Jump to content

Växellådan rasade

Recommended Posts

Hade en underbar dag på Kinnekulle idag. Lite halt i början, men fästet tilltog på eftermiddagen då värmen tilltog. Efter intensivt körande så hände följande, efter kvarnkurvan som jag kör på fyrans växel gasade jag på innan bron. Det brukar släppa ner mot backen och guppet, men nu hackad det till, sedan brakade det.  Fyran blev ränsad! Hackar väldigt, men alla andra växlar fungerar bra, så det gick bra att ta sig hem igen.

växellådan är en Aisin J160, och de har en svaghet, just 4ans växel. Skall finnas ett sätt att bearbeta just den delen enligt australiensiska forum.

Frågan är om man skall byta hela växellådan  till en annan typ? eller laga upp denna?

Motor är SAAB B234 med en TD04HL-19T, så mycket vrid blir det. Spridare på 880cc. Har mappar den att avsiktligt inte ge för mycket bottenvrid, men det tog ut sin rätt ändå☹️.

Att bara laga kommer på sikt ej fungera utan modifikationer, så en låda som klara mer vrid från början borde vara mer vettigt.

Vad kan passa till denna motor? Svepet som sitter på nu är påsvetsat  för att passa. Har läst att vissa opellådor passar direkt, men att även de är för svaga?

Gissar att det finns vänliga själar på vårt forum som kan ge mig råd i denna fråga?

Nu har man hela vintern att arbeta med detta👍🏻

IMG_5021.jpeg

Finns en kille som svetsar valfri  BMW låda till Saab motorer ( har jiggar ) i grästorp 

5-6  vxl disel  , m3 , du väljer 

liten nackdel kan va låg högsta växel , BMW kör med korta slutväxlar  

sök —> 

Brandtab på fejjan   , svetsa min GTR Skyline låda som fortfarande står i garaget 😂

Han har byggt några hundra drifting lådor . 

för övrigt är Opel lådan inte så dålig men  vete fan om de tål 2.3:an med mööööe ladd , min överlevde nästan 10 år med 2.0 och 1.5 bar men då endast 195 r-däck så det spinner istället för går sönder  , gissar kanske 400+ NM 

Byte planerat dåligt med sync på 3:an nu 

Edited by LUPUS

Tack för goda råd.

En tanke kan vara att byta till B204 och varva mer för att spara lådan. Har en i garaget.

Eller byta till en kraftigare låda.

Men det är väldigt beroende framkallande med mkt vrid helt klart. Just nu laddar uppsättningen ca 1.4 bar via en lookup table. Vågar inte styra den med en PID regulator utan kontrollerade förhållanden.

Den nedmonterande processen har startat så smått.

IMG_5028.jpeg

IMG_5029.jpeg

IMG_5027.jpeg

Vrid är kul 🤘inte så noga med växel , men jag har Varvstopp på 7200 gissar du får stanna tidigare. Tror kolv hastighet ganska fort blir stor med den veven 

Vid en snabb inspektion ser man att 4ans kugghjul blivit illa friserat.

Ett alternativ är att plocka i ett nytt kugghjul eller en ny låda med drivlina som ger mindre vridmoment?

Ett nytt kugghjul måste i så fall förstärkas samtidigt som man åker på nya låsbrickor när man plockar ihop just den axeln igen, för korrekt spel.

Var hittar man i så fall låsbrickor till just den här modellen 🧐

IMG_0008.jpeg

IMG_0009.jpeg

Är det en vanlig låda ? Bara skruva över Bell house på ny och köra igen är ju enklast , sänk momentet 10% på 4:an och håll tummarna , det jag väl gått ganska många år innan. 

• Like 1

Stämmer, funderar även på att byta till 2l varianten jag har i garaget, mindre vrid och varva mer.

Motorstyret är ett maxxecu, och har idag ingen hårdvara som vet vilken växel som används. 
Men hastighet via lådan samt motorvarvtal, är inkopplat. På så vis kan man få ihop ett logiskt uttryck att ladda mindre inom ett visst intervall. 
Maxxecu är rätt finurligt. 🙂

Demonteringen har stannat av i väntan på adekvata verktyg, provade lite näthandel från fjärran östern denna gång.

Logiska ratio styr jag på , luriga är att få till bra intervall på vad som är ” rätt” växel och fina signaler in 

Begränsar ladd på 1 och 2 för att minimera att det spinner för mycket

Framkopplad anti spinn 😂

Edited by LUPUS

5 timmar sedan, EUSSVEN sade:

Stämmer, funderar även på att byta till 2l varianten jag har i garaget, mindre vrid och varva mer.

Motorstyret är ett maxxecu, och har idag ingen hårdvara som vet vilken växel som används. 
Men hastighet via lådan samt motorvarvtal, är inkopplat. På så vis kan man få ihop ett logiskt uttryck att ladda mindre inom ett visst intervall. 
Maxxecu är rätt finurligt. 🙂

Demonteringen har stannat av i väntan på adekvata verktyg, provade lite näthandel från fjärran östern denna gång.

Har du givare på kardanaxeln så räknar boxen ut vilken växel du har i och du kan sänka laddtrycket på valfri växel. 
Och även ställa olika tryck på olika varvtal. Men det har du säkert koll på redan. 

2 timmar sedan, Tomas m sade:

Har du givare på kardanaxeln så räknar boxen ut vilken växel du har i och du kan sänka laddtrycket på valfri växel. 
Och även ställa olika tryck på olika varvtal. Men det har du säkert koll på redan. 

Jag har en begränsning programmerat i min MaxECU så att jag inte får fullt laddtryck förren 3000rpm i 3:ans växel. Dessutom har jag en generell begränsning på tre olika nivåer på laddtrycket som är valbart via Mdash.