Jump to content

Tips inför köp av Locost 7


Göran 62

Recommended Posts

Den ser väl relativt väl ihopskruvad ut. Alla byggen är dock lite olika så det är viktigt att provsitta/provköra så att bilen passar dig,  Det enda som stör mig är att den har förgasare istället för insprutning men det är ju mer en personlig smaksak.

Link to comment
Share on other sites

Tack Mats,

Ja, den ser väl inte så dum ut.

Att alla är olika tycker jag är en del av charmen med Locost. Samtidigt som just den specifika bilen skall passa just dig.

Misstänker att du har en själv Mats?

Mvh. Göran 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog rekommenderat att inventera dina egna kunskaper och vad du vill göra. 
Olika bilar har olika styrkor och reflekterar ofta styrkor och svagheter hos sin ursprungliga byggare och eventuella senare ägare.
Jag hade inte oroat mig så mycket för maxeffekt eller minivikt, även en tung slö sjua är ganska speciell och snabb jfr vanliga bilar.

Försök köpa en bil som fyller så många rutor som möjligt.
Sen är en sjua inte så komplicerad så mycket går att åtgärda för rimlig insats.

Några tankar inför att ta en okänd sjua i bruk.

  • Kontrollera alla hjulupphängningar och bärarmar för sprickor, glapp, och att det är åtdraget.
  • Kontrollera att motor, drivlina, stol och säkerhetsbälte sitter fast.
  • Kontrollera att huvens fastsättning fungerar.
  • Mät hjulvinklar runt om samt kolla att hörnbalansen är rimlig.

/T

Link to comment
Share on other sites

Det ligger väl flera Seven/Locost ute så länka gärna om du vill ha specifika tankar.

Jag som SFRO-besiktningsman har ju haft förmånen att köra många olika bilar under mina dryga 20 år och en sak som jag reflekterat över är att konceptet "Locost/Seven" kan upplevas väldigt annorlunda beroende på hur bilen är byggd. Förutom det självklara i att en breddad, förlängd och förstärkt bil med amerikansk V8 är annorlunda än en bil byggd enligt "bokdimensionerna" med Ford X-flow, så skiljer det en hel del även mellan bilar av "samma" typ (Westfield till exempel). Motorkaraktär och växellåda är förstås en sak men också hur inredningen är gjord (klädd eller inte till exempel).

Det är svårt att säga vad som är "bäst" men ett tips är att försöka komma ut och titta på olika bilar för att du ska kunna skapa dig en uppfattning om vad som är viktigt för dig.

Att få provköra olika bilar kan ju vara svårt men finns det möjlighet, gör det. Eller bli i alla fall skjutsad. Skillnaden är stor mellan en väl ihopskruvad bil utan större vibrationer, oljud mm och bilar som inte alls känns lika solida.

Det kan också vara bra att försöka bedöma vad det är i bilen som är enklare att anpassa till dina önskemål, och vad som är svårt att ändra. En bil med knepiga proportioner ("för hög" huv/scuttle, framhjul som sitter för långt bak etc.) är svårt att fixa medan det kanske är rätt enkelt att byta ruta, skärmar och belysning. Det som också kan vara riktigt bökigt att komma tillrätta med är dåliga geometrier i hjulupphängningarna.

Jag skulle rekommendera att välja en bil som säljs i godkänt skick (på riktigt) dvs med trepunktsbälten, någorlunda rätt angiven motoreffekt (kolla mot regbevis) och helst korrekt belysning.

Torbjörns tips ovan är bra också.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minuter sedan, tpau sade:

Jag hade nog rekommenderat att inventera dina egna kunskaper och vad du vill göra. 
Olika bilar har olika styrkor och reflekterar ofta styrkor och svagheter hos sin ursprungliga byggare och eventuella senare ägare.
Jag hade inte oroat mig så mycket för maxeffekt eller minivikt, även en tung slö sjua är ganska speciell och snabb jfr vanliga bilar.

