jag som är ubildad elingenjör :wacko:) 0-245 blir det ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Jag är inte utbildad elektroingenjör, man jag har hoppat av maskinteknik :) Vill dock påstå att 350 ohm och 140 ohm parallellkopplat blir 100 ohm. 1/R = 1/R + 1/R + 1/R osv, alltså 1/350 + 1/140 = 1/X (X=100). Resistansen kan aldrig bli mer än minsta inkopplade resistansen (140 ohm). Med andra ord kommer resistansen pendla mellan 0 och 100 ohm. Helt linjärt kommer det inte bli eftersom 140 ohmsmotståndet är fast och förändrar resistansen mest när sensorn "ger" 350 ohm och inget alls vid 0 ohm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Helt rätt, jag är upptagen med annat och har tydligen inte huvudet på skaft just nu. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kumlan Posted September 9, 2006 Share Posted September 9, 2006 I den här tråden tänkte jag att ni som köpt Acewell instrumenten kan lägga upp lite installationstips och bilder på era montage! :) Se upp grabbar med cykeldator. I april när jag besiktigade min var det ok med cykeldator och extern belysning på denna men i onsdags blev det stopp på nästa bil här i Karlstad. Beiktningsmannen ringde någon högre potentat och idag kräver man instrument med inre belysning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 9, 2006 Share Posted September 9, 2006 Acewell har intern belysning :) /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 12, 2006 Share Posted September 12, 2006 Förmodligen gammal info. Men det finns en något bättre manual är den man fick med att ladda ner på: http://www.acewell-meter.com/ /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 2, 2008 Share Posted January 2, 2008 Upp med en gammal tråd Jag söker ny 0-100 ohms bränslemätare till acewellen, hävarm eller rör spelar ingen roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 2, 2008 Share Posted January 2, 2008 Acewell har en själva numera. http://www.acewell.se/?step=2§ion=2&prodid=31 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 2, 2008 Share Posted January 2, 2008 Jag har en Acewellgivare installerad i min tank. Ser ut att fungera bra. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 2, 2008 Share Posted January 2, 2008 Acewell har en själva numera.http://www.acewell.se/?step=2§ion=2&prodid=31 ja se där, det hade jag missat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 (edited) Lyfter ännu en gång! Ni som har monterat någon Acewell mätare hur upplevde/upplever ni att de fungerar? Vi funderar på modell ACE-3853 + en tankmätare. Som vanligt är bilder på monteringar mm :thumbup: Edited April 3, 2008 by Anders S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 (edited) Ingen som har något att säga? :image018: Edited April 3, 2008 by Anders S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 Har en, men den är inte monterad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.