rollexe Posted October 8, 2023 Share Posted October 8, 2023 Jag ska till att köpa/ bygge styrenheten till bromsoken med elektrisk handbroms. Har läst olika trådar om den men inte blivit så mycket klokare, tycker inte det är så kul men svårt. Jag ska använda Volvo xc70 bromsok från en 2016 och undrar därför om det är någon som har en färdig lösning att dela med sig av eller om det skulle gå att beställa en av någon som kan bygga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 8, 2023 Share Posted October 8, 2023 Inte så Locost med willwood verkar sälja en kontrollenhet för elektronisk handbroms https://www.wilwood.com/hardware/HardwareProd?itemno=620-15487 Frågan är bara om logiken är samma men det känns troligt… /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted October 8, 2023 Share Posted October 8, 2023 Måste man ha en styrenhet till detta? Funkar det inte med en återfjädrade vippbrytare som man släpper när man hör det går tungt? Det är ju motsvarande man gör med en vanlig handbromsspak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rollexe Posted October 9, 2023 Author Share Posted October 9, 2023 Tänker att det är lätt att bränna motorn om man skulle köra för länge. Styrenheten ska väll känna av när motorn belastas och då stoppa strömmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 10, 2023 Share Posted October 10, 2023 borde väl funka med styrkort för linjärdon? jag köpte ju sånt till min handbroms(som förvisso bestod av ett linjärdon som drar i vajern) för att hålla koll på systemet samt indikera läget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rollexe Posted October 10, 2023 Author Share Posted October 10, 2023 Får kolla upp det. Ingen som köpt styrkort nyligen som kan ge tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted October 11, 2023 Share Posted October 11, 2023 Du ska köpa denna https://electromen.com/en/products/item/motor-controllers/dc-motor-below-10A/EM-140A gör allt du vill på ämnet med bravur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 11, 2023 Share Posted October 11, 2023 1 minut sedan, Klubbsson sade: Du ska köpa denna https://electromen.com/en/products/item/motor-controllers/dc-motor-below-10A/EM-140A gör allt du vill på ämnet med bravur. Bra att någon annan har koll o hittar det man själv inte finner 😄 Just den köpte jag och har testkört, funkar prima med inställningsbart strömvärde att bryta på vilket motsvarar hur hårt den skall dra handbromsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rollexe Posted October 11, 2023 Author Share Posted October 11, 2023 Toppen den får det bli👍 Skönt att få hjälp av dom som kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts