MartinJ Posted December 21, 2004 Posted December 21, 2004 Finns det nån där ute som har bilder på både kopplingscylinder och slavcylinder till SAAB? Nån som vet om man kan använda denna kopplings cylinder som bromscylinder istället? Alltså 2st tillsammans med bromsvåg. Quote
error Posted December 21, 2004 Posted December 21, 2004 Håller huvudcylindern(främst packningen) för trycket som man behöver till bromsarna? Quote
Gustav Sundberg Posted December 22, 2004 Posted December 22, 2004 Ska du köpa nya huvudcylindrar så blir det säkert billigare att köpa vanliga girlingcylindrar från dalhems.. Vill minnas att huvudcylindern var lite smådyr även på mekonomen. Såhär ser slavcylindern ut från sidan när den är fastskruvad på lite annat junk för att passa på en ford typ9 låda. http://img.photobucket.com/albums/v350/Gus...ld/P1010021.jpg Quote
MartinJ Posted December 22, 2004 Author Posted December 22, 2004 Tack för de snabba svaren men jag skulle vilja se en bild på en huvudcylinder också, från tex SAAB. Nån som har fler erfarenheter i frågan? Quote
heralue Posted December 22, 2004 Posted December 22, 2004 (edited) Jag använde Girling från Dalhems tillsammans med deras lagring för bromsvåg och byggde egna pedaler (sportbil skall ha stående pedaler) Ena cylindern är 0,625 och den andra 0,7 Edited January 3, 2005 by heralue Quote
Marcus a Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 Jag använde Girling från Dalhems tillsammans med deras lagring för bromsvåg och byggde egna pedaler (sportbil skall ha stående pedaler)Ena cylindern är 0,625 och den andra 0,7 Varför ska dom ha stående pedaler för? :) Quote
Acke Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 alla "riktiga" racinbilar har det... ( typ VW bubbla, BMWä 2002 och liknande.. ;) ) Quote
SJUAN Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 (edited) Så vet någon om det gick det att använda kopplingscylindrarna från saab,om dom pallar alltså?? Edited December 23, 2004 by SJUAN Quote
mickebo Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 Dom pallar men använd ändå "riktiga" cylindrar, lyssna på Gustav S.... Då kan du få olika diametrar i förhållande till fram/bak broms även med inbyggda behållare. Då är de provade till bromsar tex tävling. God Jul Quote
Gustav Sundberg Posted December 25, 2004 Posted December 25, 2004 (edited) Jag tog mig friheten att stjäla lite bilder från Kallermans hemsida, www.kallerman.com/westfield Såhär ser huvudcylinder och slavcylinder ut iaf. Wilwood cylindrarna i bakgrunden är nästan identiska med girlings cylindrar iaf. Som du ser så är slanganslutningarna oxå lite annorlunda mot hur girling och wilwood har sina. Edited December 25, 2004 by Acke Quote
MartinJ Posted December 26, 2004 Author Posted December 26, 2004 Tack Gustav för kanonbra rilder. Precis vad jag ville se. Vilken SAAB model kom de här Girling grejorna från? Quote
Gustav Sundberg Posted December 26, 2004 Posted December 26, 2004 Hjälper så gärna till :) Dom girlinggrejorna som jag pratar om är universalcylindrar, sitter nog inte orginal på någon bil.. Dalhems säljer dom, www.dalhems.com klicka på "SAFETY EQUIP" i menyn, sen på "Huvudcylindrar, bromsvätskebehållare, slavcylinder" under alla bilderna. Där har du lite olika varianter i olika prisklass! Finns massor av mer saker oxå, men detta är vad dalhems erbjuder. Jag har själv 3st sånnahär i min bil, 2 till broms och 1 till koppling. Quote
Mrlynx Posted December 26, 2004 Posted December 26, 2004 Tack Gustav för kanonbra rilder. Precis vad jag ville se.Vilken SAAB model kom de här Girling grejorna från? om jag kommer ihåg rätt: saab 99 årsmodell 76 och framåt. årsmodell 75 och tidigare har en annan slavcylinder som sitter på utsidan. alla saab 90/900 OG Jag tror jag har några på lager som jag tänte använda till mitt bygge som jag kan gå ut i garaget och fota. Quote
Acke Posted December 26, 2004 Posted December 26, 2004 direktlänk.. :) http://www.dalhems.com/safetyequip/huvudcyl.html Quote
Gustav Sundberg Posted December 26, 2004 Posted December 26, 2004 direktlänk.. :)http://www.dalhems.com/safetyequip/huvudcyl.html Tack! :) Hade inte tid att leta efter direktlänk, hittade den inte på en gång i firefox... Quote
gka Posted December 28, 2004 Posted December 28, 2004 Jag tog mig friheten att stjäla lite bilder från Kallermans hemsida, www.kallerman.com/westfieldSåhär ser huvudcylinder och slavcylinder ut iaf. Wilwood cylindrarna i bakgrunden är nästan identiska med girlings cylindrar iaf. Som du ser så är slanganslutningarna oxå lite annorlunda mot hur girling och wilwood har sina. Ursäkta att jag inte håller mig till ämnet, men jag bara måste fråga om det bara är jag som får "user posted image" isf bilder överallt nuförtiden? Vissa verkar ju kunna se bilderna... Quote
gka Posted December 28, 2004 Posted December 28, 2004 Ursäkta att jag inte håller mig till ämnet, men jag bara måste fråga om det bara är jag som får "user posted image" isf bilder överallt nuförtiden? Vissa verkar ju kunna se bilderna... Bara för det behagade bilderna i denna tråden visas när jag postat mitt inlägg... :icon_blink: Quote
Acke Posted December 28, 2004 Posted December 28, 2004 gka: beror på om bilderna/filerna är uppladdade på locostservern eller om någon länkat till bilderna från en annan webbserver... alla filer som tankas upp på locostservern ses som liten icon med text och antal "nerladdningar" medans om man länkar bild från annan hemsida eller liknande så ser du bilden direkt.. :) sedan undrar ja iof om det verkligen håller med plast som på saabcylindern ?? och hur fäster man där ?? eller är röd utgående å plasten bara för att leda till externt kärl ?? Quote
Mrlynx Posted December 28, 2004 Posted December 28, 2004 det röda du ser är en skyddsplugg skulle jag tro. där finns invändig gäng för en bromsrörsanslutning. Quote
Acke Posted December 29, 2004 Posted December 29, 2004 Ahh.. som jag misstänkte då.. :) någon som vet vad dessa (saab) kostar på rak arm ?? Quote
Mrlynx Posted December 29, 2004 Posted December 29, 2004 enligt mekonomen kostar huvudcylinder 902 kr och 960 kr för slavcylindern Quote
Gustav Sundberg Posted December 29, 2004 Posted December 29, 2004 enligt mekonomen kostar huvudcylinder 902 kr och 960 kr för slavcylindern Och som vi såg tidigare i tråden så tar Dalhems 565:- för en girling huvudcylinder ;) Quote
Mrlynx Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 enligt mekonomen kostar huvudcylinder 902 kr och 960 kr för slavcylindern Och som vi såg tidigare i tråden så tar Dalhems 565:- för en girling huvudcylinder ;) Det finns gott om gamla saabar att plocka ifrån och en repsats till huvudcylindern går på 80 kr. Så det är helt klart ett locost alternativ. Quote
Jörgen Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 När det gäller Girlings bromscylindrar så är jag tveksam till kvaliteten på dom, då vi inom racingen under 2 säsonger har fått byta tre gånger pga tappad bromsverkan.( total körtid på ca: 16 Tim) :icon_blink: Vet om minst 2 ekipage till med samma problem på just Girling. Felet ligger i väggen där vätskan kommer in i cylindern från behållaren, är inte tillräckligt fint bearbetad så tätningen mellan packning och vägg gör att man med tiden kan komma att få tappad broms :( . Första varningssignal som vi märkt är att det är svårt att lufta systemet. Man kan visserligen ordna till detta själv genom att brotscha botten i cylindern, om man nu har möjligheter till detta. :thumbup: annars kan man lämpligen lämna bort det till nån som dom rätta verktygen. Caper :D Quote
gka Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 gka: beror på om bilderna/filerna är uppladdade på locostservern eller om någon länkat till bilderna från en annan webbserver... Umm, vad menar du med det? Ja jag känner till att det finns två olika sätt... I detta fallet var det inlänkade bilder som blev utbytta mot texten "user posted image" (dvs ingen länk). Quote
Acke Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 om bilderna ligger på en annan server som för tillfället är nere brukar man få små vita rutor med rött X i... så får du text så vetef*n vad som gått fel... :icon_oops: Quote
DIRAVI Posted January 3, 2005 Posted January 3, 2005 Jag använde Girling från Dalhems tillsammans med deras lagring för bromsvåg och byggde egna pedaler (sportbil skall ha stående pedaler)Ena cylindern är 0,625 och den andra 0,7 Varför ska dom ha stående pedaler för? :) Kanske för att man inte skall kunna stoppa vänsterfoten under kopplingen när det inte finns nån annan stans att vila foten i det trånga utrymmet bland alla pedaler. Själv skulle jag inte kunna köra längre sträckor utan att göra så. Quote
Mrlynx Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 (edited) Jag tog isär min slavcylinder igårkväll och upptäckte att den var väldigt sliten invändigt och det hjälper nog inte att bara byta oringar. På Speedparts hittade en ny slavcylinder för 590 kr men jag hittade ockås huvudcylindrar för 379 kr. Är det någon som vet om huvudcylindrar från nyare 900 9-3 9-5 är något användbart? Jag har också upptäckt att det finns åtminstone 3 olika utförande på slavcylindrar till saab 900 nyare än -80. Den till höger på bilden tog jag från min 900 turbo -81 och har väldigt liten innerdiameter. Den till vänster försökte jag renovera och kommer från en 900 GL -83. Edited January 14, 2006 by Mrlynx Quote
pucco Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Är det någon som har måtten på slavcylindern från saab? längd i max utskjutet läge, längd ihoptryckt och kolvarea? / Peter Quote
Mrlynx Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 Är det någon som har måtten på slavcylindern från saab? längd i max utskjutet läge, längd ihoptryckt och kolvarea? / Peter Hoptryckt bygger den ca 40 mm + 3 mm kant under + 15 mm urtrampningslager. slaglängden är inte lång men tillräcklig för att frikoppla kopplingen. Quote
Magoo Posted August 18, 2008 Posted August 18, 2008 lyfter gammal tråd... vilken storlek på huvudcylinder skall man ha till SAAB's slavcylinder. tänker närmast på vad som finns i Girlings sortiment... skall sitta i en ford #9 låda... Quote
Thomas Posted August 18, 2008 Posted August 18, 2008 beror på din slaglängd du kan ha samt hur lätt det ska gå men jag gissa på att 19mm 3/4 funkar för det brukar vara en standardnorm på de flesta bilar Quote
Michael Th Posted August 18, 2008 Posted August 18, 2008 kanske man kan kolla vad saab har.. och kika på utväxlings förhållandet på samma bils kopplingspedal.. använder du samma förhållande/cyl borde det fungera... Quote
Drake Posted August 18, 2008 Posted August 18, 2008 Har för mej att Saab har lite mindre än 0,75 tum. Plockade en på skroten och hoppades att den skulle vara 0,75 vilket jag behöver till mitt Hove-urtrampningslager. Den var tyvärr lite mindre. typ 0,6 men det kanske räcker? Blir ju lättare att trampa bara slaglängden räcker. Quote
Jörgen Posted August 22, 2008 Posted August 22, 2008 Jag tror det var fel av mig ,blandade ihop lite olika grejjer, sorry. Jörgen Quote
Drake Posted February 24, 2009 Posted February 24, 2009 Nån som vet vad det sitter för gänga i Saabs huvudcylinder? M12X1,0 ??? Quote
Rikard Larsson Posted February 24, 2009 Posted February 24, 2009 Jag köpte min på mekonomen, efter det sedvanliga trätet om att jag inte hade regnummer. De hade en låda med nipplar, bara en var större än de andra och jag chansade. Kan försöka kolla nästa gång jag är i verkstaden om ingen hinner före. Quote
Christer J Posted February 25, 2009 Posted February 25, 2009 Det är M12x1mm Quick typ B // Christer Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.