Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag har ett en facksgarage i en länga som ligger lite avsides från boende. Jag har vägg till garagen bredvid mej. 

Funderar på göra lite glasfiberprylar och skulle helst gjuta i garaget och sedan ta dem till en annan plats för slipning mm.

Tänkte köpa en bra mask och montera insug,utsugsfläkt, låsa porten på glänt och bara gjuta pä sommaren då tempen tillåter.

Låter det görbart?

Posted

Låter görbart med epoxi, lukten är ju ganska begränsad. Ska du ha polyester behöver du tåliga grannar. Nyare sorter av polyester luktar visserligen mindre men ändå betydande, härdar dessutom i +5 grader.

Posted

En bra mask är alltid en bra investering och någon form av ventilation är bra. Ska man generalisera lite så brukar man säga att ångorna från epoxi inte är så farliga men hudkontakt med våt epoxi är farligt.  Man ska även titta på hur ofta man använder epoxi. Det sägs att var människa kan ta emot en viss mängd i kroppen innan man blir allergisk. Så är man försiktig har man en lång karriär framför sig.

Att du plastar med försiktighet ett par gånger i det lilla garaget är inget att oroa sig för. Engångshandskar, gärna med en extra tunn handske på utsidan, mask och en engångsoverall är en bra början.

• Like 1
Posted

Jag plastade fogar på en plywoodbåt med biltemas polyester och lackade den med polyuretanlack.

Polyestern luktade enormt mycket, även ut ur garaget, men en vanlig kolfiltermask tog det mesta.

Lacken gav så mycket lösningsmedelnk luften att plasten över lysrörsarmaturerna krackelerade.

Sen har jag precis plastat en lite dutt med epoxi, det var typ luktfritt. 
Använd dammsugaren när du slipar.

/T

• Like 1