Jump to content

Angående: Fästen för motor och växellåda.


Recommended Posts

Hejes

Jag kommer behöva göra en adapterplatta mellan motor och växellåda. 

Men då började jag fundera på och göra den som en del av ramen. Men då blir ju motor och låda stumt. 

Bra eller helt galet?

Vibrationer stör mig inte.

Ett exempel på platta som går ut och har fästen.

0031-750x750w.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jag har monterat min motor i mitt bygge helt stumt men har gummiupphängning av växellådan så den slipper ta upp ramens flex.  Men har inte provkört ännu.

Tack för du tar dig tid att svara. Låter intressant.

Jag skulle ju kunna välja att ha adapterplattan bultad i ramen men med gummi distanser visserligen.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog velat ha lite mjukt emellan, men jag är också mest intresserad av att åka landsväg.

Sjuor med MC motor har ofta stumt monterade motorer. De verkar klara sig men ibland hör man rykten om att mycket vibrerar loss. 

En V6a ska ju gå väldigt vibrationsfritt och en modern motor med lätta interna komponenter borde ju skaka desto mindre.

Skramlar det för mycket kan du bygga annorlunda, se till att det finns utrymme så det går?

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, tpau sade:

Jag hade nog velat ha lite mjukt emellan, men jag är också mest intresserad av att åka landsväg.

Sjuor med MC motor har ofta stumt monterade motorer. De verkar klara sig men ibland hör man rykten om att mycket vibrerar loss. 

En V6a ska ju gå väldigt vibrationsfritt och en modern motor med lätta interna komponenter borde ju skaka desto mindre.

Skramlar det för mycket kan du bygga annorlunda, se till att det finns utrymme så det går?

Detta är en 4 cyl maskin. Men värsta som kan hända är ju att man får bygga om tänker jag om det blir helt åt skogen.

Men ibland är det kul och dela sina tankar.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju göra "öron" som inte sticker ut superlångt, och sen göra något mellan ramen och adaptern... Då kan du ju börja stumt och bara bygga en ny mellandel om det skakar för mycket... 

Vet inget om motorn du ska använda, har den balansaxlar? Fyror har ju sämre secondary balance (vad det nu heter på svenska) men bra primary.. ska påverka mer på motorer med större volym, vet inte om 2 liter räknas dit... 🤔

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Fizz sade:

Du kan ju göra "öron" som inte sticker ut superlångt, och sen göra något mellan ramen och adaptern... Då kan du ju börja stumt och bara bygga en ny mellandel om det skakar för mycket... 

Vet inget om motorn du ska använda, har den balansaxlar? Fyror har ju sämre secondary balance (vad det nu heter på svenska) men bra primary.. ska påverka mer på motorer med större volym, vet inte om 2 liter räknas dit... 🤔

Ah jag har troligen löst det hur jag kommer göra 🙂 Efter lite diskussioner med en annan byggare. 

Men ja motorn har original balansaxlar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...