Jump to content

Svetsfrågor


ReDDeviL

Recommended Posts

Hallojsan, har varit här ett bra tag nu och läst men inte skrivit något, skjutit upp mina planer hela tiden med att börja bygga men nu är det dags iallafall och stålet ska köpas in..

Däremot så har jag lite svetsfrågor.. Jag har ingen utbildning som svetsare men svetsar rätt mycket hemma själv på bilen jag har nu, gör egna små stag till olika saker m.m. m.m.

Personligen tycker jag att jag kan få till snygga svetsar, inte på proffsnivå kanske men jag är helt klart nöjd med dom.. Till mina frågor, min svets jag har är av hobby kvalite, max tjocklek på stålet är 3mm enligt instruktionsboken och det är en MIG svets (utan gas, "gasen" finns i tråden) och det är av "pistol" typ, ingen pinne då alltså..

Kan jag med mina grunder svetsa ramen? samt kan jag använda min svets? eller ska jag punktsvetsa fast det mesta och sedan låna min polares gas svets med pinne och göra grovsvetsningen sen?

Att köra med pinne har jag bara provat några ggr och är långt ifrån duktig på det men man lär sig fort (tycker jag iallafall, snabblärd :) )

Vad tycker ni? Är ni proffssvetsare hela bunten till yrket eller är ni som mig? hobbysvetsare?

Link to comment
Share on other sites

Prova dig fram. Svetsen bör väl lämna minst 150 A för 3mm stål tror jag. Öva mycket innan du börjar på ramen. Svetsa, såga isär och kolla, banka skiten ur bitarna, rören ska ge sig innan fogen.

Jag är inte heller nått proffs, men jag har fått ihop en godkänd ram i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

får ta och göra det, läste på forumet här att dom flesta kör 25x25x2 på ramen, snackade men en från SFRO som sa att om det gick att få tag på skulle jag välja 25x25x3 på ramen, bara som säkerhet, men 2mm funkar oxå.. 2mm stål har jag svetsat förut med denna svets utan problem vad jag har stött på, svetsat mycket avgasrör och fästen till sånna, nya golv i bilar samt svetsat rosthål på en bärande ram på bilen, den gick iallafall genom besiktningen utan anmärkningar..

Det är denna svets jag äger:

Migsvets BIMAX 105

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q16...1&ic=N&sw=12453

Migsvets BIMAX 105 utan gas. Svets med fördelar som bl.a. automatisk trådmatning av speciell 0,8 mm rörelektrod som inte kräver någon skyddsgas. Anslutning 230V/10A. Avsedd för svetsning i 1,0-3,0 mm plåt. Två effektlägen. Tomgångsspänning 25-29,5V. Svetsström 55-80A. Tråd-bobin 110 mm. Dim.335 x 175 x 300 mm. Vikt 14 kg.

Som det ser ut nu så har jag inga uttag i garaget för 16A säkringar, men kan installera det med hjälp av elektriker men det blir så mycket utgifter bara för att för en svets, om det är möjligt med en svets på 10A säkring så vore det guld..

Detta är ju storebrodern till den jag har:

Migsvets BIMAX 162/1

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q16...1&ic=N&sw=12453

Migsvets BIMAX 162/1. En kombi Mig-Mag svets för svetsning utan gas med 0,8 mm rörelektrod eller med blandgas (tillbehörssats erfodras) och normaltråd. För 230 V/10 A jordat uttag. Inbyggd kylfläkt och termosäkring. Svetsström 30-145 A i fyra steg, intermittens 15% vid 115 A. Tomgångsspänning 18-31 V. För svetstråd 0,6-0,8 mm, trådbobin 110-190 mm max 5 kg. Storlek 600 x 340 x 430. Vikt 26 kg.

Edited by ReDDeviL
Link to comment
Share on other sites

Jag är inget proffs på detta heller, men här är min erfarenheter

Min erfarenhet är att solid tråd och skyddsgas funkar bättre än sk flussfylld tråd. Kolla om det går att konvertera din till en sån och vad det skulle kosta. Att svetsa en ram med Acetylen/oygen är nog inge vidare. Det blir en stor värmeutveckling då och det gör att ramen kan slår sig mer.

