Magoo Posted September 5, 2011 Author Share Posted September 5, 2011 (edited) Nu är bilen klar för SFRO2 om man bortser från huven som saknas ( pluggen till huven är under tillverkning). Så Jag fyller på med några bilder.... scuttle och huv är enkla att demontera/montera Lowrider En långsam blästertur... Nu återstår det bara att hitta ett släp som jag kan nyttja för att frakta bilen... Edited September 5, 2011 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Härligt. det ser ut att kunna bli en trevlig bil 1,8T? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 5, 2011 Author Share Posted September 5, 2011 Det stämmer bra att det är en 1,8t maskin, lite annorlunda insug och grenrör bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Riktigt fina bilder. --- Nu är bilen klar för SFRO2 om man bortser från huven som saknas --- Finns inget krav från Transportstyrelsen på motorhuv. Det enda kravet som finns är om du har mycket utstickande detaljer som motorhuven skulle kunna skydda omgivningen från. På bilderna finns inget sådant vad jag kan se, i alla fall inte om man jämför med mina två bilar som registreringsbesiktats utan motorhuv. Motorhuven är inget skäl till att inte kunna göra SFRO 2 (slutbesiktning". Det är till och med så bra att registrerar du bilen utan huv får du köra utan huv eller med huv men registrerar du med huv då skall den vara med när du är ute och åker. Sedan kanske du vill ha motorhuv vid SFRO2 och regbesiktning då är det såklart ok att vänta....... Vi vill ju se regplåtar, ska du veta.!!!!!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 5, 2011 Author Share Posted September 5, 2011 Motorhuven är mer för att lindra ett oljud som jag upptäckte (inför bullerprov) (höfläkten som drar igång när tempen blir lite hög) motorn i sig är hyffsat tyst men den rackarns fläkten väsnas ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Ok. Vid SFRO besiktning tar man kort på bilen från divers olika håll och dessa kort följer numera med till regbes och vidare till Transportstyrelsen och det som finns på korten bör finnas vid regbes. Förstår dig att huven tar bort ljud, ligger du nära gränsen tror du eller kommer du igenom bullerprovet som många andra med 78/79dB eller ändå lägre. Ljudprovet går fort så fläktarna hinner väl inte slå till eller stäng dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 5, 2011 Author Share Posted September 5, 2011 Jag har inte en susning om hur högt 84 dB är men ljudet från fläkten är markant och definitivt högre än ljudet som motorn avger. Om bullerprov inte tar lång tid så är det ju enklast att haka ur sladden till fläkten :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Snyggt jobbat Marcus! Nu är det nära... jobba på nu så du får klart bilen snart. Skall bli kul att få se den live. Mkt. fina delar i bilen! //Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 (edited) Då har en huv stressats fram. Den gjordes i glasfiber för kunna följa noskonens underliga form. Den går under beteckningen Kursk pga formen på huven. Idag så blaskades det på lite färg, liksom tidigare lackeringar av plastdelar till bilen är det för att kunna se vart man behöver lägga ned mer tid inför den slutliga lackeringen. några bilder, först från framtagning av något att gjuta av tills att den sitter på bilen. Jag tycket att "Kursk" gör sig bra på bilen. plastat på "pluggen" eller vad man skall kalla det. Lite färg hamnade på plasten å den ligger på bilen ( som det börjar att likna mer och mer) Edited September 18, 2011 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Snyggt värre ju. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
