Göran Nilsson Posted October 19, 2025 Posted October 19, 2025 Vad är fördel respektive nackdel med de olika inkopplingsmöjligheter med två kylare . Parallell flöde - in/ut båda kylarna samtidigt - fördelar och nackdelar? Serieflöde - in/ut inkopplade efter varandra ? Quote
swedishGT40 Posted October 20, 2025 Posted October 20, 2025 (edited) Utan att vara fluidexpert så killgissar jag på nedan. parallellt är lösningen om dom är för små kontra stammarna i systemet för att inte skapa en strypning. Serie borde vara önskvärt för de flesta fall för att maximera kylarea och effekten av kylningen. Kan fråga en fluidgubbe på jobbet sen om deras input, men dom kommer vara jobbiga o ha en massa följdfrågor säkert som jag inte kan svara på då jag inte har uppgifterna om ditt system 😉 EDIT: Pratade med en fluidtekniker på jobbet. Och dom ska ju såklart gå o bli nördiga på data vilket vi inte har i detta fall. Men kort förklarat så var vi överens om att om du har klent flöde så är parallella kylare att föredra(obs, se till att ha samma rörlängder) men det reducerar flödet då volymen ökar för en given punkt i systemet. Har du bra flöde i pumpen så är alltid seriell koppling att föredra för att få ut max kylkapacitet. Edited October 20, 2025 by swedishGT40 Quote
Göran Nilsson Posted October 20, 2025 Author Posted October 20, 2025 9 timmar sedan, swedishGT40 sade: Utan att vara fluidexpert så killgissar jag på nedan. parallellt är lösningen om dom är för små kontra stammarna i systemet för att inte skapa en strypning. Serie borde vara önskvärt för de flesta fall för att maximera kylarea och effekten av kylningen. Kan fråga en fluidgubbe på jobbet sen om deras input, men dom kommer vara jobbiga o ha en massa följdfrågor säkert som jag inte kan svara på då jag inte har uppgifterna om ditt system 😉 EDIT: Pratade med en fluidtekniker på jobbet. Och dom ska ju såklart gå o bli nördiga på data vilket vi inte har i detta fall. Men kort förklarat så var vi överens om att om du har klent flöde så är parallella kylare att föredra(obs, se till att ha samma rörlängder) men det reducerar flödet då volymen ökar för en given punkt i systemet. Har du bra flöde i pumpen så är alltid seriell koppling att föredra för att få ut max kylkapacitet. Tusen tack för ett utförligt svar. 👍 Jag hade planerat för att beställa en racingtermostat , samma firma har högflödes vattenpumpar så jag köper det också. Sedan gör jag ett nytt rör och kopplar kylarna i serie. Dessa modifieringarna gör jag i vinter och då blir inte utvärderingen förrän till våren -26. Quote
tpau Posted October 20, 2025 Posted October 20, 2025 Mer en diskussionspunkt. Men borde inte värmeväxlingen mot omgivande luft vara det som styr mest? Tänker att vattnets förmåga att leverera värme till aluminiumet borde vara högre än aluminium till luft. Ju högre delta mot mediet du ska föra över värme till desto bättre. Det är differensen i temperatur som driver energiflödet. Dvs ju större del av kylaren som är varm desto mer effekt går det att kyla bort till luften. Så är behovet att få bort så mycket värme det bara går och vi inte är så intresserade av att minimera returtemperaturen borde väl många korta parallella tuber ge mest avkyld effekt. Dvs två parallella kylare. Vill vi istället att komma ner så lågt som möjligt i retur-temp under så många driftsfall som möjligt borde en lång kylare vara bra. Dvs en charge cooler borde vara lång dvs seriell. Är det flödeshastighet på kylvätska i tuberna i kylaren som din kollega vilje hålla uppe för att få bra värmeöverföring kylvätska till aluminium? Hade jag byggt kylsystem med två kylare i hobbybil hade jag naivt satt dom parallella. Quote
swedishGT40 Posted October 21, 2025 Posted October 21, 2025 Som sagt så var det hundra frågor och parametrar som spelar in för att ge ett korrekt svar. Parametrar som Göran mest sannolikt inte kommer kunna ge. Dvs. istället går vi på antagandet att kylarna tillsammans ger samma area (dvs. två parallella ger samma area som en stor) och då endast tar hänsyn till tryckfall i systemet. Om inte dessa förutsättningar gäller så är det inte säkert rekommendationen gäller heller. Det finns säkerligen någon på detta eminenta forum som kan räkna på ett fall som är närmare sanningen för dom bilar vi bygger än en stationär kylare som är det vi hanterar på jobbet. Då ska du nog gå på det svaret istället. Även om dom stationära kylarna har kraftigt forcerat luftflöde genom fläktar. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.