Mats Karlsson Posted July 21, 2022 Posted July 21, 2022 Är det nån skillnad på ett dedikterat bränslepumpsrelä och en vanligt standard relä? Båda har fyra pinnar men jag ser att benämningarna är olika? Quote
Göran Nilsson Posted July 21, 2022 Posted July 21, 2022 5 minuter sedan, Mats Karlsson sade: bränslepumpsrelä och en vanligt standard relä? Vanligt standard relä som är NO, (Normaly Open), alltså den sluter kontakterna när relät drar funkar och att den klarar pumpens effektbehov, de flesta bilrelä brukar klara 40Amp. Vad drar din pump? ’För att jag är nyfiken , vad skulle det vara för speciellt med det dedikerade relät vara som inte ett standard relä har ? Quote
Mats Karlsson Posted July 21, 2022 Author Posted July 21, 2022 Jag har sparat bensinpumpsrelät från min donatorbil (Volvo 850) och det ser ut så här enligt elschemat. Det har dock fått sig en smäll nån gång under lagringen så höljet är sprucket så jag bara funderat på om det gick att ersätta med ett vanligt relä. (Lite smältlim löser ju sprickan men det ser ju lite tattigt ut) Quote
Göran Nilsson Posted July 21, 2022 Posted July 21, 2022 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: bensinpumpsrelät från min donatorbil Det relät är av typen NO, normaly open, och så har den schotty fly back diod. Dioden är där för att släcka ut störningar som kan påverka annan känslig elektronik. Jag har alltid använt mej av vanliga standard relän utan problem, till pumpar , fläktar och andra elförbrukare i mina fordon. Mina relän styrs av en MaxxECU. Vid ett tillfälle beställde jag högkvalitets relän med fly back diod dock hade jag glömt att det var sådana när jag skulle använd dem och kopplade några fel, dioden var polaritets känslig, så då gick de sönder. 1 Quote
Mildseven Posted July 22, 2022 Posted July 22, 2022 Köp ett nytt https://vparts.se/se/rela-for-branslepump-till-volvo-850-s70-v70-c70-rod.html Quote
Christer J Posted July 22, 2022 Posted July 22, 2022 23 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Jag har sparat bensinpumpsrelät från min donatorbil (Volvo 850) och det ser ut så här enligt elschemat. Det har dock fått sig en smäll nån gång under lagringen så höljet är sprucket så jag bara funderat på om det gick att ersätta med ett vanligt relä. (Lite smältlim löser ju sprickan men det ser ju lite tattigt ut) Det relät drar med pulserna från tändningen så att inte pumpen startar förrän vevaxeln snurrar och tändningen gått igång. Alltså inte ersättningsbar med ett vanligt relä. 2 Quote
Mats Karlsson Posted July 23, 2022 Author Posted July 23, 2022 Ok. då blir det till att limma ihop skalet och använda det och skaffa ett reserv från skroten framöver. 🙂 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.