Jump to content

Honda cbr 1000RR paddel växel


Thecube

Recommended Posts

Hej!

jag är ny på forumet och är osäker på om jag är på rätt ställe, ber om ursäkt om det är fel!

 

jag håller på med ett crosskart projekt med en cbr motor ifrån 2010.

jag är nyfiken på hur man får till att bygga ett paddelsystem? Vill alltså kunna växla upp och ner utan att behöva trycka in koppling.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det enklaste sättet att växla utan att koppla brukar ju inbegripa att man samtidigt med växelbytet bryter tändningen ett par millisekunder strax innan man trycker i nästa växel.

Inget jag har nån erfarenhet av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Quick shift brukar det kallas har jag för mig, det som Kjell pratar om. Här har du nåt.

Men det är ju inga paddlar utan är tänkt att sitta på axeln till växellådan. Det vanliga är väl att folk har en växelspak man petar framåt eller bakåt.

Här fanns en dyr paddelrackare, som passar deras quick shifter.

Link to comment
Share on other sites

Mekaniska brukar vara av typen Push-pull kablar som bla används till utombordare på båtar, annars någon form av pneumatisk hydraulik eller elmotorer, båda bör kompletteras med en Quick-shift som bryter tändning på väg upp och blippar gasen på väg ner.
Sök lite på paddlar så finns nog lite blandad info.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har hjälpt en rally förare att installera samt justera in gear cut på hans rallybil när han bytte till en sek låda.

Funktions mässigt så är det ju rätt likt en mc-växellåda.

Det sitter en lastcell på växellänkaget som går till växellådan sen så sitter det en växelindikator på växeltrumman som håller reda på

när växlarna är i.

I kompisens rallybil sitter det en eftermarknads insprutning som har funktionen gear cut och i den korta korta förklaringen

så ställer man i en last i Nm som lastcellen påverkas när man drar i växelspaken och då bryts tändningen för att sedan när växelindikatorn 

tycker att växeln har kommit i sitt läge då släpps tändningen på igen.

 

//Nisse 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...