Jump to content

Bromsok, en kolv byte till två kolv - samma kraft????


Göran Nilsson

Recommended Posts

Jag har försökt förstå vad som händer om man byter ut ett

Glidande bromsok med en kolv. Dia 34mm

Till

Ett icke glidande bromsok med en kolv på var sin sida om bromsskivan. Dia 34mm varje kolv.

Blir kraften på bromsskivan samma för båda varianterna enligt ovan? Några andra biverkningar ?

Edited by Göran Nilsson
34mm
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jo, det är korrekt, men hur räknar man på ett glidande ok ?

Du räknar kolvarean två gånger, eftersom båda sidorna av kolven är aktiva så att säga ("baksidan" trycker ju på motsatt belägg via bygeln över skivan så att säga).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, therealpinto sade:

Du räknar kolvarean två gånger

Inte för att jag förstår teorin bakom men det gör inget  -  då kan jag byta ut befintligt glidande ok med en kolv med kolvdiam 34mm till ett annat ok med två kolvar, varje kolv 34mm, ej glidande, utan att det påverkar något annat i bilens bromssystem. 
 

BD3D2292-6756-4C77-9DD2-1670805620DA.thumb.jpeg.1be480f24413c18157ebd3d3ea262991.jpeg

Edited by Göran Nilsson
Foto
Link to comment
Share on other sites

 

"Inte för att jag förstår teorin bakom men det gör inget"

 

Du kan tänka så här ,    alla krafter har en mot kraft och du har fortfarande bara EN och samma mot kraft oavsett konstruktion , eller som någon sa snitta frilägg så blir det mera visuellt .

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, therealpinto sade:

Det stämmer, förutsatt att beläggsytan också är ganska lika

Tack Gustav , nu kan jag beställa bromsok .

#LUPUS, tack jag uppskattar att du försöker men jag är inte mottaglig just nu. Det är så många beslut som ska tas om bromssystemet- storlek på huvudbromscylinder och fabrikat, storlek på bromsskivor och fabrikat, bromsok fram och bak, mekanisk eller elektrisk handbroms, mm, mm, mm

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...