papabear Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 19, 2011 Share Posted September 19, 2011 :thumbsup: Det är inte bara huven som blev bra - du har fått till en mycket snygg bil kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 19, 2011 Author Share Posted September 19, 2011 Man tackar! Det är alltid roligt med kommentarer särskilt om de är positiva :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 19, 2011 Share Posted September 19, 2011 Hur snygg som helst Magoo och de där lättningshålen på sidan är verkligen lite kronan på verket. Men en oartig fråga varför inte ett par till framåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 19, 2011 Author Share Posted September 19, 2011 (edited) Jag bugar och bockar He he, man skulle kunna tro att det är lättningshål men hålen som syns på bilderna ovan är mest för utseendets skull (symmetri) då jag gjorde några varmluftssutsläpp på andra sidan huven. När man kör med bilen var temperaturen på huven ingen fara men det blev missfärgningar i plasten när bilen stod still. Jag gjorde ett värmeskydd i alu ovanför grenröret samt dessa hålen i sidorna för ventilationens skull. Vad gäller vikt så skulle jag nog behöva hålborra hela huven då den vägde ca 7kg innan hålborrning och lack, just nu behöver jag vikten inför invägningen hos SBP... Edited September 19, 2011 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Jag bugar och bockar He he, man skulle kunna tro att det är lättningshål men hålen som syns på bilderna ovan är mest för utseendets skull (symmetri) då jag gjorde några varmluftssutsläpp på andra sidan huven. När man kör med bilen var temperaturen på huven ingen fara men det blev missfärgningar i plasten när bilen stod still. Jag gjorde ett värmeskydd i alu ovanför grenröret samt dessa hålen i sidorna för ventilationens skull. Vad gäller vikt så skulle jag nog behöva hålborra hela huven då den vägde ca 7kg innan hålborrning och lack, just nu behöver jag vikten inför invägningen hos SBP... Hallå ! Du valde att göra värmeskyddet i aluminium. Hade du någon tanke på att välja ett annat material till värmeskyddet ?? T.ex Rostfritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 21, 2011 Author Share Posted September 21, 2011 Jag antar att du har värmen i åtanke med ditt förslag med värmeskydd i RF. Nu var mitt ordval kanske inte helt korrekt om man inte har läst hela tråden. Värmeskyddet i alu är en sekundär värmebarriär då grenröret redan är lindat med avgasbandage så värmen når inte särskilt högt och absolut inte tillräckligt för att smälta aluminiumet men tyvärr tillräckligt högt för att orsaka färgskiftningar i glasfiberplasten. Jag är däremot helt säker på att min "fina aluminiumhätta" kommer att gå sönder av vibrationsskador :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Jag körde med alu sköld mot värmen på min 1.8T-20V och det fungerade klockrent. Men som Magoo skriver får man förstärka infästningspunkterna för att det inte ska spricka av vibrationer. Jag vek även in ytterkanterna för att minska egensvängningen i skölden. Magoo bilen blir riktigt fin :thumbsup: :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 28, 2011 Author Share Posted September 28, 2011 (edited) Den gångna helgen (som för övrigt inte var en garage helg) spenderades lördagen i garaget. Jag hade under förra garagehelgen upptäckt att ett av mina begagnade bromsok bak hade tveksam funktion. Jag beställde ett nyrenoverat ok från autoexperten på torsdagen och på fredagen kunde jag hämta det, fint som stekt fläsk med senap!!! Under lördagens efterföljande övningar med bromsluftning å annat kul innebar provtur. Till min fasa började huvudpumpen att väsnas något så infernaliskt. Det visade sig att förpumpen i tanken hade börjat och strejka vilket innebar att huvudpumpen fick suga genom förpumpen. Jag hoppades att ett byte av förpump skulle återställa ljudnivån på huvudpumpen. Efter en snabb kik i mekonomens, mecas och autoexpertens webbsidor insåg jag att pumpen jag var ute efter behöver specialbeställas. Vad var nästa steg givetvis beställa en riktig pump men under tiden shoppa en förpump på Rejstema. Av egen erfarenhet vet jag att Rejstemas bränslepumpar har driftstid/mtbf i timmar tvåsiffrigt närmare bestämt men det borde funka inför SFRO-2. Jag lurade med tjejen ner på en tur till Göteborg där jag fick köpa en pump. Tillbaka till garaget så blaskades det en del i tanken. Gula och orange färgade diskhandskar tål inte bensin så nu vet ni det... När jag väl fick dit förpumpen så ville inte oljudet försvinna.... attans bara att beställa en ny huvudpump inget som jag hade räknat med denna månaden jag hade dock tänkt att byta pumparna längre fram dock. På måndagen skulle jag ringa till Peder och kolla om det fanns möjlighet att boka upp för en SFRO2:a.InnN jag ringde till Peder ringde jag Autoexperten ( mycket reklam jag vet) de lovade att ha hemma en pump på tisdag. Efter samtalet till Autoexperten ringde jag Peder och fick en tid på onsdagen (idag). Nu gällde det att pumpen skulle komma som lovat samt att att jag skulle få isär allt samt ihop det utan läckage. Tisdagen kom och ett SMS från bildelsfirman kom åxå. Dags att ta ledigt från jobbet på tisdag och onsdag! Pump bytet gick smidigt, pumpen lossnade smidigt från behållaren samt att den höll tätt efter monteringen av den nya pumpen. Med detta vill jag åxå säga att SFRO 2 numera är avklarad. Bilen fick massor av beröm från Peder. :notworthy: :notworthy: Några bilder från besiktningen. Här strippades bilen för genomgång En liten fågestund av vad för delar som ingår i bygget. Fotografering av bygget. Backar ut för provtur. Tillbaka från provturen Här beskriver Peder sina intryck av bilen och dess "uppförande" Bullerprov utfördes efter SFRO besiktningen och den gick igenom den med dock var det inte överdrivet god marginal på en av mätningarna men summa summarum av mätningarna så var det fint! Det var en dag som spenderades mest i bilen. totalt blev det 55 mil avverkat varav 15 mil är relaterade till att hyra ett 1300 släp då nästan alla uthyrare bara har 1500 eller större släp. Party on!!! :racesmile: :racesmile: :racesmile: Edited September 28, 2011 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 GRATTIS!!!! Det var på tiden :lol: Med lite flyt bör du hinna med reg. besiktningen iår oxå. Snyggt jobbat Marcus :racesmile: //Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Grattis Magoo. Nu är det bara några ynka stämplar på ett "sladdrigt SFRO dubbelvikt papper" kvar plus att en liten koll hos SBP. Du finns gott om höst kvar så du hinner köra innan det är dags för Toyo 888 vinterdäck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Grattis Markus! Nu är det jäklar närma innan Calle plockar på vinterdäcken på sommarbilarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 29, 2011 Author Share Posted September 29, 2011 Man tackar för alla kommentarer, detta var bara kul tom all bilåkning. Nu är det bara ett rackarns dokument som jag måste hitta för ursprungskontrollen eller nått sånt. Jag kommer inte riktigt ihåg efter euforin som uppstod efter det positiva resultatet . Jag skall ha det äldre dokumentet då bilen byggbesiktigades -06. Peder sa att det skulle finnas på SFROs sida som dokument eller länk men jag hittar det inte. Är det någon som vet vilket dokument det är och vart man hittar det så uppskattar jag det väldigt mycket. På tal om vinteråkning så lär det ske då den måste provköras efter nummerplåtsceremonin är klar. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 29, 2011 Share Posted September 29, 2011 Menar du Tillverkarintyg?. Det intyg som skall skrivas av bilfabrikören för att din bil "skall kunna bli en bil". Det finns på SfroSidan. Går att skriva ett eget sådant också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 29, 2011 Author Share Posted September 29, 2011 För att göra det enkelt för mig skriver jag såhär. Vad för dokument behöver jag ta fram nu efter godkänd SFRO2, är det ursprungskontroll och tillverkarintyg? Peder sade något om att då jag gjorde SFRO1 -06 var det ett annat dokument som gällde pga att nyare regler har införts. Han visade några papper men jag minns inte riktigt vad som stod på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 29, 2011 Share Posted September 29, 2011 För att göra det ändå enklare är förslaget att ringa och kolla med honom. Det som krävs för att nå nivån regplåtar är godkänt i: - SFRO 1 byggbesiktning - SFRO 2 slutbesiktning - Bullerprov - Tillverkarintyg numera IDbevis - Ursprungskontroll - Regbesiktning Jag kan inte komma på fler undernivåer. Ärligt talat vet jag inte vad Peder pratar om mer än möjligen IDbeviset och det finns på SFRO hemsida. Länk till IDbevis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 29, 2011 Author Share Posted September 29, 2011 Då är det Tillverkarintyget jag är ute efter. Är detta dokumentet något som jag behöver då? klistrar in en url http://www.transportstyrelsen.se/Global/Blanketter/Vag/Fordon/ansokan_om_registrering.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 29, 2011 Share Posted September 29, 2011 Magoo: KÄnner väl igen blanketten. Nu reggade jag två bilar inom loppet av 1,5 år och minnet är korrekt så använde jag "din blankett" för bil nr ett. Ursprungskontroll version 2 startade precis när jag blev tvungen att göra den dvs i februari 2008, Allt var helt i kaos då hos ursprungskontrollen som nystartade i Örebro. För bil nummer två vill jag minnas att man gjorde allt på webben det var alltså Ursprungskontroll version 2.5. En liten upgrade. Nu sedan sommaren 2010 så är det Version 3.0 för Ursprungskontroll. Är det dessa "uppdrag som är gröna och klara" - SFRO 1 byggbesiktning - SFRO 2 slutbesiktning - Bullerprov Ej klara = röda - Tillverkarintyg numera IDbevis - Ursprungskontroll - Regbesiktning Är det rätt uppfattat? Är din bil från "gamla systemet" med att du fick tilldela alla 17 tecken i chassinummer själv. Numera är det lite ändring där så vi bilbyggare bara har 12 fria tecken Y V V B 0 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Sedan av ren hygglighet lånar vi normalt 5 tecken till SFRO-blankettnummer men vi behöver inte alls göra det enligt regelverket vi har 12 tecken. Jag kan inte råda dig eller säga om det är det ena eller andra. Du får speca upp i vilken ordning och vilken tidpunkt du gjort de olika uppdrag mot regplåtar. Personligen tror jag att oavsett om då tidsmässigt är "i gamla eller nya" systemet för Ursprungskontroll är det "det nya som gäller". Du kan inte beställa tid för regbes utan en godkänd Ursprungskontroll. Ditt ärendenummer hos Ursprungskontrollörena i Örebro är just det nummer som du bokar regbestid på. Allt annat skall vara en omöjlighet nuförtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 29, 2011 Author Share Posted September 29, 2011 (edited) Cealm du har uppfattat läget helt korrekt. Jag har dock inga 17 tecken i mitt ramnummer mer troligt att det är 8 st. Jag gjorde sfro1 -06 sfro2 och buller igår. Jag hittade några dokument/intygsmallar som Jörgen har skrivit (tillverkarintyg, materialspecen behöver verkligen transportstyrelsen den? samt en liten historia om bygget) dessa har jag modifierat så att de stämmer in på mitt bygge.Jag har även hittat en webbapplikation på transportstyrelsens hemsida som trollade fram en pdf fil som jag skall skriva ut och skicka in med posten tillsammans med övriga två ev tre dokument. Edited September 29, 2011 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 Cealm du har uppfattat läget helt korrekt. Jag har dock inga 17 tecken i mitt ramnummer mer troligt att det är 8 st. Jag gjorde sfro1 -06 sfro2 och buller igår. Jag hittade några dokument/intygsmallar som Jörgen har skrivit (tillverkarintyg, materialspecen behöver verkligen transportstyrelsen den? samt en liten historia om bygget) dessa har jag modifierat så att de stämmer in på mitt bygge.Jag har även hittat en webbapplikation på transportstyrelsens hemsida som trollade fram en pdf fil som jag skall skriva ut och skicka in med posten tillsammans med övriga två ev tre dokument. jag var in på Transportstyrelsens hemsida, kollade på ursprungskontrollen, är det verkligen rätt att man först skall besvara alla 6 sidor med frågor innan sidan generas? - Det påminner mig mycket om tillvägagångssättet till att söka visum i Indien. Att ansöka om visum till Indien kostar nästan 1000 kr om man "lejer bort" det. Men Indiska ambassaden har gjort ett "hjälpblad/informationsblad" som förklarar vilka frågor som kommer, med hjälp av detta