Jump to content

Tig svets rekommendationer


Tomas

Recommended Posts

  • Tomas changed the title to Tig svets rekommendationer

Mitt tips är att köpa en bättre beg av bra fabrikat än helt ny av billigare sort.

Svets av bra fabrikat har lååång livslängd.

Blocket är uppenbart men verktygsfirmor har ofta inbytes svetsar till bra pris oxå, 

Kolla vilka möjligheter till service o reservdelar du har i ditt område och sikta på ett fabrikat dom hanterar.

Kemppi, Esab, Fronius är mina tips.

 

//Marcus

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Marcus Hedström sade:

Mitt tips är att köpa en bättre beg av bra fabrikat än helt ny av billigare sort.

Svets av bra fabrikat har lååång livslängd.

Blocket är uppenbart men verktygsfirmor har ofta inbytes svetsar till bra pris oxå, 

Kolla vilka möjligheter till service o reservdelar du har i ditt område och sikta på ett fabrikat dom hanterar.

Kemppi, Esab, Fronius är mina tips.

 

//Marcus

Jag letade efter en ac/dc svets å det verkar som att de billiga är tillverkade i kina av samma företag, väldigt likartade funktioner och utseende bara olika namn.

Jag lånade hem en sådan kinesisk av/dc svets, visst fungerar de. Svetsade en hel del grejor med den.  Jag är absolut ingen expert men man märker skillnaden på en proffsmaskin, framför allt hur skillnaden var i ac. Testade en gång på jobbet på deras ESAB, tände mycket lättare och det var lättare att få små a-mått.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag ABSOLUT inget bra på TIG svetsning men jag tycker fotpedalen för att reglera strömstyrka är himla smidig, då blir det lite som med gassvets där man kan gå off/on fast men gör det med pedalen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg jobber som industrimekanikker, jeg har sveiser daglig med TIG, ang kjøpsråd på brukt AC DC tig så vært litt obs på de Migatronic Pilot. Disse ble lisensprodusert over en god periode, og de som lagde de er long gone... Det betyr at de blir veldig dyre å reparere om de skulle ryke da ferdige kretskort ikke er å oppdrive. 

Når det kommer til Kina tig, så bruker jeg Spartus AC/DC til aluminiums jobbene. Den fungerer tilfredstillende, og utklasser flere gamle hauger av AC DC apparater. 
Skal du virkelig kose deg når det sveises aluminium bør du investere i en Argon dekkgass med litt helium i. 
På syrefast bruker jeg primært Esab apparatet på jobben da det står ferdig rigget med gassflaske etc (samt at gassen der er gratis... ) 
 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag läste många råd på olika forum kring svetsar. Sen var jag på en svetsintro-kurs och där använde vi kina-svets. Det var inget fel alls på det! Jag köpte denna (Entrix 200) som jag använde på kursen:

https://www.expondo.se/welbach-aluminiumsvets-tig-ac-dc-200-a-digital-230-v-puls-10020164

Den har fungerat kanonbra. Jag har sedan köp köpt till en fotpedal vilket är underbart när man sitter och arbetar vid bänk samt ett smidigare slangpaket. Kanske går att hitta liknande svets som ovan där i alla fall nått av detta redan ingår?

Jag har haft dålig erfarenhet tidigare med att köpa "bra märken begagnat på blocket" då jag köpte en ESAB MIG-svets som såg ut att vara i bra skick men gav mig 2 år av frustrerande svetsning. Hellre en ny OK kina-svets än en okänd begagnad för mig. Jag svetsar inte varje dag, hela dagarna så jag tror mitt billigare alternativ håller tillräckligt länge för mig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...