Benny Gustafsson Posted July 12, 2021 Share Posted July 12, 2021 Hej allesammans... finns det någon som har koll på vad det är för regler och krav på en vindruta? Har hört någonstans att sikt-gluggen måste vara minst 20 cm hög om man sätter en linjal rakt igenom framrutan, men stämmer det? Jag har sökt en del på nätet men inte hittat någon information,,, Det gäller alltså en sjua med tak detta. tacksam för svar!!😃😃😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 12, 2021 Share Posted July 12, 2021 Kan inte säga att jag vet säkert men en period så räknades det som var under 20 cm som vindavisare och då behövdes inga torkare eller defroster. Men de reglerna tror jag är ändrade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted July 12, 2021 Share Posted July 12, 2021 Har för mig att det finns en bild i sfro’s bygghandbok /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Gustafsson Posted July 12, 2021 Author Share Posted July 12, 2021 12 minuter sedan, Kjelland28 sade: Kan inte säga att jag vet säkert men en period så räknades det som var under 20 cm som vindavisare och då behövdes inga torkare eller defroster. Men de reglerna tror jag är ändrade Ok tack för svaret! jo så kan det säkert vara, då jag tak sänkte en Amazon för 25 år sedan så var det så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Gustafsson Posted July 12, 2021 Author Share Posted July 12, 2021 7 minuter sedan, tpau sade: Har för mig att det finns en bild i sfro’s bygghandbok /T Jag kan inte finna någon bild i nya Bygg-handboken, Kan det vara en bild från den gamla Bygg-handboken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted July 12, 2021 Share Posted July 12, 2021 I version 1.0 finns den här sidan som handlar om sikt. Det är lite kryptiskt men som jag förstått det är det att försöka tolka detta som gäller. På sidan innan står det så här: Hoppas det hjälper. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted July 12, 2021 Share Posted July 12, 2021 Jo just det, till den roliga fråga; Vad blir det för tak? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Gustafsson Posted July 12, 2021 Author Share Posted July 12, 2021 1 timme sedan, tpau sade: I version 1.0 finns den här sidan som handlar om sikt. Det är lite kryptiskt men som jag förstått det är det att försöka tolka detta som gäller. På sidan innan står det så här: Hoppas det hjälper. /T Tack det var väldigt vänligt av dig! jag ska försöka tolka detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Gustafsson Posted July 12, 2021 Author Share Posted July 12, 2021 1 timme sedan, tpau sade: Jo just det, till den roliga fråga; Vad blir det för tak? /T Det blir i glasfiber, och dörrarna också, ingen måsvinge men dörrarna kommer att öppnas snett upp framåt, som på en donkervoort hardtop, inte så lätt att bygga men jag ska göra ett försök, det är ju inte alltid sol i Sverige🤨 det kommer ju inte bli exakt likadant men principen ska jag försöka få lika 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted July 17, 2021 Share Posted July 17, 2021 Med dagens regler finns inget fast om siktfält (eller högsta höjd på vindavvisare). Eftersom det inte finns specifika regler får man försöka tillämpa 3 paragrafen i TSFS 2013:63 (den som styr mer än man kanske inser vid första läsningen); 3 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon ska vara trafiksäkert och vad avser material, konstruktion och utförande vara byggt på ett sätt som ger godtagbar trafiksäkerhet. Vad är då godtagbar trafiksäkerhet? Skissen från boken ovan ger en vägledning men en enklare tumregel är den som besiktningsorganen ofta använt - ett liggande A4 på ratten - det man ser genom den ytan är minsta godtagbara siktfält. Men det är en tumregel, beroende på bilens konstruktion kan man behöva större siktfält. Något som är viktigt på bilar med låga tak är att jobba med sittställningen - ska man kunna se vettigt gäller det att placera och vinkla stolen så man får bästa möjliga förutsättningar. Oftast betyder det en ganska tillbakalutad ställning så ögonen kommer ned en bit från taket. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Gustafsson Posted July 17, 2021 Author Share Posted July 17, 2021 7 timmar sedan, therealpinto sade: Med dagens regler finns inget fast om siktfält (eller högsta höjd på vindavvisare). Eftersom det inte finns specifika regler får man försöka tillämpa 3 paragrafen i TSFS 2013:63 (den som styr mer än man kanske inser vid första läsningen); 3 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon ska vara trafiksäkert och vad avser material, konstruktion och utförande vara byggt på ett sätt som ger godtagbar trafiksäkerhet. Vad är då godtagbar trafiksäkerhet? Skissen från boken ovan ger en vägledning men en enklare tumregel är den som besiktningsorganen ofta använt - ett liggande A4 på ratten - det man ser genom den ytan är minsta godtagbara siktfält. Men det är en tumregel, beroende på bilens konstruktion kan man behöva större siktfält. Något som är viktigt på bilar med låga tak är att jobba med sittställningen - ska man kunna se vettigt gäller det att placera och vinkla stolen så man får bästa möjliga förutsättningar. Oftast betyder det en ganska tillbakalutad ställning så ögonen kommer ned en bit från taket. Gustaf Tack för ditt svar!... så som jag har tänkt, man ska ju kunna köra bilen på ett säkert sätt ju. Man vill ju se vad som händer runtomkring, lite självbevarelsedrift!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 26, 2021 Share Posted July 26, 2021 Tittar man igenom så är det vindruta och tittar du över så är det vindavvisare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts