postmanpat Posted April 9, 2023 Share Posted April 9, 2023 Söker flerkolvs ok som passar på Sierra främre spindlar /bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 10, 2023 Share Posted April 10, 2023 (edited) Hittade de här kiten hos burton, bolt on https://www.burtonpower.com/hispec-4-pot-road-brake-kit-ford-sierra-kit-car-260x9mm-hisk60.html https://www.burtonpower.com/brake-kit-ford-sierra-2wd-265x12mm-powerlite-rdbk1s.html Edited April 10, 2023 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 11, 2023 Share Posted April 11, 2023 Jag kör Wilwood oken med solida skivor fram vilket är riktigt bra bromskraft för en liten sjua. Kan varmt rekommendera dem. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted April 11, 2023 Author Share Posted April 11, 2023 Kolvdiameter i oket?, bromscylinder diameter?, använder du köpt pedalställ? eller som jag byggt pedalställ enl.boken? Många frågor, Alunda motor har ett kit som passar rakt på Sierra spindeln, men jag kan vara på jakt efter nå´n som har beg. i garaget. /bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 11, 2023 Share Posted April 11, 2023 Mina Wilwood går rakt på Sierra spindeln med adaptern, men dem är ju nya. Jag har byggt bokprdalställ och kör med Rx8 huvudcylindern för den hade reservoar med kopplingscylindern.Allt är hopplock men funkar bra.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted April 30, 2023 Share Posted April 30, 2023 (edited) Borrade skivor spricker Från min Caterham efter 2 års bruk Bengt Metz Edited May 1, 2023 by bemeco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 2, 2023 Share Posted May 2, 2023 On 2023-05-01 at 01:08, bemeco sade: Borrade skivor spricker År det så? "Borrade skivor spricker" Det är ett påstående att borrade skivor alltid spricker förr eller senare, det är så jag tolkar det. Jag skulle lägga min röst på mer att att "Borrade skivor har en större risk att spricka" eller "Felaktigt borrade skivor kan spricka" eller nåt liknande... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted May 2, 2023 Share Posted May 2, 2023 8 minuter sedan, Jocke4U sade: År det så? "Borrade skivor spricker" Det är ett påstående att borrade skivor alltid spricker förr eller senare, det är så jag tolkar det. Jag skulle lägga min röst på mer att att "Borrade skivor har en större risk att spricka" eller "Felaktigt borrade skivor kan spricka" eller nåt liknande... Jag håller med om att dom spricker men man får ju göra bedömningen om vinsten i bättre kylning är värt den kortare livslängden. På våra bilar som vi betalar själva och oftast inte tävlar med, troligtvis inte. Intressant mönster i sprickbildningen ovan dock, alla sprickor är mitt för ett yttre hål, Undrar om en ändring av hål fördelningen skulle ge längre hållbarhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 3, 2023 Share Posted May 3, 2023 (edited) Precis som Mats säger. Kan det ha med själva kyleffekten att göra ? Menar så att det när det kyler så långt ut och på så få ställen när skivorna är varma att spänningarna lokalt blir så stora att det spricker. Tänker att 10 gånger så många hål över hela skivans yta skulle fördela dragspänningarna i kylhålen bättre i materialet. Kan det vara nåt ? Edited May 3, 2023 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 3, 2023 Share Posted May 3, 2023 Borrade skivor spricker om man använder dem så att den extra kyleffekten som hålen kan bidra till behövs. Samma på Porsches borrade skivor. Om man bortser från att det kan se "fräckt" ut, så är det inget som behövs vid bankörning, bättre att satsa på bättre belägg och kylluft. Ska man tvunget göra något med ytan så är slitsade spår lite bättre alt. "dimple's" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted May 3, 2023 Share Posted May 3, 2023 Som Morty skriver slitsade spår så gasen mellan belägg och skiva kan försvinna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted June 2, 2023 Share Posted June 2, 2023 Evidensbaserade uttalande är populärt. mina borrade skivor sprack, bägge två Nära ett allvarligt haveri. märkte sprickorna på hemresan Knutstorp Malmö, före mitt inköp av kärra till bilen. Bytte till släta sklivor som användes utan problem Värmeproblem fick jag aldrig i mina frambromsar men däremot bak där kylningen var sämra Bengt Metz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts