Jump to content

Flerkolvs ok


postmanpat

Recommended Posts

Kolvdiameter i oket?, bromscylinder diameter?, använder du köpt pedalställ? eller som jag byggt pedalställ enl.boken?
Många frågor, Alunda motor har ett kit som passar rakt på Sierra spindeln, men jag kan vara på jakt efter nå´n som har beg. i garaget.
/bengt

Link to comment
Share on other sites

Mina Wilwood går rakt på Sierra spindeln med adaptern, men dem är ju nya. Jag har byggt bokprdalställ och kör med Rx8 huvudcylindern för den hade reservoar med kopplingscylindern.
Allt är hopplock men funkar bra.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2023-05-01 at 01:08, bemeco sade:

Borrade skivor spricker

År det så? 

"Borrade skivor spricker" Det är ett påstående att borrade skivor alltid spricker förr eller senare, det är så jag tolkar det.

Jag skulle lägga min röst på mer att att "Borrade skivor har en större risk att spricka" eller "Felaktigt borrade skivor kan spricka" eller nåt liknande...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Jocke4U sade:

År det så? 

"Borrade skivor spricker" Det är ett påstående att borrade skivor alltid spricker förr eller senare, det är så jag tolkar det.

Jag skulle lägga min röst på mer att att "Borrade skivor har en större risk att spricka" eller "Felaktigt borrade skivor kan spricka" eller nåt liknande...

 

Jag håller med om att dom spricker men man får ju göra bedömningen om vinsten i bättre kylning är värt den kortare livslängden. På våra bilar som vi betalar själva och oftast inte tävlar med, troligtvis inte. Intressant mönster i sprickbildningen ovan dock, alla sprickor är mitt för ett yttre hål, Undrar om en ändring av hål fördelningen skulle ge längre hållbarhet.

Link to comment
Share on other sites

Precis som Mats säger. Kan det ha med själva kyleffekten att göra ? Menar så att det när det kyler så långt ut och på så få ställen när skivorna är varma att spänningarna lokalt blir så stora att det spricker. Tänker att 10 gånger så många hål över hela skivans yta skulle fördela dragspänningarna i kylhålen bättre i materialet. Kan det vara nåt ?

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Borrade skivor spricker om man använder dem så att den extra kyleffekten som hålen kan bidra till behövs. Samma på Porsches borrade skivor.

Om man bortser från att det kan se "fräckt" ut, så är det inget som behövs vid bankörning, bättre att satsa på bättre belägg och kylluft. Ska man tvunget göra något med ytan så är slitsade spår lite bättre alt. "dimple's"

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Evidensbaserade uttalande är populärt. mina borrade skivor sprack, bägge två

Nära ett allvarligt haveri. märkte sprickorna på hemresan Knutstorp Malmö, före mitt inköp av kärra till bilen. 

Bytte till släta sklivor som användes utan problem

 

Värmeproblem fick jag aldrig i mina frambromsar men däremot bak där kylningen var sämra

Bengt Metz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...