stigge Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 (edited) Härligt! På fredag hämtar jag det viktigaste i projektet: Ramen och plastbitarna. Motor, låda och bakaxel ligger redan i garaget och väntar. (Zetec, typ9-låda och 240-axel) Det ska bli otroligt kul att börja klura ut hur motorfästen och allt annat ska konstrueras. Tyvärr har jag inte tänkt riktigt färdigt när det gäller några delar som måste inköpas: Fälgar och däck - vilken dimension är optimal för vanligt busåka? Vill helst undvika större än 15-tummare, hoppas hitta fräna fälgar i 14 tum. Givetvis måste jag väga in kostnad och vikt i resonemanget. Minilite-kopior är en het kandidat. I värsta fall blir det plåtfälgar tills vidare. Däcken blir någon form av R-däck (om det inte sticker iväg alldeles uppåt väggarna prismässigt) Insprutning - jag ska som sagt köra med en Zetecsnurra och funderar på Megasquirt. Synpunkter mottages tacksamt. Jag är hyfsat kunnig på elektronik och motorinställningar. Rattstången - Volvogrejor är förstås tacksamt men nog borde det väl finnas någon smäcker historia som dessutom är tiltbar, gärna teleskop också? Såg en Toyota Celica från mitten åttital nånting (en 165:a) på skroten och det kanske kan funka. Stötdämpare finns förstås färdiga satser i olika prisklasser. Ärligt talat lägger jag gärna en extra slant för att få fina grejor som fungerar. Någon som har rekommendationer? Nä, boys and girls - nu måste jag ila till garaget. Taunusspindlarna är grundade men behöver få en trevligare kulör. Lämplig sysselsättning i väntans tider... :prop: Edited June 11, 2007 by stigge Quote
anton Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Jaha då har han lyckats smitta en till du lär inte bli besviken :thumbup: Quote
stigge Posted November 2, 2004 Author Posted November 2, 2004 Jaha då har han lyckats smitta en till du lär inte bli besviken :thumbup: Näe knappast, jag har ju varit och provkört tidigare på sensommaren. :notworthy: Quote
DIRAVI Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Tänk på att du behöver fälgar med mycket ET för att få bra styregenskaper med Taunusfälgarna. Quote
svante Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 ET35 närmare bestämt, fick underkänt på min byggbesiktning med ET22 så jag fick byta. 15" med 195/50-15" kommer jag att byta till när mina däck är slut. svårt att hitta yokohamadäck i 15" till humana priser Tänk bara på att har du en breddad/förlängd bil kan det se konstigt ut med 13" och 14" blir liksom för mycket gummi.. ang. stötdämpare... kolla med en mc-skrot där finns det mycket, men kolla så inte fjädern är för hård. Mina fjädrar är det så det lutar åt att beställa måttbeställda gula Öhlinare (inte så dyrt som det låter). Quote
DIRAVI Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Jag skulle föredra ET100, 35 är bättre än noll men långt ifrån bra. Quote
DIRAVI Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 (edited) Tänk även på rollcentrats placering kontra tyngdpunktens höjd. Jag har på tok för högt rollcentra bak, så jag får i princip ingen roll alls, vilket ger besynnerliga egenskaper. Jag kommer ändra det under vintern och kommer då lägga ut bilder på min hemsida. Edited November 3, 2004 by DIRAVI Quote
svante Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 hittade inte fäljar med så högt som hundra dock har jag sett ET45, det får funka med ET35 för nu och så får vi se sen när man kört lite.. Quote
pixbo Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Hej!Taunusfälgarna har väl ET 41 med 13" fälgar.Jag räknade ut att med 15" 195/55/15 så blev det ET 37.Har borrat om Taunus-spindlarna till att passa Scorpio fälgar ET 38. Vet dock inte hur det funkar,då jag inte är färdig. mvh pixbo Quote
Jörgen Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Hej!Taunusfälgarna har väl ET 41 med 13" fälgar.Jag räknade ut att med 15" 195/55/15 så blev det ET 37.Har borrat om Taunus-spindlarna till att passa Scorpio fälgar ET 38.Vet dock inte hur det funkar,då jag inte är färdig. mvh pixbo Var inne på en Fälg och Däckfirma igår och kollade vad Taunus hade för ET orginal och det är 41 så din uträkning stämmer ganska väl. :thumbup: Caper :D Quote
DIRAVI Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 (edited) Jo, men Taunus har styradie på över 60mm original, det är inte vidare svängvänligt. Volvo S80 har 48 mm ET Synd det är problem att hitta fälgar som räcker till för taunusspindlarna. Jag kör i dag med ET nära noll på mina taunusspindlar, vilket med mina däck ger en styrradie på ca 120mm vilket känns på när man tar i i kurvorna. själv skulle jag föredra en styrradie på 10-15mm men då krävs både svindyra fälgar och längre bärarmar. Edited November 3, 2004 by DIRAVI Quote
stigge Posted November 3, 2004 Author Posted November 3, 2004 Jag har ju faktiskt en omgång plåtfälgar från min gamla S80 liggande på hyllan. Kan duga till att börja med kanske. Quote
therealpinto Posted November 4, 2004 Posted November 4, 2004 Hej Megasquirt och Zetec är trevligt, speciellt om du har fått med lite EDIS-prylar. Då är det smidigt att få ihop den biten. Angående styrradie på Taunusspindlar så måste jag fundera på om Magnus/Diravi verkligen mätt rätt... Men satsar man på ET runt 35-40 mm blir det knappast hopplöst. /Gustaf Quote
DIRAVI Posted November 4, 2004 Posted November 4, 2004 På min bil sitter det hopplösa fälgar med ET på ca 0, däcken är 195 mm breda. styraxeln går i backen ca 3 cm innanför däcken. ger 195+30 =225 /2= 112 så strax över 100mm styradie har jag. det är hopplöst när man pressar bilen lite hårt i kurvorna. Quote
stigge Posted November 9, 2004 Author Posted November 9, 2004 (edited) Lite försenad, men nu är början till en bil på plats i garaget. Det är en lång och mödosam väg till färdig bil - målsättningen är att vara körklar när isen försvinner, dvs i mitten av maj. Edited November 9, 2004 by stigge Quote
DIRAVI Posted November 9, 2004 Posted November 9, 2004 Plastar du ihop huven med noskonen och får flippfront? tycker jag verkar snyggt och praktiskt. Quote
gka Posted November 10, 2004 Posted November 10, 2004 Angående styrradie på Taunusspindlar så måste jag fundera på om Magnus/Diravi verkligen mätt rätt... Men satsar man på ET runt 35-40 mm blir det knappast hopplöst. Jo jag fick det också till nåt sånt (>100 mm styrradie vid ET 0). Dock har jag fattat det som att mer SAI/KPI ger lite andra skumma effekter, så Taunusspindlarna är inte helt av ondo. Om man bara fixar fälgar med massa ET och det går fritt när man svänger ändå så kan det bli riktigt bra. Man kan ju dessutom ha längre bärarmar än annars, vilket också är ett plus. Taunusfälgar breddade två tum inåt eller nåt? :) Quote
BoA Posted November 10, 2004 Posted November 10, 2004 mht ET osv hittade jag denna sida : http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm Här finns lite info om vilka bilar du kan ta fälgar från. Quote
stigge Posted November 10, 2004 Author Posted November 10, 2004 Verkar bli perfekt med fälgar från S80/V70/S60 till Anus-spindlarna! :prop: Quote
Micael Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 På min bil sitter det hopplösa fälgar med ET på ca 0, däcken är 195 mm breda.styraxeln går i backen ca 3 cm innanför däcken. ger 195+30 =225 /2= 112 så strax över 100mm styradie har jag. det är hopplöst när man pressar bilen lite hårt i kurvorna. Håller på att räkna lite på styrradien på mina taunusspindlar och då stöttae jag på denna tråd. Nu får ni rätta mig om jag har fel. Enligt ovan är däcket 195 mm brett och fälgen har ET 0. Då sticker det ut 97.5 mm på varje sida från centrum (195/2) Sen går styraxeln in 30 mm in på däcket när den träffar marken. Då blir skillnaden mellan axeln och centrum 67,5 mm (97,5-30) Alltså blir styrradien 67,5 mm. Det är en viss skillnad från 112 mm. Gör jag nåt allvarligt fel här?? Quote
DIRAVI Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 På min bil sitter det hopplösa fälgar med ET på ca 0, däcken är 195 mm breda.styraxeln går i backen ca 3 cm innanför däcken. ger 195+30 =225 /2= 112 så strax över 100mm styradie har jag. det är hopplöst när man pressar bilen lite hårt i kurvorna. Håller på att räkna lite på styrradien på mina taunusspindlar och då stöttae jag på denna tråd. Nu får ni rätta mig om jag har fel. Enligt ovan är däcket 195 mm brett och fälgen har ET 0. Då sticker det ut 97.5 mm på varje sida från centrum (195/2) Sen går styraxeln in 30 mm in på däcket när den träffar marken. Då blir skillnaden mellan axeln och centrum 67,5 mm (97,5-30) Alltså blir styrradien 67,5 mm. Det är en viss skillnad från 112 mm. Gör jag nåt allvarligt fel här?? Nejdå, du räknar rätt, men fick fel förutsättningar. min styraxel möter marken *innanför* däcket, altså bredvid däcksbanan. Quote
Micael Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Aha.... Jag fattade fel. Då var problemet löst då :D Quote
stigge Posted January 19, 2005 Author Posted January 19, 2005 Hjälp!! Jag börjar vackla i mitt motorval. Efter en stund vid räknedosan och olika kataloger inser jag att det blir relativt dyrt att få lite mer mos i Zetec-spisen. Så vilka alternativ är vettiga? Volvo förstås. Tyvärr väger en B23 eller B230 lite för mycket men det blir både billigt och bra. Opels 16-ventilare. Trevlig snurra men vilka kostnader tillkommer? Adapter mot fordlådan till att börja med. BMW? Blir nog kostsamt det också. Japanskt? Finns det någon vettig låda att koppla mot exempelvis en Celica-motor? Drömmen vore förstås en gammal BDA-snurra :prop: men då springer det iväg längre än min plånboks räckvidd. :whistling: Sången är dock oslagbar. :thumbup: Så, mina vänner - ska jag satsa på Volvo eller är jag alldeles för trist i valet? :( Quote
stesun Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 Jag kommer att bygga med volvo B230E, mest pga priset (gratis). Volvo har väl i och för sig ingen racekaraktär och väger en hel del. Men efter att ha provåkt en DD7 i somras så kunde jag konstatera att en helt original B23 sköt iväg den lilla bilen nåt alldeles förj*****t. Sen finns det ju trimdelar till volvo under varje stubbe i skogen. Man åker ju med B23 i folkrace nuförtiden. Quote
Daffe Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 Jag har åkt med en Volvo b230 orginal hela sommare, fungerat superbra. om jag inte mins fel så är det ca 115hk orginal och min bil vägde dryga 600 kg vilket ger ett hyfsat vikt/hk förhållande. Pålitligt blir det också och reservdelar finns nästan överallt. Själv tyckte jag att det saknades lite för att få den där riktiga upplevelsen :blink: , Så nu på tisdag hämtar jag min nybyggda motor från TIMOS MOTOR och jag kan lova dig stigge den ser allt annat än trist ut. :wohow: Quote
anton Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 hej om du funderar på b23 så har jag en del trim över ev komplett motor,jag bor 1mil från tomas . Quote
therealpinto Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 Hjälp!!Jag börjar vackla i mitt motorval. Efter en stund vid räknedosan och olika kataloger inser jag att det blir relativt dyrt att få lite mer mos i Zetec-spisen. Så vilka alternativ är vettiga? Volvo förstås. Tyvärr väger en B23 eller B230 lite för mycket men det blir både billigt och bra. Opels 16-ventilare. Trevlig snurra men vilka kostnader tillkommer? Adapter mot fordlådan till att börja med. BMW? Blir nog kostsamt det också. Japanskt? Finns det någon vettig låda att koppla mot exempelvis en Celica-motor? Drömmen vore förstås en gammal BDA-snurra :prop: men då springer det iväg längre än min plånboks räckvidd. :whistling: Sången är dock oslagbar. :thumbup: Så, mina vänner - ska jag satsa på Volvo eller är jag alldeles för trist i valet? :( Hej Av de du räknar upp är Opel 16v den "roligaste" jag besiktat med. Det är en riktigt fin motor med helt rätt karaktär för en "sjua", utan andra ändringar än grenröret. Kostnaderna blir ju för sprängkåpa/adapter samt vanligtvis urtrampningslager/hydraulcylindrar, i övrigt är det ungefär samma som att köra Zetec. För att försvara Zetec så kan jag ju säga att den i originalskick också är riktigt skoj. Har du redan motorn kan det ju vara ett alternativ att köra orginal först och samla pengar/mod till trim... /Gustaf Quote
Jörgen Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 Saab 2.0 och 2.3 sug, 131hkr resp. 150hkr som håller för evigt, sen finns ju även 2.0 LTT på 150hkr. :thumbup: 9000 "Kortmotorn" ifrån 94- passar på 2.0 OpelOmega låda rakt av, dessa motorer och lådor är inte speciellt dyrt. Min 9000 2.0 sug kostade komplett 5000:- och Opellådan 500:-. :) Caper :D Quote
stigge Posted January 21, 2005 Author Posted January 21, 2005 Med hjul monterade på ena sidan ser bilen nästan färdig ut Egentligen fel låda och fel motor men det kanske blir detta paket ändå I morgon ska det smidas motorfästen och sånt. Trevlig syssla en vinterlördag när lönen är slut för länge sedan. :icon_angry: Quote
Gustav Sundberg Posted January 22, 2005 Posted January 22, 2005 Av de du räknar upp är Opel 16v den "roligaste" jag besiktat med. Det är en riktigt fin motor med helt rätt karaktär för en "sjua", utan andra ändringar än grenröret. Kostnaderna blir ju för sprängkåpa/adapter samt vanligtvis urtrampningslager/hydraulcylindrar, i övrigt är det ungefär samma som att köra Zetec./Gustaf Man måste ju inte köpa en adapter heller.. Med lite utrustning så tillverkar man en själv Eller så gör man som många andra, häng dit växellådan från en omega 2.0 som passar rakt på motorn. Pallar den för 2-300 saab turbohästar så pallar den säkert för 150 opelhästar oxå ;) Om någon i Umeå-regionen är sugen på att titta och mäta på min adapter till fordlådan så är det bara att titta förbi! Men om nån vecka så åker motorn ner i ramen, då är det för sent. Quote
Megablade Posted January 23, 2005 Posted January 23, 2005 Hjälp!!Jag börjar vackla i mitt motorval. Efter en stund vid räknedosan och olika kataloger inser jag att det blir relativt dyrt att få lite mer mos i Zetec-spisen. Så vilka alternativ är vettiga? Volvo förstås. Tyvärr väger en B23 eller B230 lite för mycket men det blir både billigt och bra. Opels 16-ventilare. Trevlig snurra men vilka kostnader tillkommer? Adapter mot fordlådan till att börja med. BMW? Blir nog kostsamt det också. Japanskt? Finns det någon vettig låda att koppla mot exempelvis en Celica-motor? Drömmen vore förstås en gammal BDA-snurra :prop: men då springer det iväg längre än min plånboks räckvidd. :whistling: Sången är dock oslagbar. :thumbup: Så, mina vänner - ska jag satsa på Volvo eller är jag