Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nån som vet om man får bygga om en redan ombyggt fordon ? 

Tänkte om man tar till exempel en beach buggy och bygger om den till en 356 Speedster 

// Sorin 

Posted

Med ny reg bes borde det ju gå- blir ju ombyggt fordon. Alternativt regga som amatörbygge.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Det är inga formella problem, men som Vedde är inne på gäller det ju att hålla sig till ändringar som fortfarande är inom ramen för ombyggt fordon - om man inte vill ta det till ett amatörbygge.

356-replika med originalmotor är inget svårt men ska det bli mer "Porschigt" kan man hamna i amatörbyggt.

Gustaf

Posted

@therealpinto Tack för svaret . Tänkte om man tar en Beach Buggy ,(mest för att jag tänker på att det är mindre grejer att plock bort ) byter till en 356 kaross och en Subaru motor på ca 120-150 Hk . Hur stort chans är det att den blir ombyggd fordon ? 

// Sorin 

Posted

Med motorbyte till Subarumotor så "ska" det bli amatörbyggt fordon enligt Transportstyrelsens regler.

Det man ska minnas är att kortat axelavstånd och bytt kaross i sig i normalfallet blir amatörbyggt. Buggyreglerna är ett specifikt undantag från det, som medger att det stannar som ombyggt fordon OM motor etc. är i stort sett original.

Det gör att med främmande motor som Subaru så är det rätt tydligt amatörbyggt fordon om reglerna följs.

Gustaf

• Like 1
  • 2 years later...
Posted

Jag har en fundering i näsan samma riktning. 
Jag har en VW baserad kitcar (ej kortad) med plastkaross, och funderar om man skulle kunna byta ut original motorn till nått lite modernare. Ev. motor och låda?

Posted

Jag har bytt motor på min 2 ggr, så det går om det är ett amatörbygge. Ny ½ SFRO och sen ny regbesiktning är vad jag gjorde.

Posted

Jag undrar om jag kommer ihåg rätt men vill minnas att du hamnar som amatörbyggt om du ändrar 2 större komponenter. Kaross är den ena, då blir utbytt motor lätt den andra.

Om det blir mer effekt behöver du kanske fundera över hjulupphängning och bromsar. Då är det definitivt  2 större komponenter.

En utmaning för amatörbyggda fordon är belysning, att hitta lampor som passar mot karossen och samtidigt fyller regelverket i form av märkning och placering.

utöver det, välkommen i gemenskapen;
Tar du det i lugn och ro är de förvånande vad man kan åstadkomma!

/T

Posted

Ja det blir väll för totalt för mycket ombyggt för att den ska klassas som just ombyggd. Hade ju velat ha den kvar som ombyggd😊

Men det är nog bara att ha kvar folka motorn i den. 👍

Posted
On 2025-04-22 at 20:16, Anders Andersson sade:

Jag har en fundering i näsan samma riktning. 
Jag har en VW baserad kitcar (ej kortad) med plastkaross, och funderar om man skulle kunna byta ut original motorn till nått lite modernare. Ev. motor och låda?

Det kommer bli lite av en tolkningsfråga. Om du håller dig till ungefär samma effekt och vridmoment som du har idag brukar det gå att motivera som ombyggt fordon men blir det tal om större effektökning brukar det landa som amatörbygge - mycket pga att man då också brukar behöva byta även bromssystemet.

Därför beror det också lite på vad det är för grund det är byggt på.

Posted
5 timmar sedan, therealpinto sade:

Därför beror det också lite på vad det är för grund det är byggt på.

Det är baserat på en VW bubbla, sent 60 tal (vill ja minnas), när den va original var den typ halvautomat, så den har original den fyrdelade bakvagnen, i övrigt är väll bromsarna mm standard. Karossen är en engelsk Eagle SS. 

Till detta projekt tänkte jag att det hade varit enklast/billigast att kunna ha den kvar som ombyggd😊

Posted

OK, så en relativt tidig typ 1 som har kanske 35-40 hk nånstans original? 

Jag skulle bedöma att ett "enklare" motorbyte, säg en ganska tidig Subaru boxer (tänker typ Leone eller liknande, runt 80 hk) kan gå att få igenom som ombyggt fordon. Större ändringar är mer tveksamt men här måste man också resonera med besiktningsorganet.

Gustaf