Jump to content

BT till rattknappar?


Recommended Posts

Hej

Vi är ganska många som har rattar som går att ta loss. jag hittar ingen billig lösning med BT mellan ratten och styrning av blinkers, ljus och tuta till exempel förutom denna som är ganska dyr trots allt och man är hänvisad till deras "platta med knappar" och kan inte använda eget på rattsidan. https://blinkstop.co.uk/shop/freewheel/freewheel-easyfit-4

Jag skulle vilja ha en sändare med batteri och sladdar till egna knappar, liten att sätta på baksidan av ratten och en mottagare med sladdar till styrningen av lampor/tuta. Är det så svårt att få till? Den behöver ju inte vara konfigurerbar utan bara koppla upp och sen på/av vid tryck ev att man har fjädrande på för tutan.

Jag kan inget om elektronik men är det så svårt? Ett litium knappcellsbatteri räcker väl ganska länge? 

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Jag är långt ifrån att vara expert på elektronik men har byggt en del i mitt hemautomation. Dels finns ju BT men antar att i ditt fall att det inte behöver vara BT. Jag har t.ex. ett sensornätverk byggt med Arduino med en "gateway" (eller controller/mottagare) och till dessa en RF sändare/mottagare. Känns som görbart med ett Arduino chip i ratten med batteri för att samla ihop signaler och sen en mottagare med reläer. Men misstänker att det blir en del pill 😄 

Finns dock ett bra community runt detta och då tänker jag på https://www.mysensors.org/ (startat av en svensk kille).

Mitt sensor-närverk mest bara tuffar och går.

(sen har jag protokollen Zigbee och Z-wave också men tror ovan är mer lämpligt i en sådan tillämpning)

NOTE: Jag kör alla mina sensorer med konstant spänning så har ingen erfarenhet på batteridrift

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, vedde sade:

Jag skulle vilja ha en sändare med batteri och sladdar till egna knappar,

Jag är också intresserad av ett sådant system, har ingen aning hur man gör. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Link to comment
Share on other sites

Jo har ju en sån redan i tidig version men vill ha trådlöst.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Fyrkanals fjärrkontroll med reläkort finns ju, och var en tanke som jag hade ett tag. Kostar som ett par mjukglassar på wish.

Beror ju på vilka funktioner man vill ha. 

Jag ska ha belysta knappar, så det blir två släpskor mot rattaxeln, eller en kabelrulle till airbag, och blir det löstagbart nav, så är det bara att ha ett par fjädrande stift mot en kontakt i rattnavet.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Klickat hem ett litet fjärrstyrt kit med 4 kanaler och fjärrkontroll- får se om jag kan hacka itu dem och köra egna knappar från ratten- kul att testa ju!
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, vedde sade:

Klickat hem ett litet fjärrstyrt kit med 4 kanaler och fjärrkontroll- får se om jag kan hacka itu dem och köra egna knappar från ratten- kul att testa ju!
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Spännande 🧐

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, vedde sade:

Klickat hem ett litet fjärrstyrt kit med 4 kanaler och fjärrkontroll- får se om jag kan hacka itu dem och köra egna knappar från ratten- kul att testa ju!
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Intressant. Du har ingen länk till det du du köpte? 🙂

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

28 minuter sedan, vedde sade:

det var bra pris för att leka med 🙂 Hitta en 4 kanals men låg på 900 kr

Link to comment
Share on other sites

Guru vet jag inte, men har lite erfarenhet inom sådant. 
Glöm Arduino och BT när det kommer till batteridrift med hemmapulade saker.
En sådan 4-kanals RF-grunka är helrätt till din applikation.
Är ingen fördröjning och man kan ställa det så att ett relä drar så länge man håller en knapp intryckt.
Det som är beskrivet i denna fantastiska översättning:
2. Jogga: utskärningslocket är icke-ockupation, JP1 och JP2 ansluts inte heller. 
jogga: tryck på en knapp är PÅ, lossa fingret på samma knapp som är AV (behöver en kanalomkopplare och en knapps fjärrkontroll).

Det enda är väl att man antagligen inte kan manövrera två relä samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Den fjärrkontrollen jag har så kan man endast välja momentan eller växlande på alla samtidigt. Tänkte göra en Arduinolösning för blinkers med timer, tre korta blink, varningsblink osv,  hel/ halv men skrotade den idén när jag såg Motogadget, då den löser alla mina idéer med blinkerstimer, övervakad för lampfel, tändning, startspärr och allt annat smart med bara en tråd från mina 6 rattknappar. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju en tidig motogadget med sagda funktioner men ville ha ratten helt trådlös. Vi får väl se hur jag lyckas eller inte.
Aliexpress och temu junk har ju fallerat för mig tidigare när jag hade RFId tändning som sade upp sig.
Kul att testa billiga lösningar och se om man kan få det att funka.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick leverans idag får väl se vad som går att göra med fjärren och koppla in externa knappar istället för de på kontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag plockat lite men inte hunnit testa något eller se hur jag kan ersätta knapparna med externa.
/Veddee998fa578c14d4ea912a9bc5db2fcb06.jpgb0f60603b88d541db100a91631d442bf.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

De runda blecken sluter mellan en gemensam för alla och varje kanal. Pilla bort dom och löd tråd från mitten till varsin rattknapp, och den gemensamma till alla knappar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, fick isär fjärren och fick lött på sladdar - fick den att funka och fick plats i ratten, MEN den levererar 12v ut på alla 4 kanaler och jag kör med Motorgadet vilken endast sluter på jord på knapparna så jag måste ha reläer mellan mottagaren och Motorgadgeten! kommer nog gå efter lite testande. - var inte så svårt som jag trodde och ballt att kunna tuta 200m från bilen 🤣

Bilder kommer

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Ok nästa grej, kopplade lite fel och då brann en av utgångarna som nu slutat funka- suck- tur att den var billig och tänkt som test.
Jag har ett vanligt relä med 4 stift och jag har fått till det så att jag får ut jord när jag petar in 12v. Däremot vill jag ha det så det inte blir kvar tills nästa knapptryck. Nu så aktiverar jag med ett knapptryckning och sen ligger den kvar, jag vill att den slår ifrån så fort jag släpper knappen?
Är det ett växlande relä?
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Aha - Tack för era visa insikter för en el-idiot som jag - då fattar jag den funktionen och slipper extra reläer.

@Christer J - jag har ju +(12v) på alla "B" som då gör att jag får ut + i "A" & "C" enligt anvisningen - men om jag förstår dig rätt så kan jag istället bygla alla "B" med -(Jord) så får jag momentant slutande mot jord direkt ur reläet? Om jag också flyttar om den lilla bygeln?

Borde lösa alla mina problem i så fall 😮‍💨 :prop:

Testar vidare ikväll i den trasiga testriggen i väntan på en ny - hittade samma på Amazon för samma pris men leverans från deras lager i Spanien så den tar 4 dagar hem med frakt istället för 3 veckor från Fruugo 🤣

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eureka!
Nu funkar den som den ska mot min Motogadget!
Nu inväntar jag bara den nya enheten så jag kan sätta ihop allt.
Tack för all hjälp!
Bilder hur jag gjort kommer strax
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...