Magoo Posted January 12, 2012 Author Posted January 12, 2012 (edited) jag fick en 4 som slutsiffra :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: mindre risk för drivis å vägsalt då :lol: än om man fått en 1:a som siffra Edited January 12, 2012 by Magoo Quote
Magoo Posted January 12, 2012 Author Posted January 12, 2012 om man får sådana icke bra slutsiffror kan man ändå komma in och besiktiga med "sommardäck" eller måste man ha vinterdäck (låt säga att det är vinterväglag vid tillfället) Quote
cealm Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 (edited) När vinterväglag råder vilket normalt startar 1 dec är det vinterhjul som gäller. Sorry. Besiktningen som sådan är inget problem att göra. Observera dock att sommardäcken skall ha godkänt mönster. Men transporten för egenmaskin är olaglig med sommardäck på fel årstid. Edited January 12, 2012 by cealm Quote
Thomas Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 jag besiktigar i Oktober men det brukar vara så kallt då. Oktober är min första månad. Quote
Janne E Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Stort Grattis till plåtarna :thumbsup: Såg att du hade samma besiktningsman som jag hade i Varberg, tyckte han hade rätt inställning till våra bilar. Ses ute på vägarna när vädret tillåter.... Janne Quote
XTR Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Grattis till skyltarna Marcus!!! Nu är din bil mera färdig än min :wacko: //Mattias Quote
vedde Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Grattis, visst är det skööööönt! Nu kan man bygga om och härja i 3 år. :hypocrite: /Fredrik Quote
Magoo Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 Det har du helt rätt i Fredrik. Nu skall jag bygga bilen så som jag vill ha den. Igår lade jag order på lager, packningar och schims till min salisbury ramplamelldiff. Jag har en hel del delar undanstoppade som skall plockas fram nu :racesmile: . vissa saker skall återställas till orginal.... :hypocrite: Quote
kengren Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Det har du helt rätt i Fredrik. Nu skall jag bygga bilen så som jag vill ha den. Igår lade jag order på lager, packningar och schims till min salisbury ramplamelldiff. Jag har en hel del delar undanstoppade som skall plockas fram nu :racesmile: . vissa saker skall återställas till orginal.... :hypocrite: Vad håller du på med? Saknar text eller skall man gissa? Gjuter något, men vad? kenneth Quote
Magoo Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 (edited) Hmmm jag var kanske lite väl hemmablind det var kanske inte så lätt att ana vad det var, du har helt rätt i att det är gjutning. Jag göt "lite" bly. Edited January 16, 2012 by Magoo Quote
Magoo Posted February 4, 2012 Author Posted February 4, 2012 Jag har låtit bli att pilla på projektet de senaste veckorna mest för jag hade andra åtaganden samt att det har ju blivit kallt och sånt där "lappmögel" har ramlat ned på backen... Jag har spenderat denna dagen med att återställa bilen efter besiktningen. Samt att jag har börjat att kolla upp varför motorn har börjat extraknäcka som ånglok... Tyvärr blev dagens arbeten dokumenterade med mobilen pga att jag hade glömt kameran hemma :banghead: När jag kikar på bilderna är det nästan så att jag tror att om jag hade ritat bilder i paint hade det varit bättre. Hur som haver kommer fulebilderna upp. Noskon och huv demonterade. Kylarrör och insuget demonterat. Luftfilterhållare, grenrör med turbo å annat smått demonterat. Kamrem och ventilkåpa demonterat Så ramlade toppen av. Jag har en känsla att projektet går baklänges :wacko: Det börjar bli tomt i det lilla pannrummet. Och här är toppen som ska få sig en koll. får mäta upp om den är skev etc... Den har gått lite fett men vad gör det. En sak är säker och det är att när det är så här kallt som det är nu dvs runt nollan i garaget blir man inte direkt mjuk i fingrarna :wacko: Quote
