Jump to content

Kopplingscylinder SAAB


MartinJ

Recommended Posts

Ska du köpa nya huvudcylindrar så blir det säkert billigare att köpa vanliga girlingcylindrar från dalhems..

Vill minnas att huvudcylindern var lite smådyr även på mekonomen.

Såhär ser slavcylindern ut från sidan när den är fastskruvad på lite annat junk för att passa på en ford typ9 låda.

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gus...ld/P1010021.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag använde Girling från Dalhems tillsammans med deras lagring för bromsvåg och byggde egna pedaler (sportbil skall ha stående pedaler)

Ena cylindern är 0,625 och den andra 0,7

3865.jpg

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Jag använde Girling från Dalhems tillsammans med deras lagring för bromsvåg och byggde egna pedaler (sportbil skall ha stående pedaler)

Ena cylindern är 0,625 och den andra 0,7

3865.jpg

Varför ska dom ha stående pedaler för? :)

Link to comment
Share on other sites

Dom pallar men använd ändå "riktiga" cylindrar, lyssna på Gustav S....

Då kan du få olika diametrar i förhållande till fram/bak broms även med inbyggda behållare. Då är de provade till bromsar tex tävling.

God Jul

Link to comment
Share on other sites

Jag tog mig friheten att stjäla lite bilder från Kallermans hemsida, www.kallerman.com/westfield

Såhär ser huvudcylinder och slavcylinder ut iaf.

bild%20006.jpg

Wilwood cylindrarna i bakgrunden är nästan identiska med girlings cylindrar iaf.

bild%20010.jpg

Som du ser så är slanganslutningarna oxå lite annorlunda mot hur girling och wilwood har sina.

Edited by Acke
Link to comment
Share on other sites

Hjälper så gärna till :)

Dom girlinggrejorna som jag pratar om är universalcylindrar, sitter nog inte orginal på någon bil..

Dalhems säljer dom, www.dalhems.com klicka på "SAFETY EQUIP" i menyn, sen på

"Huvudcylindrar, bromsvätskebehållare, slavcylinder" under alla bilderna.

Där har du lite olika varianter i olika prisklass!

Finns massor av mer saker oxå, men detta är vad dalhems erbjuder.

Jag har själv 3st sånnahär i min bil, 2 till broms och 1 till koppling.

huvcylgirlutanbeh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustav för kanonbra rilder. Precis vad jag ville se.

Vilken SAAB model kom de här Girling grejorna från?

om jag kommer ihåg rätt:

saab 99 årsmodell 76 och framåt. årsmodell 75 och tidigare har en annan slavcylinder som sitter på utsidan.

alla saab 90/900 OG

Jag tror jag har några på lager som jag tänte använda till mitt bygge som jag kan gå ut i garaget och fota.

Link to comment
Share on other sites

Jag tog mig friheten att stjäla lite bilder från Kallermans hemsida, www.kallerman.com/westfield

Såhär ser huvudcylinder och slavcylinder ut iaf.

bild%20006.jpg

Wilwood cylindrarna i bakgrunden är nästan identiska med girlings cylindrar iaf.

bild%20010.jpg

Som du ser så är slanganslutningarna oxå lite annorlunda mot hur girling och wilwood har sina.

Ursäkta att jag inte håller mig till ämnet, men jag bara måste fråga om det bara är jag som får "user posted image" isf bilder överallt nuförtiden? Vissa verkar ju kunna se bilderna...

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag inte håller mig till ämnet, men jag bara måste fråga om det bara är jag som får "user posted image" isf bilder överallt nuförtiden? Vissa verkar ju kunna se bilderna...

Bara för det behagade bilderna i denna tråden visas när jag postat mitt inlägg... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

gka: beror på om bilderna/filerna är uppladdade på locostservern eller om någon länkat till bilderna från en annan webbserver...

alla filer som tankas upp på locostservern ses som liten icon med text och antal "nerladdningar" medans om man länkar bild från annan hemsida eller liknande så ser du bilden direkt.. :)

sedan undrar ja iof om det verkligen håller med plast som på saabcylindern ??

och hur fäster man där ??

eller är röd utgående å plasten bara för att leda till externt kärl ??

Link to comment
Share on other sites

enligt mekonomen kostar huvudcylinder 902 kr och 960 kr för slavcylindern

Och som vi såg tidigare i tråden så tar Dalhems 565:- för en girling huvudcylinder ;)

Det finns gott om gamla saabar att plocka ifrån och en repsats till huvudcylindern går på 80 kr.

Så det är helt klart ett locost alternativ.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Girlings bromscylindrar så är jag tveksam till kvaliteten på dom, då vi inom racingen under 2 säsonger har fått byta tre gånger pga tappad bromsverkan.( total körtid på ca: 16 Tim) :icon_blink:

Vet om minst 2 ekipage till med samma problem på just Girling.

Felet ligger i väggen där vätskan kommer in i cylindern från behållaren, är inte tillräckligt fint bearbetad så tätningen mellan packning och vägg gör att man med tiden kan komma att få tappad broms :( .

Första varningssignal som vi märkt är att det är svårt att lufta systemet.

Man kan visserligen ordna till detta själv genom att brotscha botten i cylindern, om man nu har möjligheter till detta. :thumbup: annars kan man lämpligen lämna bort det till nån som dom rätta verktygen.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

gka: beror på om bilderna/filerna är uppladdade på locostservern eller om någon länkat till bilderna från en annan webbserver...

Umm, vad menar du med det? Ja jag känner till att det finns två olika sätt... I detta fallet var det inlänkade bilder som blev utbytta mot texten "user posted image" (dvs ingen länk).

Link to comment
Share on other sites

Jag använde Girling från Dalhems tillsammans med deras lagring för bromsvåg och byggde egna pedaler (sportbil skall ha stående pedaler)

Ena cylindern är 0,625 och den andra 0,7

3865.jpg

Varför ska dom ha stående pedaler för? :)

Kanske för att man inte skall kunna stoppa vänsterfoten under kopplingen när det inte finns nån annan stans att vila foten i det trånga utrymmet bland alla pedaler.

Själv skulle jag inte kunna köra längre sträckor utan att göra så.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag tog isär min slavcylinder igårkväll och upptäckte att den var väldigt sliten invändigt och det hjälper nog inte

att bara byta oringar.

På Speedparts hittade en ny slavcylinder för 590 kr men jag hittade ockås huvudcylindrar för 379 kr.

Är det någon som vet om huvudcylindrar från nyare 900 9-3 9-5 är något användbart?

Jag har också upptäckt att det finns åtminstone 3 olika utförande på slavcylindrar till saab 900 nyare än -80.

Den till höger på bilden tog jag från min 900 turbo -81 och har väldigt liten innerdiameter. Den till vänster försökte jag renovera och kommer från en 900 GL -83.

dsc00087.jpg

Edited by Mrlynx
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Är det någon som har måtten på slavcylindern från saab? längd i max utskjutet läge, längd ihoptryckt och kolvarea?

/ Peter

Hoptryckt bygger den ca 40 mm + 3 mm kant under + 15 mm urtrampningslager.

slaglängden är inte lång men tillräcklig för att frikoppla kopplingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

lyfter gammal tråd...

vilken storlek på huvudcylinder skall man ha till SAAB's slavcylinder. tänker närmast på vad som finns i Girlings sortiment...

skall sitta i en ford #9 låda...

Link to comment
Share on other sites

beror på din slaglängd du kan ha samt hur lätt det ska gå men jag gissa på att 19mm 3/4 funkar för det brukar vara en standardnorm på de flesta bilar

Link to comment
Share on other sites

Har för mej att Saab har lite mindre än 0,75 tum. Plockade en på skroten och hoppades att den skulle vara 0,75 vilket jag behöver till mitt Hove-urtrampningslager. Den var tyvärr lite mindre. typ 0,6 men det kanske räcker? Blir ju lättare att trampa bara slaglängden räcker.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...