blad kan man då förbereda sig innan man kör "live". Finns det något sådant blad eller kan du PM ditt papper på ursprungskontroll så att jag kan förbereda mig kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 Om man söker på ordet "Ursprungskontroll" så kommer det fram ganska många trådar. Inlägg 30 redovisar lite tankar som gällde då. Dvs oordning på begreppen till exempel Här finns även en länk till Tillverkarintyg modell äldre. Inlägg 164..... Lite info där också. Ytterligare lite i inlägg 54 Äntligen hittade jag det inlägg som eftersöktes. Ursprungskontroll Inlägg #5 Summeringen för dig Magoo är att ringa Ursprungskontrollörerna i Örebro och reda ut vad de exakt vill ha. Ditt problem är att du startade SFRO 1 2006 och sedan har det blivit minst 3 versioner eller så kallade uppgraderingar av Ursprungskontrollen. För varje gång har den dock försämrats något snart orkar jag knappt skratta åt eländet längre. Obs min personliga åsikt, vilken också tydligt syns i det efterlängtade inlägget nummer 5 ovan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted October 1, 2011 Author Share Posted October 1, 2011 Jag postade ett kuvert igår med några dokumentoch några få kopior på kvitton. Först det fina ursprungskontroll dokumentet som genererades på transportstyrelsens sida.Jag Anammade Jörgens dokument fast skrev om dem så de passade med mina bitar. Jag kommer nog att ringa upp nästa vecka å kolla av ad dom vill ha ändå. Cealm du är en klippa i denna djungel av trista paragrafer :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Hur går det med Blygjutningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 Det går i sedvanlig takt dvs låååångsamt. Jag fick tag på ca 60Kg bly (gamla hjulvikter) förra veckan under denna veckan skulle jag få låna en hemmapulad smältningsanordning som kan komma upp i ca 400 grader (enligt han som byggde den) och jag har garagetid nästa helg men det verkar som om det är någon typ av släktträff då så vi får se hur mycket blysmältning det blir... Jag lovar att komma med bilder. Jag kan ju också passa på att nämna att ursprungskontrollen blev godkänd å klar för ca 3-4 veckor sedan eller nått sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 hej Köpte du bly eller gjorde du som Antas och fick av däckfirmor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Det går i sedvanlig takt dvs låååångsamt. Jag fick tag på ca 60Kg bly (gamla hjulvikter) förra veckan under denna veckan skulle jag få låna en hemmapulad smältningsanordning som kan komma upp i ca 400 grader (enligt han som byggde den) och jag har garagetid nästa helg men det verkar som om det är någon typ av släktträff då så vi får se hur mycket blysmältning det blir... Jag lovar att komma med bilder. Hejsan Jag varnar för dom giftiga gaser som kan uppstå vid blysmältning, av egna erfarenheter(leverskador) av detta, va utomhus !!!!!!! PeÅ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 19, 2011 Author Share Posted November 19, 2011 (edited) Blyet jag lånade av en bekant som skall ha det till en båtköl. Jo, jag kommer att stå utomhus då detta är en särdeles giftig sysselsättning :icon_oops: men vad gör man inte för att få bilen genom besiktningen :hypocrite: Edited November 19, 2011 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 3, 2011 Share Posted December 3, 2011 Hej Bilder på gjutanordning och smältdegel och färdiga tackor? Jag skall göra samma till våren så jag skulle uppskatta några bilder om du ids ta dem. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted December 26, 2011 Author Share Posted December 26, 2011 (edited) Då var det dags för en liten uppdatering... liten Jag köpte en släpvagn i Oktober har jag för mig för att kunna frakta bygget lite smidigare än att behöva fara iväg och hyra släp varje gång. Jag hittade ett ny-besiktigat lagom stort släp i de södra delarna av Sverige för ett bra pris. Snälla föräldrar som man har så åkte de ner och hämtade släpet åt mig. Då släpet inte var tippbart så var nästa del att tillverka eller köpa ramper så man kan köra upp på släpet. Det blev det sista alternativet. Farsan hittade en firma lokalt som sålde fällbara lätta ramper (Made in China). Nu ytterligare någon månad efter det köpet var det dags att testa ramperna och se om bilen passade på släpet (jag gick på måtten som säljaren angav och hoppades att han hade mätt på rätt ställen). Igår var det då dags att testa grejjorna. Jag var lite nervös för ramperna, att tillverkaren skulle vara frikostiga i specarna på på dessa. Jag fick göra en liten anpassning i trädurken på släpet annars gick det riktigt bra. bil å släp brevid varandra. Simonsdämpare får respass efter att besiktningen är klar. På denna bilden syns det att bakskärmarna inte är särskilt bra ihop med 13" hjul. Det blir till att hitta andra... Flera gånger upp å ner på släpet och allt verkar funka fint som stekt fläsk. Det fanns tom marginal säkert 5cm.... :hypocrite: Edited December 26, 2011 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 (edited) Jag ser att dina framskärmar inte täcker hela däckbredden (kan vara en synvilla). Jag har likadant med mina skärmar, fattas ca 10 mm på varje sida. Däcken är 205 mm och skärmarna 195 mm. Har du fått dina skärmar godkända? Själv har jag funderingar på att montera en gummiskiva under skärmarna under besiktningen för att få "rätt" bredd. Antas Avskärmad. Edited December 26, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted December 26, 2011 Author Share Posted December 26, 2011 Hejsan Anders, Det är en synvilla då skärmarna täcker hela däcket. SBP har jag inte varit hos ännu men min SFRO man hade inget att invända om framskärmarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 På SFRO besiktningen är nog risken för "skärmnedslag" inte så stor. Möjligen att man påpekar om det saknas skärm mot däckens bredd. Sid 99 i VVFS 2003:22 och 8 § är väl värd att läsa. Jag har inte läst § 8 så noga förut utan mer kraftsamlat kring stänkskärmarnas § 5, § 6 och § 7 men nu ser jag att § 8 gör livet lättare för den som vill igenom stänkskyddsträsket utan större problem......inte undra på att "skärmnedslag" på SBP verkar tillhör undantagen. Såvida det finns en skärm och den är tillräckligt bred alltså inte 195 skärm på 205 däck.. 8 § Den del av stänkskyddet som är beläget ovanför ett hori-sontellt plan genom hjulcentrum får på personbil av 1963 eller senare års modell inte vara placerat på större avstånd från hjul-centrum än dubbla hjulradien, mätt till stänkskyddets kanter (se 5 § fig. 1 a). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 (edited) Då var det dags att fylla på med en bild till och lite text. Jag var en sväng på bilprovningen i Kinna igår och det resulterade i detta pappret. Dock så ville jag krångla till det för besiktningsmannen. Jag ville inte ha besiktningssiffra annat än 4-6 och då fick han faxa in ansökan och det innebar att jag ännu inte vet mitt regnummer... hmm... det skulle jag visst få reda på via snigelpost :banghead:. Edited January 11, 2012 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Grattis! Kul med en sjua till i området Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joaba Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Grattis :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Grattis!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Grattis till nya bilen. På med vinterdäcken och ut och kör....... så snart plåtarna kommit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Ja det var roligt. Gratulerar, :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted January 12, 2012 Author Share Posted January 12, 2012 Man tackar... Jag måste ändra mitt "uttryck" i förra inlägget om snigelpost då när jag kom hem från jobbet idag låg där ett paket med nummerskyltar och skräpade innanför dörren. Hejja TRANSPORT STYRELSEN :racesmile: :racesmile: om nu bara det bedrövliga vita "lappmöglet" kunde sluta ramla ner.... :515: å torka upp lite på vägarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 vad blev slutsiffran? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.