Försök köpa en bil som fyller så många rutor som möjligt.
Sen är en sjua inte så komplicerad så mycket går att åtgärda för rimlig insats.

Några tankar inför att ta en okänd sjua i bruk.

  • Kontrollera alla hjulupphängningar och bärarmar för sprickor, glapp, och att det är åtdraget.
  • Kontrollera att motor, drivlina, stol och säkerhetsbälte sitter fast.
  • Kontrollera att huvens fastsättning fungerar.
  • Mät hjulvinklar runt om samt kolla att hörnbalansen är rimlig.

/T

Tack Tobjörn,

Många bra tips och tankar som jag tar med mig.

Ja, varje bil är ju unik på sitt sätt. Och motoreffekten kontra vikten ger ju som du skriver fin prestanda jämfört med en vanlig bil oavsett motorval. En låg sittställning förhöjer ju fartkänslan ytterligare. 

Mvh. Göran 

Link to comment
Share on other sites

48 minuter sedan, therealpinto sade:

Det ligger väl flera Seven/Locost ute så länka gärna om du vill ha specifika tankar.

Jag som SFRO-besiktningsman har ju haft förmånen att köra många olika bilar under mina dryga 20 år och en sak som jag reflekterat över är att konceptet "Locost/Seven" kan upplevas väldigt annorlunda beroende på hur bilen är byggd. Förutom det självklara i att en breddad, förlängd och förstärkt bil med amerikansk V8 är annorlunda än en bil byggd enligt "bokdimensionerna" med Ford X-flow, så skiljer det en hel del även mellan bilar av "samma" typ (Westfield till exempel). Motorkaraktär och växellåda är förstås en sak men också hur inredningen är gjord (klädd eller inte till exempel).

Det är svårt att säga vad som är "bäst" men ett tips är att försöka komma ut och titta på olika bilar för att du ska kunna skapa dig en uppfattning om vad som är viktigt för dig.

Att få provköra olika bilar kan ju vara svårt men finns det möjlighet, gör det. Eller bli i alla fall skjutsad. Skillnaden är stor mellan en väl ihopskruvad bil utan större vibrationer, oljud mm och bilar som inte alls känns lika solida.

Det kan också vara bra att försöka bedöma vad det är i bilen som är enklare att anpassa till dina önskemål, och vad som är svårt att ändra. En bil med knepiga proportioner ("för hög" huv/scuttle, framhjul som sitter för långt bak etc.) är svårt att fixa medan det kanske är rätt enkelt att byta ruta, skärmar och belysning. Det som också kan vara riktigt bökigt att komma tillrätta med är dåliga geometrier i hjulupphängningarna.

Jag skulle rekommendera att välja en bil som säljs i godkänt skick (på riktigt) dvs med trepunktsbälten, någorlunda rätt angiven motoreffekt (kolla mot regbevis) och helst korrekt belysning.

Torbjörns tips ovan är bra också.

Tack Gustaf,

Ytterligare bra tankar och tips! Man bugar. Bilen jag hade i åtanke är https://www.blocket.se/annons/uppsala/lotus_super_seven_replica_locost/1000447353

Det är möjligtvis inte så att du har kännedom om den?

Mvh. Göran 

Link to comment
Share on other sites

OK! Det är inte en bil jag känner till (den är besiktad av SFRO innan vårt elektroniska besiktningssystem infördes) men av det jag kan se på bilderna så är det en bil med Sierraspindlar fram vilket brukar ge okej geometri. Det jag tror man ska göra är att byta fjädrar fram, de ser ut att vara för korta och klena med risk att de bottnar i sig själva (coil bind). Man ser att fjäderplattformen är uppskruvad långt och att det är väldigt tätt mellan fjädervarven. Men det är ju en enkel och billig sak att fixa. Jag skulle också rekommendera att man kollar upp hur tändningen styrs, med Zetec som saknar fördelare finns det olika bra sätt att lösa tändningen. Det enklaste ger ett fast tändläge på 10 grader hela tiden och det ger en ganska tråkig motor.