Sen är det bara att göra som svinto säjer. Övning ger färdighet.

Link to comment
Share on other sites

25x25x3mm låter överdrivet kraftigt då man tänker på att de i Boken använder 25x25x1,6 mm eller nåt.

Det ser ut som det inte finns justering för hur snabbt tråden skall matas fram på din svets? Hur klarar man sig utan det i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är en mycket stark rekommendation att använda en trefassvets med skyddsgas till ramen. En liten enfasare för flusstråd av Clas-typ är sällan tillräcklig för att ge ordentlig genombränning och bra kontroll. 100-125A borde vara det absolut minsta man klarar sig med.

Begagnade svetsar har avhandlats otaliga gånger i forumet och för några (3-5) tusenlappar får man oftast en helt okej svets. Sett till den totala kostnaden för ett bygge, och hur mycket man kommer att svetsa, är investeringen rätt liten i sammanhanget.

Ska man bygga sig en bil är det klokt att börja med rätt förutsättningar. Bra svets och tillgång till trefas är en av sakerna som jag tycker man bör ordna...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har en gammal Esab Miggy 125A trefas och den funkar riktigt bra.

Oftast kör jag på läge 3 av 4 och det bränner igenom bra, men det kanske är pga trefasen.

Om man köper en beg. mig/magsvets ska man nog kolla att man kan få tag på reservdelar som typ trådledare eller hela slangpaket.

Hur är det med transformatorsvetsar, funkar dessa bra? Vad är minsta storlek man ska kolla efter? Behöver svetsa riktigt grova grejjor emellanåt.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren, ska kalla på elektrikerna (tur att man har kompisar som är det) och sedan spara ihop till en bättre svets, tre-fas

EDIT:

Åkte till Svetsmaskinservice i Västberga där som säljer svetsar och tillbehör till "proffsen" han där rekomenderade skarpt en Kemppi Minarc 150, den kan man MAG/TIG svetsa med och skulle klara av chassi svetsning m.m. utan några som helst problem..

Han nämnde något om att den klarar 10 mm plåt iallafall..

http://www.kemppi.com/internet/kit.nsf/Doc...Document〈=3

Vad tycker ni? 4700:- + moms

Ett litet bihang bara.. Men pratade med en stålskrot i Orminge (sthlm) för 6 stycken 6 m längder, kalldraget/sömmat 25x25x2mm rör samt 2 stycken 6 m längder 20x20x2 kalldraget/sömmat gick på 1600:- inkl. moms

Är det priset vad ni andra oxå får för eller går man på en "nit" genom att köpa där?

Edited by ReDDeviL
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren, ska kalla på elektrikerna (tur att man har kompisar som är det) och sedan spara ihop till en bättre svets, tre-fas

EDIT:

Åkte till Svetsmaskinservice i Västberga där som säljer svetsar och tillbehör till "proffsen" han där rekomenderade skarpt en Kemppi Minarc 150, den kan man MAG/TIG svetsa med och skulle klara av chassi svetsning m.m. utan några som helst problem..

Han nämnde något om att den klarar 10 mm plåt iallafall..

http://www.kemppi.com/internet/kit.nsf/Doc...Document〈=3

Vad tycker ni? 4700:- + moms

Ett litet bihang bara.. Men pratade med en stålskrot i Orminge (sthlm) för 6 stycken 6 m längder, kalldraget/sömmat 25x25x2mm rör samt 2 stycken 6 m längder 20x20x2 kalldraget/sömmat gick på 1600:- inkl. moms

Är det priset vad ni andra oxå får för eller går man på en "nit" genom att köpa där?

Ett helt okej pris för en svets :thumbup:

Priset på stålet är också helt okej :thumbup:

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

... snackade men en från SFRO som sa att om det gick att få tag på skulle jag välja 25x25x3 på ramen, bara som säkerhet,...

Hej!

Jag har byggt hela min ram i 25x25x1,5 och fått den godkänd i första besiktningen utan anmärkning. Jag har i och för sig triangulerat en del extra som kompensation. 3 mm verkar överdrivet grovt! Jag kör med en Smashwld 180 och hade hobbysvetsat i några år innan bygget (20+...).

