Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,
Skriver här också eftersom alla inte har Facebook.
Har haft motorn ur i vinter för att fixa lite läckor. Första turen efter hopsättningen gick ganska bra men sedan fick jag lite problem med svajjande tomgång. Såg att jag inte satt fast generatorn så jag skruva fast den ordentligt igen (satt inte alls fast innan). Trodde det berodde på ojämn belastning.

Nu har jag problem att jag inte får in TPS värde i min display när motorn är igång och tidvis dålig gång. När motorn är av och bara tändningen är på så får jag fina värden, både i loggen och på min display.

Kör ECU Master Classic och kollar man i konfig så skall volten för TPS ligga mellan 0,43 och 4,24V (min och max).
Kollar man däremot i loggen när motorn är igång så ligger spänning vid tomgång på 0,24V. 
När jag gasar upp till strax under 6000 rpm visar spänning på runt 1 V. 

Mailade med PSI Motor och han trodde TPS var sönder, men det låter märkligt, den visar rätt motorn är avstängd.

Någon med idé? 
Har inte ändrat några jordpunkter, har tagit bort TPS och mätt den med multimeter. Verkar frisk. Börjar få slut på idéer.
Det var inte direkt någon TPS som låg på hyllan här hemma i Sverige heller.....

Tacksam för lite bra tips!

20260622_1410.emulog

Posted

Om du plockat av givaren och mätt upp att resistansen ändrar sig linjärt när du vrider på den utan hopp är den ok.

Nästa steg är kabeln, mät upp att GND signal och 5V har bra kontakt. Viktigt att GND bara sitter mellan motorstyr och givare.

Nästa steg som är lite jobbigare är att mäta upp 5V, att den är stabil när motorn är igång? Går med en multimeter, men ett oscilloskåp gör jobbet bäst där.

Kan vara elektromagnetiska störningar också, men det är tveksamt om tändkablaget är samma och man kör med samma tändstift, som normalt är avstörda med intern resistor. Dessutom är resistansen i regel 2kOhm för givaren, och det skall till rätt skapliga fält för att inducera en ström som ger tillräckligt med spänning.

Att tänka på är att 5V referensen matar alla massa andra givare också, kolla upp så inga skador på kablar finns, det kan ju bakmata den vägen via 12V tex.

Det är allt jag kan komma på?

Posted
10 timmar sedan, EUSSVEN sade:

Om du plockat av givaren och mätt upp att resistansen ändrar sig linjärt när du vrider på den utan hopp är den ok.

Nästa steg är kabeln, mät upp att GND signal och 5V har bra kontakt. Viktigt att GND bara sitter mellan motorstyr och givare.

Nästa steg som är lite jobbigare är att mäta upp 5V, att den är stabil när motorn är igång? Går med en multimeter, men ett oscilloskåp gör jobbet bäst där.

Kan vara elektromagnetiska störningar också, men det är tveksamt om tändkablaget är samma och man kör med samma tändstift, som normalt är avstörda med intern resistor. Dessutom är resistansen i regel 2kOhm för givaren, och det skall till rätt skapliga fält för att inducera en ström som ger tillräckligt med spänning.

Att tänka på är att 5V referensen matar alla massa andra givare också, kolla upp så inga skador på kablar finns, det kan ju bakmata den vägen via 12V tex.

Det är allt jag kan komma på?

Tack - bra input!
Har läst på lite mer, loggat lite mer och lärt mig mer om ECU Master.

Allt har ju funkat klockrent innan (tidigare säsoinger) och ECU är installerade av GZ Razing, så jordningen till ECU är troligen rätt.

Mätt 5V stabilt när motorn är igång.

För vissa är det basic, men jag var inne på att TPS skulle agera mellan 0 - 5V, men så är det ju inte kalibrerat. TPS skall helst inte vara vid gränslägena vad jag förstått och det passar bra med vad som är inställt i min ECU. Igår justerade jag till TPS så att den vid stängt läge visar 0,43V som den är i kalibrerad i ECU att göra, vid fullt öppet 4,20V, så det är inte helt rätt, men vi håller det så länge.

Det jag upptäckte när jag stod och skruvade med TPS var att när jag skruvade fast den för hårt fladdrade spänningen ner till 0,22V. Antigen så skruvade jag för hårt eller så är det något fel på TPS ändå. 
Barnen sov och garaget är under deras sovrum, så det blev aldrig provkörning igår. Skall testa i helgen. 
Det enda jag inte får ihopa i huvudet är varför problemet uppstått när jag haft motorn ur, det skulle vara om jag "stött" till den när motorn stod på golvet.

Fortsättning följer.

• Like 1
Posted
10 timmar sedan, Frena sade:

Allt har ju funkat klockrent innan (tidigare säsoinger) och ECU är installerade av GZ Razing, så jordningen till ECU är troligen rätt.

Kan det var så att du fått oxid vid någon jordpunkt så att det över tid blivigt dålig kontakt?

Posted

Helt rätt att stängt spjäll skall visa över 0V, och öppet alltid under 5V för att undvika odefinierat område inom mät intervallet. Jag har haft ett liknande bekymmer med TPS givaren då felet var att axeln till spjället börjat glappa lite. Det lilla räckte för att ställa till det var tomgångsmapp skulle initieras. Givarens lägsta läge fick helt enkelt lite olika läge var gång spjället stängt.

• Like 1
Posted
3 timmar sedan, EUSSVEN sade:

Helt rätt att stängt spjäll skall visa över 0V, och öppet alltid under 5V för att undvika odefinierat område inom mät intervallet. 

Det som är mer viktigt är att TPS givaren inte når sina mekaniska ändlägen vid stängt samt fullt öppet spjäll , och då blir ju volt värdena vad dom blir.

• Like 1
Posted
On 2026-06-26 at 18:47, bexander sade:

Kan det var så att du fått oxid vid någon jordpunkt så att det över tid blivigt dålig kontakt?

Så kan det vara. Blev ingen provkörning i helgen, skall testa i veckan...

Posted
22 timmar sedan, EUSSVEN sade:

Helt rätt att stängt spjäll skall visa över 0V, och öppet alltid under 5V för att undvika odefinierat område inom mät intervallet. Jag har haft ett liknande bekymmer med TPS givaren då felet var att axeln till spjället börjat glappa lite. Det lilla räckte för att ställa till det var tomgångsmapp skulle initieras. Givarens lägsta läge fick helt enkelt lite olika läge var gång spjället stängt.

Jag hoppas på att min justering skall hjälpa - hoppas få tillfälle i veckan, blev ingen test i helgen.