EUSSVEN Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 Skall konvertera till E85, och kommmer byta bränslerören. Tänkte köre med PEX rör, har någon erfarenheter av det? De kommer skyddas för UV ljus och strålningsvärme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 Jag köpte stålomspunnen ptfe slang från Aliexpress med AN kopplingar- funkar klockrent!/VeddeSkickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 2 timmar sedan, vedde sade: Jag köpte stålomspunnen ptfe slang från Aliexpress med AN kopplingar- funkar klockrent! /Vedde Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Har du äntligen E85? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 Har du äntligen E85? Nä men förberedd om jag vill ha det, kostar ju mer än 98 just nu!/VeddeSkickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted January 12, 2022 Author Share Posted January 12, 2022 Tack Kollar upp det. Sedan måste jag se till att skummgummit i tanken håller, får bli ett prov i en glasburk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Sån här typ:AN6 eller overkill AN8 som jag harDu får betala lite i postens hantering men be dem sätta $5 i värde så blir moms försumbar./VeddeSkickat från min SM-G986B via Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted January 30, 2022 Author Share Posted January 30, 2022 Tusen tack Kommer snart till bränsleledningen! Just nu har jag precis skurit sågat och borrat klart den nya instrumentpanelen. Sedan blir det att städa upp lite elsystem, blir halvledarreläer osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 Jag har nylonslang för tryckluft som bränsleslang. Kopplingar från Swedol. Billigt och bra. https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/4447-mitt-bygge-med-saab-motor/&do=findComment&comment=162739 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted February 18, 2022 Author Share Posted February 18, 2022 Ja det är också ett bra alternativ, även polyamid borde fungera bra dvs pneumatisk slang. https://www.swedol.se/pa-rrpg-1001395.html?queryID=676ccb99dce14ea79792458cebf54cce&objectID=200264&indexName=production_swedol_sek_sv_products Tusen tack för alla tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 18, 2022 Share Posted February 18, 2022 Ja, nylon är ju polyamid 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted February 20, 2022 Author Share Posted February 20, 2022 👍🏻 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted February 20, 2022 Author Share Posted February 20, 2022 Har du upplevt om pvc slangen hårdnat med tiden? Fått för mig att mjukgörarna kan lakas ur av bränslet? Kanske en mer akademisk fråga?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 22, 2022 Share Posted February 22, 2022 Nu får vi hålla isär begreppen 🙂 PVC vet jag inte hur det reagerar med bensin eller E85. Nylon/polyamid som jag har verkar helt opåverkat efter 3 år. Tror att det är samma som många originaltillverkare har i sina bränslesystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted February 24, 2022 Author Share Posted February 24, 2022 Nylon menade jag 😅, perfekt tusen tack för hjälpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 Nu hoppar jag in med en ytterligare fråga här: får man lov att köra slang hela vägen från tank fram till motorn? Om svar ja, vad har ni för hållare på vägen då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 Japp. Jag körde gummislang hela vägen från början. Enda skillnaden nu är att jag har nylonslang. Man får bara se till att det inte skaver emot någonstans eller ligger för nära något varmt. Men insug/bränsle är på andra sidan motorn än varma grenröret så det är väl lugnt med värmen. Jag har rostfria klammer med gummi. P-clips eller vad det kallas. Drog både tillopp och retur i samma klämma. ABA ABA GUMMIKLÄMMOR - köp billigt hos Swedol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 Jag kör den stålomspunna hela vägen på min. Bytte mina kopparrör mot dem./VeddeSkickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 @vedde: hur löste du an-kopplingarna i ändarna? Hade du ngt speciellt verktyg för detta? Samma fråga till dig Rickard, hur löste du kopplingar till bensinpump etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 [mention=561]vedde[/mention]: hur löste du an-kopplingarna i ändarna? Hade du ngt speciellt verktyg för detta? Samma fråga till dig Rickard, hur löste du kopplingar till bensinpump etc?Jag köpte såna som man skruvar ihop för den typen av slang- allt från Aliexpress. Sen bara skruva ihop, easy-peasy!