fege Posted January 22 Posted January 22 Snyggt! En del av bitarna på originalbilarna kommer ju från flygindustrin så den kylaren blir perfekt! 👍 1 Quote
Niclas Börjeson Posted January 24 Author Posted January 24 GT40-dörrar är ju lite mytomspunna och säger en hel del om bilens karaktär, det är är vi alla överens om. Efter att frun fått hämta mig på en stubbe i skogen, kedjerökandes gula Blend, vid upprepade tillfällen under monteringsprocessen, så började man ana att detta inte är ett bygge, utan det är ett livsval. Efter att ha kört runt spindeln i alla möjliga, och några helt omöjliga... vinklar så känns det hela mer som en Jönssonligan-process med Cheva Impala-logik. Smäller jag igen ena dörren så ramlar bakhuven ur låsning eller tappar position. Klassisk Glädjande nog passade dörrarnas ovandel oväntat bra, nästan så man blev misstänksam. Däremot kommer underkanten och tröskeln behöva lite kärlek och justering innan allt sitter där det ska. Men det hade ju varit för enkelt annars Men under en sejour på stubben i skogen fick jag en uppenbarelse, jag slutade mäta på karossen och kollade infästningen. ja, då började man förstå varför ordspråket ”inget passar på denna bilen” lever kvar. Fästet i chassit där gångjärnen sitter, skiljer våldsamt mellan sidorna. Plåten var på vänstersidan monterad uppochner och bakåfram.. Sagt och gjort, fick modifiera gångjärnen. Efter det så passade dom som ett yxhugg i skenbenet. Vidare så monterade jag även dörrlåsen, som kommer ifrån AK. 6 Quote
Niclas Börjeson Posted January 25 Author Posted January 25 När man vallfärdar till det mytomspunna industriområdet i Borås, där planer smids djupare än i Saurons gruva och mekaniska drömmar föds till ljudet av trycklufts kompressor då vet man att man är på helig mark.🥳 Nästan omgående brukar man få två snabba kontrollfrågor ifrån Viktorsson. Den första är ett gammalt epitet, odödliggjort av Bosse Bildoktorn redan -76, någonstans efter en midsommarfest: Vilket är även en av Viktorssons nationalsporter, det är inte svårt att hitta till adressen när det ligger spår likt Hans och Greta 😁 Den andra är minst lika viktig: Är det färgtäckning i luftintaget till insuget? Svarar man ja på båda öppnas portarna. Då finns det nämligen en exklusiv GT40-klubb att bli inbjuden till. Längst in i Viktorssons lackeringsverkstad. Det sägs att det är lite som att kliva in i Narnia, fast med mer lösningsmedel och mindre snö. För att ens ha en sportslig chans på fråga ett slog jag till på en diff under Black Friday. Quaife till 01E-lådan. Kändes som ett kap… tillsjag öppnade växellådan, blev snabbt smärtsamt medveten om mina egna begränsningar. Efter lite grubblande så lyckades jag få tag på Fixit, experter är bra. Hoppas att nästa besök i Borås slutar med ett godkänt “börna med” 3 Quote
Niclas Börjeson Posted January 29 Author Posted January 29 Jag valde att såga av framkanten på spindeln, fanns inte den mängden klammer eller tvingar söder om Dalälven för att få ner den på plats. Fick sedan lite kalla kårar om vindrutan, men den *suprice* passade som handsken på OJ Simpson. efter det så gav jag mig i kast med fronten, där gångjärnet blev enligt nedan: Har en liten magisk plan om dold gasdämpare, återkommer med den lösningen 😅 den lilla hängande örat är hävarmen för gasdämparen. 3 Quote
fege Posted January 29 Posted January 29 (edited) Det var nog ett bra val att kapa bort den framkanten. Bättre att skruva den i aluplåten så att den går att ha demonterbar om man vill kunna plocka av spindeln någon gång. Alternativet kan vara att fästa den permanent i plåten och göra hela alltet löstagbart. Min beter sig på samma sätt och kommer att hamna på offerhögen den med... 🙂 Edited February 2 by fege 1 Quote
Arto Posted January 30 Posted January 30 Kul med postningar och alla snygga lösningar, bra jobbat! En kommentar om framrutan (Grattis till passformen!) Kolla att det finns ordentligt utrymme för gummilisten, jag fick slipa bort precis all gelcoat nästan hela vägen runt och det var ändå lite trångt när rutan limmades. 2 Quote
Niclas Börjeson Posted February 2 Author Posted February 2 On 2026-01-30 at 10:04, Arto sade: Kul med postningar och alla snygga lösningar, bra jobbat! En kommentar om framrutan (Grattis till passformen!) Kolla att det finns ordentligt utrymme för gummilisten, jag fick slipa bort precis all gelcoat nästan hela vägen runt och det var ändå lite trångt när rutan limmades. Tack Arto! Bra tips, det skall jag kolla upp direkt! Man var snabb och ta ut segern när den smet ner på sin plats 😅 Men som du säger så skall det emellan en gummilist.. On 2026-01-29 at 21:56, fege sade: Det var nog ett bra val att kapa bort den framkanten. Bättre att skruva den i aluplåten så att den går att demonterbar om man vill kunna plocka av spindeln någon gång. Alternativet kan vara att fästa den permanent i plåten och göra hela alltet löstagbart. Min beter sig på samma sätt och kommer att hamna på offerhögen den med... 🙂 Tack FEGE! Precis, jag lurar på som du säger att ha den demonterbar. Jag bultar den emot förstärkningarna i själva chassit, sedan klämmer jag alu plåten emellan. Så har man lite framtida möjligheter 🙂 1 Quote
Niclas Börjeson Posted February 5 Author Posted February 5 Montering utav lyftpumparna och förfiltret, det är Carter lågtryckspump som går upp till catchtanken. passade även på att sätta en skyddplåt på undersidan, med inspektionslucka för åtkomst om det blir något intermezzo. 3 Quote
Arto Posted February 9 Posted February 9 On 2026-02-02 at 14:44, Niclas Börjeson sade: ........var snabb och ta ut segern när den smet ner på sin plats 😅 .......... , för i så fall måste väl rutan sättas upp på "listan" av detaljer som faktiskt passade? 🙂 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.