HovstaSX360 Posted February 20 Posted February 20 I en GT 40 tråd skrev någon nyligen om sina problem med frigång mot bakrutan och platta respektive välvda rutor. Följande relaterar inte till den GT40:in då den hade ett luftfilter och problemet gällde mekanisk frigång. Det påminde mig dock om en bekant som hade stående webrar på sin GT40 och problem med motorgången, som han trodde hade att göra med närheten till bakrutan. Han försökte lösa det genom att med en varmluftspistol göra rutan mer välvd. Hur det gick minns jag inte men i samband med det hittade jag en intressant artikel om trattars utformning som jag nyligen hittade igen. Kändes inte rätt att peta in det i GT40 tråden då det inte relaterade till hans problem så det fick bli här i stället. RET_Bellmouth_Sept.pdf Quote
tpau Posted February 20 Posted February 20 Annan intressant läsning från någon som kör motor dynor och flödesbänk. https://www.emeraldm3d.com/articles/emr-adj-length-intake/ /T 1 Quote
HovstaSX360 Posted February 21 Author Posted February 21 Om jag minns rätt så var det så att min kamrat med GT40:n kopplade ihop motorgången med att bakrutan var blöt av bensin. Kanske inte hade varit ett problem med insprutning som har spridarna närmare motorn. Detta behandlas i någon mån i artikeln jag länkade med bilder på en ring av bränsledimma en bit utanför tratten. Quote
super7 Posted February 21 Posted February 21 Motor trimning är ett intressant ämne. För det vill jag påstå att detta är om man dra det till sin spets. Jag har en massa motor trimmare i min kompis krets och man försöker ju lära sig så mycket man kan. En sak som dom flesta har som grundregel men kan så klart tummas på vid plastbrist, är att avståndet från tratt kanten till väggen på luftburken skall minst vara halva diametern av spjälldiametern tex 50 mm spjäll då är min måttet 25 mm. //Nisse 1 Quote
Sala or bust Posted February 27 Posted February 27 Menar du radiellt eller axiellt ? Eller båda ? Quote
super7 Posted February 27 Posted February 27 Jag skulle säga båda. Det är ju bara att titta på luftens väg genom tratten. För några år sen upptäckte jag ett intressant sak som backar upp detta. Jag kopplade in en map sensor på min se7en, har 4-spjälls hemma byggt insug 4*50 efter en del loggning och funderingar vad som händer...fick ett litet undertryck i insuget mins inte riktigt varvtalet men 5500 och uppåt. Gjorde nya trattar som var betydligt kortare och detta fenomen var borta. //Nisse Quote
TMB Posted February 28 Posted February 28 Jeg har gjort tilsvarende forsøk som er nevnt i ene artikkelen her i flowbenken vedrørende trakter og rett rør. jeg er såpass heldig at jeg har litt overkapasitet på vakuum og PC som korrigerer CFM målingene ettersom vakuumet endrer seg. ( vannsøyle) forskjellene på gode og dårlige trakter blir markant større om en flower med høyt vakum. 10WC vs 28WC. Det er tydelig at pulseringene som en motor lager ikke kan reproduseres i med statisk vakuum. dere bør prøve å kone traktene 7grader etter trompeten helt inn til spjeldet. Noe mer konus over en lengre lengde og luften begynner å danse langs veggene i trakten. 1 Quote
Sala or bust Posted March 1 Posted March 1 Ok, låter rimligt. Bygger luftburk till en hoj med insprutning och gissar att form och volym i orginalburken inte bara är framgissat. Jag tror jag klarar R/2 i båda riktningarna.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.