Jump to content

Ny Fordonsskatt / Bonus Malus 2021, Amatörbyggda bilar.


Recommended Posts

Har fått höra att Bonus Malus kan ställa till det för oss ekonomiskt, speciellt om man bygger lite tyngre bil med fossilbrännare och automat, 20 kkr./år.......Gulp! 😳. Letade på nätet men lyckades inte nå ända fram så det blev att be allas vår @therealpinto om hjälp och då klarnade det🙂, Stort Tack Gustaf! 👍 Det var inte så farligt som jag först befarade som tur var men...  Lika bra att lägga upp en tråd då det gäller oss som inte fått bilen i trafik ännu, och man dessutom ev. kan påverka resultatet i slutändan.🙂

I Gustafs svar nedan finns även en länk där man kan hitta formler och roa sig med att räkna på sitt eget fordon om man är sugen. 

 

Citat

Bonus-Malus för amatörbyggt fordon (liksom för import som inte har typgodkännande med mera) baseras på ett beräknat CO2-utsläpp, enligt en speciell beräkningsmodell som Skatteverket och Transportstyrelsen tagit fram. Den beskrivs här; https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/fordonsskatt-utifran-ett-beraknat-koldioxidutslapp--skalig-grund/

Det är en rätt komplicerad formel men kort sagt räknar den på totalvikt, effekt, typ av växellåda, bränsle och antal drivhjul.

Eftersom det är totalvikten som ger beräknat CO2-värde så slår det inte så hårt för en sportbil som inte tar så mycket last. 

En normal GT40 som kanske har 1500 kg totalvikt, motor på 195 kW och manuell låda skulle efter 1 april 2021 landa på runt 2800 kr i årskatt de första tre åren. Bygger man istället för E85/Flexifuel blir det 360 kr/år....

Har man möjlighet att bygga för E85 är det alltså fördelaktigt, kan man säga. Men de riktigt höga skatterna (över 15-20 000 kr per år) får man först om man har höga totalvikter i kombination med mycket effekt och automatlåda.

Hälsningar

Gustaf

 

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det man kanske kan lägga till är att förändringen som är aviserad till 1 april 2021, är att man justerar nivåerna för vilka CO2-summor som tas ut. Enkelt uttryckt så sänker man nivån för när Malus börjar (från 95 till 90 gram per kilometer), och man sänker nivån där Malus-effekten ökar (från 140 till 130 gram per kilometer). Dessutom höjs beloppen per gram (från 82 kr/g till 107 kr/g för den lägre nivån, och från 107 kr/g till 132 kr/g för den högre nivån).

Räknar man på samma GT40 som jag gjorde åt Arto, så skulle den före 1 april landa på cirka 1800 kr/år de första tre åren, så runt 2800 kr/år de första tre åren från och med 1 april är ändå en skillnad på 1000 kr per år.

Höjningen blir förstås mer märkbar om bilen är tyngre och/eller har mer effekt. 

Maxar man en GT40 med 20 kW/100 kg-dispens efter 1 april kan årsskatten bli runt 6500 kr/år på bensin så då är ju E85 absolut värt att överväga tycker jag.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kollade på trafikverkets hemsida och känner mig mer förvirrad nu, fast på ett betydligt högre plan😀

55943464_Vilkabilar.thumb.JPG.46a2939c6e6727607ac6871360a9d94a.JPG

Å så klickar man på det lilla i-et för att få fram informationen om vad fordonsår egentligen är (då man söker på fordonsuppgifter på en specifik bil)

1147137683_Fordonsr.thumb.JPG.ba4f6653c39eaf0990aebaa3460820ac.JPG

Men jag kan inte hitta uppgiften "årsmodell" någonstans (kikat på min egen Audi och på en annan känd GT40). Vad är årsmodell för någonting enl. trafikverket? Hur/när uppger man den informationen? Med min tolkning av ovanstående gäller inte Malus fordon med årsmodell äldre än 2018 om man ser till att uppgiften inte saknas hos trafikstyrelen. Det måste ju finnas en hake här någonstans eller tänker jag bara galet fel?

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Fordonsår är för amatörbyggt fordon det år då bilen registreras första gången. I praktiken kan man säga att det är punkten 3 i det urklipp du lade in som tillämpas.

För amatörbyggt fordon och skatt är nyare fordonsår förmånligt eftersom det faktiskt påverkar skatten, ju nyare fordonsår desto lägre blir beräknat CO2-värde.

Malus-skatten ska tas ut de första tre åren ett fordon tas i bruk efter 2018, det betyder att även om man skulle få till en gammal årsmodell så ska Malus tas ut de första tre åren bilen på något sätt är påställd. Anledningen till att man gjort så är att biltillverkare inte ska kunna komma undan Malus genom att ge nya bilar en gammal årsmodell.

Alltså finns det ingen vinning med att försöka ge sitt amatörbygge en gammal årsmodell. Tvärtom, det skulle driva upp skatten betydligt.

Gustaf

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...