Jump to content

Acewell instrument


Tommy

Recommended Posts

Har oxå en rund som jag inte monterat och deras tankgivare.

Jag har kopplat in ström och testat att tankgivaren fungerade som den skulle. Det är allt än så länge.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det är i närtid som mitt Acewell 2853 måste in i bilen. Jag har fyra monteringsvarianter att välja mellan.

1 Volvo givarhjul för hastighetsmätare i diffklumpen

2 Acewell monterad på kardan

3 Acewell monterad på ett av hjulen

4 egen magnetgivare

- Enklast är det att använda original i Volvo balaxeln. Det finns dock farhågor från en kunnig person jag frågat att det hjulet ger "för många pulser". Är det en ABS givare i kardanklumpen kan jag glömma den möjligheten som givare men en bakaxel från "en vanlig 740" kan eventuellt fungera.

- Acewell på kardan är en variant. Då får jag tillverka ett tunt plåtfäste som monteras på en av medbringarbultarna och Acewells magnetskruv monteras på denna plåtvinkel. Samtidigt tillverkas och monteras en likadan motvikt på motsatta medbringarbulten.

- Acewellmagneten på hjulet vill jag helst slippa.

- Egen konstruktion för magnetgivare.

Det finns mycket små neodymmagneter (tex www.mft.nu sök på neodym). Dessa används inom modellflyget. Borra ett passande grunt hål, 4 till 6 mm. Tvätta och limma fast magneten i "borranvisningen" med epoxi eller annat starkt lim. Magneten och epoxin väger upp det lilla jag borrar bort eller i alla fall blir det inte speciellt stor skillnad. Någon "motvikt" tror jag inte behövs. Behov av balansering för denna metod borde inte heller vara aktuell.

Den mer intressanta frågan är om Acewell original är en neodymmagnet. Dessa magneter är extremt starka så man inte förstör givaren om originalmagneten ersätts med en neodymmagnet. Avståndet mellan givare och magnet är också intressant. Är magneten för stark borde avståndet kunna ökas och ändå ge samma effekt. För mig är detta enda haken vad jag kan komma på nu.

Som tankgivare har jag en Biltema monterad (180 Ohm). Den skall också kopplas in men hastighetsmätardelen är viktigast just nu.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Finns det någon justerskruv på instrumentet för att få den att visa rätt hastighet ?

Annars så tror jag att ju fler pulser man kan få från en givare så är det lättare att dela ner det elektriskt till något som stämmer.....

själv har jag inte kommit så långt så det är ett problem för mig men nån dag så......

Någon som vet hur många pulser en givare brukar ge ? per varv eller per meter ?

Jag tror att ta signalen från en ABS-ring och (96tänder) och skicka den till en räknare som räknar till 96 ger en puls per hjulvarv eller 95/97 för att justera till rätt utslag... Går att spåna vidare på som sagt....

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...