Jump to content

Skillnad på reläer?


Recommended Posts

5 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

bränslepumpsrelä och en vanligt standard relä?

Vanligt standard relä som är NO, (Normaly Open), alltså den sluter kontakterna när relät drar funkar och att den klarar pumpens effektbehov, de flesta bilrelä brukar klara 40Amp.  Vad drar din pump?
’För att jag är nyfiken , vad skulle det vara för speciellt med det dedikerade relät vara som inte ett standard relä har ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har sparat bensinpumpsrelät från min donatorbil (Volvo 850) och det ser ut så här enligt elschemat.

image.png.82d4e98572aecfe887281ad1edbe8f13.png

Det har dock fått sig en smäll nån gång under lagringen så höljet är sprucket så jag bara funderat på om det gick att ersätta med ett vanligt relä.

(Lite smältlim löser ju sprickan men det ser ju lite tattigt ut)

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

bensinpumpsrelät från min donatorbil

Det relät är av typen NO, normaly open, och så har den schotty fly back diod. Dioden är där för att släcka ut störningar som kan påverka annan känslig elektronik.

Jag har alltid använt mej av vanliga standard relän utan problem, till pumpar , fläktar och andra elförbrukare  i mina fordon. Mina relän styrs av en MaxxECU.
 

Vid ett tillfälle beställde jag högkvalitets relän med fly back diod dock hade jag glömt att det var sådana när jag skulle använd dem och kopplade några fel, dioden var polaritets känslig, så då gick de sönder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Jag har sparat bensinpumpsrelät från min donatorbil (Volvo 850) och det ser ut så här enligt elschemat.

image.png.82d4e98572aecfe887281ad1edbe8f13.png

Det har dock fått sig en smäll nån gång under lagringen så höljet är sprucket så jag bara funderat på om det gick att ersätta med ett vanligt relä.

(Lite smältlim löser ju sprickan men det ser ju lite tattigt ut)

 

Det relät drar med pulserna från tändningen så att inte pumpen startar förrän vevaxeln snurrar och tändningen gått igång. Alltså inte ersättningsbar med ett vanligt relä.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...