Thecube Posted February 20 Share Posted February 20 Hej! jag är ny på forumet och är osäker på om jag är på rätt ställe, ber om ursäkt om det är fel! jag håller på med ett crosskart projekt med en cbr motor ifrån 2010. jag är nyfiken på hur man får till att bygga ett paddelsystem? Vill alltså kunna växla upp och ner utan att behöva trycka in koppling. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 20 Share Posted February 20 Det enklaste sättet att växla utan att koppla brukar ju inbegripa att man samtidigt med växelbytet bryter tändningen ett par millisekunder strax innan man trycker i nästa växel. Inget jag har nån erfarenhet av. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted February 20 Share Posted February 20 Quick shift brukar det kallas har jag för mig, det som Kjell pratar om. Här har du nåt. Men det är ju inga paddlar utan är tänkt att sitta på axeln till växellådan. Det vanliga är väl att folk har en växelspak man petar framåt eller bakåt. Här fanns en dyr paddelrackare, som passar deras quick shifter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 21 Share Posted February 21 Mekaniska brukar vara av typen Push-pull kablar som bla används till utombordare på båtar, annars någon form av pneumatisk hydraulik eller elmotorer, båda bör kompletteras med en Quick-shift som bryter tändning på väg upp och blippar gasen på väg ner.Sök lite på paddlar så finns nog lite blandad info./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted February 24 Share Posted February 24 Jag har hjälpt en rally förare att installera samt justera in gear cut på hans rallybil när han bytte till en sek låda. Funktions mässigt så är det ju rätt likt en mc-växellåda. Det sitter en lastcell på växellänkaget som går till växellådan sen så sitter det en växelindikator på växeltrumman som håller reda på när växlarna är i. I kompisens rallybil sitter det en eftermarknads insprutning som har funktionen gear cut och i den korta korta förklaringen så ställer man i en last i Nm som lastcellen påverkas när man drar i växelspaken och då bryts tändningen för att sedan när växelindikatorn tycker att växeln har kommit i sitt läge då släpps tändningen på igen. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.