Jump to content

nya volvo sprut ??? hjälp??


Recommended Posts

det är så att jag har en b4204t2 motor aka s/v40 2.0t

men har ett litet problem

till att börja med tänkte jag köra orginal sprut

men det ser knepigt ut

då dessa sprut har massa strat spärrar o måste enligt de jag pratat med ha

massa prylar o boxar som inte har med sprutet att göra typ orginal instrument o någon givare i lådan

abs osv osv

vad ska man köra ????

jag har kollat på nira men det är inte billigt kostar ju massor typ mer än ramen :icon_angry: :o

om jag nu blir tvungen att köra något annat vad klarar 8 spridare

gör megasquirt det ????

jag tänker så här

antingen snålar jag

eller så köper jag något som funkar grymt bra typ nira

mvh

fredde

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om du vill så skaffa elsystem från dom första 850 modellerna , dom är uppdelade i tändning och bränsle och inte så knepiga som dom nya är....borde finnas på skroten för en billig peng..// Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

läste lite snabbt om nira..

något du kanske kommer sakna:

lambda reglering är kanske inte nödvändigt på sånnahär bilar, det vet jag inte..

men det kan hjälpa till att sänka bränsleförbrukningen iaf.

knackkontroll behöver man inte säga så mkt om kanske =)

i aem och även autronic tror jag så finns det automappning..

styrboxen läser av bredbandslamdan och skapar soppa mappen åt dig.. klart smidigt =)

på trendab kostar det nästan 15 000.. behöver man givare till det också sen`?.. isf kan det ju sticka iväg i pris lite till..

Link to comment
Share on other sites

nirat har en automappnig mot lambda

dessutom har det så man kan ställa ett tak för avgastemp om man kommer till taket fetar den ned motorn

och det kan ju vara bra om man inte vill bränna massa kolvar osv

sen funkar det med standard volvo givare bosch givare som man har alla skitbilligt

kablarna är flyingled alla kablar är märkta var 10cm vad dom är till vilket borde vara bra

det enda som jag inte fick som autronic har är antisladd vet inte om jag vill ha det i en seven

jag ska få en demo på nira programvaran och kolla om jag fattar den

men antingen snikar jag och kör ms/tändnig

eller så blir detr nog nira

Link to comment
Share on other sites

nirat har en automappnig mot lambda

dessutom har det så man kan ställa ett tak för avgastemp om man kommer till taket fetar den ned motorn

och  det kan ju vara bra om man inte vill bränna massa kolvar osv

sen funkar det med standard volvo givare bosch givare som man har alla skitbilligt

kablarna är flyingled alla kablar är märkta var 10cm vad dom är till vilket borde vara bra

det enda som jag inte fick som autronic har är antisladd vet inte om jag vill ha det i en seven

jag ska få en demo på nira programvaran och kolla om jag fattar den

men antingen snikar jag och kör ms/tändnig

eller så blir detr nog nira

Ställ dej själv frågan om du har behov av NIRA sprutets alla funktioner och "fördelar"....

Visst har jag själv bra kontakter och kan få riktigt bra priser på NIRA sprut och

jag har mottagit olika erbjudanden om "del-sponsring" och annat från återförsäljare

av eftermarknadssprut.......

Men som jag ser det så är det iallafall för min del inte värt pengarna med tanke på de

olika alternativ som finns till buds för rimligare pengar....

"In the end of the day" så blir de extra fördelarna som t.ex. NIRA erbjuder utöver de billigare

alternativen väldigt dyra..........

Jag vet inte vad din målsättning är med just din sjua eftersom vi aldrig träffats men

det är ganska stora pengar i differens mellan olika alternativ till att slutligen lösa samma uppgift...

NIRAS "anti spinn" (inte antisladd) system och EGT funktioner mm. som det finns möjlighet till kommer

inte att vara billiga innan de är i drift med tanke på alla givare som tillkommer innan det är i bruk.

Och ska du köra omkring konternuerligt och vaka mot ett EGT "tak" så bör du redan nu börja samla

i spargrisen till EGT sensorer med inconell mantlar för de är dyra som döden och har begränsad livslängd.

mitt råd är tänk efter och bedöm alla alternativ flera gånger innan du bestämmer dej.........

Men visst... NIRA är suveräna grejor ..... HALLELUJA !! men smakar det så.....

Link to comment
Share on other sites

om du är väldigt orolig över avgastempen så kan jag lugna dig lite..

det är väldigt enkelt att göra en mapp som inte ger hög avgastemp, högre tändning och fetare blandning.

jag har den EGT funktionen i mitt sprut, men använder den inte... =)

dom funktioner jag är mest glad över som används helatiden är lambda regleringen och knackeriet..

finns det några billiga sprut som har dom 2 grejjerna?

Link to comment
Share on other sites

MS har ju lambda reglering som funkar utmärkt, och vill man ha billigast möjliga spikningsskydd så kan man hämta hela APC systemet ur en äldre Saab turbo på skroten och montera som beskrivet på en av mina hemidor. Det funkar utmärkt det med och ger en effektiv laddtrycksjustering med sänkning vid spikningar. Möjlighet finns att få visuell signal vid spikningar via diod också ur APC boxen, och för ett sådant kalas ur en gamal saab betalar man ju bara kaffepengar...

Behöver man ha spiknings detektor kontenuerligt då? Spikar det så är ju något galet justerat eller sönder.

(om inte annat så går det sönder riktigt förvisso)

Själv så kör jag med en MSD knockalert under mapning, andra justeringar och tester och förövrigt utan...

pn8964.gif

Link to comment
Share on other sites

hitta detta på http://www.crocs.nu/

--------------------------------------------------------------------------------

Megasquirt insprutning 2005-05-31

Jag säljer färdigbyggda Megasquirt av egen tillverkning ‚ men identiska med vad som finns att se på www.msefi.com. Gå gärna in och titta på denna site‚ och den verkligt intresserade kan naturligtvis också bygga hela systemet själv.

Det finns tusentals system i drift från Island till Australien !! Allt från Briggs&Stratton 3‚5 hp till turbomatade big block.

Systemet bygger på belastningsmätning via undertrycket i motorns insugningssystem. Man mäter också motor- och insugningstemperatur‚ spjälläge‚ och syrgashalt. Styrsignal finns för bränslepumpsrelä samt för relä till magnetventil som höjer tomgångsvarvtalet vid kall motor.

En färdigtestad och grundprogrammerad enhet som är rejält genomtestad ‚ körs i simulator under 150 timmar.

Jag kopplar in kabelstammen till enheten och startar upp motorn och lär er den enkla och eleganta mjukvaran som används för att finjustera varje installation .

All dokumentation bifogas på CD och inkopplingsschema ingår.

Priset för detta är 7000 kr. (under förutsättning att ni bor inom 150 km från Västerås)

Om ni har ett tändsystem med brytarspetsar eller något avancerat kondensatortändsystem kan det komma till en kostnad på 500-1000 kr‚ avgörs från fall till fall.

Följande ingår inte :

* Tillverkning av kabelstam och inkoppling till givare och injektorer .

* Givare och montage av givare

* Injektorer ( måste vara högimpedanstyp) samt bränslesystemet.

* Finjustering av installationen .

* Ni behöver dessutom tillgång till en bärbar dator med serieport och minst Windows 98 .

Vill du veta mer från en nöjd användare ? Kontakta Janne Frohm president@crocs.nu

Vänliga hälsningar // Ola Kristofersson

Kontakta mig gärna på klotzakk@telia.com

Pris: 7000:-

Namn: Ola Kristoffersson

Email: klotzakk@telia.com

mvh michael

Link to comment
Share on other sites

hitta detta på http://www.crocs.nu/

--------------------------------------------------------------------------------

Megasquirt insprutning 2005-05-31

Jag säljer färdigbyggda Megasquirt av egen tillverkning ‚ men identiska med vad som finns att se på www.msefi.com.  Gå gärna in och titta på denna site‚ och den verkligt intresserade kan naturligtvis också bygga hela systemet själv.

Det finns tusentals system i drift från Island till Australien !!  Allt från Briggs&Stratton 3‚5 hp  till turbomatade big block. 

Systemet bygger på belastningsmätning via undertrycket i motorns insugningssystem. Man mäter också motor- och insugningstemperatur‚ spjälläge‚ och syrgashalt. Styrsignal finns för bränslepumpsrelä samt för relä till magnetventil som höjer tomgångsvarvtalet vid kall motor.

En färdigtestad och grundprogrammerad enhet som är rejält genomtestad ‚ körs i simulator under 150 timmar.

Jag kopplar in kabelstammen till enheten och startar  upp motorn och lär  er den enkla och  eleganta mjukvaran som används för att finjustera varje installation .

All dokumentation bifogas på CD och inkopplingsschema ingår.

Priset för detta är 7000 kr.  (under förutsättning att ni bor inom 150 km från Västerås)

Om ni har ett tändsystem med brytarspetsar eller något avancerat kondensatortändsystem kan det komma till en kostnad på 500-1000 kr‚ avgörs från fall till fall.

Följande ingår inte :

* Tillverkning av kabelstam och inkoppling till givare och injektorer .

* Givare  och montage av givare

* Injektorer ( måste vara högimpedanstyp) samt bränslesystemet.

* Finjustering av installationen .

* Ni behöver dessutom tillgång till en bärbar dator med serieport och minst Windows 98 .

Vill du veta mer från en nöjd användare ? Kontakta Janne Frohm  president@crocs.nu

Vänliga hälsningar  //  Ola Kristofersson

Kontakta mig gärna på        klotzakk@telia.com

Pris: 7000:-

Namn: Ola Kristoffersson

Email: klotzakk@telia.com

  mvh michael

med tanke på vad ett MS kit kostar så har ju den pojken riktigt bra timlön .....

simulatorkörningen är ju självgående.

koppla in en kabelstam i boxen och starta upp

och skicka med en CD och visa programvaran.......

tja, bra affärsidé om det finns någon kundkrets i den priskategorin....

Säljer han en enda box så har han ju lyckan gjord redan där...

Jag önskar lycka till !

Link to comment
Share on other sites

jag använder AEM EMS, anledningen är att det var nästan det enda sprutet som behåller org givarna OCH går att ställa in så

bilen beter sig minst lika bra som från fabrik. exempel:

tomgång:det finns 6st mappar med inställningar.. tex ign/fuel vs idle target (ändra tändning i förhållande till hur mkt den missar idle target)

så tomgången går att få klockren oavsett vind å väder / batterispänning eller vad man nu kan tänka sig..

3st sätt att styra laddtrycket, man kan finjustera precis ALLT.. OM man vill..

7st mappar för att starta motorn.. självklart kan man köra på grundinställningarna om det är för mkt.

1 grundmapp för soppan, + 6st för varge cylinder, likadant med tändning. antilagg, flatshift, launchcontrol å allt sånt finns ju också.

Link to comment
Share on other sites

hitta detta på http://www.crocs.nu/

--------------------------------------------------------------------------------

Megasquirt insprutning 2005-05-31

Jag säljer färdigbyggda Megasquirt av egen tillverkning ‚ men identiska med vad som finns att se på www.msefi.com.  Gå gärna in och titta på denna site‚ och den verkligt intresserade kan naturligtvis också bygga hela systemet själv.

Det finns tusentals system i drift från Island till Australien !!  Allt från Briggs&Stratton 3‚5 hp  till turbomatade big block. 

Systemet bygger på belastningsmätning via undertrycket i motorns insugningssystem. Man mäter också motor- och insugningstemperatur‚ spjälläge‚ och syrgashalt. Styrsignal finns för bränslepumpsrelä samt för relä till magnetventil som höjer tomgångsvarvtalet vid kall motor.

En färdigtestad och grundprogrammerad enhet som är rejält genomtestad ‚ körs i simulator under 150 timmar.

Jag kopplar in kabelstammen till enheten och startar  upp motorn och lär  er den enkla och  eleganta mjukvaran som används för att finjustera varje installation .

All dokumentation bifogas på CD och inkopplingsschema ingår.

Priset för detta är 7000 kr.  (under förutsättning att ni bor inom 150 km från Västerås)

Om ni har ett tändsystem med brytarspetsar eller något avancerat kondensatortändsystem kan det komma till en kostnad på 500-1000 kr‚ avgörs från fall till fall.

Följande ingår inte :

* Tillverkning av kabelstam och inkoppling till givare och injektorer .

* Givare  och montage av givare

* Injektorer ( måste vara högimpedanstyp) samt bränslesystemet.

* Finjustering av installationen .

* Ni behöver dessutom tillgång till en bärbar dator med serieport och minst Windows 98 .

Vill du veta mer från en nöjd användare ? Kontakta Janne Frohm  president@crocs.nu

Vänliga hälsningar  //  Ola Kristofersson

Kontakta mig gärna på        klotzakk@telia.com

Pris: 7000:-

Namn: Ola Kristoffersson

Email: klotzakk@telia.com

  mvh michael

med tanke på vad ett MS kit kostar så har ju den pojken riktigt bra timlön .....

simulatorkörningen är ju självgående.

koppla in en kabelstam i boxen och starta upp

och skicka med en CD och visa programvaran.......

tja, bra affärsidé om det finns någon kundkrets i den priskategorin....

Säljer han en enda box så har han ju lyckan gjord redan där...

Jag önskar lycka till !

Som jag upfattar det så ingick installation i bilen, och det tar ju en del timmar det med.

Men bra timmpris var det, själv kostar jag närmare en tusenlapp i timmen för de som hyr mig, och det blir ju inte allt för många timmar kvar av 7kkr när delarna är betalda.

Svartar man allt blir ju förståss förtjästen bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...