alldeles för trist i valet? :( Det är ingen som tänkt över möjligheten att använda en motor från en sierra/escort cosworth fast utan överladdning? Inte helt ovanligt i england och ett betydligt billigare alternativ än en BDA och dessuton mer hållbar. Eftersom underdelen på denna motor är en pinto så är det ju bara att bulta på en topp...nästan. Man får byta kammar eftersom dom är anpassade för turbo samt insug och grenrör+eventuellt kolvar. Kanske låter mycket men för er som är i england ibland så finns det ju firmor som har begagnade saker att sälja. Det finns pulver att hämta i en sådan motor! En sak som jag inte känner till är om den får plats på höjden i en seven.... Quote
stigge Posted January 30, 2005 Author Posted January 30, 2005 Nu har jag provmonterat motor och låda för att få en överblick. Trots allt ska jag nog köra med Zetec. Finns det några invändningar mot att använda MT-75 som växellåda? Typ 9 är i och för sig lite smidigare men jag bedömer att det inte blir någon utrymmeskris med aluminumlådan. Det är väl främst området vid pedalstället som är kritiskt och det ser ut att funka. Mina tankar kring lådorna: MT 75. Den finns i garaget, det är superenkelt att modifiera länkaget för att få spaken på rätt plats. Den är onödigt stor men det går att charka bort en del utstickande onödigheter. Minus för utgående axelns koppling. Typ 9. Smäcker. Lätt och billigt att byta till skojigare drevsats. Något krångligare att flytta spaken. Någon som känner för att ge mig en liten knuff i någon riktning? Quote
DIRAVI Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 Eftersom ramen har utrymme för en ganska stor växellåda så ser jag inte storleken som något problem, bygger man däremot kardantunneln efter den växelådan man har så kan typ9 ge något mer fotutrymme. Quote
stigge Posted February 11, 2005 Author Posted February 11, 2005 I dag låg det en avi i brevlådan. Grejor från GTS! Äntligen! (jag har väntat två månader) Vilket antiklimax. Det var bara ett litet avlångt paket. En snabbstyrväxel. Ingen instrumentbräda, inga kolfiberlook-framskärmar, ingenting. Irriterande. :icon_angry: Quote
stigge Posted October 20, 2005 Author Posted October 20, 2005 (edited) Kort uppdatering: Här händer ingenting. Jag samlar delar så länge, men när gammelkroppen säger okej ska jag bosätta mig i garaget. Senaste inköpet är fyra fälgar som kan passa. I och för sig bara 7X14 men det passar plånboken. Och eftersom jag är en grinig gammal gubbe ser jag inte nyttan med 17-tummare. :515: Femhundra spänn är väl inget överpris för fyra hjul? Edited October 20, 2005 by stigge Quote
Eddy Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 Kort uppdatering:Här händer ingenting. Jag samlar delar så länge, men när gammelkroppen säger okej ska jag bosätta mig i garaget. Senaste inköpet är fyra fälgar som kan passa. I och för sig bara 7X14 men det passar plånboken. Och eftersom jag är en grinig gammal gubbe ser jag inte nyttan med 17-tummare. :515: Femhundra spänn är väl inget överpris för fyra hjul? <{POST_SNAPBACK}> Inte bara billigt...snygga åxå tycker en annan gammal gubbe :D Eddy Quote
Tommy Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 Senaste inköpet är fyra fälgar som kan passa.I och för sig bara 7X14 men det passar plånboken. Vad är det för fälgar? Quote
stigge Posted October 21, 2005 Author Posted October 21, 2005 Jag ska kolla när jag går till garaget. Quote
stigge Posted January 10, 2006 Author Posted January 10, 2006 Uppdatering: Som vanligt har det inte hänt nåt. Projektet ska lastas i ett släp tillsammans med all garageutrustning och fraktas 85 mil till min nya hemvist. Men från första februari börjar det hända saker (hoppas jag) i det nya garaget. Det finns ju fler byggare samma område som säkert ger inspiration! :) Quote