Thomas Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 (edited) Menar du med ånglok att den ryker ur vevhuset? I så fall så är kolvringar/ringland kass. Och ett tips. lägg aldrig en topp med 16-20ventiler med ventilerna nedåt för ofta så är någon/några ventiler lite öppna och de blir skeva då, och de 20v som du har är jättemjuka i skaftet. man böjer dem med tummen. Och skulle du någon gång köpa nya ventiler så köp inte de Federal Mogul som t,ex, Mekonomen säljer för de går av och man får ingen ersättning= skitföretag som gör så. Edited February 4, 2012 by Thomas Quote
Magoo Posted February 5, 2012 Author Posted February 5, 2012 (edited) Nejdå det ryker inte ur vevhuset. Åkomman denna rovan har yttrar sig i att den dränerar ut vatten i avgasportarna :wacko: inga mängder men tillräckligt för att man inte ska gilla det. Vid uppstart så kommer det ut en hel del blöta på backen (det rinner bokstavligen) och den ångar på ganska bra tills den har fått upp drifttemp (ungefär) jag är rädd att antingen toppen är skev eller så är det spricka/or i den. Om man kikar lite på bilderna så kan man se att det faktiskt ligger ligger träbitar under toppen. Med andra ord inga ventiler ligger mot backen eller träbitarna för den delen heller. Jag undviker helst orginal eller sämre ventiler så jag har garderat mig med några uppsättningar ventiler från supertech dock sitter de inte några i denna då jag har ett par andra motorer för dessa ventilerna. Edited February 5, 2012 by Magoo Quote
Thomas Posted February 5, 2012 Posted February 5, 2012 Du har stenkoll på bitarna. Du får kanske försöka provtrycka den. Du har haft den nere innan va? Tänkte bara att när det gått lånht o ej varit öppna så kan aluminet sätta sig lite så det räcker att dra om toppbultarna för du har väl stålpackning. Quote
Magoo Posted February 5, 2012 Author Posted February 5, 2012 (edited) Jag köpte denna motorn för att "bara" hinka i och köra så jag skulle ha tid att sätta ihop mina andra motorer i lugn och ro. Jag köpte dock motorn utan att veta hur skicket var (mer än vad säljaren sa). Jag har dock lyft toppen på denna en gång kommer dock inte ihåg varför. Jag planade inte toppen då utan mätte bara upp om den var skev och tvättade av och putsade till packningsytan. Den blev stående nått år eller så efter "byte av toppackning å bultar". Jag tror att den har läckt vatten ända sedan jag startade upp den. Jag var hyffsat rädd att den skulle säcka inför sfro2 å inför SBP så jag varmkörde den riktigt ordentligt båda gångerna så att den var varm å inte bolmade :hypocrite: Tanken var ju att slippa klydda med denna motorn men det vill sig visst annorlunda. Jag har tyvärr bara Bilbuttrix ventilbåge och den fick man ju operera om efter att jag plockat bort de förstafyra ventilerna med bågen :banghead: . Nu behöver jag iofs bara plocka bort mittenventilen på insuget i varje cylinder för att kunna plana av toppen lite lätt... Edited February 5, 2012 by Magoo Quote
XTR Posted February 7, 2012 Posted February 7, 2012 Släng i sköjmotorn istället, nu har du ju ändå lyft ur hälften :515: (säger en som inte ens har börjat på nya motorn ännu :banghead: ) Letar BB turbogrenrör, ett i rf för 1500:- slank mig ur näven, fan! Quote
Magoo Posted May 20, 2012 Author Posted May 20, 2012 (edited) Då så. Byte av topplockspackning tog bara tre månader och arton dagar. Det är raskt jobbat vill jag påstå (obs ironi) :prop: . Hur som haver så drog jag visst ut på återmonteringen... men i dag vid 14 tiden hoppade bettan igång igen. Nu behöver jag bara få till nån ljuddämpare då det mullrar lite väl friskt med endast en downpipe som sticker ut genom sidan. Edited May 20, 2012 by Magoo Quote
XTR Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Kom förbi ingred, jag håller på med de sista detaljerna på min bil. Har gjort en del Ändringar sedan i fjol. Vi kanske kan få med oss Jocke i Alingsås oxå på en runda. Quote
XTR Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Kom förbi ingred, jag håller på med de sista detaljerna på min bil. Har gjort en del Ändringar sedan i fjol. Vi kanske kan få med oss Jocke i Alingsås oxå på en runda. Quote
Jocke4U Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Brukar inte vara så svårt att locka med denna gubbe :) Finns ju även andra i krokarna som säkert luftar... Quote
Magoo Posted May 21, 2012 Author Posted May 21, 2012 Jag har lite problem att få min bil körduglig då jag väntar på ljuddämparen (ett rör i rf blir nog valsat under veckan å sen ska det "tiggas" ihop med). Ska ni ut och fara något med era muskedunder under helgen så kunde jag kanske komma å sparka lite på era däck :lol: Quote
Jocke4U Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Tyvärr kan jag inte kommande 2 helger pga att jag skall besöka XTR's motors ursprung.....riskokare :D :prop: Quote
XTR Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Kom förbi när du är klar med bilen, jag har säkerligen minst 2-3 veckor kvar innan bilen är ihop igen efter denna mastodont modifiering! Jag kom själv tillbaks igår från Tjänsteresa på Bahamas :thumbsup: skall bli grymt kul att se och höra din bil Marcus! Med vänlig hälsning, Mattias Quote
Magoo Posted July 22, 2012 Author Posted July 22, 2012 Jag kan inte påstå att flitens lampa har lyst i garaget efter besiktningen. Men nu har det börjats att arbeta lite med plasten på bilen iaf. Vad kan detta vara månde?! Quote
Magoo Posted July 23, 2012 Author Posted July 23, 2012 Det stämmer bra det!! Det lilla jag har kört med bilen har jag inte upptäckt kylningsproblem men jag antar att lite luftstyrning inte kan skada (annat att plasten ökar vikten på bilen). Quote
cealm Posted July 23, 2012 Posted July 23, 2012 Fel tänk Magoo det låter så negativt..... --- (annat att plasten ökar vikten på bilen). --- De du gjort är en luftstyrning kombinerad med väggreppsförstäkare........ Det låter så mycket bättre med två positiva funktioner. Annars tar de ut varandra, en plus och en minus = noll. Quote
Magoo Posted August 12, 2012 Author Posted August 12, 2012 Min luftstyrning/väggreppsförstärkare är tillverkad och klar samt även fastplastad i noskonen. med 5 lager släppvax så var det inte så svårt att få loss den. Tyvärr har jag inga bilder på detta ännu. Jag har varit ute och testat "muskedundret" några gånger efter det att jag monterade SD-kort för loggning av insprutningssystemet. Nu börjar grundladdet kännas lite slött så jag har även kopplat in ventilen för laddtrycksreglering. Nästa omgång i garaget innebär PID justering av laddtrycket... Jag har även börjat att tröttna på att bakaxeln gärna vill "en-hjula" så jag har plockat fram och börjat att kika på lite "performance parts" som jag har i gömmorna. Frågan är vilken av dessa ska jag börja med :blink: Ford orginal eller Tran-X varianten. Quote
Magoo Posted August 22, 2012 Author Posted August 22, 2012 Då har man byggt om noskonen för sjuttioelfte gången. Jag snickrade till en luftstyrning i noskonen och tog bort den fula hakan under luftintaget. Huven väger snart lika mycket som växellådan :lol: Jag skavde även upp ett hål till i huven (för att evakuera värmen från andningshjälpen). När dessa plastarbeten var klara passade jag på att byta kulören på dessa delarna. Färgen är från rejstema bruten på frihand med en Morgan GT3 som färg-val. :prop: Det sitter fortfarande kvar flastfilm på resten av järnsängen. Voila Quote
Magoo Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 (edited) Dags att lägga till en rad eller två i denna tråden. Jag har väl inte varit direkt överenergisk i garaget sedan typ ett år bakåt :huh: men emellanåt så har jag filat på en del eller två. i höstas så började jag med att skavde jag bort lite onödig vikt som jag medvetet satte dit under byggnationen av bilen. Det jag bytte ut var främre inlagringen av rattstången. Delen jag skavde bort vägde 1,3kg. Denna prylen vevade jag fram och den väger endast några gram (stal designen helt fräckt från Mårups Hyper 8 och anpassade den till min skrothög) . Likaså skavde det i samvetet över den inte så fina infästningen till hastighetsgivaren (jag hade satt fast givaren med silicone) där blir det ingen bild för det vart svart bälte i bedrövelse :icon_oops: När jag fick reda på vad det var för gänga på givaren så kunde jag snickra lite i verksta'n. en lambdamutter från bilbuttriks som svarvades ur samt en annan stålbit som svarvades till och delarna sammanfogades. Nu är väl detta inte till någon glädje för andra då majoriteten kör med saab morot å opellåda numer :prop: Jag har som mål att byta ut ganska stor del av plastpryttlarna på skrothögen och under 2012 lyckades jag tigga till mig ritningar på bakskärmarna som Gerhard har på sin "Super Busen" Jag anpassade måtten till mitt bygge och jag fick snickrat ihop en form som jag snart skall testa... Stax efter att jag hade testat Autometers mätare insåg jag att det var värsta sortens skit som gör sig bäst i Marianergraven. Minsta lilla väderomslag gör att glasen immade igen på insidan. Så för typ två år sedan shoppade jag detta: Detta innebar att min gamla "instrumentbräda" åkte i soporna i samma veva som den gamla inlagringen av rattstången plockades bort för gott. Detta innebar i sin tur att en ny instrumentbräda behöver plockas fram. Jag har då pysslat med att göra en plugg som i dagarna skall fixa ge mig en form för gjutning av ny bräda. Jag har även irriterat mig på mitt pedalställ som efter allt för många ombyggnationer ser bedrövligt ut. Jag ville inte ändra på grunddesignen utan jag lade till alla ändringar och lade till en egen touch. Edited August 15, 2013 by Magoo Quote
kengren Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 Snyggt och mycket härligt med många bilder. En härlig känsla att plocka bort lite vikt. kenneth Quote
Magoo Posted April 3, 2014 Author Posted April 3, 2014 (edited) Då var det dags för en liten uppdatering. Jag har pysslat lite grann i garaget. Inga direkt "warp jumps" men lite plastdetaljer har blivit tillverkade ( ett stort tack till min far som tog sig tid att plasta åt mig när helgerna tog slut). En instrumentbräda har blivit tillverkad och dagen till ära plockades bakskärmen ut ur formen. Jag måste skicka ett tack till Gerhard som var snäll och gav mig sina ritningar på sina fina bakskärmar för 13" hjul. Jag gjorde några små anpassningar annars är skärmarna väldigt lika. Nu kan jag kasta bakskärmarna jag köpte för bra länge sedan då de nog var måttade för 20" hjul. Nästa steg är att ljuddämparen skall komma hem så jag kan passa in den i pusslet. Edited April 3, 2014 by Magoo Quote
Gerhard Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Snyggt, kul att dom kom till användning :thumbsup: Quote
Magoo Posted April 27, 2014 Author Posted April 27, 2014 Det kanske finns en liten möjlighet att detta långsamma projektet kommer ut ur garaget i år ändå. För på fredagen hände det två positiva saker för bilskrället. I fredags for jag ner till småland och hämtade min nyrenoverade diff samt att pryttlarna jag skickade på anodisering blev hemskickade. Tyvärr åkte alla prylar ner i samma bad fastän jag ville ha några delar ofärgade... Quote
Jörgen Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Om du vill ta bort anodisering på utvalda ställen använder du Saltsyra (30% tror jag den är ) som du sen penslar på och sköljer rikligt med vatten, syran köper du på välsorterade färgbutiker. Jörgen B Quote
Magoo Posted April 27, 2014 Author Posted April 27, 2014 tackar för detta tipset :notworthy: Just nu får delen vara men bra att veta till hösten... Quote
Magoo Posted October 12, 2014 Author Posted October 12, 2014 Jag fick bilen ur garaget men det var knappt mer än så. Ett par skabbiga mobilbilder.. Jag har iaf kopierat lite olika lösningar, Gerhards skärmar och Magnus 2074 ljuddämpare. inte lätt men den ser bra ut (om man bortser från bucklorna den fick i frakten till sverige) enligt mitt tycke då. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.