MikaelG Posted October 22, 2021 Share Posted October 22, 2021 Hej! Hade tänkt att använda Hydraulrör R30*3 ST37,4 E235N EN 10305-4 Brottgräns är 340 N/mm2 och Sträckgräns är 235 N/mm2 och Förlängningen är 25%, till mina bärarmar, så då ligger jag på rätt sida enligt SFRO boken om jag tolkar den rätt ? Hittade materialet hos EMC i Helsingborg. mvh Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 22, 2021 Share Posted October 22, 2021 Hydraulrör är allmänt rekommenderade som bärarmar och i tjocklek 3mm, så kör på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMB Posted October 31, 2021 Share Posted October 31, 2021 Jeg har også vurdert hydraulrör til mitt bygg, men jeg hadde tenkt å benytte meg av E235N DN20 - 26,9 x2,3mm. Vil dette i henhold til SFRO ikke være godt nok? Vil jeg måtte gå over på ASTM A106 GrB rør i dim 26,7mm x 2,87mm? Bilen vil veie omlag 570kg inkl sjåfør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 2, 2021 Share Posted November 2, 2021 Om du kan använda E 235 rör eller inte hänger nog lite på hur nära spindeln du fångar upp kraften. Jag fick som en tumregel max längd mellan stötdämparinfästning och spindel 1/3 av hela bärarmens längd. annars E 355 rör. men som sagt om man gör en beräkning på det och dn inte ser för dålig ut så ska det väl gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 2, 2021 Share Posted November 2, 2021 Jag skulle nog uttrycka det som att man bör ha minst 3 mm gods i bärarmarna och att de normalt sett ska vara dimensionerade och konstruerade så E235 räcker. Även om bilen är lätt så är det en fördel med lite mer gods så man enklare kan svetsa med ordentligt med ström och har marginal för korrosion. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.