Jonte Posted January 10, 2006 Posted January 10, 2006 Vad är det för fälgar? Är inte det där gamla saab fälgar Quote
stigge Posted January 10, 2006 Author Posted January 10, 2006 Är inte det där gamla saab fälgar Nope, volvos bultcirkel, 14-tummare. Fast det fanns några liknande till Saab, Minilite. Quote
stigge Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Nu sitter bojsänket på plats. Vänster sida, grovt hemsmide men jag tror det blir tillräckligt stabilt. ...och höger fäste. Kunde ha blivit snyggare men nu får det bli så här. Frigången är inte tillräcklig - men tråget ska kapas i höjd med kopplingskåpans lägsta punkt. Kanon. Ojdå, hamnade kopplingsgaffeln precis i ramhöjd :o Det ordnar sig säkert. Nu blir det inget mer gjort den här veckan. En fjällhelg väntar. :D Quote
Acke Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 hmm.. blir de bra att bygga motorfästerna så ?? vore de inte bättre att fördela kraften mera neråt istället för helt horisontellt ?? skoj att se att de går framåt iaf.. de e mer än jag kan skryta me.. :icon_oops: Quote
Thomas Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 jag har vinklat mina både i sidled och bakåt (ung. som det är på volvo original) ta t.ex. en häftig inbromsning då åker motorn fram mot lilla kylaren och vipps så kan man få en läcka när man är 50 mil hemifrån, lutar man dem så motar de motorn. Quote
stigge Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Den eventuella rörelsen framåt tänkte jag förhindra med hjälp av en ganska hård växellådskudde som vinklas. Visst, lösningen är knappast optimal men kolla gärna in alla gamla bakhjulsdrivna Escort, Granada, Taunus (taskiga exempel, jag vet) som har kuddar som visserligen lutar men bara i ena rikningen, inte något som hindrar rörelse framåt-bakåt. Om motorn rör sig för mycket så ger den här lösningen öppning för att ställa skiten på maskinfötter utan större modifiering. Dessutom kan jag enkelt shimsa upp motorhöjden om det behövs. Jag ser fler fördelar än nackdelar faktiskt. Fast jag kanske har haft lite otur när jag har tänkt. :blink: I värsta fall kan jag använda hockeypuckar, det är visst gångbart i vissa garage. :D Quote
DIRAVI Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Nu sitter bojsänket på plats. Jag skulle försöka få ut förlängare från fyrkantsröret så de går på var sin sida om muttern, på min bil sprack högra motorfästet nästan rakt av där röret slutar. Quote
stigge Posted March 10, 2006 Author Posted March 10, 2006 Jo, jag ska förstärka - förmodligen med trekanter av plattstål framför, bakom och ovanför där fyrkantröret möter plattan som sitter skruvad mot motorn. Quote
Tommy Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Vänster sida, grovt hemsmide men jag tror det blir tillräckligt stabilt. Är inte motorn lite lågt monterad, även med tanke på avtagning av tråg? :blink: Här är en bild på mitt vänstra motorfäste... motorn är en B23 Även med min höjd så ville jag ha mer frigång! Quote
Borken Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Är inte motorn lite lågt monterad, även med tanke på avtagning av tråg? :blink: Här är en bild på mitt vänstra motorfäste... motorn är en B23 Även med min höjd så ville jag ha mer frigång! Är det en genomgående bult genom Pucken? /J Quote
Tommy Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Är det en genomgående bult genom Pucken?/J Japp! Ett litet patent som funkar kanon! :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.