/Vedde Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 (edited) @Fjonkalicious Jag använder såna clips från Mekonomen https://www.mekonomen.se/clips-lundgrens-12706919 // Sorin Edited March 1, 2022 by sorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 2, 2022 Share Posted March 2, 2022 18 timmar sedan, Fjonkalicious sade: @vedde: hur löste du an-kopplingarna i ändarna? Hade du ngt speciellt verktyg för detta? Samma fråga till dig Rickard, hur löste du kopplingar till bensinpump etc? 1/4" hydraulkopplingar från Swedol, exempelvis HK-2304 Se härifrån och lite framåt: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted March 2, 2022 Share Posted March 2, 2022 12 timmar sedan, sorin sade: @Fjonkalicious Jag använder såna clips från Mekonomen https://www.mekonomen.se/clips-lundgrens-12706919 // Sorin Tjusigt. Mekonomen specar dåligt vilken diameter hållaren passar för. Vad har du för slang och vilken diameter har den? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted March 2, 2022 Share Posted March 2, 2022 @Fjonkalicious möjligt att jag har nån hållare kvar i garaget . Jag ska kolla om jag hitta den . // Sorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 4, 2022 Share Posted March 4, 2022 Såna här körde jag./VeddeSkickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted March 4, 2022 Share Posted March 4, 2022 On 2022-03-02 at 09:48, Fjonkalicious sade: Tjusigt. Mekonomen specar dåligt vilken diameter hållaren passar för. Vad har du för slang och vilken diameter har den? Mvh @FjonkaliciousHar kollat lite i garaget och bland minna notiser . Hållaren ska passa till 12 mm diameter . På Westfielden har jag denna slang https://www.h2mracing.se/an-kopplingar-slang-c-3155/an-stalomspunnen-gummislang-c-3158/stalomspunnen-gummislang-c-4207/an6-stalomspunnen-slang-p-4695 . Jag testade hållaren på en annan slang jag har på Maxin och den passar bättre på den tycker jag . Då är denna slang https://www.speeding.nu/p/branslesystem-an-kopplingar/an-kopplingar-an-slang/an-slang/ptfe-nylonomspunnen-an-slang/an6-nylonomspunnen-slang-ptfe.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted March 6, 2022 Share Posted March 6, 2022 Tack Sorin! Intressant, för det var den slangen jag hade kikar på speeding. Lite dyr men ser bra ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted March 6, 2022 Share Posted March 6, 2022 1 minut sedan, Fjonkalicious sade: Tack Sorin! Intressant, för det var den slangen jag hade kikar på speeding. Lite dyr men ser bra ut Tack även till vedde för bilder på kopplingar. Kör ni något filter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 7, 2022 Share Posted March 7, 2022 Jag kör Biltema 044 pump och ett Aliexpress micron filter. 3 bar men en BPR från Speeding min Ali höll inte måttet. Jag kör i o f s bensin än så länge men planen är nog E85 på nya motorn./VeddeSkickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted April 13, 2022 Share Posted April 13, 2022 Jag såg förresten att Biltema hade AN-slang för en rimlig peng. Skrev till kundtjänst och frågade om den tålde E85 och/eller E10. Fick nej till svar. Frågade då vad slangmaterialet var för ngt och fick CPE och NBR till svar. När man sedan söker på dessa två material så verkar det som att dom klarar av E85?! Förvirringen är total. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted April 13, 2022 Share Posted April 13, 2022 29 minuter sedan, Fjonkalicious sade: Jag såg förresten att Biltema hade AN-slang för en rimlig peng. Skrev till kundtjänst och frågade om den tålde E85 och/eller E10. Fick nej till svar. Frågade då vad slangmaterialet var för ngt och fick CPE och NBR till svar. När man sedan söker på dessa två material så verkar det som att dom klarar av E85?! Förvirringen är total. Jag har haft bromsslang i plast till lastbilssläp på 10 mm haft detta sen 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted November 6, 2022 Author Share Posted November 6, 2022 Sedan i Mars har en bit av bränsleslangen samt en gnutta skumgummi som finns i bränsletanken legat i E85, utan att man kan se skador. Slangen var av någon form av hårdplast men tyg/metallstrumpa. Är nog ok att köra etanol i… 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted November 6, 2022 Author Share Posted November 6, 2022 Nästa säsong blir det att mappa för E85 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted November 6, 2022 Author Share Posted November 6, 2022 Så jag kan nog köra vidare med befintliga rör… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts