Jump to content

Kulled, "förstörande prov"


Recommended Posts

Hej,
jag hjälper en kompis med hans "ATV / UTV"-bygge (skissar upp ram mm). Han plockar fram lämplga delar och jag "drar rör" mellan dessa 🙂

Tanken är att använda länkarmar från en MacPherson framvagn som dubbla A-armar, och då dök funderingen om belastningsfall för den undre kulleden.
Fordonet ifråga kommer att ha en vikt av c:a 400kg, så det kan kanske (?!) gå att ha stötdämparen kopplad till "fel" kulled.

MEN, jag har för mig att någon gjorde ett serisöst test av en dylik kulled, för att bedömma vad den tålde (inklusive genomskärningar). Har letat (mha SÖK)
i forumet här och även på REJSA men nu hittar jag det inte (kan givetvis ha varit på något annat forum med...., men det var svenskt).

Någon som möjligen vet vad jag tänker på 😉 ?

 

Link to comment
Share on other sites

SFRO godkänner inte konstruktioner med t.ex 940 kulled i nedre position och last bärande vet in riktigt hur dom ställer sig att låta övre armen ta lasten via en transit styrled eller liknande

Link to comment
Share on other sites

Gör du allt från scratch är det l enklare att använda leder som är gjorda för det. 
 

men skall detta reggas eller är det offroad ?   
 

jag vet jag leta reda på faktiska laster en 9-5 undre led tålde inklusive provrapporter inne på saab men fick bygga om ändå till opel Commondore .

orsaken då var att ”när du köper samma led nästa gång pirat från yttre Mongoliet kanske inte det är samma säkerhets faktor ”.   😎

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag skrivit tidigare om provningar som vi på SFRO gjort och de rekommendationer som vi har. Senast uppdaterat 2021;

 

SFRO har genomfört belastningsprover på ett antal leder från olika leverantörer under 2010 (kompletterat 2021) och kom fram till följande resultat.

Austin Maxi: 2080-4035 kg (observera den stora spridningen beroende på leverantör!)

Saab 99/900: 2975-3175 kg (en kund, Mats Hällström, har provdragit och fått 3500 - 4300 kg som resultat, piratleden delades, för originaldel var det fästskruven som kröktes)

Mitsubishi Carisma/Volvo S40/V40 (gen 1): Över 4000 kg innan kulan sakta kröp igenom.

Dessa tre typer ovan anser SFRO generellt kan accepteras i undantagsfall med belastning åt ”fel” håll upp till cirka 500 kg axeltryck då OEM kvalitet används. Men grundrekommendationen är alltid ”rätt” typ av led!

Volvo 140: 8500 kg utan att släppa (dragoket gick sönder)

Mazda MX5: 6000 kg (muttergänga släppte)

Mercedes W124: 11500 kg

Dessa (Volvo 140, Mazda MX-5, Mercedes W124) är OK att använda i de flesta tillämpningar!

 

Observera att vi har knutit användningen av "fel" typ av led till axeltryck. Axeltryck är ju belastningen på en axel vid full last. Så det är ju bra att reda ut om vikten är 400 kg tom (så totalvikten kanske är 640 kg om man har två muskulösa personer ombord) eller om det är totalvikt. Sedan är det ju alldeles uppenbart att olika McPhersonleder håller olika bra. Jämför gärna med lederna konstruerade för denna typ av belastning också.

Gustaf

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, LUPUS sade:

Gör du allt från scratch är det l enklare att använda leder som är gjorda för det. 
Det är "köpegods" 🙂 vad som gäller för länkarmarna.

men skall detta reggas eller är det offroad ?   
Ingen reg, endast offroad (med den svindlande topphastigheten av 20 - 25 km/h....🐌)
 

jag vet jag leta reda på faktiska laster en 9-5 undre led tålde inklusive provrapporter inne på saab men fick bygga om ändå till opel Commondore .

orsaken då var att ”när du köper samma led nästa gång pirat från yttre Mongoliet kanske inte det är samma säkerhets faktor ”.   😎

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen reg, endast offroad (med den svindlande topphastigheten av 20 - 25 km/h....🐌)
 

 

Då hade jag bara kört om det är orginal kvalitet och haft lite inspection då och då.     Vet att i mitt fall var det klämförbandet och lås bulten till spindel tappen som var det svagaste förbandet på 9-5 leden.  Inte leden 

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, therealpinto sade:

Saab 99/900: 2975-3175 kg (en kund, Mats Hällström, har provdragit och fått 3500 - 4300 kg som resultat, piratleden delades, för originaldel var det fästskruven som kröktes)

Jättestort tack för det mycket uttömmande svaret, Gustaf.
Det måste vara Mats Hällströms test som fastnade i de grå cellerna, men hur jag än har letat så hittar jag inget på nätet 😞

Uppskattningen av 400kg är inkl två (icke) muskulösa personer, till den vikten skulle det kunna lägags till ett par säckar jord e dyl......

Edited by LOLA-Christian
Viktuppgift tillagd
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, LUPUS sade:

Då hade jag bara kört om det är orginal kvalitet och haft lite inspection då och då.     Vet att i mitt fall var det klämförbandet och lås bulten till spindel tappen som var det svagaste förbandet på 9-5 leden.  Inte leden 

Lutar väldigt mycket åt den slutsatsen, och precis som du påpekar så är det med största sannolikheten
klämförbandet som kommer att vara den svaga punkten (dvs min konstruktion 😬!) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...