Jag skulle däremot inte rekomendera att blanda godstjocklek. Vi provade i en ram byggd med 1,5 mm gods att sätta några med 2 mm gods i några rör som vi bedömde som mer belastade, men det var trickogt att få till svetsar med bra genombränning på båda sidor pga skillnaden i tjocklek.

Förslag på extra triangulering finns i ritningarna under Biblioteket på http://www.locostsweden.se (kräver inloggning) alternativt på http://groups.msn.com/Super7Karlstad.

Lycka till med bygget!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

innan jag började med ramen köpte jag en esab c280 tillsammans med en kompis

http://www.esab.se/Templates/T041.asp?id=111372

jag kan varmt rekomendera den.

till kemppin tillkommer väl en strömkälla?

annars är det inte så dumt med en gammal esab strömkälla. Och skulle den gå sönder går det

att fara på tex Bevi och få trafon omlindad.

Link to comment
Share on other sites

innan jag började med ramen köpte jag en esab c280 tillsammans med en kompis

http://www.esab.se/Templates/T041.asp?id=111372

jag kan varmt rekomendera den.

till kemppin tillkommer väl en strömkälla?

annars är det inte så dumt med en gammal esab strömkälla. Och skulle den gå sönder går det

att fara på tex Bevi och få trafon omlindad.

Vad jag har läst samt hörde av han i butiken så stoppar man bara in den i eluttaget som vanligt.. (gissar på att du menar en liten "box" som man har bredvid som ger svetsen extra kraft eller nått?)

Link to comment
Share on other sites

Hej alla.

Kemppi svetsen är inte en MAG utan en MMA dvs pinnsvets.

Något som man kan göra för att öka inbränningen när man svetsar MAG (med gas) är att svetsa ovanifrån , för det funkar inte annars, och ställa ner matningen tills att det inte spottar och låter som en humla längre utan att man har en kuntinuerlig ljusbåge och tråden droppar ner i smältan.

Det är inte så lätt men det fungerar , då har man en inbränning på min 5mm med 1-fas 150 A.

Svetssträngens utseende är ganska likt en gjord med en TIG dvs lite konkav.

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej alla.

Kemppi svetsen är inte en MAG utan en MMA dvs pinnsvets.

Något som man kan göra för att öka inbränningen när man svetsar MAG (med gas) är att svetsa ovanifrån , för det funkar inte annars, och ställa ner matningen tills att det inte spottar och låter som en humla längre utan att man har en kuntinuerlig ljusbåge och tråden droppar ner i smältan.

Det är inte så lätt men det fungerar , då har man en inbränning på min 5mm med 1-fas 150 A.

Svetssträngens utseende är ganska likt en gjord med en TIG dvs lite konkav.

MVH

Fredrik

Det var nog jag som blandade ihop lite med alla förkortningar :)

Kemppin jag har tittat på är pinne oxå samt tig, MMA oxå gissar jag på då... Finns ju på tok för mycket förkortningar inom svetsningen :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Om ni skall köra TIG med en "vanlig pinnasvets" så tänk då på att det skall vara ett speciellt slangpaket med en

manuell gaskran på och inte ett standard paket som man har till en svets som i första hand är tänkt till TIG-svetsning.

Där sker gas till och från med en magnetventil innuti svetsmaskinen.

Tyvär så tillkommer det förutom de 4700:- ett slangpaket ung. 2000:- regulator ung. 500:- och en gastub.(OBS Argon ingen blandgas.)

Men det blir starkt och vackert så det är det värt. :D

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyss gått över från kolsyra till Mison 18, och det var en väldans skillnad. fast jag tycker inte att det är speciellt mycket lättare nu, kolsyran hade den fördelen enligt mej att svetsningen gick långsammare. Men svetsarna ser mycket bättre ut nu och det har ju sitt värde.

Jag undrar bara blott vad jag skall ställa reducerventilen på för värde. Jag har provat lite fram och tillbaka tills det verkar hyffsat men fakta är ju alltid bra.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...