Specen i övrigt känns vettig, det ser i mina ögon ut som en bil som körts efter reggning utan att man ändrat massa saker vilket tyder på att den fungerar. Zetec är en trevlig motor, MT-75 en trevlig växellåda (speciellt om man har fräscha bussningar i växellänkaget) och jag tror det är en bil som har möjlighet att ge en ganska "ren" och rolig körupplevelse, kvick och rolig utan att vara så extrem att den blir onödigt jobbig.

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, therealpinto sade:

OK! Det är inte en bil jag känner till (den är besiktad av SFRO innan vårt elektroniska besiktningssystem infördes) men av det jag kan se på bilderna så är det en bil med Sierraspindlar fram vilket brukar ge okej geometri. Det jag tror man ska göra är att byta fjädrar fram, de ser ut att vara för korta och klena med risk att de bottnar i sig själva (coil bind). Man ser att fjäderplattformen är uppskruvad långt och att det är väldigt tätt mellan fjädervarven. Men det är ju en enkel och billig sak att fixa. Jag skulle också rekommendera att man kollar upp hur tändningen styrs, med Zetec som saknar fördelare finns det olika bra sätt att lösa tändningen. Det enklaste ger ett fast tändläge på 10 grader hela tiden och det ger en ganska tråkig motor.

Specen i övrigt känns vettig, det ser i mina ögon ut som en bil som körts efter reggning utan att man ändrat massa saker vilket tyder på att den fungerar. Zetec är en trevlig motor, MT-75 en trevlig växellåda (speciellt om man har fräscha bussningar i växellänkaget) och jag tror det är en bil som har möjlighet att ge en ganska "ren" och rolig körupplevelse, kvick och rolig utan att vara så extrem att den blir onödigt jobbig.

Tack! Imponerande kunskap från dig! Det uppskattas 👍 Den tål att funderas vjdare på med andra ord. 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, therealpinto sade:

Hoppas att det framgick att jag inte ser några stora risker eller problem med bilen. Jag får en "bra magkänsla" av annonsen på distans 🙂

Tack än en gång. Uppskattar verkligen dina svar, din kunskap och ditt engagemang. God Jul förresten 🎅

On 2023-12-23 at 12:51, therealpinto sade:

OK! Det är inte en bil jag känner till (den är besiktad av SFRO innan vårt elektroniska besiktningssystem infördes) men av det jag kan se på bilderna så är det en bil med Sierraspindlar fram vilket brukar ge okej geometri. Det jag tror man ska göra är att byta fjädrar fram, de ser ut att vara för korta och klena med risk att de bottnar i sig själva (coil bind). Man ser att fjäderplattformen är uppskruvad långt och att det är väldigt tätt mellan fjädervarven. Men det är ju en enkel och billig sak att fixa. Jag skulle också rekommendera att man kollar upp hur tändningen styrs, med Zetec som saknar fördelare finns det olika bra sätt att lösa tändningen. Det enklaste ger ett fast tändläge på 10 grader hela tiden och det ger en ganska tråkig motor.

Specen i övrigt känns vettig, det ser i mina ögon ut som en bil som körts efter reggning utan att man ändrat massa saker vilket tyder på att den fungerar. Zetec är en trevlig motor, MT-75 en trevlig växellåda (speciellt om man har fräscha bussningar i växellänkaget) och jag tror det är en bil som har möjlighet att ge en ganska "ren" och rolig körupplevelse, kvick och rolig utan att vara så extrem att den blir onödigt jobbig.

Tack! Imponerande kunskap från dig! Det uppskattas 👍 Den tål att funderas vjdare på med andra ord. 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-12-24 at 09:13, therealpinto sade:

Hoppas att det framgick att jag inte ser några stora risker eller problem med bilen. Jag får en "bra magkänsla" av annonsen på distans 🙂

Jag betalade handpenning på den idag.. 😃

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...